[Artikel] Bästa åkningen i franska Alperna? – Val d’Isère vs Chamonix

Redaktionen

Aktiv medlem
Gustavia-Skiing-2018_020-1000x666.jpg

Vi djupdyker i de klassiska franska skidorterna Val d’Isère och Chamonix och tar rygg på några erfarna lokala förmågor som förklarar vad respektive ort har att erbjuda.

Läs hela artikeln:

Kul läsning! Men tråkigt att ni inte kan hålla bilderna och orterna rätt. 5 säsonger i Valdi och man tar fel på en bild från Val Thorens? Tråkigt. Behöver ni någon som läser igenom innan ni publicerar så hör av er, jag kan mina berg iallafall.
Mvh

Kul läsning! Men tråkigt att ni inte kan hålla bilderna och orterna rätt. 5 säsonger i Valdi och man tar fel på en bild från Val Thorens? Tråkigt. Behöver ni någon som läser igenom innan ni publicerar så hör av er, jag kan mina berg iallafall.
Mvh
Vilken bild är det du syftar på? DÅ ska vi genast åtgärda det naturligtvis? :)

Det första fotot är i alla val inte La Foile Douce i Valdi utan ser mer ut att vara just i Val Thorens? Men kan ju vara något annat ställe i Valdi också.
Ja, det där måste vara Plein Sud som går nästan över La folie douce. Branten mellan toppstationen och la folie douce är nog omisskännlig för tiotusentals svenska ungdomar

Det är Foile Douce i Val Thorens man ser på bilden.
Kom just hem därifrån (Val Thorens alltså, inte Folie Douce).

Alperna är ett område som är tämligen stort och har massa skidorter men hur kommer det sig att alla artiklar bara handlar om samma orter år efter år? I Frankrike finns det över 200 skidorter men jag kan lova att nästa artikel kommer inte handla om en lite ort utan någon av dom stora. De stora har bra berg och stora möjligheter men var är lusten att skriva om något nytt istället för att skriva om samma saker.

Alperna är ett område som är tämligen stort och har massa skidorter men hur kommer det sig att alla artiklar bara handlar om samma orter år efter år? I Frankrike finns det över 200 skidorter men jag kan lova att nästa artikel kommer inte handla om en lite ort utan någon av dom stora. De stora har bra berg och stora möjligheter men var är lusten att skriva om något nytt istället för att skriva om samma saker.
Amen. Ingen medial verkar fatta det. Eller så klickar folk hellre på ännu en artikel om Verbier mot St Anton än att få läsa om alla mindre pangorter.

Vi kan ju iofs skriva om sådant själva! Finns en hel del sånt här på Freeride, ofta mycket faktaspäckat, personligt och värdefullt. Uppskattas mycket när folk tar sig tid till sådant.
Hmm - borde kanske försöka själv. Snart kommer 88 faktaspäckade sidor om de mindre kända aspekterna av Hook's Creek!

Eller så är man glad över att det finns en massa fina, mindre och okända orter som man kan upptäcka själv :). Som med offpist/ turåkning är det (iaf för mig) en del av tjusningen att upptäcka de fina orter och åken. Instämmer dock att även de "hemliga" orter som ibland skrivs om knappast är de hemliga..

Amen. Ingen medial verkar fatta det. Eller så klickar folk hellre på ännu en artikel om Verbier mot St Anton än att få läsa om alla mindre pangorter.
Den ena delen av mig tycker att det är ypperligt att dom bara skiver om drakarna och lämna alla hålor till mig och likasinnade som vågar chansa. Nackdelen är att de små sliter för att få sin ekonomi att gå ihop och kan behöva några extra turister varje år. Därför tycker jag att de små borde lyftas upp mer.

Vi kan ju iofs skriva om sådant själva! Finns en hel del sånt här på Freeride, ofta mycket faktaspäckat, personligt och värdefullt. Uppskattas mycket när folk tar sig tid till sådant.
Hmm - borde kanske försöka själv. Snart kommer 88 faktaspäckade sidor om de mindre kända aspekterna av Hook's Creek!
Forum världen är ypperlig och det är fint att folk skriver och delar sina guldkorn men att första sidan bara ges utrymme till Chamonix, Val d och St Anton känns lite som Aftonbladet.

väntar med spänning på denne!

Jo men massmedia skriver så mycket negativt om Hook's Creek... Fast de fick 8 cm puder igår! Ganska blött puder iofs.

du kan säkert göra ett eget kapitel om farorna i åkningen. kanske tex att ficklampsåkning nattetid kan vara förknippat med vissa faror

En mer innehållsmässig fundering. Om du ska till Pisaillas och åka Col du Pers och skogsåkning ovanför Fornet, varför i hela världen skulle man då starta dagen med att åka ner till La Daille? Om du startar dagen med att åka upp Olympique och sen hela vägen ner till La Daille är du ju inte uppe på Pisaillas förrän tidigast lunch typ.

Apropå Chamonix är det idag exakt 100 år sedan det första vinter-OS genomfördes i Chamonix.

Bilagor

• Screenshot_20240125_143301_Facebook.jpg
    Screenshot_20240125_143301_Facebook.jpg
    157 KB · Besök: 82
Tillbaka
Topp