Varför finns det så mycket att välja på? (Hjälp med köp)

Zeekwr

Medlem
Det blir aldrig av att jag köper bräda för jag kan inte bestämma mig :(
Har nog läst det mesta som går att läsa så nu vill jag ha era erfarenheter.
Behöver tips på en setup… Bomba mig med förslag och åsikter.
Har snöat in på Burton men häng inte upp er på det…

Here goes…
Längd: 186 cm Vikt 94 Skostorlek 43

Åker: Rätt okej. Blåa och röda backar med familjen men gillar att leka och hoppa.
Hittat parken och tycker det är skitkul. Har aldrig åkt offpist. Åker switch utan problem.

Jag tänker så här:
Allmountain bräda directional (eller ska jag ta en ren Twin pga att jag gillar leka?)
Typ 163? Behövs wide?

Profilen är det jag brukar fastna på. Har bara åkt flat och en gammal rocker.
Nån typ Burton Flying V?

Skulle gärna vilja ha typ Step On för att skidåkarna i familjen ska slippa vänta.
Offrar jag känslan i andra ”vanliga” bindningar i tex parken?

Vad jag tittat på:
Bräda: Burton Process Flying V
Boots: Burton Ruler Step On
Bindningar: Burton Step On® Re:Flex Genesis

"Har aldrig åkt offpist och vill inte" eller "Har aldrig åkt offpist men vill"?

Jag skulle säga Jones Mountain Twin, Lib Tech Quiverkiller eller Korua Otto.
Med tanke på längd och vikt behöver du ju komma upp i 160 plus-ish cm och då smalnar utbudet av rätt fort.

Burton gör bra brädor i de dyrare priskategorierna men de billiga brädorna är utstansade i samma fabriker som 95% av alla andra brädor och på så sätt ingen större skillnad (rätta mig om jag har fel). Däremot skulle jag inte rekommendera StepOn på Burtonbrädor (!) Burtons brädor kör ju The Channel och man får bara två skruv per bindning. Funkar bra när man sätter skruvarna på utsidan av bingningen, men StepOn kör vanliga plattor och man får alltså bara två fästpunkter mitt under bindningen. Det glappar rätt friskt ute vid häl och tå när man tar i...

Men StepOn i sig är fantastikt Att bara hoppa in och åka är så värt. Den känsla man tappar mot vanliga bindningar tappade jag när jag var 35-40 ändå...!
Så nu är jag för gammal för att köra park och såna grejer men att kunna sparka den udda Backside Airen går fint.

Kanske kan vara värt att köpa beggat tills du kommit underfund med vilken bräda som passar din åkning? Jag har en Jones Mountain Twin 160 cm eventuellt till salu. Tror den är årsmodell 2016, men rätt få åkdagar på den. Lättåkt bräda som funkar till det mesta :)

Det blir aldrig av att jag köper bräda för jag kan inte bestämma mig :(
Har nog läst det mesta som går att läsa så nu vill jag ha era erfarenheter.
Behöver tips på en setup… Bomba mig med förslag och åsikter.
Har snöat in på Burton men häng inte upp er på det…

Here goes…
Längd: 186 cm Vikt 94 Skostorlek 43

Åker: Rätt okej. Blåa och röda backar med familjen men gillar att leka och hoppa.
Hittat parken och tycker det är skitkul. Har aldrig åkt offpist. Åker switch utan problem.

Jag tänker så här:
Allmountain bräda directional (eller ska jag ta en ren Twin pga att jag gillar leka?)
Typ 163? Behövs wide?

Profilen är det jag brukar fastna på. Har bara åkt flat och en gammal rocker.
Nån typ Burton Flying V?

Skulle gärna vilja ha typ Step On för att skidåkarna i familjen ska slippa vänta.
Offrar jag känslan i andra ”vanliga” bindningar i tex parken?

Vad jag tittat på:
Bräda: Burton Process Flying V
Boots: Burton Ruler Step On
Bindningar: Burton Step On® Re:Flex Genesis

Jag är din vikt och anigen längre (192cm). Har kört på en Flying V 163cm under flera år, men bytte förra säsongen till en flight attendant för att fokusera mer på piståkningen. Kan med facit i hand säga att det skiljer inte supermycket vad gäller carvingen, Flying V är märkbart kapabel till carving.

Men, nu till det viktiga. Step On. Köpte det till min flight attendant Mitt bästa köp oavsett kategori. Fan vad härligt det är. Kan inte förstå att jag väntat så länge och kan inte förstå varför inte alla byter omgående. Jo, kostar en del, men sälj allt du har om det krävs.

Jag är din vikt och anigen längre (192cm). Har kört på en Flying V 163cm under flera år, men bytte förra säsongen till en flight attendant för att fokusera mer på piståkningen. Kan med facit i hand säga att det skiljer inte supermycket vad gäller carvingen, Flying V är märkbart kapabel till carving.

Men, nu till det viktiga. Step On. Köpte det till min flight attendant Mitt bästa köp oavsett kategori. Fan vad härligt det är. Kan inte förstå att jag väntat så länge och kan inte förstå varför inte alla byter omgående. Jo, kostar en del, men sälj allt du har om det krävs.
Köpte Flying-V och som du säger Step On :love:
Men för mig är det inte bara att det går fort att ta på sig. De sitter lika varje gång och detta är kanon. Ångrar inget (y)

Nu är Hemsedal bokat...

Jag har provat step on, och det är inget för mig. Gillar inte hur bottenplattan flexade och rörde sig upp och ner när man åkte.
Så att alla ska byta för att du gillar det är ganska dumt.

Burton stepon går fint! Mycket bra, om bara skorna passar för dig. Och för bräda Jones Hovercraft 160.

Alltså, Capita Outerspace Living är en kalasbräda. True twin som är bra på det mesta och toppen för att åka switch och leka med i parken. Jag är ett par-tre cm kortare än dig och 10-15 kg lättare men har också 43-isch i boots och jag klarar mig på en normal 158'a (eller 159'a, dom verkar ha gjort om storlekarna lite sedan min årsmodell 19). Således kräver inte bootsen en widemodell men däremot kanske vikten så i.s.f. 161W. Den enda nackdelen med OSL och det som gjorde att jag uppgraderat mig är att den är lite fladdrig om man åker riktigt fort.

Jag uppgraderade mig till en Capita Mercury som är styvare och hanterar fart betydligt bättre och även carvar bättre. Upplever även att Mercury'n har något bättre kantgrepp men det märks i princip bara på riktigt hårt underlag (typ is). Den går fortfarande att leka i parken med men det är inte där jag helst är så ta åsikten för vad den är. Har inte åkt jättemycket puder men den är något bättre på det också. OSL'en funkar dock absolut i puder. Nackdelen är att Mercury'n kräver en betydligt mer "aktiv" åkning, även när man fisåker och hasar runt med kids eller när man åker med kamrater med ett lägre tempo. Den är inte lika förlåtande. Mercury'n har en liten set back på 12,5 mm men funkar riktigt bra att åka switch med ändå.

Boots är så jävla individuellt eftersom fötter skiljer så jävla mycket men jag gillar mina Vans Infuse. Sköna som fan OCH är väldigt allround, medium-mjuka utan inlägg och betydligt styvare med plastinläggen. Men som sagt, boots är ju svårast att reka egentligen.

Apropå svårigheten att reka boots och din önskan om step on-bindningar kanske Nidecker Supermatic kan vara något. Burton's step on är ju populära men med dom bindningarna är ju utbudet av boots väldigt begränsat och eftersom välsittande boots är det allra viktigaste så .....

är en bra recension av Supermatic

Var X jag provade med ion, gillade fortfarande inte det. Bootsen kändes mjuka och sladdriga. Kanske att jag skulle börja fundera om man släppte driver X som step on.
Jag har Diode+Ion som vanliga bindningar samt StepOn X+Ion.
Tycker inte det känns särskilt sladdrigt alls i jämförelse. Jag vill nog påstå att StepOn X-basplattan är styvare än Diode.

Däremot är mina gamla Driver X rätt sladdriga mot mina nya Ion...

Jag tyckte ion step on kändes sladdriga mot mina 32 grenier. Fick inte den responsen från bootsen jag ville ha.

Tillbaka
Topp