Ajabaja, inte nudda insidan av dina skitdyra goggles

Är det inte ett branchfel/teknikfel att tillverkarna av skidbrillor satsar allt fokus på kontrastrika, ultra/super vision lenses, bla bla bla, håller för det mesta men så fort du nuddar insidan så blir dom i princip oanvändbara, jag vet inte hur många glasögon som fått taskig innsida pga immskyddet som verkar lika känsligt som en solröd rygg. Vet att man inte ska gnugga, vara skölja, men inte ens det verkar hjälpa, bara svett, fukt o damm gör att beläggningarna blir sämre optiskt. Detta kanske är en feature för att köpa nytt...eller är jag lika överkänslig :)

Antingen köper du onödigt dyra, läs posör😉, googles eller så är du väldigt petig.
Jag åker med 11-12år gamla Dragon googles. Byter linser vart 3år. Använder fortfarande emellanåt orginallinserna. Har säkert fingrat på insidan många gånger när linserna byts mellan ljusförhållanden. Kan inte uppleva nån skillnad före och efter det. Superbra ljus, bara man väljer rätt filtrering för dagen. Hellre många linser än en dyr med "superlins" för alla förhållanden.

Vad har du för linser?
Oakleys linser (till crowbar åtminstone) har en väldigt fuktkänslig insida. Har skrotat ett par efter att ha gnuggat insidan när dom var fuktiga.
Annars har jag linser som överlevt flera år och då torkar jag endast insidan med förvaringspåsen/motsvarande. Utsidan är inget problem att röra när det är blött men spegelbeläggningen tål inte om man skrapar bort is...

Spolar du insidan med vatten? Är det en fuktkänslig insida låter det som en väldigt dum ide. Troligtvis bättre att låta dom torka när du kommer in och sen torka bort damm och annat försiktigt med en mikrofiberduk eller motsvarande.

Vad har du för linser?
Oakleys linser (till crowbar åtminstone) har en väldigt fuktkänslig insida. Har skrotat ett par efter att ha gnuggat insidan när dom var fuktiga.
Annars har jag linser som överlevt flera år och då torkar jag endast insidan med förvaringspåsen/motsvarande. Utsidan är inget problem att röra när det är blött men spegelbeläggningen tål inte om man skrapar bort is...

Spolar du insidan med vatten? Är det en fuktkänslig insida låter det som en väldigt dum ide. Troligtvis bättre att låta dom torka när du kommer in och sen torka bort damm och annat försiktigt med en mikrofiberduk eller motsvarande.
Tror vi har sabbat tre linser, SPY , Bolle och även damens nya Giro, mina Bolle har samlat på sig skit eller iallafall fukt utan att jag rört dom invändigt, så frågan är om det går att få dom klara igen, de har iallafall blivit sämre men nån typ av beläggning som gör dom sämre, ska nog köpa billigare utan avancerat immskydd, rek är ju annars att skölja med vatten o låta torka utan att gnugga, men vete tanken.

Behöver man dessa goggles för flera tusen kronor?
Jag kör med Bliz produkter, oftast sportglasögon (ej goggles) mörka när det är sol, kategori 2 orangea när det är molnigt och ett par goggles rosa kategori 1 när det snöar. De kostar ca 300 kr styck, och jag har aldrig känt behov av något annat.

Tror vi har sabbat tre linser, SPY , Bolle och även damens nya Giro, mina Bolle har samlat på sig skit eller iallafall fukt utan att jag rört dom invändigt, så frågan är om det går att få dom klara igen, de har iallafall blivit sämre men nån typ av beläggning som gör dom sämre, ska nog köpa billigare utan avancerat immskydd, rek är ju annars att skölja med vatten o låta torka utan att gnugga, men vete tanken.
Aldrig hört något om att spola på linsen för att rengöra. Spontant låter det dumt att spola vatten på något som är känsligt för just vatten...

Blir det märkesbyte för mig så är det inte alls omöjligt att jag går på budgetsegmentet och testar. Hade gärna köpt någon extra crowbar ram begagnat nu för mina börjar bli slut även om linserna är i ok skick.

Spola vatten på en dubbellins? Det är där problemet börjar, när vattnet/fukten tränger in mellan linserna.
Jag sålde mina Oakley med Prizm och bytte till annat märke med magnet, gott att sitta i liften och byta lins med handskarna på.
Skiftar vädret i Åre, 😲

Och rör aldrig insidan, åtminstone inte när det är blött.

Ses😂

Behöver man dessa goggles för flera tusen kronor?
Jag kör med Bliz produkter, oftast sportglasögon (ej goggles) mörka när det är sol, kategori 2 orangea när det är molnigt och ett par goggles rosa kategori 1 när det snöar. De kostar ca 300 kr styck, och jag har aldrig känt behov av något annat.
Provade att åka skidor i sportbrillor en gång för typ 20 år sen. Var helt blind efter ett åk ner i Tolvmannabacken. Då åker jag betydligt fortare och längre åk idag så utan goggles är ju omöjligt att åka någon slags vettig åkning alls.

När det kommer till grundfrågan har jag aldrig upplevt några problem med detta. Jag har aldrig haft problem med imma (förutom med uppdragen luva, uppdragen buff och turar uppför i snöstorm) men jag har också tvättat mina linser ibland i vatten, med diskmedel och allt möjligt. Det enda problem jag haft var ett par spegellinser, jag tror det var Shred. Jag åkte i dem när det snöade och var tvungen att dra bort snö med pekfingret för att se något. När jag kom ner var de helt sönderrepade. Jag reklamerade dem och fick tillbaka pengarna.

Provade att åka skidor i sportbrillor en gång för typ 20 år sen. Var helt blind efter ett åk ner i Tolvmannabacken. Då åker jag betydligt fortare och längre åk idag så utan goggles är ju omöjligt att åka någon slags vettig åkning alls.
Uj uj uj, vilken tur att jag alls ser något genom mina sportbrillor då, och att jag ändå får någon "vettig åkning", haha.;)

Spola vatten på en dubbellins? Det är där problemet börjar, när vattnet/fukten tränger in mellan linserna.
Jag sålde mina Oakley med Prizm och bytte till annat märke med magnet, gott att sitta i liften och byta lins med handskarna på.
Skiftar vädret i Åre, 😲

Och rör aldrig insidan, åtminstone inte när det är blött.

Ses😂
Vilka bytte du till?

Använder nästan bara Cross eller snöskoterglasögon med dubbelglas.
Mkt billigare än skidglasögon

Vilka bytte du till?
Efter mycket provande blev det Chimi med tre linser. Dom passar bra ihop med hjälmen.
Att jag fick dom för under halva priset hjälpte väl till i valet.
Tycker dom funkar helt okej.
Nu på Black F köpte jag ett par Oakley Line Miner Prizm clear till DH cyklingen.
Har nästan bara använt dom hittills denna säsongen.
Bästa gråväder/flatljuslins jag har provat.

Är det så att vissa linser är känsliga för fukt på insidan? Jag har problem med att ögonen rinner så det blir nästan alltid tårar på insidan linsen. När dessa torkar blir det saltavlagringar som jag måste blöta upp med en trasa för att få bort. Förstör jag något då?

Efter mycket provande blev det Chimi med tre linser. Dom passar bra ihop med hjälmen.
Nu på Black F köpte jag ett par Oakley Line Miner Prizm clear till DH cyklingen.
Vad fick du ge för Line Miner, om man får fråga :)

Inte bara jag då. Använde ett par Smith IO Mag med low light lins en dag eller två, och insidan blev helt "knottrig", med resultat att allt blev suddigt. Trots att jag behandlande dom med silkesvantar. Kastade alla regler jag hört i papperskorgen och gnuggade som f-n så blev det lite jämnare iaf. Anti-fog lagret lär vara ett minne blott, men nu ser det iaf inte ut som att man tittar under vatten längre.

Riktigt uselt för en så pass dyr lins.

Att ha helt genomskinligt är det bästa som hänt mig i åkningen, kör själv bliz nova med klarlins nästan alltid(om det inte är toksol)

Snödjup

Tillbaka
Topp