Lättillgänglig offpist Norge

Hej.
Funderar på att besöka någon eller några nya vinterorter än Norefjell och Hemsedal i Norge.
Vad mer på ungefär samma avstånd skulle rekommenderas där man vill lägga kunna ha ganska lättillgänglig offpist? I Hemsedal kan man ju i princip åka överallt känns det som.
Har tänkt ta mig till Myrdalen och Sogndal någon gång i år.

Hej.
Funderar på att besöka någon eller några nya vinterorter än Norefjell och Hemsedal i Norge.
Vad mer på ungefär samma avstånd skulle rekommenderas där man vill lägga kunna ha ganska lättillgänglig offpist? I Hemsedal kan man ju i princip åka överallt känns det som.
Har tänkt ta mig till Myrdalen och Sogndal någon gång i år.
Röldal.
1699620937642.jpeg

Myrkdalen har stått på min lista länge, lite för långt att ta med familjen dit.
Kanske till påsken när vägarna är bättre, annars blir det mest Hemsedal och Trysil.
Har ännu inte testat Norefjell.

Var 3 dagar i Röldal V10 2023, torsdag-söndag!
Vi startade 05:00 från Göteborg, stod på skidor vid 15 tiden och gick en enkel topptur!
Söndagen avslutade vi förmiddagen i systemet innan vi drog hemmåt.

Ringlande vägar från Kongberg.

Raudalen (Beito) kan var grymt bra. Skogen i Uvdal provade jag i vintras. Kan rekommenderas! Små pärlor som inte ligger för lång bort.

Röldal OM det är bra sikt, väder och snö.
Om inte så finns det ingen stans att åka.
Hemsedal funkar i nästan alla siktförhållande och väder då det finns mkt åkning i skog.

Norefjäll.
Har bara varit där en gång för 20 år sedan.
Men skulle säga att det är begränsat med toppturer

Röldal OM det är bra sikt, väder och snö.
Om inte så finns det ingen stans att åka.
Hemsedal funkar i nästan alla siktförhållande och väder då det finns mkt åkning i skog.

Norefjäll.
Har bara varit där en gång för 20 år sedan.
Men skulle säga att det är begränsat med toppturer
Ja, jag är mycket nöjd med Hemsedal.
Det är om någon ort som Geilo, Kvitfjell, Lillehammer mm har något att erbjuda i offpistväg?

Ja, jag är mycket nöjd med Hemsedal.
Det är om någon ort som Geilo, Kvitfjell, Lillehammer mm har något att erbjuda i offpistväg?
När det gäller Hafjell och Kvitfjell så har i stort sett all fri terräng bredvid pisterna drabbats av ”hyttepesten” som har förstört de möjligheterna, tyvärr.
Norefjell är mycket bättre i den jämförelsen.

Beror på lite vart ni startar ifrån men Gaustatoppen kan va riktigt fint om man har tur men utsatt för väder.

Spenderade påsken där och åkte delar av baksidan (solsidan) men träligt att ta sig upp där om man jämför med framsidan.

När det gäller Hafjell och Kvitfjell så har i stort sett all fri terräng bredvid pisterna drabbats av ”hyttepesten” som har förstört de möjligheterna, tyvärr.
Norefjell är mycket bättre i den jämförelsen.
Håller med här, det är inte så mycket off pist i dessa områden.

Kring Beitostölen finns ju även Bitihorn som är väldigt lätt att nå givet att vägen är öppen.

Instämmer. Vi fick iofs en intressant variant till skogsskidåkning när vi pga utlovad "ski in" kryssade ner genom det stora stugområdet söder om backarna i Hafjell i jakt på vår egen hytte. Stugskidåkning typ.

Tror det var någon (PC? Ivo?) som tänkte att Skeikampen ser ut att ha en del intressant terräng, men det återstår att utforska.

Även Hemsedal slaktar skidterräng för stugor. Trysil, där bjuder terrängen in till att dra ski in/ski out möjligheter på ett icke-slaktande sätt.

Instämmer. Vi fick iofs en intressant variant till skogsskidåkning när vi pga utlovad "ski in" kryssade ner genom det stora stugområdet söder om backarna i Hafjell i jakt på vår egen hytte. Stugskidåkning typ.

Tror det var någon (PC? Ivo?) som tänkte att Skeikampen ser ut att ha en del intressant terräng, men det återstår att utforska.
Skeikampen ser fint ut på foto. Dock begränsad fallhöjd.
Tyvärr verkar det vara en trend (framför allt i Kvitfjell) att rika norrmän vill ha en 300 m2 lyxhytte med garage där de kan parkera sin Porsche Taycan, och allt ska ligga intill pisten. Sydvästsidan i Kvitfjell hade säkert jättefina offpist områden innan allt blev privata tomter och vägar.
EDIT: Varför kan de inte bo i byar i dalen som i Alperna och låta högfjället vara i fred?
Skeikampen:
1699965276422.jpeg

Senast ändrad:
Tanken har slagit mig i flertalet orter, när de har sålt den sista lilla markbiten för att bygga stuga då står dom med ett stugområde med lift och mkt begränsad åkning eller möjlighet att bygga ut.
Hur påverkar det stugpriserna framöver när skidåkningen är betydligt minder men mkt mer folk.
Kittelfjäll, Drammen, Myrkdalen mm
Påminner om när dom sågade ner sista trädet på Påskön eller slog ihjäl sista Dronten?

Tanken har slagit mig i flertalet orter, när de har sålt den sista lilla markbiten för att bygga stuga då står dom med ett stugområde med lift och mkt begränsad åkning eller möjlighet att bygga ut.
Hur påverkar det stugpriserna framöver när skidåkningen är betydligt minder men mkt mer folk.
Kittelfjäll, Drammen, Myrkdalen mm
Påminner om när dom sågade ner sista trädet på Påskön eller slog ihjäl sista Dronten?
Du glömmer att det här forumet i huvudsak representerar ett särintresse. De flesta (i t ex Kvitfjell) är bara intresserade av att glida runt lite i pisterna, sitta på sin hytteterass som ligger intill pisten, eller stajla i dyra kläder på Tyrihans under lunchen och på afterskin där det beställs dyra Bourgogneviner till borden.
Det är där kommersen rullar, inte i offpisten.

Lite sanning har du
Men fler längre köer och inge möjligheter för utbyggnad begränsar
Alla som har barn eller kommer ihåg när dom var barn så är ett skidområde inget värt om det inte finns skogsbanor att åka i

Lite sanning har du
Men fler längre köer och inge möjligheter för utbyggnad begränsar
Alla som har barn eller kommer ihåg när dom var barn så är ett skidområde inget värt om det inte finns skogsbanor att åka i
På Varden i Kvitfjell finns det bredvid pisten ett sådant område som heter ”Pudderskogen”, men lutningen på pisten bredvid medger styrfart och inget mer. Men det är ett lekområde för barn som du säger, men ingen offpist för vanliga vuxna att åka i.

EDIT: Nu ska jag också tillägga att det var väldigt få barnfamiljer i Kvitfjell förra Påsken, de höll till i Hafjell, där också ”hyttepesten” har förtärt all fri terräng utanför pisterna. Hafjell kommer jag inte att återvända till, trots väldigt bra fallhöjd tyckte jag och frun att det var ett tråkigt skidområde där övre halvan var en platt pannkaka, och nedre halvan som hade lagom lutning var pister genom skogen där man förlorade överblicken var i skidområdet man befann sig (och det fanns många parallella pister genom skogen).
Nästa Påsk blir det återigen (om vädret spelar med) en Norgetripp igen, och ett nytt skidområde. Ombyte förnöjer.
Och tips för Norgeresor är att ta med Bourgognevinerna hemifrån (om man är rädd om plånboken).;)

Senast ändrad:
Skulle säga att Skeikampen är jättebra om man har barn, när vi var där i februari på oslo/gbg-sportlovet hade det snöat två-tre dagar innan och det fanns ändå snö att åka på. Dessutom trivsamma barnvänliga bowls. På bilden ser vi min 8-åring vara lite eh, tveksam. "Här?" "Ja det blir jättekul, luta dig framåt och hoppa runt staven bara". :)
IMG_6911.jpeg

Gaustatoppen (och hela området för den delen) är ganska väderkänsligt men sidecountry från Fjellheisen ner mot längdspåret ser kul ut.

Skulle säga att Skeikampen är jättebra om man har barn, när vi var där i februari på oslo/gbg-sportlovet hade det snöat två-tre dagar innan och det fanns ändå snö att åka på. Dessutom trivsamma barnvänliga bowls.

Hmm möjligen vagt minne av bowls i Skeikampen när jag var i samma ålder som dina kids typ 1976…

1700028126893.jpeg

Skarsnuten ligger opassande ner från Roni. Gummiskogen försvinner med ny lift och pist. Även mot Fyri resort byggs det tätt inpå sluttningarna.

Största nackdelen är i min mening är att priserna drar iväg och inte att det försvinner lite skogsåkning i Skistars anläggning det finns så mkt riktigt bra skogsåkning endå i och kring hela dalen
Det blir jäkligt mkt dyrare att bo där i hela dalen från Gol och upp längs väg 52

Tillbaka
Topp