Jag vill åka utförs på min 50-årsdag, men...

Seppuccu

Aktiv medlem
Tänkte ta med mig några vänner och frugan och fira födelsedagen på snö i nerförsbacke. Haken är att jag fyller år den 9 juni, så det blir ju liksom lite komplicerat...

Riksgränsen gör uppehåll mellan vanlig säsong och midsommarfirande. Alla andra skidorter jag kollat har stängt sedan länge. Glaciärerna i alperna lär inte vara i bästa skick efter en till vinter i stil med den förra. Jag har varken råd eller tid att åka till Chile eller NZ. Att lära sig skinna och framför allt skaffa all utrustning känns som ett fåfängt projekt i nuläget.

Känner inte att Snow Dome Bispingen är värd besväret. Inte Copenhill tack, det ska vara snö. Sommaråkningen på Fonna, Stryn och Galdhøppigen ser väl sådär kul ut...men de kanske är mina bästa alternativ? Vilken skulle vara bäst i så fall - Stryn om man ska tro vissa tidigare trådar? Är Stryn bra även utan hudar? Vill man vara mer än en dag på något av dessa ställen? Tänker mig en helg men det är kanske helt orealistiskt...

Har jag missat något (säkert)? Hjälp mig se utanför ramarna. :)

Stryn är kalasfint i början av Juni (om man ha tur med vädret).
Självklart får du ut mer om du har med stighudar (eftersom övre liften stängde för ca 10 år sedan).
Men på din 50 årsdag kan du kosta på dig att åka med deras catskiing! (då kan du få åk på upp mot 700 höjdmeter)

Hintertux brukar vara fint den 9 juni, inga problem.
Det blir nästan som en riktig skidresa men med sommar och bad i hotellpoolen nere i dalen.
Rekommenderar Hotel Tirolerhof i Lanersbach med infinitypool och gourmetpension inklusive för ett kungligt 50-års firande.
Hintertux 2 juli 2021:

Hotel Tirolerhof:
1692800977265.jpeg

1692801151512.jpeg

1692801226295.jpeg

Senast ändrad:
Var själv i Hintertux 29 maj i aar och det var toppen förhaallanden! Självklart lite smaaslask som det ska vara under vaaren, men bra och jämnt pistat överallt. Snön haaller sig absolut in i juni med.

Var i Juvashyttan/Galdhøpigge v.25 bifogar en bild. Jag skulle säga beroende på väder är det lite i senaste laget. Friåkningytan kan vara begränsad beroende på antalet träningsgrupper i backen.

IMG_2347.jpeg

Om inte alperna. Ta in på Juvas, hyr en guide och ev utrustning. Ta en tur över glaciären till piggen och ta en pölse med lompe och en Cola på toppstugan.
Väl tillbaka tar ni ett uppfriskande dopp i sjön där glaciären kalvar.
Sen är ni redo för en brakmiddag på Juvashytta.
Se där, klappat och klart.

Vi skulle börja semestern där i år men det var full snöstorm där uppe. Så det sket sig.

Själv firade jag min 50årsdag med två veckors helpension i dom franska alperna. Men jag fyller i Januari.

Lycka till, hoppas du får en fin födelsedag 🥂🎂

Stort tack för input och förslag! Då har jag några alternativ att stöta och blöta. Jag hade faktiskt missat SNÖ helt så det var intressant. Kanske inte närmare än Bispingen för denne Lundabo men ser faktiskt lite roligare ut. Och är längre.

Jag tyckte förresten att Hotel Videseter vid Stryn såg läckert ut, men recensionerna är lite svajiga. Någon som varit där?

Jag kan lova, att du hittar helt säkert fint åkning i Hintertux då, och nästan också, att Stryn är ok. Tänk också Folgefonna, om parkåkning passar för er.

Tänkte ta med mig några vänner och frugan och fira födelsedagen på snö i nerförsbacke. Haken är att jag fyller år den 9 juni, så det blir ju liksom lite komplicerat...

Riksgränsen gör uppehåll mellan vanlig säsong och midsommarfirande. Alla andra skidorter jag kollat har stängt sedan länge. Glaciärerna i alperna lär inte vara i bästa skick efter en till vinter i stil med den förra. Jag har varken råd eller tid att åka till Chile eller NZ. Att lära sig skinna och framför allt skaffa all utrustning känns som ett fåfängt projekt i nuläget.

Känner inte att Snow Dome Bispingen är värd besväret. Inte Copenhill tack, det ska vara snö. Sommaråkningen på Fonna, Stryn och Galdhøppigen ser väl sådär kul ut...men de kanske är mina bästa alternativ? Vilken skulle vara bäst i så fall - Stryn om man ska tro vissa tidigare trådar? Är Stryn bra även utan hudar? Vill man vara mer än en dag på något av dessa ställen? Tänker mig en helg men det är kanske helt orealistiskt...

Har jag missat något (säkert)? Hjälp mig se utanför ramarna. :)
Stryn alla gånger! Nu när toppliften inte går längre får man jobba lite mer för att komma åt baksidan, långa baksidan, SS, Nuken etc.

Men det går att köra cat-ski för att komma åt många av de åken.

Dalsnibba är alltid fint så tidigt på sommaren. Där är det absolut smidigast att ha två bilar, en man parkerar i botten av åket. Och en som agerar lift till toppen. Inte en meter hike😎

Hintertux, Sölden, Pitztal och de andra glaciärerna där nere är ofta inte så bra innan hösten dragit in. Har varit nere många höstlov och då brukar ofta det komma ett dump om man har lite tur.

Många bra tips. Har varit på alla ställen som räknas upp utom Bispingen och Coppenhill. Nu när det visar sig att du bor i Lund skulle rekommendera Hintertux.

Det är en semesterupplevelse. Mycket snö kvar. Med nyvallade skidor får ni fin åkning. Ok priser på boende när det är lite lågsäsong. Kan kombinera med att hyra en cykel, vandra, god mat. Var bara medveten att i juni med mycket snö kvar i bergen och varma temperaturer kan det bli en eftermiddags-åska/ regnskur. Planera att var på pensionatet kl 14-15.

Stryn är fint vid ok väder, men väldigt osäkert. Juvass för tråkigt att åka fritt. Åker man inte topptur är tur i Norge inget alternativ. Snö i Oslo. Det duger för att testa en dag, men är inte värt en resa om man inte är ovanligt intresserad att åka park (tyvärr var det små hopp när jag var där i helgen) eller håller på racing och måste träna. Jag har varit där 8 ggr som coach, skulle inte resa mer en en timme eller två för den åkningen om det var skidupplevelse jag sökte.

Många bra tips. Har varit på alla ställen som räknas upp utom Bispingen och Coppenhill. Nu när det visar sig att du bor i Lund skulle rekommendera Hintertux.

Det är en semesterupplevelse. Mycket snö kvar. Med nyvallade skidor får ni fin åkning. Ok priser på boende när det är lite lågsäsong. Kan kombinera med att hyra en cykel, vandra, god mat. Var bara medveten att i juni med mycket snö kvar i bergen och varma temperaturer kan det bli en eftermiddags-åska/ regnskur. Planera att var på pensionatet kl 14-15.

Stryn är fint vid ok väder, men väldigt osäkert. Juvass för tråkigt att åka fritt. Åker man inte topptur är tur i Norge inget alternativ. Snö i Oslo. Det duger för att testa en dag, men är inte värt en resa om man inte är ovanligt intresserad att åka park (tyvärr var det små hopp när jag var där i helgen) eller håller på racing och måste träna. Jag har varit där 8 ggr som coach, skulle inte resa mer en en timme eller två för den åkningen om det var skidupplevelse jag sökte.

Har inte åkt på glaciären på sommaren men kan intyga att Zillertal är jättefint på sommaren. Det blir en double whammer. Skidor och fin alpsommar på samma gång, vilken dröm.

Vill du verkligen tänka utanför ramarna så är mitt förslag grässkidor på Sankt Hans backar. Eftersom du håller till i Lund. En oförglömlig upplevelse perfekt till ditt 50-årsfirande.

Inomhus finns det ett ställe i Bottrop nära Essen i Ruhrområdet. Backen är drygt 600 meter lång. För några år sedan var jag där men ett otroligt häftigt åskoväder någon dag innan slog ut strömmen och snön började smälta så det blev ingen skidåkning för mig.

Något annat utanför ramarna är Monte Kaolino. Skidor på stora sanddyner. Oxå Tyskland såklart.

Stort tack för input och förslag! Då har jag några alternativ att stöta och blöta. Jag hade faktiskt missat SNÖ helt så det var intressant. Kanske inte närmare än Bispingen för denne Lundabo men ser faktiskt lite roligare ut. Och är längre.

SNØ alla dagar i vecka mot Bispingen som är mer ett nybörjare ställe. Allt är fräschare och bättre i SNØ och endast 10 mils skillnad från Lund. Du slipper broavgift och båt så…

Vill du verkligen tänka utanför ramarna så är mitt förslag grässkidor på Sankt Hans backar. Eftersom du håller till i Lund. En oförglömlig upplevelse perfekt till ditt 50-årsfirande.

Inomhus finns det ett ställe i Bottrop nära Essen i Ruhrområdet. Backen är drygt 600 meter lång. För några år sedan var jag där men ett otroligt häftigt åskoväder någon dag innan slog ut strömmen och snön började smälta så det blev ingen skidåkning för mig.

Något annat utanför ramarna är Monte Kaolino. Skidor på stora sanddyner. Oxå Tyskland såklart.
Oh you. Det får väl bli dirtboard i så fall istället eftersom jag endast åker sidledes. Lika bra att passa på och slå ihjäl sig på 50-årsdagen.

Kul att du nämner Monte Kaolino. Jag har faktiskt sneglat på stället som en kul knäpp grej att göra på vägen om man skulle ge sig på bilsemester söderut någon gång. Men på födelsedagen ska det vara snö.

Hmmm, man kanske skulle göra något av den där drömmen om heli boarding på östra Grönland. Fast nej just det, jag hade ju inte råd... :cautious:

Oh you. Det får väl bli dirtboard i så fall istället eftersom jag endast åker sidledes. Lika bra att passa på och slå ihjäl sig på 50-årsdagen.

Kul att du nämner Monte Kaolino. Jag har faktiskt sneglat på stället som en kul knäpp grej att göra på vägen om man skulle ge sig på bilsemester söderut någon gång. Men på födelsedagen ska det vara snö.

Hmmm, man kanske skulle göra något av den där drömmen om heli boarding på östra Grönland. Fast nej just det, jag hade ju inte råd... :cautious:
Exakt Monte kaolino kan du ta på vägen som en kul grej.
Hur det än blir så hoppas jag du får ett härligt firande.

Snödjup

Tillbaka
Topp