Filip Rönström
Medlem
Säsong Chamonix 24/25
Hej! Jag vet att jag är ute i god tid men är väldigt pessimistisk när det gäller såna här saker. Jag och tre polare har planerat att säsonga 24/25 i Chamonix och skulle gärna uppskatta lite råd från tidigare säsongare antingen här eller i liknande orter. Först, vad ska man ha för budget på en säsong. Vi pratade om att åka någon gång under november och stanna till februari/mars, så 4-5 månader. Någon nämnde i en tråd från 2016 att en budget på denna längd i alperna är runt 40-70k. Detta var dock 8 år sen, och då svenska kronan är lägre oroar jag mig för att man kan behöva mer än så. Har planerat att jobba från och med juli/augusti fram till oktober, så 3,5-4 månader heltids jobb. När jag räkna på det kan jag redan där dra in 60-70 efter skatt, men för att vara pessimistisk säger jag 40. Räcker det som buffert ifall jobb/boende eller något annat krånglar? För det andra, vad är en snittlön i alperna. Vet att det beror på vad man gör men några ramar? Då vi hade tänkt bo tillsammans är förmåner som boende inte så viktigt, utan tar hellre högre lön. Även rekommendationer på jobb hade uppskattats. Har hört från någon att ex. matbutik var möjligt, även om man inte talar franska...
Om vi fyra bor tillsammans, vad skulle ett boende rimligtvis kosta i månaden? Vissa säger 6-8k per månad men med tanke på att vi inte är så många kanske det blir mer?
När är det bäst att skaffa liftkort? Innan skidsäsongen såklart men hur tidigt då? Oktober/november eller är det för sent?
Har man några andra märkvärda utgifter än boende, liftkort, mat, dryck?
När ska man börja söka jobb och boende? Är det för tidigt att börja redan nu? Tänker så att man slipper stå i alperna och gå från dörr till dörr för att få jobb.
Om det är något annat ni kan tipsa om som underlättar att planera hela säsongen hade jag gladeligen tagit emot tips!
Mvh, Filip
Om vi fyra bor tillsammans, vad skulle ett boende rimligtvis kosta i månaden? Vissa säger 6-8k per månad men med tanke på att vi inte är så många kanske det blir mer?
När är det bäst att skaffa liftkort? Innan skidsäsongen såklart men hur tidigt då? Oktober/november eller är det för sent?
Har man några andra märkvärda utgifter än boende, liftkort, mat, dryck?
När ska man börja söka jobb och boende? Är det för tidigt att börja redan nu? Tänker så att man slipper stå i alperna och gå från dörr till dörr för att få jobb.
Om det är något annat ni kan tipsa om som underlättar att planera hela säsongen hade jag gladeligen tagit emot tips!
Mvh, Filip