Sidas gjutna innerskor har blivit ”mjuk” efter 2 veckors åkning

Dante99

Medlem
Hejsan!

Jag gjorde mig ett par formgjutna pjäxor för 2-3 år sedan och har fått mer och mer problem med fötterna för varje dag jag åkt med dom!

Från början satt dom perfekt hade inte ont någonstans, men allt eftersom jag åkt upplever jag att innerskon mjuknat och nu klämmer pjäxan överallt!

Har någon annan varit med om liknande eller inbillar jag mig bara?

Pjäxan är en Fischer ranger one 130 flex med en sidas gjuten innersko

/Dante

Låter mycket märkligt. Har själv åkt i sprutade innerskor från Sidas i över 20 år och aldrig upplevt att skummet mjuknat. Innerskorna har gått flera hundra dagar och varit långt från hela på slutet men skummet har alltid varit ok. Med det sagt så är de senaste bara drygt ett år och de innan dess drygt 10. Har läst att det är skillnad på dagens skum och äldre på grund av ämnen som numera är förbjudna.

Låter också märkligt att skalet skulle klämma överallt för att skummet mjuknat. Kan fötterna blivit större? Testa med ett par riktigt tunna liners eller köp ett par tunna strumpbyxor och klipp av till strumpor 😉

Låter mycket märkligt. Har själv åkt i sprutade innerskor från Sidas i över 20 år och aldrig upplevt att skummet mjuknat. Innerskorna har gått flera hundra dagar och varit långt från hela på slutet men skummet har alltid varit ok. Med det sagt så är de senaste bara drygt ett år och de innan dess drygt 10. Har läst att det är skillnad på dagens skum och äldre på grund av ämnen som numera är förbjudna.

Låter också märkligt att skalet skulle klämma överallt för att skummet mjuknat. Kan fötterna blivit större? Testa med ett par riktigt tunna liners eller köp ett par tunna strumpbyxor och klipp av till strumpor 😉
Tack för svar! Låter helt klart som mina blivit något fel med.

Svårt att beskriva men tänk att innerskon är ungefär som ett par gummistövlar som viker sig nere vid ankeln och är helt sladdriga, hela skon är helt mjuk och vid fotknölarna har skummet helt försvunnit på 2 ställen. Skorna har gått totalt 20 dagar ca.

Tror skalet "klämmer" eftersom skon inte stabiliserar upp foten alls så jag står helt galet i pjäxan. När jag då spänner åt lite finns det ingen vaddering mellan skalet och min fot vilket är min teori till varför det klämmer.

Jämförde för skojs skull med pappas Strolz vilket var som dag och natt i hårdhet, men för att dubbelkolla mot en "normal" pjäxa jämförde jag med mors comfort pjäxor där även den innerskon var 2-3 gånger hårdare än mina formsprutade...

Blir en sväng till Udens imorgon och se vad dom säger.

/Dante

Vilken modell från Sidas är det som du har sprutat? En skillnad jag sett är att deras nuvarande Race har betydligt mindre marginal än de äldre jag haft vilket gör att de i princip bara funkar till LV eller ett par MV i den smalare delen av skalan. I ett par HV-skal med en läst över 100 så kommer innerskon aldrig riktigt att fylla skalet trots att de fylls till max.

Låter som en bra idé att gå tillbaka till Udéns, det kan ha blivit fel när det sprutats eller att härdare/skum varit gammalt.

Vilken modell från Sidas är det som du har sprutat? En skillnad jag sett är att deras nuvarande Race har betydligt mindre marginal än de äldre jag haft vilket gör att de i princip bara funkar till LV eller ett par MV i den smalare delen av skalan. I ett par HV-skal med en läst över 100 så kommer innerskon aldrig riktigt att fylla skalet trots att de fylls till max.

Låter som en bra idé att gå tillbaka till Udéns, det kan ha blivit fel när det sprutats eller att härdare/skum varit gammalt.
Deras vanliga PU comfort ska det vara. Den var betydligt styvare när den var nygjuten, vet tyvärr inte när exakt den börjat mjukna. Antagligen direkt då problemen uppstod efter 2-3 dagars åkning. Har inte upplevt att det glappat något snarare tvärtom, men innerskon är extremt tunn och på vissa ställen mitt i en patch finns inget skumm. Ser nästan ut som skummet ramlat ner i botten av innerskon.

Ska dit imorgon och se vad dom säger!

Jag körde på Sidas PU Comfort förut, hade dem i minst 200 skiddagar. Inget problem med att de blev mjuka.

Nu har jag dock gått på Zipfit, och är hittills väldigt nöjd. De sitter prefekt men är ner följsamma, mjukare och varmare än ett par formsprutade. Bara kört ca 30 skiddagar i dem hittills, så kan inte säga något om livslängden.

Tillbaka
Topp