Hjälp! Rustler 9 vs qst 92 vs rossignol sender 92 ti

Tjenare!
Jag har fastnat i träsket bland all mountain skidor ock skulle behöva någon som är insatt i ämnets hjälp. Jag är ute efter en skida att använda till allt. Jag åker endast i skistars anläggningar i Sverge samt Trysil och Tänndalen. Skulle säga att jag för det mesta håller mig i pisten eller i närheten av den 95% av tiden jag åker. Åker sällan i puder men gillar att åka i ”eftermiddags pucklarna” i och utanför backen när det är uppkört. Samt ta någon sväng bland träden. Så jag vill gärna ha en skida som klarar av det bra men fortfarande går att trycka på bra med i den isiga/hårda pistenpisten under förmiddagen för att sedan kunna ”leka runt” på eftermiddagen i det uppkörda. (Åker även mycket runt påsk så hur den beter sig i i det vädret i Trysil är viktigt för mig)

Jag skulle säga att jag är undre halvan av avancerad i åknivå. Är 20 år och har åkt 1-3 veckor/år sen jag var 3 år med ett uppehåll de senaste 3 åren men känner det är dags att hitta tillbaka igen. Jag är 183 cm och väger 80kg.

De skidorna jag fastnat för när jag letat runt är:
Qst 92
Rustler 9
Sender 94 ti
Kanjo 84
K2 mindbender 89 ti

Kan även tillägga att jag äger ett par äldre armada arv 106 eller 102 (kommer inte ihåg) och upplever dom som tråkiga, klumpiga i pisten och inget vidare vid sidan av heller. Har även kommit fram till att jag inte gillar bredden på dem och skulle därav vilja går ner lite i bredd men fortfarande klara vårvädret.

Tjenare, Låter som att du har snöat in på helt rätt grupp skidor. Jag skulle säga att jag är stor förkärlek till Blizzard skidorna. Har själv den gamla modellen av Rustler 9 och tycker dem är fenomenala. Jag är 188 och har 180 skidan som min typ lek skida. Tycker den har otroligt bra kantgrepp i pisten trotts att den är rätt bred. I övrigt har jag Hustle 10 skidan i 188 som min tur och storåkarskida med tech bindning. Skulle säga att jag föredrar Hustle serien då den är mycket lättare än Rustler som är väldigt bra dämpad men inte lika poppig och lekfull. Blizzard säger ju att Hustle linjen är deras hybrid turskida men asså jag tycker den är riktigt bra i pisten om man vill ha en skida som vill upp i luften på minsta lilla kick. Farsan har QST 92:an och tycker den är riktigt bra också, kanske lite kort radie för dem brantaste av backar men ändå suveräna. Skulle säga att dem är mera lekfulla och rappa kant till kant än mina 9:or men dem saknar lite stabilitet. Tror du kommer vara toknöjd med båda skidorna oavsett vad du väljer!

Tjenare, Låter som att du har snöat in på helt rätt grupp skidor. Jag skulle säga att jag är stor förkärlek till Blizzard skidorna. Har själv den gamla modellen av Rustler 9 och tycker dem är fenomenala. Jag är 188 och har 180 skidan som min typ lek skida. Tycker den har otroligt bra kantgrepp i pisten trotts att den är rätt bred. I övrigt har jag Hustle 10 skidan i 188 som min tur och storåkarskida med tech bindning. Skulle säga att jag föredrar Hustle serien då den är mycket lättare än Rustler som är väldigt bra dämpad men inte lika poppig och lekfull. Blizzard säger ju att Hustle linjen är deras hybrid turskida men asså jag tycker den är riktigt bra i pisten om man vill ha en skida som vill upp i luften på minsta lilla kick. Farsan har QST 92:an och tycker den är riktigt bra också, kanske lite kort radie för dem brantaste av backar men ändå suveräna. Skulle säga att dem är mera lekfulla och rappa kant till kant än mina 9:or men dem saknar lite stabilitet. Tror du kommer vara toknöjd med båda skidorna oavsett vad du väljer!
Okej, tack för din input. Jag åker oftast röda backar när jag åker pist. Hur skulle du säga qst 92 beter sig där om man ligger på? Räknas det också till brantare backar? Annars är det ju som sagt mest hopp och lek i pucklarna bredvid backarna för mig (och i baken på våren).

Med 95% pist borde du satsa på smalare skida. QST 92 sägs ju vara jättebra på allt men sämsta aspekten är pistad åkning.

Är själv i samma läge och har läst/tittat på en hel del recensioner.

Spontant låter Dynastar M-cross 88 TI som en passande skida. Ny modell för i år, toppbetyg från både Skiessentials och Åka skidor. Även Nordica Steadfast 85 skulle funka.

Rustler 9 är ett bra val och årets skida ännu bättre i pisten (sägs det) men 95-97mm känns onödigt brett för någon som åker 95% pist.

Kanske Ranger 90/96, Stance 90 eller Kore 93?

Med 95% pist borde du satsa på smalare skida. QST 92 sägs ju vara jättebra på allt men sämsta aspekten är pistad åkning.

Är själv i samma läge och har läst/tittat på en hel del recensioner.

Spontant låter Dynastar M-cross 88 TI som en passande skida. Ny modell för i år, toppbetyg från både Skiessentials och Åka skidor. Även Nordica Steadfast 85 skulle funka.

Rustler 9 är ett bra val och årets skida ännu bättre i pisten (sägs det) men 95-97mm känns onödigt brett för någon som åker 95% pist.

Kanske Ranger 90/96, Stance 90 eller Kore 93?
Tack, får nog bli att kolla på lite smalare skidor nu istället. Vill bara inte ha en skida som kräver aktivt åkande hela dagen. Kollade lite på dom du nämnt, några verkar intressanta men vissa känns lite dyra. Har tänkt mig max runt 6000kr utan bindning

Hur är era erfarenheter med lite smalare skidor och pistskidor i påskväder i Trysil och dylik? Funkar de bra då eller borrar dom ned sig?

Givet, på den tiden var ju påsken som februari numera typ…

Tycker TS ska köpa ett par Rustler 9, och gilla läget. Kör på 11 och sen nyligen 10, grymt bra skidserie.
1000013213.jpg

Är böjd att även jag rekommendera Rustler 9. Har åkt gamla konstruktionen några år och dom är satans mångsidiga. Såklart vare sig puder eller pistskidor men inte är det många dagar jag haft tråkigt på dom. Har testat kanjo någon timme också det är en bra skida det med. Mångsidig men av någon anledning enligt mig lite tråkigare. Kan vara en vanesak.

Blizzard Brahma?
Brahma slår Rustler 9 med längder på en hård pist. Men Rustlern är lite lättare när det blir trångt. Brahma:n är en stabilare skida med mindre rocker. Riktigt roligt i pist, nypistat eller uppkört. I uppkörda backar är det lite Bonafide känsla, dvs de bara ångar på. Riktigt kul. Gillar inte "chattern" man få från rustlern när man inte ligger på skär i pist. Kantgreppet är bättre med Brahman, Rustlern lite lättare att få på skär.
Kör dock själv på Bonafides, pist, puder, uppkört. Så jag är kanske inte helt neutral.
Av de du nämnar är det Rustlern jag skulle köpa.

Det är ett ganska brett användningsområde som anges och trots allt finns det få/inga skidor som excellerar överallt i pisten från isig januaripist till vårens slaskpucklar.
Så efter att ha funderat på vilka skidor som är bäst på vad, vilket många här skriver insiktsfullt om, så har jag själv (i liknande allmountain-träsk) också börjat inse att jag måste prioritera trots allt.

Mitt val de senaste åren, efter att ha åkt några år mest på breda Soul7, har därför fallit på Deacon80 som ligger i snittet allmountain/pistskida. Dvs mer pist-prio. Mycket nöjd med den utifrån de förutsättningarna. Men under de åren har jag i efterhand utvärderat att jag oftast befunnit mig i förhållanden (i pist) där en bredare skida varit att föredra. För att inte tala om när man spontant haft turen att stöta på fin pistnära offpist - de tillfällena går ju sällan att planera.
Så nästa gång blir det nog mer typ Rustler 9 eller QST92.

Det är ett ganska brett användningsområde som anges och trots allt finns det få/inga skidor som excellerar överallt i pisten från isig januaripist till vårens slaskpucklar.
Så efter att ha funderat på vilka skidor som är bäst på vad, vilket många här skriver insiktsfullt om, så har jag själv (i liknande allmountain-träsk) också börjat inse att jag måste prioritera trots allt.

Mitt val de senaste åren, efter att ha åkt några år mest på breda Soul7, har därför fallit på Deacon80 som ligger i snittet allmountain/pistskida. Dvs mer pist-prio. Mycket nöjd med den utifrån de förutsättningarna. Men under de åren har jag i efterhand utvärderat att jag oftast befunnit mig i förhållanden (i pist) där en bredare skida varit att föredra. För att inte tala om när man spontant haft turen att stöta på fin pistnära offpist - de tillfällena går ju sällan att planera.
Så nästa gång blir det nog mer typ Rustler 9 eller QST92.
Ja, det låter vettigt det du säger. Jag har nog kommit fram till att om jag ska prioritera pisten med en smalare skida blir det nog völkl kanjo 84. Tycker många av de mer pistorienterade skidorna är lite för dyra för min smak. Är inte sugen på att lägga 8000kr bara för skidan.

Men efter ha tänkt lite på när jag kommer åka mest så kommer jag ha fler dagar i de mjukare vårbackarna än tvärt om. Så jag kanske borde prioritera ned hur dom beter sig i januari för att göra en kompromiss. Och i det fältet finns det fler skidor känns det som. Efter en rekommendation har dynastar m cross 88 värt stort intresse, annars blir det nog en qst 92 eller ranger 90.

Jag gillar även vad alla skriver om rustler 9 men är osäker på om den kommer kännas för bred för mina ändamål.

Vad jag förstått så borde jag gå lite antingen eller av era rekommendationer. Därför får ni gärna rekommendera två olika skidor, en mer pistorienterad i 80mm spannet och en lite mer "hybrid" som är bättre i det lite mjukare men inte gör bort sig i pisten. Kan tänka mig betala upp till 7000kr för skida utan bindning.

Vad jag förstått så borde jag gå lite antingen eller av era rekommendationer. Därför får ni gärna rekommendera två olika skidor, en mer pistorienterad i 80mm spannet och en lite mer "hybrid" som är bättre i det lite mjukare men inte gör bort sig i pisten. Kan tänka mig betala upp till 7000kr för skida utan bindning.
Extrem Project 90 kanske?

Eller någon av nedan skidor?

Pist till puder
Mantra M6
Mindbender 99 TI
Rustler 9
QST 98

Edit: Satsa på M-cross 88 med guldiga Pivot 15 bindningar och styla på alla i det slaskiga vårpudret

Extrem Project 90 kanske?

Eller någon av nedan skidor?

Pist till puder
Mantra M6
Mindbender 99 TI
Rustler 9
QST 98

Edit: Satsa på M-cross 88 med guldiga Pivot 15 bindningar och styla på alla i det slaskiga vårpudret
Okej, tack så mycket ska kolla lite närmare på dessa. Låter väldigt intressant

Ja, det låter vettigt det du säger. Jag har nog kommit fram till att om jag ska prioritera pisten med en smalare skida blir det nog völkl kanjo 84.
Ok vill då bara inflika att som jag uppfattar det ligger Kanjo ett snäpp under de övriga skidor som nämnts härnär det gäller lämplig "kompetensprofil". Tror den är för snäll Jämf med Kanjo så låter Kendo som ett bättre val (men ja, den är oftast dyr och syns sällan på Rea).

Nu verkar du iofs vara inne på två skidor... :) En tanke är Völkl Deacon 80 plus något med midja klart över 100 mm. Kanske Fischer Ranger 102 eller ngt ännu bredare.

Ok vill då bara inflika att som jag uppfattar det ligger Kanjo ett snäpp under de övriga skidor som nämnts härnär det gäller lämplig "kompetensprofil". Tror den är för snäll Jämf med Kanjo så låter Kendo som ett bättre val (men ja, den är oftast dyr och syns sällan på Rea).

Nu verkar du iofs vara inne på två skidor... :) En tanke är Völkl Deacon 80 plus något med midja klart över 100 mm. Kanske Fischer Ranger 102 eller ngt ännu bredare.
Okej, då blir de ingen kanjo känner jag. Men tanken var inte att köpa 2 skidor nu, utan inse att man inte kan få allt i en skida och välja en bra kompromiss.

Studerar fortfarande så har inte råd att inhandlar 2 par skidor denna säsongen

Nej man ska nog inte köpa två nya par samma säsong (om man inte bor på en skidort typ). Och glöm inte beg-marknaden. Köp t ex de nedan, åk på dem en vinter, sen vet du mer vad du vill ha.

Någon som är insatt i svängradier med? Hur är det att åka med en radie på 14m i hög fart kontra 16-17 vad jag är mest van vid?

Börjat kolla en del på m cross 88 och dom säger att den svänger snävt för vad det är. Är det några nackdelar med den typen av svängradie?

Okej, tack för din input. Jag åker oftast röda backar när jag åker pist. Hur skulle du säga qst 92 beter sig där om man ligger på? Räknas det också till brantare backar? Annars är det ju som sagt mest hopp och lek i pucklarna bredvid backarna för mig (och i baken på våren).
Asså 92:an är sjukt bra när man står på, tycker bara att rustler 9 är typ 10-15% stabilare. Jag tror inte du ska kika på en smalare skida. Stod inför exakt samma val när jag köpte mina rustlers 2018 och är glad att jag valde en bredare skida för den ger en lite mera möjligheter på berget. Om du är sugen på QST 92:orna och inte bryr dig om grafiken men ändå vill ha den nya skidan kan du kolla på sport-conrad i tyskalnd. Dem har förra årets QST skida för 299 euro så med bindning monterad kan du få allt för 480 euro levererat.

Eller 415 euro med frakt om man väljer denna bindning... bra pris.
Visa bilaga 28517
Jag tackar för hjälpen, det är helt klart ett alternativ. Känns som jag fastnat mest för dynastar m cross 88, men har en förkärlek till Salomon från min avslutade längdkarriär (qst 92) som gör den högintressant. Men även ranger 90 och extrem project 90 är av intresse nu efter vad alla skrivit. Många har ju även rekommenderat rustler 9 men jag känner mig tveksam till midjemåttet på den eftersom den närmar sig 100mm och jag åker nästan aldrig i orört puder utan mer uppkörd skog och pucklar när jag inte är i pisten.

Många har ju även rekommenderat rustler 9 men jag känner mig tveksam till midjemåttet på den eftersom den närmar sig 100mm och jag åker nästan aldrig i orört puder utan mer uppkörd skog och pucklar när jag inte är i pisten.
Smaken är som baken men jag tycker det finns gott om förhållanden helt inom pist där 95-100 mm midja inte bara funkar utan nästan är idealiskt. Typ de flesta eftermiddagar i mars/april efter lunch, under aktivt snöfall, efter snöfall (som skett efter att pistgubbarna gått hem vid midnatt), i uppkörda pister i allmänhet etc etc etc. För att inte tala om den skog du gillar - där är ju inte pistat. Hade jag tvingats välja en enda skida resten av livet hade jag nog lagt mig där nånstans.

Smaken är som baken men jag tycker det finns gott om förhållanden helt inom pist där 95-100 mm midja inte bara funkar utan nästan är idealiskt. Typ de flesta eftermiddagar i mars/april efter lunch, under aktivt snöfall, efter snöfall (som skett efter att pistgubbarna gått hem vid midnatt), i uppkörda pister i allmänhet etc etc etc. För att inte tala om den skog du gillar - där är ju inte pistat. Hade jag tvingats välja en enda skida resten av livet hade jag nog lagt mig där nånstans
Okej, lite skönt att höra för känner spontant att Rustler passar min åkprofil bättre än qst

Någon som är insatt i hur Rustler 9 står sig mot elan ripstick 88 och Dynastar m cross 88? Vad är respektive skidas för och nackdel?

Det har jag men tycker dom skriver lite väl lika för att jag skulle kunna ta ett bra beslut. Så tänkte om någon hade lite mer erfarenhet om de specifika skidorna.
Gick du även in på respektive skidas testsida och scrollade längst ner där teståkarnas respektive bedömning finns? Där tyckte jag att det mest matnyttiga fanns i och med att åsikterna går ganska brett isär.

Gick du även in på respektive skidas testsida och scrollade längst ner där teståkarnas respektive bedömning finns? Där tyckte jag att det mest matnyttiga fanns i och med att åsikterna går ganska brett isär.
Det har jag inte gjort. Tänkte inte på det. Tack så mycket för tipset

Det har jag men tycker dom skriver lite väl lika för att jag skulle kunna ta ett bra beslut. Så tänkte om någon hade lite mer erfarenhet om de specifika skidorna.
Jag får känslan att du börjar överanalysera litegrann. De flesta skidorna kommer att funka kanon för dig. Dock tycker jag att 90+ bredden blir lite över dimensionerad om du åker mestadels på pist.

Jag tackar för hjälpen och har kommit fram till att jag ska prova skidorna innan jag beställer. Ska till les 2 alps i slutet på januari. Men lutar åt ett par qst92 för har bra kontakt med salomon så kan nog få dom riktigt billigt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp