Hur slipa ner belagskanter till belagets nivå?

nypistat

Medlem
Jag har tänkt lära mig hur man slipar och vallar alpinskidor och införskaffat det mesta för det. Jag har ett par barnskidor att öva på. Ska sälja dem sen om jag inte förstör dem. 😉 Jag har fyllt igen större repor och sicklat av med stålsickel så det är slätt. Dock märkte jag att belagskanterna är högre än själva belaget, så i princip vilar stålsickeln på belagskanterna och tar inget på belaget. Så för att göra lagningar släta fick jag undvika att ha stålsickeln mot belagskanten. Hade velat stålsickla av lite belag så det förhoppningsvis ser visuellt lite bättre ut med mindre nyansskillnader.

Har testat med en fil vilandes på båda kanterna och dragit av lite på några ställen. Vill dock inte riskera göra belaget fulare än det är, så har varit lite försiktig.

Har testat med en grövre fil och ställt vinkeln på filen av belagskanten till 0,5 grader. Tog ingenting. Måste hängt i luften eller nåt. Har gradvis gått över mot 1 grad på ett ställe och märkt att det då tar längst ut på kanten (svartmålade den med en penna).

Hur bör jag fortsätta? Syftet är alltså att på något sätt komma ner för att kunna dra av belaget så man förhoppningsvis inte ser lagningar och smårepor lika tydligt. Planslipning ja, men inte på ett övningsobjekt man ska sälja för 400 spänn.

Tålamod. Mycket tålamod.
Du har ju redan börjat slipa ner belagssidan av kanten och märkt hur tålamodskrävande det är, bara att fortsätta.

Att slipa ner eller hänga om kanter för hand är lite som att limma om stighudar, de flesta gör det bara en gång. Förmodligen är även belaget konkavt.

Hej!

Man kan ju tro att alla skidor har plana belag, men min erfarenhet med tre tävlande och friåkande ungar har visat att nästan inga skidor är plana. Ju bredare skida, desto oplanare belag. I brättena, som är bredare och har mindre mängd material (de är tunnare) är många skidor oplana.

Förstår jag det rätt att dina belag är konkava, alltså skålade? Om du inte vill planslipa hos någon som har koll på sin utrustning så skulle jag leka lite med en kraftigare pansarfil. Om du lägger den tvärs över skidan, så den vilar på stålkanterna, kan du ta bort material längs kanterna. Då kan du jämna till belaget en aning, även om det kommer bli lite fransigt. Jag läser det som att det är belaget som är högre längs kanterna, men det är inte så att stålkanterna är högre och tar i? Spelar iofs ingen roll om du vill träna.

Min rekommendation är också att undvika stålsickel. En stålsickel böjs lätt, och lägger du lite kraft på den kommer det resultera i konkava belag. En skarp plastsickel (4 eller 5 mm) är styvare och gör jobbet.

Min erfarenhet är också att nästan allt går att åtgärda, så du ska inte vara orolig att jobba med filar.

Belaget på de minsta barnskidorna är usla, de går nästan inte att valla. Vallan lägger sig bara ovanpå och försvinner antingen när du sicklar eller i första knappen upp…

Tycker att du ska fortsätta jobba med kanterna. Framförallt sidokanten. Bra med fasta vinklar, 88 (eller möjligtvis 87) grader är väl standard. Du kommer även behöva en kantborttagare. Med denna tar du bort plastmaterial så du frilägger kanten innan slipningen. Får du fason på sidokanterna behöver du inte jobba så mycket med belagskant eller belag.

Utrustning du bör ha:
Plastsickel
Fil
Bryne
Kantvinkel 88 grader
Kantborttagare

Blir det katastrof fortsätter du. Därefter lämnar du in för slipning.

Planslipa skidorna hos en verkstad. Häng kanterna 0.5 (underkanten). Lägg lämplig struktur. Sedan filar du sidokanterna. Undersidans kanter rör du bara med fint bryne/sten för att hålla dom släta och blanka. Det är sidokanten du ska använda fil på, såvida du inte vill öka hängningen från 0.5 (ganska aggressivt) till 0.7-1.0… Du kan bara gå åt det hållet utan att planslipa igen, så börja aggressivt och justera mot mer förlåtande. Sidokant normalt 88 eller 87. Stålsickel är för att skrapa belag på längdåkning, inte alpinskidor. Skarp plastsickel.

Senast ändrad:
Planslipa skidorna hos en verkstad. Häng kanterna 0.5 (underkanten). Lägg lämplig struktur. eller
Går inte så väl ihop med

Planslipning ja, men inte på ett övningsobjekt man ska sälja för 400 spänn.

Planslip är det enda som får ordning på det men det verkar inte heller vara målet.

I övrigt går det fint att skära av mikrofiberhår, det är tom önskvärt, på alpinskidor så väl som längdskidor. Stålsickel (i dess vardagliga användning) är däremot inte det lämpligaste verktyget för ändamålet. Mikrofiberhår och struktur håller jag högre än valla.

Stålsickel och stålkamter är ingen bra kombination.

Och nu var ju frågan:

”Jag har tänkt lära mig hur man slipar och vallar alpinskidor och införskaffat det mesta för det.”

Stålsickel och stålkamter är ingen bra kombination.

Och nu var ju frågan:

”Jag har tänkt lära mig hur man slipar och vallar alpinskidor och införskaffat det mesta för det.”
Inget fel på den kombinationen (givet att inte stålkanterna är högsta punkten), det går lite hårt åt sickeln men det går ju att åtgärda.

Jag tror vi alla kan vara överens om att skidorna i fråga behöver en rejäl planslip för att bli bra och den ursprungliga frågan var hur man underhåller en ytterkantsvinkel och vallar. Det blir däremot ganska tydligt att @nypistat efterfrågar mer information än så

Jisses vilken skillnad det blev på skidorna. Visst, stålkanterna är fortfarande aningen för höga första 10 cm, så det blev några mindre fläckar där sickeln inte riktigt tog bort vallan. Efter tagel- resp. nylonborstning med skruvdragaren så kändes den sjukt glatt och fin i ytan (i jämförelse mot innan) och även de första 10 cm ser helt ok ut.

Körde bara plastsickeln som det tipsades om, även för att ta ner lagningar (lite pansarfil först lite beroende på). Förstår verkligen nu när man själv gör praktiskt det där med att man riskerar kupa stålsickeln. Kändes helt klart säkrare med plastsickeln, även om det blev lite vässande.

Hur mycket bör man valla in skidorna? Jag körde två svängar med mättning/rengöringsvax och sen två svängar med Swix CH8. Ingen aning om vad som är rätt/fel här, men skillnad blev det! 😀

Ös på med valla så mycket du orkar, men det är inte VC i längd. Det räcker med en allround, eller möjligen en kall och en varm. Men det viktigast er att belagen är rena och blanka och att du borstar ordentligt så att strukturen kommer fram. Dyra glidvallor på toppen är bortkastat. Försvinner direkt. Bara om du tävlar i fartgrenar.

Jag hade köpt just CH8 som varmvalla (-4 till +4) och en annan som kallvalla (-6 till -12). Tänkte inte göra det mer avancerat än så.

På ett par i grunden slitna skidor som lappats och lagats finns inte så mycket sammanhängande originalstruktur kvar. Det är det nog bara planslipning som kan råda bot på det, vilket hade varit aktuellt på ett par lite dyrare skidor som jag dessutom hade tänkt ha kvar.

Är det någon som använder rillningsverktyg för att skapa tillfällig struktur i vallade skidor? Har sett att bl.a. Red Creek har för alpint bruk. Är det nåt man som amatörer märker skillnad på eller är det bara för tävlingsåkare?

Rilla alpinskidor på turist/hobbynivå. Nej nej, längdåkning är en sak där man måste driva fram skidan själv, men utförs!
Lägg pengarna på en seriös kantfil och några kvalitets-brynen istället.

När du har slipat dina kanter till perfektion det är då du går på med det här gänget.
Arkansas limeston.
Jag har en, det är överkurs okej. Men jisses vilken skärpa det går att få.
IMG_7621.png

Snödjup

Tillbaka
Topp