[Artikel] Snowtunnel – årets knäppaste innovation eller genidrag?

Redaktionen

Aktiv medlem
Daniel_ski_mellow_turn-1000x684.jpg

Är detta frysta hamsterhjul i jätteformat årets i särklass märkligaste uppfinning eller är skidtunneln genialisk?

Läs hela artikeln:

Jag hade nog snabbt tröttnat på ”utsikten” och gått och satt mig i afterskibaren i stället….🍻
Verkar ungefär lika genomtänkt som Lasse Åbergs golfsvingmaskin i filmen Golfresan.:rolleyes:

Den promotionfilm som länkas till… säger allt. Titta på den innan ni funderar på att sponsra detta stolleprov. Man tycker nästan synd om alla inblandade.

Nej ............. bara nej 😟

Med reservation för att jag kan noll & ingenting om hur elitåkare tränar så kan jag ändå tänka mig att en sån tunnel möjligen kan lämpa sig för att nöta teknik etc. för tävlingsåkare men för den breda massan lär det knappast bli någon succé.

Och den är den stora massan som får alla skidanläggningar att överleva.

Det blir ett ganska intressant underlag att åka på. Som en tvättbräda. Längst ut i svängen kommer skidornas fart i fallinjen att öka vilket gör att åkaren rör sig snabbare i fallinjen än trumman roterar och åkaren kommer då ner i den flacka delen när svängen avslutas. Sen i övergången till nästa sväng kommer hastigheten i fallinjen att minska, trumman rotera snabbare än åkaren rör sig i fallinjen och lutningen kommer åter igen att öka.
Nä, roterande hockeyrink tror jag inte på.

Det jag gillar med idén är att någon har ju uppenbarligen trott på det och finanserat projektet - det visar ju att ingenting är omöjligt :) Men att träna hoppsväng i ett isigt hamsterhjul är jag inte superpepp på :poop:

De är väl desperata i Australien. Jag har faktiskt provåkt nedanstående makalösa manicker på plats i Sydney vid invigningen för några år sedan. Inte lika galet som snötunneln faktiskt, någon sorts åkkänsla. Ordet off-pist får en helt ny mening... Men tråkigt efter 5-10 minuter så det blev inget säsongskort till deras "Lodge". :)

1701770276249.png

Det jag gillar med idén är att någon har ju uppenbarligen trott på det och finanserat projektet - det visar ju att ingenting är omöjligt :) Men att träna hoppsväng i ett isigt hamsterhjul är jag inte superpepp på :poop:
Jag tänkte förutom det på hur de ska få till tillräcklig kapacitet för en stor anstormning av glada skidåkare. Säg att alla som normalt åker upp till Ischgls skidområde en högsäsongsdag får för sig att de vill åka ishjul i stället.
Hur skulle det se ut med 20.000 ishjul nere i dalen?:unsure:
Undrar vad ”liftkortet” kommer att kosta?
Hur många skidåkare kan man pressa in i ett ishjul?🐹🛞❄️🎿:LOL:

Om man kunde skala upp hjulet en aning, bredare och med snö likt nypistat istället för is, så skulle de nog kunna vara rolig träningsåkning.

Om man kunde skala upp hjulet en aning, bredare och med snö likt nypistat istället för is, så skulle de nog kunna vara rolig träningsåkning.

Framförallt måste radien ökas rejält (orimligt mycket) så att man kan ta mer än en (1) sväng innan man är nere på platten och måste ta en liten paus före nästa. Fantastiskt "bra" demofilm - man förstår direkt att det är en döfödd idé.

Har svårt att tro att puder ligger kvar när hjulet snurrar runt...! Blir nog mer som att åka i en flufflavin.... :) -Kanske funkar om man snurrar hjulet fort....?

Har svårt att tro att puder ligger kvar när hjulet snurrar runt...! Blir nog mer som att åka i en flufflavin.... :) -Kanske funkar om man snurrar hjulet fort....?
Surfa fluff är ju en gammal god konst. Dessutom fungerar ju den här manicken på det sättet att det blir mer snö ju mer man åker. Man börjar på pissis, framåt lunch är det gött mjukt och sen rundar man av med ett par timmar puderlavin som avslutning.

En platt roterande skiva, istället för ett rör, borde vara en smartare lösning. (Om man nu måste bygga en dylik maskin.)

Idén är ju genial, men man har ju missat målgruppen totalt! Tänk att ha skimo-tävlingar har i röret!! Perfekt med ”massstart” 20-12 pers samtidigt som går ”uppför”. Börjar i moderat fart sedan vrider man upp hastigheten mer och mer och då gäller det för dem att hålla så högt tempo ”uppför” att ingen del av utrustningen kommer bakom lägsta punkten. Händer det då ”åker de ut”. 🤣🤣🫣🫣

som att kasta in det här gänget i en torktumlare!
#braide #allforit #skallmanhatajtsmåstemanåkastörtlopp
MUAHAHA! :ROFLMAO::devilish:

Bilagor

• topptur.jpg
    topptur.jpg
    241.8 KB · Besök: 88
Idén är ju genial, men man har ju missat målgruppen totalt! Tänk att ha skimo-tävlingar har i röret!! Perfekt med ”massstart” 20-12 pers samtidigt som går ”uppför”. Börjar i moderat fart sedan vrider man upp hastigheten mer och mer och då gäller det för dem att hålla så högt tempo ”uppför” att ingen del av utrustningen kommer bakom lägsta punkten. Händer det då ”åker de ut”. 🤣🤣🫣🫣

Perfekt! Och vinnaren (om någon överlever) får ett liftkort i present. Till det nya skidparadiset Nötåsen i Branäs (34 meters fallhöjd)

Detta är skidåkarna motsvarighet till fallskärmhopparnas Bodyflight.
1702291084527.png

Detta är skidåkarna motsvarighet till fallskärmhopparnas Bodyflight.
Visa bilaga 28226
Nänänä, nope, icke, inte på långa vägar. Istumlaren skulle nog vilja vara det, men den kommer inte i närheten. Vindtunnlar är utmärkta för både träning och tävling för fallskärmshoppare och skall det jämföras med något med snö så är det de inomhusbackarna.

Nänänä, nope, icke, inte på långa vägar. Istumlaren skulle nog vilja vara det, men den kommer inte i närheten. Vindtunnlar är utmärkta för både träning och tävling för fallskärmshoppare och skall det jämföras med något med snö så är det de inomhusbackarna.
Men om man sätter en stor jevvla fläkt i ena änden på istumlaten och vrider på full fart kan det nog bli en jäkligt bra kopia av Åre en normal försäsong!!!😜
Men den här försäsongen verkar ju helt annorlunda när man ser @farsan56 bilder i andra trådar…!!!!😍

Lugna och fina i snöstormen nu!
Det är hans kompis: Rudi med kalla mulen 🥶
Paket är på väg till alla snälla (OBS Snälla) skidåkare som inte tränger sig i liftkön!

Du måste lära dig skillnaden mellan att tränga sig och att ha köteknik. Kan vara hårfin men gör hela grejen.
Tränga sig = inga paket.
Köteknik = massor med klappar 👍

Tillbaka
Topp