Bindning till Völkl BMT 109

lmk30

Aktiv medlem
Hej forumkollektivet!
Har en skämskudde i form av ett par BMT 109 som står på vinden utan bindning. Hade först tänkt dem till telis men gjorde om i skidparken och tänker nu att de ska få bli alpina offpistlagg istället. Har varit inne på att skaffa en ATK C-raider (typ) till dem men funderar på om jag skulle ha någon hybridbindning typ Shift, Tecton eller kanske Duke PT, för åkningens skull. Skidorna kommer användas kanske 40% ren tur, 40% liftburen offpist och typ 20% i pist. Är jag ute och cyklar?

Toppen! Hur tycker du att den står sig jämfört med Shift och Duke PT? Eller för all del en ren tech.
Inte haft anledning att testa Shift eller Duke PT. Gick direkt från Dynafit Radical ST till Tecton och har inte haft anledning att köra något annat. Kör den på Blizzard Rustler 11 och Chochise 106. Åker alla stora åk i Engelberg, men även försäsong på glaciären och i konstnöpister, inga problem.

Nu väger jag inte tresiffrigt, och droppar inte flera meter, så där kan det väl vara lite Brasklapp kanske. Tecton har ju viktfördelen vid turande dessutom.

För att tillägga, fördel över traditionell tech: häldelen är i princip som en alpinbindning. Grymt skönt i varierande och slagiga förhållanden där man kan vara lite nervös att trampa ur en vanlig tech. Tex på travers med återfrusen spårad kramsnö/slask.

Har varit inne på att skaffa en ATK C-raider (typ) till dem men funderar på om jag skulle ha någon hybridbindning typ Shift, Tecton eller kanske Duke PT, för åkningens skull. Skidorna kommer användas kanske 40% ren tur, 40% liftburen offpist och typ 20% i pist.
För 60 % liftburen åkning skulle inte jag använda en ren tech-bindning. Där räknar jag med Marker Kingpin (vars tådel är klassisk tech, utan elasticitet eller justerbart DIN-värde), men inte Fritschi Tecton (som har viss elasticitet och möjlighet att ställa in DIN i både häl och tå). Pålitligheten i att bindningen löser ut vid rätt tillfälle och endast då blir sämre i en tech-bindning och därmed blir också risken för t ex knäskador större. Å andra sidan skulle det kännas onödigt att sätta en såpass tung bindning som Duke PT på en förhållandevis lätt skida som Völkl BMT 109. Jag håller med om att Fritschi Tecton känns som ett bra val. Möjligtvis Fritschi Vipec, om du vill spara ca 50 gram till per fot. Även Shift skulle vara OK. Troligen något bättre säkerhet p g a större elasticitet jämfört med Tecton, men på bekostnad av ca 200 gram extra på varje skida.

Tresiffrig gammal tävlingsåkare här, kör tecton på mina völkl vta och dem känns solida även om jag pressar på i pisten. Har haft samma funderingar och tecton kändes som det bästa mellan alternativet. En viktig aspekt är att om man tycker tex tecton är för klen så är nog risken i själva åkningen mer att fundera över om man är ute på tur. Dvs de flesta personers bekväma gräns ligger innanför tectons.

Kommer köra Hagan boost 12 på min mer tur dedikerade setup där det inte blir samma farter men den har ändå bra elasticitet.

Tillbaka
Topp