Bo i Chamonix för dagsutflykter till närliggande områden?

• Trådstartare Trådstartare R1
  • Start datum Start datum

R1

Medlem
Heja!
Flyg till Geneve bokat i februari. Har inte satt orten, eller rätare sagt orterna ännu, och tanken slog mig att få uppleva flera av dem.
Så krasst. Hur låter upplägget att bo i Chamonix och njuta av den fina staden & billigt boende och att på morgonen sätta sig i bilen/bussen och ta sig till Megeve ena morgonen, Verbier nästa följt av tex Courmayeur. Vips så har man bockat av tre länder och fått uppleva delar av olika system.

Jag är med på att det medför visst besvär jämfört med ski in ski out i Vemdalen. Men riskerar jag att bli galen av praktiska utmaningar som bilköer, tullavgifter, sökande efter parkeringsplats osv. Eller låter upplägget rimligt? Det är 4 skiddagar vi pratar om totalt.

Ser fram mot både pepp och rationella invändningar :)

Heja!
Flyg till Geneve bokat i februari. Har inte satt orten, eller rätare sagt orterna ännu, och tanken slog mig att få uppleva flera av dem.
Så krasst. Hur låter upplägget att bo i Chamonix och njuta av den fina staden & billigt boende och att på morgonen sätta sig i bilen/bussen och ta sig till Megeve ena morgonen, Verbier nästa följt av tex Courmayeur. Vips så har man bockat av tre länder och fått uppleva delar av olika system.

Jag är med på att det medför visst besvär jämfört med ski in ski out i Vemdalen. Men riskerar jag att bli galen av praktiska utmaningar som bilköer, tullavgifter, sökande efter parkeringsplats osv. Eller låter upplägget rimligt? Det är 4 skiddagar vi pratar om totalt.

Ser fram mot både pepp och rationella invändningar :)
Vadå, skulle chamonix "egna" 6 liftsystem inte räcka för 4 dagars åkning..?
Åka till Megeve - perfekt om ni är ute efter lätt skidåkning för barnen
Åka till Veriber över dagen..? (det stället passar bättre att utforska under en hel säsong).

Gillar man att åka 1 mil lång tunnel på morgonen och sen ta samma väg tillbaka (inte helt gratis) så är Courmayeur ett bra val

Senast ändrad:
Till Verbier är det nog smartast att ta tåget? Ner till Martigny, byte till Le Châble och sen kliva på gondolen där.

Vadå, skulle inte chamonix "egna" 6 liftsystem inte räcka för 4 dagars åkning..?
Åka till Megeve - perfekt om ni är ute efter lätt skidåkning för barnen
Åka till Veriber över dagen..? (det stället passar bättre att utforska under en hel säsong).

Gillar man att åka 1 mil lång tunnel på morgonen och sen ta samma väg tillbaka (inte helt gratis) så är Courmayeur ett bra val
Jag skrev inte det, men för den här resan är det piståkning som är intressant, och sist jag var i cham tyckte jag nog inte att slingriga pister på skrå erbjöd samma carvingkänsla som jag upplevt på andra orter. Och skidåkning i chamonix innehåller väl alltid ett visst inslag av buss.

Verbier kanske går bort. Men Megeve och Courm kanske är ett fint komplement till Chamonix.

Apropå Megeve, läser ibland att den nämns som en dold pärla med mindre folk.
Specifika erfarenheter därifrån?

Apropå Megeve, läser ibland att den nämns som en dold pärla med mindre folk.
Specifika erfarenheter därifrån?
nu är det iofs 28 år sedan jag var där.. men för pistcruising är det säkert helt. ok.
Men varför åka till offpistens huvudstad om ni är ute efter fin piståkning...?

Ja, jag vet. Det hänger inte ihop.
Men det var nog kombon att bo i en schysst stad och enkelt kunna ta sig till andra områden.
Men visst, bo i Megeve eller Courmayer är ju såklart smidigare.

Har cruisat på en del på just detdär området. Trafiken skulle jag inte se som ett problem men med dina 4 dar skulle jag nog välja en ort o om det var pist, ta ett hyggligt billigt boende i Courmayers omkringliggande byar… så hat ni Courmayer o La thuile lätt tillhanda … om inte afterskin e en del av paketet..? I juni kostade mt Black tunneln lite på 50€/väg så att cruisa fram o tillbaka många gånger skulle jag inte rekommendera.. finns både roligare o billigare nöjen

För pistcruising skulle jag hellre ta en dag i Grand Massif (Flaine mm) än att krångla mig över till Verbier bara över dagen. Verbier är en härlig ort (jag har gjort flera säsonger där) men just piståkningen är rätt medioker, speciellt i Verbierdelen av de 4 dalarna……

Reser du lördag till lördag på Geneve kan det vara läge att kolla Mountainguidetravel's upplägg; "Best skiing at the moment". Inte billigast i stan, och jag vet inte om de kör just "din" vecka, men jisses som jag gärna skulle vilja bocka av en sån vecka med dem! 😎

Det blir Megeve - och vi håller oss nog där utan dagliga utflykter. Transfer från Genève tycks handla om tusenlappar enligt vad jag googlar mig fram till. Om någon sitter på ett patentalternativ i den frågan är det bara att posta i tråden :)

Det blir Megeve - och vi håller oss nog där utan dagliga utflykter. Transfer från Genève tycks handla om tusenlappar enligt vad jag googlar mig fram till. Om någon sitter på ett patentalternativ i den frågan är det bara att posta i tråden :)
Jag tror det går tåg direkt från Genève central till Saint Gervais. Glöm inte plocka en gratis tågbiljett på GVA när du går ut så borde du kunna åka några stationer ut ur Genève på den och sen betala för resten. Sbb-appen är smidigare än SNCF:s men oftast några kronor dyrare. Är någon av resorna en lördag får man 40% rabatt på tåg i Frankrike när man bokar för två eller fler.

Alpybus.com

Snödjup

Tillbaka
Topp