Damskida Japan

Damskida Japan
Jag söker tips på en bra japanskida för min särbo.

Åkarprofil: 170 /70 kg. Orädd och stark men har börjat sent. Har kört lite offpist men har begränsad erfarenhet av riktigt puder.

Jag har funderat åt :
Black crows Nocta 177
Atomic bent chetler 120 i sub 180 längd
... fyll på

Har ni något till salu?

Det finns ett par Line Pandora 170 till hands men jag är lite fundersam på om dom räcker till i flytet.

Jag har sjäv gillat Nocta 188 men hon är ju inte jag. Vad har ni kört på?

Jag vet att det finns tidigare trådar men de var ganska gamla så jag började på en ny.

Damskida Japan
Skulle också rösta på JJ, väldigt lättsvängd och surfig. Brukar dessutom gå att hitta billiga äldre modeller på K&S. Skulle isf sikta på 185

Damskida Japan
Tack för förslag. I min värld känns 115 lite smalt. Själv gillar jag 120 mm plus. Pandora som redan finns är 115ish.

Eller tycker jag fel🙃?

Damskida Japan
Jag har åkt med åtminstone följande skidor i Japan:
On3p Billy Goat 186
Salomon Rocker 2 122 192
BD Carbon Megawatt 190
Extrem Opinion 2 108 186

Även med Opinion tyckte jag att jag inte var särskilt undergunned. YMMV. Men absolut, Rocker 2 122 var riktigt sköna och tunga:D Jag skulle inte ha några problem att åka där med en 112-116 mm skida.

Damskida Japan
Jag har åkt med åtminstone följande skidor i Japan:
On3p Billy Goat 186
Salomon Rocker 2 122 192
BD Carbon Megawatt 190
Extrem Opinion 2 108 186

Även med Opinion tyckte jag att jag inte var särskilt undergunned. YMMV. Men absolut, Rocker 2 122 var riktigt sköna och tunga:D Jag skulle inte ha några problem att åka där med en 112-116 mm skida.
Jag skulle också kunna köra på 115ish. Frågan gäller mer vad som ger bäst förutsättningar och bäst upplevelse för särbon som ju är lite ny på offpiståkning.

Damskida Japan
Det är mycket skogåkning i Japan, vill du ge henne optimala (teoretiska) förutsättningar skulle jag säga att geometri och flexprofil är viktigare i sammanhanget än bredd. Om Pandoran är av den äldre, mjuka, varianten är det en skida jag hade betraktat som en rolig skida i Japan. En rakare skärning med mer indrag hade då klart varit roligare de riktigt bra dagarna och tråkigare om det är sämre. Jag har åkt på allt från 114 till 120+ i Japan och hade nog roligast på ett par som var 117mm men det hade mer med övrig geometri att göra.

Om hon är van att åka på Pandora slipper hon ju dessutom att åka in sig på något nytt, det är inte att förakta om hon är ny till offpiståkning. Min fru älskar sina skidor med dagens mått lång radie (27m), långa indrag och rockerprofil, centrerad monteringspunkt och mjuk flexprofil. Lätta att vrida och hittar aldrig på något utan att hon ger input.

Vad säger särbon själv i frågan?

Damskida Japan
Jo det handlar om den gamla pandoran. Jag kanske är nojig men jag befarar att den flyter för dåligt med 170 cm till en atletisk 70kg kvinna. .
Särbon tycker att pandoran är trevlig men den har bara körts i pist.

Damskida Japan
Det viktigaste är nog en bra skida som passar åkstil, vikt, styrka och längd än å leta efter något "dammotiv på skidan"
Min ena dotter åker på Blizzard Sheeva och den andra Rustler liksom jag och min flickvän.

Damskida Japan
Men som skrivits tidigare
Både Rustler och Sheeva är bra val 10 eller 11 och med någon form av turbindning
Det hade vi i Japan

Damskida Japan
Slänger in Line Vision 118 då den är lätt å fin, kul skida helt enkelt. Aldrig fel med lite lättare lagg om ni måste gå.

/Leder

Senast ändrad:
Damskida Japan
Det är mycket skogåkning i Japan, vill du ge henne optimala (teoretiska) förutsättningar skulle jag säga att geometri och flexprofil är viktigare i sammanhanget än bredd. Om Pandoran är av den äldre, mjuka, varianten är det en skida jag hade betraktat som en rolig skida i Japan. En rakare skärning med mer indrag hade då klart varit roligare de riktigt bra dagarna och tråkigare om det är sämre. Jag har åkt på allt från 114 till 120+ i Japan och hade nog roligast på ett par som var 117mm men det hade mer med övrig geometri att göra.

Om hon är van att åka på Pandora slipper hon ju dessutom att åka in sig på något nytt, det är inte att förakta om hon är ny till offpiståkning. Min fru älskar sina skidor med dagens mått lång radie (27m), långa indrag och rockerprofil, centrerad monteringspunkt och mjuk flexprofil. Lätta att vrida och hittar aldrig på något utan att hon ger input.

Vad säger särbon själv i frågan?
Precis, geometrin är styrande! Hur breda/långa skidor somhelst utan rocker hjälper inte.
Har ett par gamla DPS 112 Wailer som är duktigt rockade och svänger på en femöring runt träden i Nippon. Tråkiga med den skidan är att den är lite väl mjuk och tenderar fladdra vid hög fart i pist.
Kompletterar med ett par DPS wailer 99 som även de fungerar bra i lössnön då brättena alltid vill upp samtidigt som den är bättre i pisten.

Det finns säkert en uppsjö nyare skidor som är bättre men det är onödigt att gå för brett, speciellt om man bara väger 70 kg. Väger själv 90 kg. Säkert 100+ på skidor. En skida som dyker blir tröttsam att åka på så geometrin är helt klart det som styr.

Damskida Japan
Hur länge ska ni vara där? Bokat redan, eller dra när ni vet att det dumpar?
Jag var i Japan hela februari 2019, och vi hade tråkigt nog mestadels "tung nordisk snö", endast några få dagar med det där japanska guldet (WOOOOW!).
Ska ni inte vara där så länge hade jag satsat på en bra allround, inte för bred för de tyngre och sämre dagarna - jag hade själv mina 4FRNT HOJI med ATK Raider 184cm, 30m radie (128-112-120 ) som jag älskar i sig, men de blir väldigt tunga för mig i tung och bråkig skogsåkning (som vi hade mestadels av :p ) Jag började själv med offpist relativt sent, hade bara åkt några år innan vi åkte till Japan - och har därför inte toppenteknik (är en riktig snabb-pist-pressare i grunden sedan småbarnsben :p ) . Var helt slut i benen ofta😅

När fluffet kom var de helt perfekta - hade inte behövt bredare för min del.

(min profilbild är från en av de bättre dagarna i Nozawa Onsen 😍)

Senast ändrad:
Damskida Japan
Hur länge ska ni vara där? Bokat redan, eller dra när ni vet att det dumpar?
Jag var i Japan hela februari 2019, och vi hade tråkigt nog mestadels "tung nordisk snö", endast några få dagar med det där japanska guldet (WOOOOW!).
Ska ni inte vara där så länge hade jag satsat på en bra allround, inte för bred för de tyngre och sämre dagarna - jag hade själv mina 4FRNT HOJI med ATK Raider 184cm, 30m radie (128-112-120 ) som jag älskar i sig, men de blir väldigt tunga för mig i tung och bråkig skogsåkning (som vi hade mestadels av :p ) Jag började själv med offpist relativt sent, hade bara åkt några år innan vi åkte till Japan - och har därför inte toppenteknik (är en riktig snabb-pist-pressare i grunden sedan småbarnsben :p ) . Var helt slut i benen ofta😅

När fluffet kom var de helt perfekta - hade inte behövt bredare för min del.
Bra input, som jag tidigare tipsade om Line Vision så kan en Vision 108 vara en riktigt go allrounder. Riktigt lätt (1600 g för 183 cm) och bra flyt men helt ok i pist och lättåkt i skog.

Lycka till på resan och hoppas det blir dump =)

Damskida Japan
Jo det handlar om den gamla pandoran. Jag kanske är nojig men jag befarar att den flyter för dåligt med 170 cm till en atletisk 70kg kvinna. .
Särbon tycker att pandoran är trevlig men den har bara körts i pist.
Bredden, framför allt med den kortare radien och därmed också bred nos/tail, har gott om flyt. Som referens hade två väninnor hade Pandora i revelstoke under en säsong för många år sedan, de var väldigt nöjda. Den ena något lite kortare och lättare än din särbo, den andra längre och eventuellt lite tyngre. Båda körde 17Xcm (vill minnas att den var 172cm på den tiden men jag kan minnas fel). Revelstoke är inte Japan men det kommer en del snö där med och det finns gott om träd.

Skulle Pandoran mot förmodan vara för liten så fanns det i alla fall förr möjlighet att hyra på de populäraste orterna där borta.

Damskida Japan
Bredden, framför allt med den kortare radien och därmed också bred nos/tail, har gott om flyt. Som referens hade två väninnor hade Pandora i revelstoke under en säsong för många år sedan, de var väldigt nöjda. Den ena något lite kortare och lättare än din särbo, den andra längre och eventuellt lite tyngre. Båda körde 17Xcm (vill minnas att den var 172cm på den tiden men jag kan minnas fel). Revelstoke är inte Japan men det kommer en del snö där med och det finns gott om träd.

Skulle Pandoran mot förmodan vara för liten så fanns det i alla fall förr möjlighet att hyra på de populäraste orterna där borta.
Jo de är 172 när jag tänker efter. Det lutar åt pandora nu. Och ja det går ju att hyra. Finns en hel drös med butiker i Niseko.

Damskida Japan
Denna skida kanske kan vara nått till din särbo?.
Själv åker jag på FLY 125 och älskar den skidan!
Tyvärr har den som många +120mm skidor försvunnit ut sortimentet :
Helt plötsligt klarar alla sej med 100mm full rocker?! nä tack spann skall det vara! ;-)
Konstigt hur det är med trender egentligen
Aldrig åkt på 115 men den skall visst vara liite hårdare än 125.

Tillbaka
Topp