Dags för nya pjäxor...

Pillard

Aktiv medlem
Dags för nya pjäxor...
Efter sisådär en 6 år börjar det bli dags att titta på att kanske byta ut mina MTN Lab-pjäxor. Det verkar generellt ha hänt en hel del på pjäxfronten sen dess men jag har haft dålig koll på olika modeller. Och innan alla svar om "prova hos en bra bootfitter" kommer så är jag väl medveten om detta men rent krasst är det så att jag kommer att behöva bygga om vilka pjäxor jag än köper och sen trycka i mina intuition-inneskor så att passformen kommer att lösa sig ganska bra oavsett.

Jag är rent generellt ganska nöjd med styvhet och stabilitet på MTN. Jag behöver absolut ingen dunderstadga utan gillar en mer avslappnad pjäxa. Som exempel kan nämnas att jag i uppkörd kompakt snö härom veckan testade att spänna åt skaftet ordentligt varpå jag fick klaustrofobi och kunde inte komma fram alls på skidorna som jag vill.

Viktmässigt tänker jag mig nånstans runt MTN 1600-1700 nånstans. Kan jag få lättare med samma prestanda så gärna för mig. Kan jag få bättre dämpning osv med samma vikt så kan det också funka bra. Pjäxan bör också ha ett bra gåläge.

Ett annat måste på en ny pjäxa är tredelat skal (eller om det finns något annat som ger motsvarande funktion för i- och ursteg. MTN är ju en överlappspjäxa men utan att den överlappar över fotryggen. Alltså går den utmärkt att ta på och av.) Jag kommer aldrig igen att utsätta mig för en överlappspjäxa om den så låter mig sväva runt i puder som aldrig tar slut dagarna i ända. Plågan att ta på och av är för mycket oavsett. Detta begränsar ju förstås urvalet till typ Dalbello och Roxa antar jag. Eller finns det fler? Vilken nivå inom dessa familjer motsvarar mina gamla MTN Lab? Och sist men inte minst, finns det några med utbytbara klackar så att jag kan använda dem i gamla race-bindningar?

Dags för nya pjäxor...
Är inte Scott Freeguide carbon och Scarpa Maestrale någon typ av hybrid som MTN Lab?
Jo det ser så ut :) Dock verkar de inte ha utbytbara sulor som Dalbello. Eller är det bara inbillning att Dalbello har det?

Dottern har börjat raceåka och det hade varit väldigt väldigt skönt att kunna använda samma pjäxor i gamla begagnade raceskidor för min del.

Dags för nya pjäxor...
Dags för nya pjäxor...
Ja det där är en av de troliga lösningarna. Frågan är dock om 130 är i överkant för min smak. Har någon en referens gällande Roxans flex mot tex MTN lab?
Tyvärr ingen referens. Finns ju samtidigt i mjukare flex (120 och 110), vilket kanske skulle kunna passa en smula bättre. Har dock själv inte provat dessa eller vet hur de skulle vara jämförelsevis MTN.

Dags för nya pjäxor...
Om kraven lutar åt tredelade eller motsv:
Dalbello Quantum Free
Då får du liknande som MTN men bättre rom och lättare
Dynafit, om de passar har ju både Hoji och Radical som borde kunna vara i samma kategori men bättre rom och lättare
Och lite lagom att gräva ner sig i:
Själv åker jag på Tecnica Cochoise Light till vardags och Dynafit Speedfit som turpjäxa men då vill jag INTE ha tredelade pjäxor om jag slipper

Dags för nya pjäxor...
Jo det ser så ut :) Dock verkar de inte ha utbytbara sulor som Dalbello. Eller är det bara inbillning att Dalbello har det?

Dottern har börjat raceåka och det hade varit väldigt väldigt skönt att kunna använda samma pjäxor i gamla begagnade raceskidor för min del.
Scott bör gå att byta men möjligt att det endast finns touringsula, att byta när den är utsliten
Sen är det ju 130 flex och har för mig att Blister skrev något om en "vägg" mot slutet av flexet så antagligen inte aktuellt ändå

Dags för nya pjäxor...
Dags för nya pjäxor...
Är du säker? Det är en rejält mycket lättare pjäxa? När jag tittar på den ser den också väldigt mycket mer turfokuserad ut? Kan jag få sådan turprestanda med bibehållen åkprestanda vore det ju grymt
Säker och säker
Jag har bara testat MTN som hastigast och då kändes den mest dålig på alla delar, typ tung, märklig flex, vek i sidled och kass passform 😉
Har inte åkt på Quantum men passform och känslan på foten är grymt mycket bättre.
Lupon hade jag innan Cochoisen men blev ville tillbaka till överlapps

Dags för nya pjäxor...
Säker och säker
Jag har bara testat MTN som hastigast och då kändes den mest dålig på alla delar, typ tung, märklig flex, vek i sidled och kass passform 😉
Har inte åkt på Quantum men passform och känslan på foten är grymt mycket bättre.
Lupon hade jag innan Cochoisen men blev ville tillbaka till överlapps
Ah, körde du MTN Lab eller Explore? Lupon har jag väl annars tänkt skulle vara den rimligaste lösningen från Dalbello. Det verkar också som att det kanske kan gå att skruva dit rena alpinklackar på den också?

Dags för nya pjäxor...
Ah, körde du MTN Lab eller Explore? Lupon har jag väl annars tänkt skulle vara den rimligaste lösningen från Dalbello. Det verkar också som att det kanske kan gå att skruva dit rena alpinklackar på den också?
S/Lab, den blåa, men hur ser den nya ut då? MTN Summit
Lupon går att byta sulor på, Cochisen likaså, och det har varit ett av mina krav för att jag vill kunna ha dem i "vanliga/gamla" bindningar

Dags för nya pjäxor...
S/Lab, den blåa, men hur ser den nya ut då? MTN Summit
Lupon går att byta sulor på, Cochisen likaså, och det har varit ett av mina krav för att jag vill kunna ha dem i "vanliga/gamla" bindningar
JApp, då är det samma. Lupo låter ju onekligen lockande. Är AX120 en betydligt stabbigare pjäxa en den blå MTN?

Dags för nya pjäxor...
Kanske gamla nyheter, men Dalbello uppdaterar till nästa år. Lupo blir Cabrio. https://www.evo.com/discover/ski/gear-preview . Cabrio LV Free 130 Lite ser spännande ut, väger in på 1780 g.

1678194467130.png

Dags för nya pjäxor...
JApp, då är det samma. Lupo låter ju onekligen lockande. Är AX120 en betydligt stabbigare pjäxa en den blå MTN?
Ja jag skulle säga att Lupon är en mycket stabilare sko än MTN
För mig så blir Lupon lite för rak i skaftet för mig och då blir det mycket custom för att få den bra rent åkmässigt jämfört med en överlappssko.
Sen störde jag mig på plösen :) så det som ska vara fördelen blev nackdelen
Jag hade två innerskor, en för turandet och sen en lite stadigare (den från Comp) för allmän åkning
Och sen bytte jag sulor med jämna mellanrum för att kunna åka GS skidor etc

Dags för nya pjäxor...
Ja jag skulle säga att Lupon är en mycket stabilare sko än MTN
För mig så blir Lupon lite för rak i skaftet för mig och då blir det mycket custom för att få den bra rent åkmässigt jämfört med en överlappssko.
Sen störde jag mig på plösen :) så det som ska vara fördelen blev nackdelen
Jag hade två innerskor, en för turandet och sen en lite stadigare (den från Comp) för allmän åkning
Och sen bytte jag sulor med jämna mellanrum för att kunna åka GS skidor etc
För rak i skaftet låter inte alls bra. Jag fick panik när jag spände mina hårdare ett åk nyligen och därmed blev mer upprätt. Jag fick ingen kraft alls framåt. Hur skiljer sig 3-del mot överlapp där? Är det bara enklare att modifiera skaftvinkel på överlapp eller är överlapp generellt mindre upprätta?

Edit: Gjorde en liten koll och kan konstatera att det kan skilja rätt rejält. Lupo har 11grader, MTN Lab har 13,5 och Roxa R3 har 16... För en samhällsvetare kanske någon kan bekräfta att jag tänker rätt när forward lean-vinkeln är vinkeln på skaftet relativt ett vertikalt skaft? De flesta bilder visar på vinkeln mellan sula och skaft men den befinner sig ju i helt andra tal, närmare 80 grader och lägre tal innebär mer framåtlutande.

Senast ändrad:
Dags för nya pjäxor...
För rak i skaftet låter inte alls bra. Jag fick panik när jag spände mina hårdare ett åk nyligen och därmed blev mer upprätt. Jag fick ingen kraft alls framåt. Hur skiljer sig 3-del mot överlapp där? Är det bara enklare att modifiera skaftvinkel på överlapp eller är överlapp generellt mindre upprätta?

Edit: Gjorde en liten koll och kan konstatera att det kan skilja rätt rejält. Lupo har 11grader, MTN Lab har 13,5 och Roxa R3 har 16... För en samhällsvetare kanske någon kan bekräfta att jag tänker rätt när forward lean-vinkeln är vinkeln på skaftet relativt ett vertikalt skaft? De flesta bilder visar på vinkeln mellan sula och skaft men den befinner sig ju i helt andra tal, närmare 80 grader och lägre tal innebär mer framåtlutande.
För raka pjäxor är en styggelse (och då tänker jag att Lupon är rakare än dina MTN, men styvare)
Det är helt klart enklare att modda en överlappssko än en tredelad
Tredelat får man förlita sig på att sätta en kil i bakkant för att öka på den
Överlapp race går att skruva, skära och ha sig
Överlapp freetouring går oftast att flytta på mekanismen för att få lite extra, förutom att sätta en kil i bakkant, sen naturligtvis skära

Dags för nya pjäxor...
För raka pjäxor är en styggelse (och då tänker jag att Lupon är rakare än dina MTN, men styvare)
Det är helt klart enklare att modda en överlappssko än en tredelad
Tredelat får man förlita sig på att sätta en kil i bakkant för att öka på den
Överlapp race går att skruva, skära och ha sig
Överlapp freetouring går oftast att flytta på mekanismen för att få lite extra, förutom att sätta en kil i bakkant, sen naturligtvis skära
Mm, vad jag kan se så är ju Roxa R3 i många delar samma pjäxa som Lupo men med betydligt bättre forward lean så den borde ju alltså bli bättre :)

Dags för nya pjäxor...
Mm, vad jag kan se så är ju Roxa R3 i många delar samma pjäxa som Lupo men med betydligt bättre forward lean så den borde ju alltså bli bättre :)
Det kan finnas olika Roxapjäxor i Linköping på Sportbytarbutiken. Nya/demo R3 för 1500kr. Det var några veckor sen jag var där.

Dags för nya pjäxor...
Har man fem minuter över så är lupons skaftlutning fixad.
Sen finns det nån mtb-firma som gör utbytes-walkmode-grejer som är några mm längre om man inte gillar diy.
lupo.fix.jpg

#fwiw #snö

Dags för nya pjäxor...
Om du inte har supersmala fötter så slår jag ett slag för Dynafit Radical PRO.
Lagom hårda, bra gåläge lätt att kliva i och ur.
Har kört snart 2 vintrar på dessa.
Gillar du att modda pjäxor så är plasten riktigt bra att jobba med, jag har tryckt ut mina pjäxor mycket för att få plats med min breda framfot så tumme upp på skalet att jobba med!

Dags för nya pjäxor...
Gillar du att modda pjäxor så är plasten riktigt bra att jobba med, jag har tryckt ut mina pjäxor mycket för att få plats med min breda framfot så tumme upp på skalet att jobba med!
Låter ju bra. Jag har snarare breda fötter. Dock är jag väldigt sugen på att kunna byta till rena alpinsulor ibland. Hur funkar det?

Dags för nya pjäxor...
Var det verkligen R3? Kollade deras hemsida nu och de verkade ha nån modell som hette R3S, vilket inte verkade vara en turpjäxa
De hade dessa mfl modeller. 26,5 och 27,5

Bilagor

• D7B583DA-77DB-478E-B2A2-94808129324B.png
    D7B583DA-77DB-478E-B2A2-94808129324B.png
    244.6 KB · Besök: 176
  • 12BA8CD7-21CA-4700-B519-1EF64C3F379C.png
    12BA8CD7-21CA-4700-B519-1EF64C3F379C.png
    224.5 KB · Besök: 172
  • D4BEE1B1-6720-47F9-AA54-2F2B6CF7313B.png
    D4BEE1B1-6720-47F9-AA54-2F2B6CF7313B.png
    149.6 KB · Besök: 185
Dags för nya pjäxor...
Låter ju bra. Jag har snarare breda fötter. Dock är jag väldigt sugen på att kunna byta till rena alpinsulor ibland. Hur funkar det?
Ingen sådan möjlighet på Dynafit pjäxan. Går som klart fint att åka i grip walk bindning men visst de är gummi mellan pjäxa o bindning om det var den känslan du syftade på?

Dags för nya pjäxor...
Nya Dynafit Tigard då?

Den har Gripwalk-sula. Med dem behöver du inte byta sula när du vill åka i alpinbindning. Men du behöver kanske dock byta din alpina bindning om den inte är MNC-kompatibel (eller Gripwalk) då.

Om jag förstått det rätt så har de flesta tillverkare enats om Gripwalk så det är väl onekligen framtiden för de flesta sorts pjäxor, även för "vanliga" pjäxor för halkfri transport mellan liften och bilen?

Dags för nya pjäxor...
Nya Dynafit Tigard då?

Den har Gripwalk-sula. Med dem behöver du inte byta sula när du vill åka i alpinbindning. Men du behöver kanske dock byta din alpina bindning om den inte är MNC-kompatibel (eller Gripwalk) då.

Om jag förstått det rätt så har de flesta tillverkare enats om Gripwalk så det är väl onekligen framtiden för de flesta sorts pjäxor, även för "vanliga" pjäxor för halkfri transport mellan liften och bilen?
Inte om man vill åka på ”vanliga” bindningar typ Griffon osv. Men grip walk lär aldrig funka med gamla race-lagg

Dags för nya pjäxor...
Inte om man vill åka på ”vanliga” bindningar typ Griffon osv. Men grip walk lär aldrig funka med gamla race-lagg
Nya Marker Griffon ska fungera med Gripwalk enligt dom själva i alla fall.

Its Sole.ID technology allows to adjust the binding to accommodate either touring, GripWalk or alpine boot sole norms.

Men ja, förutsätter att man byter bindningen då på sina gamla race-lagg, vilket kanske inte är värt besväret. Tycker konceptet låter bra på pappret i alla fall.

Dags för nya pjäxor...
Eftersom jag inte förstår hur du menar så ber jag om en sån där djuplodande förklaring som du brukar vara bra på. :)
#doh! #pjäxor
Jao - alltså plösen har ju den vinklen den har, med inbyggd flex och allt, men när man då ökar på skaftvinkeln med kilar, spoilers eller vad man nu har att tillgå så kommer inte plösens vinkel ändra sig om du inte går loss och justera den, det kanske går, jag har inte vågat mig på det med risk att plasten blir förstörd och flexen helt försvinner.
Plösens vinkel kommer alltså i praktiken vara skaftets, sen är det samma vinkel oavsett storlek så tex jag med mina 47:or (som behöver betydligt mer vinkel) kommer ha samma som Pyttings 39:or och det kommer inte bli bra

Dags för nya pjäxor...
Faktum är att du kan skruva på ett par pivot (eftersom man inte kan åka med Griffton) på dina race skidor och då funkar det med Grippwalk.
har så på mina "puckelskidor" (som är ett par dam WC FIS GS)
På övriga raceskidor sitter racebindningar och då behövs racesulor på pjäxorna

Dags för nya pjäxor...
Dynafit Radical PRO = breda
Dynafit Hoji Free = smala

Dags för nya pjäxor...
Jao - alltså plösen har ju den vinklen den har, med inbyggd flex och allt, men när man ...
storlek så tex jag med mina 47:or (som behöver betydligt mer vinkel) kommer ha samma som Pyttings 39:or och det kommer inte bli bra
Så 'plösen' = flextungan... :)
Den sitter ju på en liten skena så man skall kunna placera 'brytpunkten' på rätt ställe men det är ju inte direkt nån pålitlig fix.
Men tack, nu förstår jag iallafall vad du menade! :)
Trots lupo'ns framgångar som produkt så känns det ju som att 2 av 3 lupo-användare tycker att de är för raka i skaftet.
#litetrögibland #snö #fwiw

Dags för nya pjäxor...
Men på temat nya pjäxor så tror jag att jag personligen skulle titta rätt noga på Fischer Transalp Pro för att byta ut mina Dynafit
Verkar vara en sjukt solid pjäxa, vridstyv som få i den viktklassen och med en väldigt bra innersko
Känns som man skulle kunna få en väldigt lätt pjäxa med mycket åkegenskaper

Dags för nya pjäxor...
Tyvärr ingen referens. Finns ju samtidigt i mjukare flex (120 och 110), vilket kanske skulle kunna passa en smula bättre. Har dock själv inte provat dessa eller vet hur de skulle vara jämförelsevis MTN.
Väcker den här tråden och ffa det här inlägget till liv igen. Det är ingen här som kört på de mjukare Roxa-modellerna och har någon input rörande flexet i jämförelse med en MTN Lab? Det enda jag hittat i tester är att flexet i R3 130 är betydligt styvare än MTN Lab. Men om det betyder att R3 120 är lagom för att nå MTN Lab eller var man ska landa är ju en annan fråga

Dags för nya pjäxor...
Väcker den här tråden och ffa det här inlägget till liv igen. Det är ingen här som kört på de mjukare Roxa-modellerna och har någon input rörande flexet i jämförelse med en MTN Lab? Det enda jag hittat i tester är att flexet i R3 130 är betydligt styvare än MTN Lab. Men om det betyder att R3 120 är lagom för att nå MTN Lab eller var man ska landa är ju en annan fråga
Morsning!

Tigard 130, passar den på foten. Köp! Det är smått otroliga prestanda den visar upp. 70 graders gåläge som aktiveras i ETT moment. Tar 1 sekund att byta mellan fullt knäppt till bevänt gåläge. Nedför då? Nu snackar vi den bästa prestanda som jag känt i kategorin hybridpjäxa. Jag åkt i Lupo carbon och Cochise och denna är bättre🤯

Nu till Sulan, det är grip walk men. Nu funderar jag på om det går att byta grip walk till DIN-norm. Ex, jag har DIN-sulor till mina Dalbello Carbon. Har ej provat men ska spana hur hålbild, tjocklek mm stämmer. Ev kan du modda pjäxan med ex Dalbellos DIN-sula som säljs som tillbehör. Kommer måtta och mäta höjder tå/häl mot mina Mach 1:or. Återkommer.

Snödjup

Tillbaka
Topp