Raceskidor och pjäxor

Fr4dde

Medlem
Raceskidor och pjäxor
Hej,
Funderar på att komplettera utrustningen med ett par riktiga slalomskidor inriktat mot race för att ge mig själv en riktig utmaning och variera dagarna och utveckla åkningen ännu mer. Bland annat tittat på FISCHER RC4 WORLD CUP RC + RC4 Z12 GW

Har tidigare bara vara inriktad mot friåkning, klättring och tur och därav sitter jag i dagsläget på ett par Salomon MTN lab (tech) med ISO9523 sula som jag trivs otroligt bra i som jag kört på en fritschi tecton.

Kommer jag bli tvungen till att byta pjäxor eller går mina nuvarande att (temporärt) köra i en vanlig alpin racebindning?

Kommer på sikt köpa ett par kompletterande formsprutade pjäxor anpassat för ändamålet men hade gärna undvikit att behöva köpa både pjäxor o skidor på samma gång. Vill dessutom gärna ge skidorna några dagar innan jag gör en full investering på ett par nya pjäxor, behöver känna och se hur roligt jag tycker att det är.

Raceskidor och pjäxor
Vill börja med att säga att jag inte har någon koll på den Fischer-skidan, men det är ingen race/tävlingsskida, om det är det som du vill ha? Det är en pistskida som lånat lite inspiration av Fischers storslalomskida:

En FIS SL-skida för män är 165 cm och har en radie på 13ish meter och en midja på 65 mm.

Storslalom (GS) för vuxna har en radie på 30 meter och är 188-195 cm, dam/herr.

Om du går på en renodlad raceskida behöver du en lite styvare pjäxa som klarar att driva en raceskida, som är rätt styv och kräver fart. GS är one trick ponies inmo: fullt spett är det som gäller. SL mer hanterbara och rätt kul även i vanlig befolkad pist.

Senast ändrad:
Raceskidor och pjäxor
Låter bra det, är egentligen ute efter en riktig raceskida och låter som jag bör gå på SL. Förslag på skida? Väger 70kg och är 176cm,

Handlar mest om att pressa och utvecklas teknikmässigt och såklart även ha roligt med de i vanlig befolkad pist, precis som du antyder. Är även grymt sugen på något som tvingar mig att stå på som åkare.

Misstänkte det, får bli en pjäxa anpassat till ändamålet.

Raceskidor och pjäxor
beträffande skidorna så finns det betydligt bättre alternativ än att köpa en FIS racer.
Det finns massor av ”krävande” skidor som du kan utveckla dig på utan att köpa smala racelagg som bara fungerar en kort stund när det är hårt och nypistat.
Bättre du satsar på ett par avancerade Frontside carvers
Blir betydligt roligare och nog kraftfulla så du kan utveckla dig.

Raceskidor och pjäxor
Jag köpte ett par liknande skidor (Blizzard Firebird WRC) av samma skäl som du. Det är "konsument-GS" skidor, med radie på typ 18m. Dom är skitroliga att köra ner för ett isigt gästrappet, men helt värdelösa så fort det är det minsta löst i backen.

Så mitt tips är:
- Köp absolut inga FIS GS-skidor, dom är helt oanvändbara för "vanliga åkare".
- Köp skidorna du föreslår om du är OK med att använda dem när det är rätt före och du vill utmana dig själv lite
- Köp någon av skidorna skidorna GoranC listar om du vill ha en "utmanande" pistskida som är mer allround.

Alpina "racebindningar" funkar INTE med ISO9523. Du kan sätta på en kompatibel binding, typ Warden, på några av skidorna GoranC listar, men hur bra det funkar med pistracers och turpjäxa får man ju avgöra själv.

Raceskidor och pjäxor
Låter bra det, är egentligen ute efter en riktig raceskida och låter som jag bör gå på SL. Förslag på skida? Väger 70kg och är 176cm,

Handlar mest om att pressa och utvecklas teknikmässigt och såklart även ha roligt med de i vanlig befolkad pist, precis som du antyder. Är även grymt sugen på något som tvingar mig att stå på som åkare.

Misstänkte det, får bli en pjäxa anpassat till ändamålet.

En FIS SL är ju ganska trevlig allround och det optimala ”teknik-verktyget” att nöta olika övningar och ”drills” med. Kan ju vara lönt att kolla ett par begagnade på t ex alpin racing säljes/köpes på FB eller klubbars hemsidor. 165 är herrlängd och det kör alla tävlingsåkare på, från Popov 163 cm till Zehäusern 201. Men en mjukare version oavsett vilket märke är nog att föredra om man inte är aktiv. Märke är inte särskilt viktigt, men om beg.-att det finns kant kvar för det pris som krävs (dom har väldigt tunn kant till att börja med, men håller rätt så några slipningar). Kolla också att det sitter en mindre (DIN ca 7-15) tävlingsbindning på, så att du hamnar i ett rimligt DIN-spann. Stora bindningar börjar normalt på 10 och det kan vara lite högt för de flesta utanför balkade banor.

Lämplig pjäxa är svårt, men till en sådan skida måste du ha en välsittande pistpjäxa som är åt det styvare hållet. Om du trivs med Salomon har ju dom S/Race och S/Max. Men detta måste du testa själv. Pjäxa är superviktigt. Du behöver en som sitter rätt för att kunna göra rätt.

Med det sagt kanske du inte ska/vill ha en tävlingsskida alls, utan en vanlig pistskida som är lite mer allround och förlåtande. Det finns massor utmärkta skidor efter tycke och smak, beroende på ... Men en smalare skida (under 80 mm) med kortare svängradie (12-15 m) i så fall för teknikträning.

Raceskidor och pjäxor
Jag hade ett par FIS SL-skidor förut och upptäckte att det var som sagt här ovan väldigt kort tid i backen de var roliga att åka med. Jag sålde dem till en kompis och köpte ett pas FIS jr.GS på 176cm och 23m radie. Den är också smal men inte så huggig som SL var. Den går att bomba med längre på förmiddagen än med SL. Sen byter jag skidorna till en bredare modell om det behövs, efter lunchen.
Detta är vad jag åker med i pist och vill säga med detta, att det är inte helt kört med FIS-skidor i allmänna backar.
Det finns som sagt andra typer av pistraketer som är mer anpassade för allmän åkning, men jag upplever dem tråkigare än the real thing.

Raceskidor och pjäxor
Sant, min kommentar gällde GS-skidor med 30m-radie!
Juniorskidor vs. "konsument-racers", har du provat bägge? Går det att säga något om skillnaden mellan dem?
Konsumenträsers har lite bredare tip and tail och blir lite instabilare i högre hastigheter, men är snabba nog för de flesta och har bättre andrahandsvärde, om man behöver sälja dem någon gång.

Raceskidor och pjäxor
Har tidigare bara vara inriktad mot friåkning, klättring och tur och därav sitter jag i dagsläget på ett par Salomon MTN lab (tech) med ISO9523 sula som jag trivs otroligt bra i som jag kört på en fritschi tecton.

Kommer jag bli tvungen till att byta pjäxor eller går mina nuvarande att (temporärt) köra i en vanlig alpin racebindning?
Vilken typ av pjäxor du behöver till piståkning vet jag inte, det är trots allt väldigt individuellt och det finns personer som gillar mjuka pjäxor även i pisten.

Däremot måste du vara noga när du väljer bindning om du skall använda dina nuvarande pjäxor. Lite osäker på vilken sula MTN lab har, kanske är en ren touring-sula och varken WTR eller GripWalk? Då är det i princip endast Salomon/Atomic/Armada MC-bindning som funkar vilket i praktiken innebär Warden MNC (förutom Shift).

Bilagor

• boot_and_binding_compatibility_19_en_letter_180911-0952-495x640.jpg
    boot_and_binding_compatibility_19_en_letter_180911-0952-495x640.jpg
    67.1 KB · Besök: 281
Raceskidor och pjäxor
En FIS SL ger ju mer feedback och är mycket mer direkt än nedtrimmade varianter. Om det är bra eller dåligt––helt upp till åkaren och vilka ambitioner den har. Om man vill träna på och utvceckla sin teknik är det bra egenskaper enligt min mening. Värt att nämna också är att en FIS SL ska ligga på skär/svänga hela tiden. Inte åkas rakt fram med. En skarpslipad kan vara ganska "twitchy" och hugga. Men så länge man har tryck och svänger går den lugnt.

Raceskidor och pjäxor
En FIS SL ger ju mer feedback och är mycket mer direkt än nedtrimmade varianter. Om det är bra eller dåligt––helt upp till åkaren och vilka ambitioner den har. Om man vill träna på och utvceckla sin teknik är det bra egenskaper enligt min mening. Värt att nämna också är att en FIS SL ska ligga på skär/svänga hela tiden. Inte åkas rakt fram med. En skarpslipad kan vara ganska "twitchy" och hugga. Men så länge man har tryck och svänger går den lugnt.

Tack!
Är inte ute efter något mellanting som funkar hela dagen oavsett förhållanden, utan vill träna teknik och ha något som ger mig en riktig utmaning och som inte tillåter mig att slöåka. Jag själv är vältränad och stått på skidor 3-4 veckor varje vinter sen jag var två och har en säsong bakom mig så tror nog att jag har kapacitet att driva en FIS SL skida även om jag är väl införstådd att det blir en utmaning att kunna nyttja hela skidans kapacitet men det är något jag hoppas utvecklas med tiden.

Har annan utrustning för ändamålet "funka överallt, hela dagen" när det blir uppåkt och stökigt i pisten, så det är inte aktuellt.

Raceskidor och pjäxor
Det inget svårt att driva en tävlingsskida, dock är det stor skillnad att åka SL- och GS-skidor, som alla förstår. SL-skidan blir super tråkig när man kommer till flackare delar av backen för de går inte så smidigt att åka längre kurvor med dem. Jag kan köra SL-svängar med mina GS som jag har nämnt ovan. Jag är 178cm lång och väger 95kg.

Raceskidor och pjäxor
SL är ju sjukt kul att åka på även utanför bana och ett bättre verktyg för att nöta in teknik. Osäker vad killen i din video åker på (r27) men det är inte en modern GS seniorskida. Antingen en ”tweener” (ungdomsskida) eller en sk masters—raceinspirerad pistskida.

Raceskidor och pjäxor
Jag förspråkar kortare FIS jr på 176cm R23 GS-skidor som jag åker själv på. Det kan du läsa tidigare i denna tråd.
Åker man en fullsize GS-lagg så vill man ha banan free framför sig.
Jag personligen tycker att SL-lagg blir stötig och tråkig att åka med flow vid flackare partier i backarna. Därför jag sålde mina FIS SL-skidor.
Han åker nog med en GS skida på längd 188cm R 27 2017-2018

Raceskidor och pjäxor
Jag förspråkar kortare FIS jr på 176cm R23 GS-skidor som jag åker själv på. Det kan du läsa tidigare i denna tråd.
Åker man en fullsize GS-lagg så vill man ha banan free framför sig.
Jag personligen tycker att SL-lagg blir stötig och tråkig att åka med flow vid flackare partier i backarna. Därför jag sålde mina FIS SL-skidor.
Han åker nog med en GS skida på längd 188cm R 27 2017-2018

Låter som att han (188cm R 27 2017-2018) åker på en av de större U16 ungdomsskidorna (för aktiva 14-15 år). Dom är rätt trevliga för vuxna eftersom man kan åka lite långsammare och ändå flexa dom (notera fartskillnaden på honom och Tina W). Normalt lite mjukare än FIS dam r30.
Men måste säga att jag inte riktigt begriper hur du lyckas ha tråkigt på en FIS SL :)

Raceskidor och pjäxor
Men måste säga att jag inte riktigt begriper hur du lyckas ha tråkigt på en FIS SL :)
Jag kan tycka att det är kul att åk på FIS SL i en brant tävlingsbacke men det finns inte så många backar att åka för full med de skidorna. Jag tycker att det är roligare att åka skidor med längre radie när det blir flackare i pisten. Mina nästsmalaste skida är 180cm och 95mm under foten på R 19, Hendryx 917. Även de slår SL-laggen för mig.

Raceskidor och pjäxor
Tack för all hjälp!

Fått tag i ett par Fisher rc4 world cup SL från 2017, fått otroligt fin hjälp av Joen på Snö och Sjö i Malmö.
Blir även ett par nya pjäxor, efter ha testat igenom i princip allt blev det ett par Atomic Hawx ultra 130 s, blir teståk nästa vecka och så får jag se om det behövs lite efterjusteringar.

Ska bli otroligt spännande att teståka nya utrustningen, återkommer med första upplevelsen.

Raceskidor och pjäxor
Lycka till och tänk på att dina nya grejer kommer innebära en helt annan känsla, inte sällan en lätt förvirrande och inte alltid jättepositiv sådan... inledningsvis. Att står rätt är otroligt mycket känsligare. En inlärningskurva.

Raceskidor och pjäxor
Tja Fredrik!

Klöfver har både FIS GS och SL lagg, slå honom en pling så får du säkert bra svar! Såg ut att gå både fort och vara jobbigt när han åkte!

Edit: Såg att du redan köpt nu, hoppas att det blev lyckat :)

Raceskidor och pjäxor
Tja Fredrik!

Klöfver har både FIS GS och SL lagg, slå honom en pling så får du säkert bra svar! Såg ut att gå både fort och vara jobbigt när han åkte!

Edit: Såg att du redan köpt nu, hoppas att det blev lyckat :)

Tackar för tipset får höra av mig när jag behöver tips haha.

Ska bli sjukt spännande o testa, även om jag säkerligen får kämpa en hel del med dem till en början.

Raceskidor och pjäxor
Update!

Nu är utrustningen teståkt.

Vilken upplevelse, blir en helt ny snärt och fart i åkningen om än oförlåtande, precis som jag ville ha det. Accelerationen man får ur svängar tillsammans med åkkänslan är helt oslagbar. Ett tåg på räls är en god liknelse även om det suger i benen då man tvingas att åka aktivt och hela tiden ha tryck i åkningen. Responsen i skidorna är grym och desto mer jag pushar skidan, desto mer ger den tillbaks.

Men summan av kardemumman blir 10/10, så sjukt rolig åkning och upplevelsen av att åka pist blev plötsligt väldigt mkt roligare. Till och med Vallåsen med sina 123 höjdmeter och relativt flack åkning blir givande.

Raceskidor och pjäxor
Update!

Nu är utrustningen teståkt.

Vilken upplevelse, blir en helt ny snärt och fart i åkningen om än oförlåtande, precis som jag ville ha det. Accelerationen man får ur svängar tillsammans med åkkänslan är helt oslagbar. Ett tåg på räls är en god liknelse även om det suger i benen då man tvingas att åka aktivt och hela tiden ha tryck i åkningen. Responsen i skidorna är grym och desto mer jag pushar skidan, desto mer ger den tillbaks.

Men summan av kardemumman blir 10/10, så sjukt rolig åkning och upplevelsen av att åka pist blev plötsligt väldigt mkt roligare. Till och med Vallåsen med sina 123 höjdmeter och relativt flack åkning blir givande.
Vilken valla använder du ? Måste vara fantastisk om du kommer upp i såna farter att du får in en rolig sväng i Vallåsen. 😄

Raceskidor och pjäxor
Om du går på en renodlad raceskida behöver du en lite styvare pjäxa som klarar att driva en raceskida, som är rätt styv och kräver fart. GS är one trick ponies inmo: fullt spett är det som gäller. SL mer hanterbara och rätt kul även i vanlig befolkad pist.
En följdfråga apropå detta. Finns det några race:isch pjäxor som är tredelade? Jag funderar på att försöka hitta något begagnat för att kunna driva ett par gamla jr gs-skidor eller så i samband med dotterns träningar men överlappspjäxor är en inte rimligt för mina fötter.

Raceskidor och pjäxor
En följdfråga apropå detta. Finns det några race:isch pjäxor som är tredelade? Jag funderar på att försöka hitta något begagnat för att kunna driva ett par gamla jr gs-skidor eller så i samband med dotterns träningar men överlappspjäxor är en inte rimligt för mina fötter.
Flexon/Fulltilt/Revolver/Revolve såklart. Lika bra på 80-talet som nu ;)

flexon2.jpeg
flexon1.jpeg
ft.jpg

Raceskidor och pjäxor
Väcker liv i den här tråden. Finns det någon här som testat att montera en bindning som funkar till gripwalk/MNC på en riktig raceskida? Jag har noterat i vår klubb att det finns ett helt gäng tränare som åker i olika hybridpjäxor och har rejäla raceskidor.

Raceskidor och pjäxor
Jag har Marker X-Comp 16 GW monterade på mina racelagg 186cm x 67mm. Fungerar fint, men hittar man pjäxor som står på sig med GW-sula låter jag vara osagt.

Raceskidor och pjäxor
Jag har kört på en WC-skida SL 165 cm tillsammans med ett par Salomon S-Max 130, så WC-skida med butiksrejspjäxa, i ett par år och har fungerat riktigt bra.

Testade nu under julen att köra Head e-SL Pro (gripwalk-bindning) med ett par Salomon QST 130, så butiksrejsskida med hybridpjäxa. Fungerade över förväntan faktiskt.

Skillnaden mellan pjäxorna var betydligt större än skillnaden mellan skidorna men ska man inte tokpressa åkningen tyckte jag kombon var helt ok. Faktiskt så pass bra att jag planerar att byta till den andra setupen, mycket för bekvämligheten i hybridpjäxan.

Raceskidor och pjäxor
Jag har kört på en WC-skida SL 165 cm tillsammans med ett par Salomon S-Max 130, så WC-skida med butiksrejspjäxa, i ett par år och har fungerat riktigt bra.

Testade nu under julen att köra Head e-SL Pro (gripwalk-bindning) med ett par Salomon QST 130, så butiksrejsskida med hybridpjäxa. Fungerade över förväntan faktiskt.

Skillnaden mellan pjäxorna var betydligt större än skillnaden mellan skidorna men ska man inte tokpressa åkningen tyckte jag kombon var helt ok. Faktiskt så pass bra att jag planerar att byta till den andra setupen, mycket för bekvämligheten i hybridpjäxan.
Det jag var mest orolig för var om materialet i skidan pallar att man skruvar en normal bindning i den eller om man måste använda raceplatta osv

Raceskidor och pjäxor
Marker Xcomp 16 GW ska gå att montera i plattan. I alla fall Markers platta. Det är samma mått på dem som xcomp utan GW. Dock de är inga billiga bindningar.

Snödjup

Tillbaka
Topp