Utan utrustning eller utbildning

Hej freeride!

Med risk för att bli lynchad i första trådstarten. Vilken terräng skulle ni våga er ut i utan säkerhetsutrustning och lavinutbildning? Vi är några som kommer att göra en tur på skidor kring Helags och Sylarna. Det är då alltså turskidor (lite kraftigare längdskidor med stålkant) och pulka som gäller. Det vore trevligt att kunna häkta av pulkan och ta sig upp och beundra utsikten någon gång. Problemet är att ingen av oss har ordentlig utbildning för toppturer och vi kommer inte att ha trancievers.

Även om det spontant låter dumt så vet jag ju att det finns terräng som är helt lavinsäker och 99% av de som går på tur har inte sådan utrustning med sig. Markerade leder (i de flesta fall) och helt platta vidder är säkra. Min fråga är alltså var gränsen går. Min förståelse är att lutningen är helt avgörande och eftersom vi åker turskidor både upp och ner har vi inget behov av branter. Kan man känna sig hyfsat säker bara man håller sig (med marginal) borta från alla lutningar över 30% och har sunt förnuft? Har ni kanske något tips på en avstickare till en utkikspunkt i området?

Tänker framför allt på laviner. Dåligt väder har vi mer erfarenhet av, glaciärer och branter med fallrisk håller vi oss långt från. Kanske är det fel forum men tänker att det är här kompetensen finns.

Ja rent generellt så är det mellan 30-45 grader de sker mest frekvent men det innebär absolut INTE att de inte kan hända på lägre lutningar.

Om ni är ett par stycken kan ni väl boka en guide? Priset delat på 3-5st är ganska lite jämfört med säkerhetsrisken utan?

Sedan finns det betydligt mer problem med att vistas i terräng än bara själva lutningen, tex vad gör ni om det är vinddrivet och nån ramlar ned i en grop på ett par meter osv?

Nu är det internet vi pratar på. Här har alla börjat sin karriär genom guider, utbildningar och 375 TB power points.

I verkligheten så har din guide oftast lärt sig saker på riktigt och är därför en viktig resurs.

Att ni frågar på internet tyder på att ni är lite curlade och antagligen behöver en guide.

Spontant skulle jag säga att de sluttningar du kan och vill gå uppför och att åka ner på med turskidor är flacka nog för att vara säkra. Men att mäta är att veta. Och givetvis samma gäller ovanförliggande terräng

Bryter trenden här och säger att det går fint att gå upp på Helags med turskidor utan lavinutrustning. Jag kan bara komma ihåg ett ställe på vägen upp där det är brantare än 25-30°, och där är det så renblåst och så mycket sten man kryssar mellan att det omöjligen skulle kunna gå en lavin. Den sidan är i princip inte att betrakta som ett snötäcke utan snarare som tusentals individuella små snötäcken med storlek på max några kvadratmeter.

Var där i April förra året och gick på toppturer, så det jag säger gällde egentligen bara då. Hur snöläget det ut nu eller i vår kan jag inte svara på. Då gick ganska många upp med turskidor, men de promenerade samtliga ner.

Tillbaka
Topp