[Artikel] Bästa skidåkningen nära Stockholm – 16 skidbackar

Redaktionen

Aktiv medlem
flottsbro2-1000x669.jpeg

Kryper det i benen efter lite skidåkning? För att stilla behovet eller kanske för att värma upp inför en stundande skidsemester finns det ett gäng backar som bjuder på fin skidåkning nära Stockholm. Vi har listat 16 av dem som är väl värda ett dagsbe

Läs hela artikeln:

Ur artikeln.

KVISTHAMRABACKEN – NÄR DU VILL TESTA PÅ 44 GRADERS LUTNING​

Är det verkligen 44 grader?

Jag tycker Flottsbro är en fantastisk anläggning att åka ett par timmar. Tävlingsbacken är perfekt lutning hela vägen så egentligen inget större problem med den begränsade fallhöjden. Saknade uppgifter om säsongskort för dessa backar i artikeln för det är intressant när man bor i Stockholm. Jag vet att det är 3500 kronor för både Flottsbro och Väsjöbacken vilket jag tycker är kanske lite väl mycket. Räknade att jag måste åka till Flottsbro 17 ggr för att tjäna in det jämfört med att köpa 3-timmars skipass varje gång. Men kan nog få det billigare om man är med i klubben så kanske det som gäller.

Ur artikeln.

Nej, knappast. Det skulle innebära att den är Sveriges 3:e brantaste backe och puttar ner Rännan i Lofsdalen till plats 4. Förmodligen slarv och förväxling av grader och procent. För övrigt - det framgår att Bruket höjdes från 48 till 58 meters nivåskillnad men faktarutan anger 35 meters fallhöjd... hmm

Ur artikeln.

Gick in på minkarta.lantmateriet.se och tittade på hur backen lutar. Nu vet jag inte hur de dragit pisterna. Men rent teoretiskt skulle de kunna få till en lutning på 44 grader under en ytterst kort sträcka. Vi pratar ca. fem höjdmeter innan backen planar ut igen.

Gick in på minkarta.lantmateriet.se och tittade på hur backen lutar. Nu vet jag inte hur de dragit pisterna. Men rent teoretiskt skulle de kunna få till en lutning på 44 grader under en ytterst kort sträcka. Vi pratar ca. fem höjdmeter innan backen planar ut igen.
Jag har nu tittat på lite bilder och en video (även minkarta.se) och utifrån det är jag fortfarande övertygad om att det är 44% som gäller. Vi pratar om en lutning i paritet med övre delen av Väggen och lutningen i den här backen är låååångt från Väggens. Skulle gissa att artikelförfattaren inhämtat den felaktiga uppgiften från norrtalje.se där det anges 44 grader.

Senast ändrad:
Jag har nu tittat på lite bilder och en video (även minkarta.se) och utifrån det är jag fortfarande övertygad om att det är 44% som gäller. Vi pratar om en lutning i paritet med övre delen av Väggen och lutningen i den här backen är låååångt från Väggens. Skulle gissa att artikelförfattaren inhämtat den felaktiga uppgiften från norrtalje.se där det anges 44 grader.
Jag tror du har rätt. Det jag skrev var väldigt hypotetiskt och teoretiskt.

Det här leder dock vidare till en filosofisk fråga. När den teoretiska sträckan (för en brant backe) är kortare än landningen i ett hyggligt hopp, är det då rätt att skryta? I så fall kan vilken anläggning som helst med tillgång till en grävmaskin skapa ”Sveriges brantaste backe” som marknadsföring. Eller räcker det med en snökanon och en pistmaskin för att få till marknadsföringen? Ser framför mig en blå eller röd backe där man på sidan av backen har schaktat/pistat en trappa med 20, 30, 40 och 50 graders lutning mellan trappstegen. Samt stora skyltar som talar om hur mycket det lutar.

Jag tror du har rätt. Det jag skrev var väldigt hypotetiskt och teoretiskt.

Det här leder dock vidare till en filosofisk fråga. När den teoretiska sträckan (för en brant backe) är kortare än landningen i ett hyggligt hopp, är det då rätt att skryta? I så fall kan vilken anläggning som helst med tillgång till en grävmaskin skapa ”Sveriges brantaste backe” som marknadsföring. Eller räcker det med en snökanon och en pistmaskin för att få till marknadsföringen? Ser framför mig en blå eller röd backe där man på sidan av backen har schaktat/pistat en trappa med 20, 30, 40 och 50 graders lutning mellan trappstegen. Samt stora skyltar som talar om hur mycket det lutar.
Relevant fråga. Som tur är finns det riktlinjer i de flesta länder, bl a Sverige, för hur backar graderas. vanligtvis brukar det vara backens brantaste del som avgör färg MEN den delen ska då vara 50 meter lång som jag har uppfattat det. Om någon uppfattat någon felaktighet i detta eller om något kan förtydligas så kommentera gärna:)

Bålsta Alpin har satsat hårt d senaste åren med nya liftar och förbättrade nerfarter..🙂

Vill inte vara petig men felaktigheten från förra året - Stupet, Kvisthamrabacken 44 grader - hängde med även i år. Det kan möjligen röra sig om 44% på en väldigt kort bit men 44 grader... Sveriges tredje brantaste. Nej det stämmer inte ;)

Grymt! Bästa och mest relevanta artikeln i År!
Uppdatering på Fregattbacken. Vi chokhöjer liftkortsprset med nöra 30% i år. från 50 kri till 70 kronor. Håll koll på vår facebook om öppettider samt läs senaste nytt här https://www.facebook.com/Fregattbacken

Har bott i Saltsjö-Boo några år utan att ens känna till denna eminenta anläggning! Det var naturligtvis en mörk del av mitt liv. :)
Ni kan nog höja priset mer, de som bor där har råd (eller få ta ett lån på huset). Såg förresten en gång dåvarande justitieministern (Bodström) köpa en julgran utanför gamla Superstore i närheten (nuvarande Willys?) - utan kvitto!! Kanske preskriberat nu, men minns var ni läste det först.

Vedbobacken i Västerås må vara liten, men kvalar absolut in på denna lista - inte minst tack vare hur den utrustas. Där finns allt och lite till. Pister, funpark, pulkabacke, längdspår, grillplatser, skiduthyrning, utkiksplats, rullband, café och skidskola. Tror det finns en liten isbana för barn också.

Hallå redaktionen! Nu är det tredje året i rad som ni hävdar att Kvisthamrabacken i Norrtälje har den tredje brantaste backen i Sverige. Ni trycker alltså ut samma artikel år efter år utan att läsa kommentarerna. Slappt och dåligt! Som jag tidigare skrivit så kan det möjligen röra sig om ett kort parti där lutningen är 44% - inte grader. Gör om, gör rätt!

Hallå redaktionen! Nu är det tredje året i rad som ni hävdar att Kvisthamrabacken i Norrtälje har den tredje brantaste backen i Sverige. Ni trycker alltså ut samma artikel år efter år utan att läsa kommentarerna. Slappt och dåligt! Som jag tidigare skrivit så kan det möjligen röra sig om ett kort parti där lutningen är 44% - inte grader. Gör om, gör rätt!
Hej!

Jag kan hålla med om det låter som en orimligt brant lutning för en skidbacke i Norrtälje. Våra uppgifter kommer från Friluftsfrämjandets egna hemsida där de skriver ut att de har den lutningen, dvs 44 grader. Vi har nu mailat anläggningen för att reda ut detta en gång för alla :)

Hej!

Jag kan hålla med om det låter som en orimligt brant lutning för en skidbacke i Norrtälje. Våra uppgifter kommer från Friluftsfrämjandets egna hemsida där de skriver ut att de har den lutningen, dvs 44 grader. Vi har nu mailat anläggningen för att reda ut detta en gång för alla :)
Troligen någon på Friluftsfrämjandet som har svårt att hålla isär grader och procent, ett vanligt misstag har jag noterat i diverse olika trådar och kommentarsfält. Toppen att ni mejlat dem :)(y)

Hej!

Hade ju varit bra om ni själva läst texterna innan ni lägger ut dem, eller har ni inte själva koll på enkel matematik? Ni skriver att backen är 225m lång och har en fallhöjd på 55m, hur får ni det till 44 gr? Då skulle backen också bara vara 55m lång för att få till den lutningen.
Hade dock varit intressant att se alla helgbesökarna åka ner för en 44 graders sluttning.:unsure:
Ortopeden på Norrtälje Lasarett hade varit fullbelagd inom en timme.🚑

Ingen säger ju att backen är på 44 grader från top till dal. Fallhöjd över längd ger ju inte mer en den genomsnittliga vinkeln. Men säger såklart inget om max lutningen. Tittar jag på flygfoto kan jag tänka mig att den svarta backen går över en liten kulle som kanske ger 44 grader på några meter. Men som sagt innan, det blir ju inte längre än nån landning i parken, så lite tveksamt att det ska anges sådär. Och procent vs grader har många svårt med, så det kan också vara det....
Men helt klart inte läge att hoppa på redaktionen på detta vis. Kan ju vara en flak backe med en kort brant bit. Inga konstigheter att max lutningen är större än det man räknar ut från fallhöjd och längd.
Ps: vid 45 graders vinkel blir fallhöjden samma som den horisontella längden. Men backens längd bruka väl mätas längs med berget?

Senast ändrad:
Kan väl tillägga att Österrikes brantaste pist ”Harakiri” i Mayrhofen är 38 gr i det brantaste partiet. Det går inte att köra pistmaskin i den utan hjälp av en dragvajer. Här är lite videoklipp i dagens Expressen vad som händer när folk tappar greppet i den.
Men Kvisthamrabacken i Norrtälje är nog 6 gr brantare….:rolleyes:

Senast ändrad:
Ingen säger ju att backen är på 44 grader från top till dal. Fallhöjd över längd ger ju inte mer en den genomsnittliga vinkeln. Men säger såklart inget om max lutningen. Tittar jag på flygfoto kan jag tänka mig att den svarta backen går över en liten kulle som kanske ger 44 grader på några meter. Men som sagt innan, det blir ju inte längre än nån landning i parken, så lite tveksamt att det ska anges sådär. Och procent vs grader har många svårt med, så det kan också vara det....
Men helt klart inte läge att hoppa på redaktionen på detta vis. Kan ju vara en flak backe med en kort brant bit. Inga konstigheter att max lutningen är större än det man räknar ut från fallhöjd och längd.
Ps: vid 45 graders vinkel blir fallhöjden samma som den horisontella längden. Men backens längd bruka väl mätas längs med berget?
En liten saxning från wikipedia: "En svensk bedömning är framtagen av Naturvårdsverket där brantaste partiet med en sammanhängande horisontell längd av minst 50 meter eller flera branta partier som tillsammans upptar minst en tiondel av totala längden, bestämmer nedfartens svårighetsgrad.". Ok, definitionen klar, då kan vi konsultera Lantmäteriets kartverktyg som förvisso är något trubbigt (en orienteringskarta hade varit bättre) men ändå ger att lutningen på en sträcka av 50 meter som mest ger drygt 30%. På ett kortare parti (30 meter) blev lutningen drygt 40% men en lutning i paritet med Chocken, Väggen och Rännan...? Nej, inte i närheten. Eller bedöm själva (backen längst till vänster).

Bilagor

• Stupet Kvisthamra.jpg
    Stupet Kvisthamra.jpg
    28.7 KB · Besök: 125
En liten saxning från wikipedia: "En svensk bedömning är framtagen av Naturvårdsverket där brantaste partiet med en sammanhängande horisontell längd av minst 50 meter eller flera branta partier som tillsammans upptar minst en tiondel av totala längden, bestämmer nedfartens svårighetsgrad.". Ok, definitionen klar, då kan vi konsultera Lantmäteriets kartverktyg som förvisso är något trubbigt (en orienteringskarta hade varit bättre) men ändå ger att lutningen på en sträcka av 50 meter som mest ger drygt 30%. På ett kortare parti (30 meter) blev lutningen drygt 40% men en lutning i paritet med Chocken, Väggen och Rännan...? Nej, inte i närheten. Eller bedöm själva (backen längst till vänster).
Ja, och 40% motsvarar 22 gr och klassificeras som röd pist. Över 45% är svart pist.

Kvisthamrabacken har kanske Sveriges ”mörkrödaste pist”? :unsure:;)

Undrar om man inte ska testa Väsjöbacken i helgen.
Eller kanske återvända till Flottsbro, det var några år sen sist.

Hur är Flottsbro på helgerna, packat med folk som aldrig stått på ett par skidor?

Kan väl tillägga att Österrikes brantaste pist ”Harakiri” i Mayrhofen är 38 gr i det brantaste partiet. Det går inte att köra pistmaskin i den utan hjälp av en dragvajer. Här är lite videoklipp i dagens Expressen vad som händer när folk tappar greppet i den.
Men Kvisthamrabacken i Norrtälje är nog 6 gr brantare….:rolleyes:
Ser lite ut som när jag var i Romme under trettonhelgen 🤣

Tycker Sveriges brantaste backar är en rätt konstig diskussion/tävling. Har åkt väggen och den är ju brant men det branta är inte speciellt långt. När man ser på lutningskartor över väggen och de andra branta backarna har jag för mig att de inte alls verkar vara 45 grader.

Sen tar man något som borde vara rätt svårt att mäta och definiera och jämför på 1 grads nivå.

Hur långt parti i väggen är eventuellt 45 grader?

Hela backen har jag för mig har en fallhöjd på 202 m och längd 606 m.

Lite längre backar med en lutning över kanske 30 grader bör man ha respekt för vid hårt underlag då det är svårt att stoppa om man ramlar ... som man kan se från första parkett i väggen liften.

(har inte varit där på 30 år så möjligt att något har ändrats).

Tycker Sveriges brantaste backar är en rätt konstig diskussion/tävling. Har åkt väggen och den är ju brant men det branta är inte speciellt långt. När man ser på lutningskartor över väggen och de andra branta backarna har jag för mig att de inte alls verkar vara 45 grader.

Sen tar man något som borde vara rätt svårt att mäta och definiera och jämför på 1 grads nivå.

Hur långt parti i väggen är eventuellt 45 grader?

Hela backen har jag för mig har en fallhöjd på 202 m och längd 606 m.

Lite längre backar med en lutning över kanske 30 grader bör man ha respekt för vid hårt underlag då det är svårt att stoppa om man ramlar ... som man kan se från första parkett i väggen liften.

(har inte varit där på 30 år så möjligt att något har ändrats).
Nä det är klart att Väggen inte är 45 grader, det hade inte gått att köra pistmaskin i den och nästan ingen hade klarat av att åka den. Och hade den sedan också varit öppen för allmänheten så hade det skett en väldans massa olyckor.
Väggen är som brantast mellan 30 och 35 grader i ett kort parti (se nedan).
1736977646159.png

Jämför med Harakiri i Mayrhofen (nedan), mycket bullshit snack i Sverige.
1736977807439.png

EDIT:
Chocken i Idre är brantare än Väggen i Hundfjället, strax över 35 grader i ett kort parti i början.
1736979910180.png

Och så har vi då Kvisthamrabacken i Norrtälje med 44 grader…. ;)

Senast ändrad:
Undrar om man inte ska testa Väsjöbacken i helgen.
Eller kanske återvända till Flottsbro, det var några år sen sist.

Hur är Flottsbro på helgerna, packat med folk som aldrig stått på ett par skidor?
Det är mest barnfamiljer och liknande som åker på de tider man förväntar sig att barnfamiljer ska åka. Åker du dit vid 18-19 en fredagkväll är min erfarenhet att man är ganska ensam

Vi har fått svar från Friluftsfrämjandet som bedriver backen:
"Vi har ett brantare parti i vår ”brant” som är ca 2 svängar långt och jag utgår från att det är där mätningen har gjorts."

Sannolikt är lutningen i detta oerhört korta parti över 40 grader brant, haha...

Någon i närheten får väl ta en tur ditt och mäta!

Tvivlar på att det är två svängar med 44 grader.

"Vi har ett brantare parti i vår ”brant” som är ca 2 svängar långt och jag utgår från att det är där mätningen har gjorts."

Sannolikt är lutningen i detta oerhört korta parti över 40 grader brant, haha...
Tror fortfarande på 44%, bilden skvallrar ju inte om någon direkt "vägg" även om det bara rör sig om två svängar. Saligt insomnade Blommensbergsbacken intill Essingeleden är betydligt brantare. Det här börjar likna tråden som behandlar Ramundbergets avrundning av fallhöjd från 250 meter till 300...:ROFLMAO:

Ja ja, det här är en gradskiva och den lutar 45 grader. Skicka bilden till dem och fråga om den motsvarar lutningen i deras röda pist. ;)
1737022599940.png

Nånstans får man ju dra en gräns för hur korta ”branter” som ska räknas in…
Det finns ganska många backar som har små ”hopp” eller ”steg” t ex där transportsträckor ansluter från sidan. Där kan det ibland momentant falla typ 50 cm vilket ger en oändlig lutning räknat i procent. Eller snarare ej definierbar lutning i procent eftersom det enligt min mattefröken är dödsstraff på att försöka dividera med noll. Och 180 graders lutning.

Finns det någon backe i området Stockholm/Södermanland/Östergötland som har öppet dagtid nån vardag nu den närmsta tiden?
Kommer ha en ledig dag snart och vill köra in ett par nya skidor lite.

Finns det någon backe i området Stockholm/Södermanland/Östergötland som har öppet dagtid nån vardag nu den närmsta tiden?
Kommer ha en ledig dag snart och vill köra in ett par nya skidor lite.
Flottsbro ser ut att ha öppet onsdag-fredag.

Tillbaka
Topp