Blippa kontokort för enstaka liftåkningar likt kollektivtrafiken?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En tanke som slog mig; i Stockholms kollektivtrafik kan man numera använda sitt kontokort som betalning för enskilda resor; man bara blippar det vid spärrarna som ett månadskort.
Väldigt bra om man måste ta en spontan resa ibland.

Borde inte detta funka på liftar också? Om någon vill teståka, eller kanske åka upp gondol/kabinbana? Istället för att köpa ett liftkort för en längre tid, kan man då betala för en enskild resa.
Hade det varit något?

Blir nog lurigt med hur liftblippare är designade. I motsats till en bussblippare där du behöver för kortet till läsaren är ju liftblipparen mer en helkroppsscanner. Misstänker att det är långt ifrån garanterat att den hittar ditt liftkort i liftkortsfickan före den hittar ditt kreditkort i din byxficka.

Tror det kan funka bra, iaf för de spärrar jag är van vid. Ska mycket till innan ett annat kort stör liftkortet, måste i princip ha dem i samma ficka. Och då blir det oftast stopp även om ena kortet är giltigt. Som exempel skulle jag kunna ladda liftkortet på mitt vanliga kollektivtrafikskort här, men aldrig problem med att spärren känner av det när det ligger i plånboken i bröstfickan och liftkortet i fickan på ärmen.

Frågan är ju om något liftbolag tycker det är värt pengarna att koppla upp spärrarna mot kortbetaltjänst, tror det är lite för få kunder som skulle vara intresserade? Enkelt nog att gå till biljettautomat och blippa där.

Finns!
Chamonixdalen har ett sånt liftkort, man kopplar det till sitt kontokort och så dras det bara för det man åker. Maxbelopp per dag som motsvarar dagkort.

Alternativ som redan finns är något som kallas klipp-/punktkort där man laddar mellan 1-10 punkter som läsaren sen drar av när man går igenom. Många som kör så i Norge för tex de som turar, gondol, testa på etc.

någon av de norska alpina storfräsarna, kan ha varit Kjetil Aamodt, startade en liftkorts business med förbetalda kort som gällde på ett antal anläggningar i alperna. Där skulle kortet "blippas" och man skulle då få "bästa pris" i förhållande till låg/högsäsong, heldag/halvdag osv.

Helt obegriplig affärsmodell enligt mig. Jag lyckas inte googla fram namnet nu. Troligtvis konkat...

Riktiga skidåkare skaffar naturligtvis ett säsongskort som gäller på flera anläggningar 🥳

En tanke som slog mig; i Stockholms kollektivtrafik kan man numera använda sitt kontokort som betalning för enskilda resor; man bara blippar det vid spärrarna som ett månadskort.
Väldigt bra om man måste ta en spontan resa ibland.

Borde inte detta funka på liftar också? Om någon vill teståka, eller kanske åka upp gondol/kabinbana? Istället för att köpa ett liftkort för en längre tid, kan man då betala för en enskild resa.
Hade det varit något?
Utan att gå in för djupt kan jag säga att det kommer kräva ett totalt utbyte av samtliga liftspärrar och sannolikheten att det idag finns en tillverkare av liftspärrar som inkluderar denna teknik är extremt låg. Man kan tro att det är "blippa kort som blippa kort" men det är långt ifrån sanningen.

Regelverket PCI DSS som måste följas för kortdata enligt Visa och MC är tusentals sidor och certifiering och uppföljningar är svindyra. Avståndet från kort till läsare samt ytan för avläsning är dessutom så små att det vore väldigt opraktiskt i liftkön.

Jag har lite svårt att se att svenska liftbolag skulle öka sina intäkter genom det här. Är nog många som köper dags/veckokort som inte använder det så mycket och det är ju perfekt för de som driver liftarna. För att liftbolagen på allvar ska överväga det krävs nog att liftbolagen ser en möjlighet att öka intäkterna genom att erbjuda tjänsten.

Jag har lite svårt att se att svenska liftbolag skulle öka sina intäkter genom det här. Är nog många som köper dags/veckokort som inte använder det så mycket och det är ju perfekt för de som driver liftarna. För att liftbolagen på allvar ska överväga det krävs nog att liftbolagen ser en möjlighet att öka intäkterna genom att erbjuda tjänsten.
Ja, i Sverige känns det avlägset. I Alperna tror jag det kan vara en hit på sommarsäsongen. Många som är ute och vandrar eller cyklar och vill åka en gång upp eller ner. Fördel om man inte måste gå till en kassa eller automat. Enda kruxet är väl alla som älskar att betala kontant, annars kunde man ju spara in både automat och kassapersonal på sina ställen...

Ser ur som Skidata har en lösning för att blippa digital biljett i mobilen iaf. Borde väl vara NFC/RFID-teknik som finns i bankkort också?
Det är det men kortdatat måste vidare i systemet för att betalningen skall kunna processas. Det är där skon klämmer för allt som hanterar kortbetalningar omfattas av certifieringar för att säkerställa säkerheten i kortsystemet. Det finns vad jag vet ingen liftspärr som idag är certifierad att inhämta, hantera och skicka vidare kortdatat.

Framför allt så skulle jag vilja veta vilket problem som skulle lösas av att blippa kontokort i liften. Jag kan inte se det.

Framför allt så skulle jag vilja veta vilket problem som skulle lösas av att blippa kontokort i liften. Jag kan inte se det.

Typ: Jag stod 45 minuter i liftkassans kö i Chamonix i lördags för att köpa ett dagskort. 12% av den åktid jag betalade för försvann alltså därmed. Bör dock gå att lösa på annat sätt, t ex med liftkortsautomater.

Typ: Jag stod 45 minuter i liftkassans kö i Chamonix i lördags för att köpa ett dagskort. 12% av den åktid jag betalade för försvann alltså därmed. Bör dock gå att lösa på annat sätt, t ex med liftkortsautomater.

Alla stora skidorter försöker få kunderna att köpa skipass på nätet som laddas direkt eller i automat. Menar du att det inte gick i Chamonix?

Min fundering: Chamonix ingår i Multi-skipasset Mountain Collective (2 åkdagar). Här behöver (troligtvis) kortägaren besöka liftkortskassan för att få kortet laddat (samma process som Scandinavian Skipass).

Kan detta bidragit till kassakön?

Alla stora skidorter försöker få kunderna att köpa skipass på nätet som laddas direkt eller i automat. Menar du att det inte gick i Chamonix?

Jo det fanns en sorts automater men som du sa - då måste man i förväg ha köpt via nätet och veta att man har ett Skidatakort (eller dess variant) som passar. Jag har gjort det förr (i både Hestra och Zillertal) bara för att märka att datakortet jag redan hade inte accepterades.
Kanske är det därför dessa automater stod helt oanvända. Tror inte att japanska tjejer med silverjacka och pälsbeklädd hjälm från Prada köper liftkort från Mountain Collective..? ;-) Eller så kanske...
Varför man inte kan få ett liftkort direkt i automaten utan att behöva gå omvägen över internet är dessutom en gåta.

Ser ur som Skidata har en lösning för att blippa digital biljett i mobilen iaf. Borde väl vara NFC/RFID-teknik som finns i bankkort också?
Liftkortet "läggs" i telefonen och använder bluetooth för att prata med läsaren, för att slippa ta fram mobilen varje gång man ska igneom.
Med NFC så behöver man ta fram telefonen varje gång för att "tapa" läsaren likt man gör på tex ica vid betalning. detta sätt funkar bättre vid enkel entré vid typ fotbollsmatcher, nöjesparker.

De finns, iallafall på vissa anläggningar, att köpa ett åk. Andra anläggningar kan ha 1-2 timmar. Så jag förstår inte frågan. Man kan ju välja en sådan anläggning som redan har utbudet man efterfrågar.

Varför man inte kan få ett liftkort direkt i automaten utan att behöva gå omvägen över internet är dessutom en gåta.

Tänker att det skulle kunna ha att göra med ansvar, försäkringar etc. Man vill helt enkelt veta vilka som åker i anläggningen.

Tänker att det skulle kunna ha att göra med ansvar, försäkringar etc. Man vill helt enkelt veta vilka som åker i anläggningen.
Eh, va? Tar de legg i kassan på vissa ställen? Inte där jag håller till iaf
Edit: och betalar man med kort har de mer koll än om man betalar cash oavsett.

Eh, va? Tar de legg i kassan på vissa ställen? Inte där jag håller till iaf
Edit: och betalar man med kort har de mer koll än om man betalar cash oavsett.
Det var som sagt en gissning men i Cervinia propsade dom på att jag skulle fylla i mina uppgifter när jag köpte liftkortet.

Jag tror fortfarande att det kan vara så på vissa håll men det kan ju förstås skilja mellan olika länders lagar.

Och alldeles oavsett juridiken är jag helt övertygad att dom allra flesta anläggningar vill veta vilka som åker i deras system. Ju mer data du har desto bättre kan du styra information och anpassa marknadsföring.

Det var som sagt en gissning men i Cervinia propsade dom på att jag skulle fylla i mina uppgifter när jag köpte liftkortet.

Jag tror fortfarande att det kan vara så på vissa håll men det kan ju förstås skilja mellan olika länders lagar.

Och alldeles oavsett juridiken är jag helt övertygad att dom allra flesta anläggningar vill veta vilka som åker i deras system. Ju mer data du har desto bättre kan du styra information och anpassa marknadsföring.
Det är ingen skidanläggning som under hela mitt skidåkarliv någonsin har känt till efter frågat efter min identitet när jag har köpt liftkort. Möjligtvis att de skulle kunna spåra mig via kreditkortet som jag har använt, men det kan väl knappast vara någon rutin de har med tanke på att jag lika gärna hade kunnat betala kontant.

EDIT: Köpte denna vecka bl a ett liftkort (4-dagars) i Italien, och det var ingen ID-koll där heller.

Det är ingen skidanläggning som under hela mitt skidåkarliv någonsin har känt till efter frågat efter min identitet när jag har köpt liftkort. Möjligtvis att de skulle kunna spåra mig via kreditkortet som jag har använt, men det kan väl knappast vara någon rutin de har med tanke på att jag lika gärna hade kunnat betala kontant.
För säsongskort är det ju normalt med lite mer uppgifter, men annars aldrig lämnat ID

En valfri solig sommardag i Juli så är köerna till Gustavsliften proppfulla med Svenssons som ska upp och "fjällvandra" 1 km till Stensjön, ta några selfies, äta löjligt lite löjligt dyr Gulash och sen.....ja vi tar väl liften ner? Det tar ju säkert 10 minuter att gå. Jaja jag ska inte spy galla över denna form av turister.

Men på liftspärren sätter de en QR läsare som kan låsa upp spärren. Engångsåkarna behöver bara ha sin telefon. Zooma in en QR kod som finns på flera ställen längs kön. Komma till någon skistarsida och där kunna betala ganska enkelt med det betalmedel de flesta (?) nu för tiden har ett betalkort inlagt (?) Alltså google pay, Samsung pay, Apple pay eller något liknande. Sen få en QR kod och ja resten förklarar sig själv. Vi som har säsongskort blippar som vanligt med kortet i obliquefickan. Liksom dubbla system som ger signal till spärren att det är dags att öppna Sesam. Måste ju finnas på fler anläggningar?

Men det nyslipade kanter beskriver måste ju komma. Någon som har smart/apple watch och har google/apple pay i klockan? Smidigare betalsätt finns mig veterligen inte.
Vet inte om det funkar under jacka och vantar iofs.

Jag är övertygad (killgissar) att skistar i det här fallet tjänar betydligt mer på engångs "fjällvandrarna" än på oss som har köpt skistar all på early bird eller annan kampanj.

EDIT: Köpte denna vecka bl a ett liftkort (4-dagars) i Italien, och det var ingen ID-koll där heller.
För säsongskort är det ju normalt med lite mer uppgifter, men annars aldrig lämnat ID

Alltså va fan, görs inte detta redan alltså? Någonstans?

Nu ser jag plötsligt massor av möjligheter. Ska genast sätta mitt team av utvecklare och programmerare på detta 🤔

Jag förstår faktiskt inte anledningen varför man vill veta vilka som åker i backen, vad får man ut att Kalle Andersson 8 år från Söderhamn åker samt Stina Karlsson 56 från Ockelbo åker?

Har aldrig varit med om att man behöver dessa uppgifter. Jag ser ingen anledning.

Jag förstår faktiskt inte anledningen varför man vill veta vilka som åker i backen, vad får man ut att Kalle Andersson 8 år från Söderhamn åker samt Stina Karlsson 56 från Ockelbo åker?

Har aldrig varit med om att man behöver dessa uppgifter. Jag ser ingen anledning.

Det är ju exakt sådana uppgifter som man blir rik på numera. En lista med t.ex. namn, mailadresser, hemadresser, ålder, kön och liftåkningsmönster på alla som åkt lift i Åre under en säsong är nog värd en hel del. You are not the customer, you are the product.

Det är ju exakt sådana uppgifter som man blir rik på numera. En lista med t.ex. namn, mailadresser, hemadresser, ålder, kön och liftåkningsmönster på alla som åkt lift i Åre under en säsong är nog värd en hel del. You are not the customer, you are the product.
Ja, det är ju tydligt att det är en typ av konsumenter som man kan lura på vad som helst. 😉

Ja, det är ju tydligt att det är en typ av konsumenter som man kan lura på vad som helst. 😉

Konsumenterna behöver inte luras på något alls. Det räcker att kunna kommunicera relevanta erbjudanden. Ge mig inte rabatt på kaffe när jag ändå bara köper mikroskopiska mängder av det.

Konsumenterna behöver inte luras på något alls. Det räcker att kunna kommunicera relevanta erbjudanden. Ge mig inte rabatt på kaffe när jag ändå bara köper mikroskopiska mängder av det.
Mitt inlägg var en ”joke” kopplat till ett ord i @fredw ’s inlägg, kopplat till några bilder i en annan tråd idag. 😉

Svårt att säga detta på ett sätt som inte låter drygt men ......... Då vet du inte mycket om försäljning, marknadsföring etc! Ju mer du vet om dina kunder desto större chans att dom fortsätter vara dina kunder. Och desto större chans att tjäna ännu mer pengar på dom. Och vilka det är som inte åker i din backe är faktiskt lika intressant.

Just Kalle och Stina är rätt dåliga exempel, världen är ganska mycket större än Sverige där SkiStar har oligopol.

Tillbaka
Topp