Ont i fötterna pga för mjuka pjäxor

skidkalle

Medlem
Gick från rätt hårda till rätt mjuka pjäxor(flex) i tron att de skulle vara bekvämare. Dessa tycks dock flexa mer nere i skon är i skaftet med påföljd att pjäxan liksom kollapsar och trycker ihop foten vilket gör rätt ont. När man blir litet äldre så kan man nästan inte köpa styvare pjäxor om man inte vill höra: hö hö hö överkattar du inte din förmåga nu (tyst: gubbjävel...) Nån som känner igen sig i endera?

Hur mjuka är pjäxorna och vad är dina dimensioner (vikt, längd osv).
90 flex. Mina tidare okänt men gissningsvis 120 så det är en stor skillnad. Men oaktat flex, skall de verkligen flexa i foten? De flexar i foten (dvs plattar ut sig) så till den milda grad att de nedersta spännena går upp. Normalvikt och längd (87/181) så det är inget anmärkningsvärt med det.

90 i flex är väldigt mjukt för någon av din storlek. Jag är själv några cm längre och något kilo tyngre och även mina 130 flex pjäxor flexar till viss del nere i foten. Det gör i princip alla pjäxor i mer eller mindre utsträckning och speciellt om det är varmt. Hade ett par svarta 120 flex tidigare och varma vårdagar kunde flexet helt kollapsa.

Du säger att du bytte ner sig i flex på grund av bekvämlighet. Normalt hade 90 flex passat en mindre kille som är nybörjare eller en medelåkare av kvinnligt kön. Om det verkligen inte funkar med styvare pjäxor så är det nog bara att anpassa åkningen och köra väldigt lätt på foten utan att pressa skidan.

Gick från rätt hårda till rätt mjuka pjäxor(flex) i tron att de skulle vara bekvämare. Dessa tycks dock flexa mer nere i skon är i skaftet med påföljd att pjäxan liksom kollapsar och trycker ihop foten vilket gör rätt ont. När man blir litet äldre så kan man nästan inte köpa styvare pjäxor om man inte vill höra: hö hö hö överkattar du inte din förmåga nu (tyst: gubbjävel...) Nån som känner igen sig i endera?
Nej, jag är gubbe inne på mitt 62:a år. 192cm och knappt ett deciton i vikt.
Rossignol Hero World Cup 130 är för mig ytterst komfortabla.
Var då ingen som sa till mig att jag var för gammal när jag köpte dom för snart tre år sedan.

Senast ändrad:
En normalstor vuxen man med någorlunda förmåga att pressa skidorna ska inte skaffa pjäxor under 110-120 flex imo. Topptursgrejer en annan femma.

Nej självklart måste jag köpa ett par styvare pjäxor. Och visst alla pjäxor flexar i foten också men inte bara i foten och inte så här mycket. Blev pålurade dessa med löftet om att en formsprutad innersko skulle göra pjäxan mycket styvare. Var ganska massiv propaganda från säljaren. Ville bara få det bekräftat att 90 är väldigt mjukt för en vuxen man och framförallt att man faktiskt KAN få ont i fötterna av för mjuka pjäxor. Svårt det där med att avgöra hur duktig man är. För mig varierar det väldigt mellan sässongerna beroende på hur mycket jag åker. Jag kanske inte är bra men jag FÖRSÖKER i alla fall att sätta tryck och få böj. Åker 100% pist på carvingsidor. Funderar på att skicka efter ett par 130 flex där det går att minska med 10-20 och börja där. Detta för att slippa diskussioner med butikspersonalen. Har inte så många butiker här i Gbg att välja på ändå.

Edit: Någon kanske undrar varför jag inte går tillbaka till mina gamla. De var mer är antika redan när jag bytte. Och då menar jag riktigt riktigt antika. Hur länge håller plasten egentligen?

Senast ändrad:
Tänk på att det skiljer mycket i flex mellan olika pjäxor även av samma märke. Man kan oftast bara jämföra pjäxor i sama modellserie. Har åkt med ett par Cochise 110 sen 2016 och köpte nu ett par nya Cochise 120 som faktiskt känns lite mjukare. Jag funderar faktiskt att byta till 130. Är 50+ 182/83kg
Sambon har provat många pjäxor nu också och man ser stor skillnad i flex trots siffran säger nåt annat, och dom du säger vissa flexar nere i foten istället för skaftet. Var uppmärksam på detta.

Då undrar man ju vilken butik detta var?
Är inte ute efter att hänga ut någon butik. Inte så svårt att gissa ändå kanske. Har haft dessa några år och tyvärr åkt allt mindre då jag både haft mer ont och åkt sämre med dessa pjäxor. Den största boven är nog jag själv trots allt. Vill bara få bekräftat mitt resonemang.

Det är en jävla skillnad på flex mellan märken. Jag valde Dalbello då det var de enda som "kändes" som 130 flex. Alla andra märken jag testade var märkbart mjukare.

Det är en jävla skillnad på flex mellan märken. Jag valde Dalbello då det var de enda som "kändes" som 130 flex. Alla andra märken jag testade var märkbart mjukare.
Det är skillnad på flex mellan olika modellserier inom samma märke med. Ett flex indikerar bara att pjäxan i fråga är styvare eller mjukare än andra pjäxor i samma modell. Det var först för några år sedan dalbello gick tillbaka till en flexangivelse i siffror

Sammanfattningsvis:
1. Att välja ett par 120 flex pjäxor är inte nåt löjligt race-wannabe för en vuxen man som har NÅGORLUNDA kapacitet att pressa skidorna.
2. 90 i flex är på tok för mjukt.
3. Kan man få ont när fotdelen kolapsar och klämmer ihop foten som jag beskriver? Ingen vare sig bekräftar eller motsäger än så länge.

En tanke är att för mjuka pjäxor kan ge fotproblem av indirekta skäl. Man överspänner muskler i fot och ben för att kompensera för bristen för styrsel. Min fru fick ont i knäna (tror vi) av för mjuka pjäxor.

En tanke är att för mjuka pjäxor kan ge fotproblem av indirekta skäl. Man överspänner muskler i fot och ben för att kompensera för bristen för styrsel. Min fru fick ont i knäna (tror vi) av för mjuka pjäxor.
Kan vara så men det kommer så direkt första gången man sätter tryck så jag tvivlar i mitt fall men man vet ju aldrig.

Slänger in en okvalificerad gissning att kanske en gjuten sula kan hjälpa. Kan inte det ge lite styvhet under foten?
Har redan formgjutna sulor. Ibland tror jag att de tagit i kanske litet för mycket och försökt tvinga upp hålfoten på min ena fot. Typ som hålfotsinlägg på små barn förr i världen.

3. Kan man få ont när fotdelen kolapsar och klämmer ihop foten som jag beskriver? Ingen vare sig bekräftar eller motsäger än så länge.
Bekräftar att så är fallet. Det är skaftet som trycker mot fördelen, vilken kollapsar och klämmer foten. Har potential att i extremfall skada foten.

Det går alltid att göra en pjäxa (mycket) mjukare så det är bättre att gå på en för styv om en är osäker. Dessutom kommer de i regel med bättre innerskor.

Tredelade pjäxor fungerar annorlunda, där styra flödet av den (ofta) utbytbara tungan - vilken böjer sig och belastar inte skon på skalet på samma sätt.

Inte lite för stora i skaften ?
Hade stora problem med mina förra strolz, fick en tjockare plös som löste mina problem , väldans ont i fötterna .

90 är väldigt mjukt. Speciellt om du bara åker pist.

Om du vill kunna variera flexet så köp FullTilt (bytt namn till K2 Flex i år). Dom kan du dessutom få med Intuition innersko och kan få perfekt passform utan att köpa till massa grejor (förutom sula). Om försäljaren krånglar så säg att du ska ha dom i parken. 😀

för stora pjäxor kollapsar på samma sätt.
så mjuka och lite för stora uppför sig som mycket för mjuka.
skal-passform mot naken fot är alpha och omega och min personliga övertygelse är att de flesta har alldeles för stora skal.
#snö #subjektivitet #fwiw

Hade samma problem med ett par Nordica Strider 120 pjäxor. Kämpade med ont i fötterna framförallt på eftermiddagen i två säsonger. Gick in på Åreskidsport och Christian sa att det berodde på att pjäxorna var för mjuka i förhållande till mina skidor (Enforcer 100) och min åkstil. Köpte nya pjäxor på dagen Salomon Shift Pro 130 och problemet var löst. Aldrig haft ont i fötterna efter det och spänner aldrig upp pjäxorna på lunch etc.

Salomonen var klart styvare än Nordica trots att det på papper bara var liten skillnad på flexen.

90 är väldigt mjukt. Speciellt om du bara åker pist.

Om du vill kunna variera flexet så köp FullTilt (bytt namn till K2 Flex i år). Dom kan du dessutom få med Intuition innersko och kan få perfekt passform utan att köpa till massa grejor (förutom sula). Om försäljaren krånglar så säg att du ska ha dom i parken. 😀

Och för guds skull. Byt ut innerskorna mot Intuitions egna vilka är av märkbart högre kvalité. Mkt sämre kvalitet i de som följer med. Kravspecifikation från märkespjäxleverantören är helt annorlunda.

Och för guds skull. Byt ut innerskorna mot Intuitions egna vilka är av märkbart högre kvalité. Mkt sämre kvalitet i de som följer med. Kravspecifikation från märkespjäxleverantören är helt annorlunda.
Jo visst finns det olika Intuition, jag har haft rätt många. Skulle tro att de som följer med FullTilt duger åt de flesta.
Själv upplever jag de som följer med Scarpas telemarkspjäxor som lika bra som vanliga wrap linern direkt från Intuition, men har även haft AT pjäxor där intuition linern inte alls var lika bra. Och hur som helst är de Intuition som jag fick med FullTilt SC mycket bättre än vad man får med de flesta ”vanliga” pjäxor, de som följer med Technica Cochise t.ex. var hemska.

Jo visst finns det olika Intuition, jag har haft rätt många. Skulle tro att de som följer med FullTilt duger åt de flesta.
Själv upplever jag de som följer med Scarpas telemarkspjäxor som lika bra som vanliga wrap linern direkt från Intuition, men har även haft AT pjäxor där intuition linern inte alls var lika bra. Och hur som helst är de Intuition som jag fick med FullTilt SC mycket bättre än vad man får med de flesta ”vanliga” pjäxor, de som följer med Technica Cochise t.ex. var hemska.
Scarpas är av likvärdig kvalité som både Full tilt och Technicas.
Däremot är det stor skillnad på Wrap around och plös.
För att inte tala om intuitions egna Wrap och plös.
Det är mycket mer material i OEM inneskon och den går att värmas upp betydligt fler gånger än de som sitter i märkespjäxorna.
Inneskon som sitter i märkesskon är tillverkad för att hålla i ca 3-4 år om man åker ca 3-4 veckor/ säsong. Folk kör säkert längre tid än så men skillnaden är markant gentemot nyskick vilket även påverkar flexen.

Bekräftar att så är fallet. Det är skaftet som trycker mot fördelen, vilken kollapsar och klämmer foten. Har potential att i extremfall skada foten.

Det går alltid att göra en pjäxa (mycket) mjukare så det är bättre att gå på en för styv om en är osäker. Dessutom kommer de i regel med bättre innerskor.

Tredelade pjäxor fungerar annorlunda, där styra flödet av den (ofta) utbytbara tungan - vilken böjer sig och belastar inte skon på skalet på samma sätt.
Tack för det. Det stämmer med mina observationer och misstankar.

skal-passform mot naken fot är alpha och omega och min personliga övertygelse är att de flesta har alldeles för stora skal.
Jag har ganska smal läst så det skulle peka på rena racepjäxor som kan tas ner till 110-120 i flex. Skulle dock kännas pinsamt att gå in och köpa samt att synas med i pisten...

Hade samma problem med ett par Nordica Strider 120 pjäxor. Kämpade med ont i fötterna framförallt på eftermiddagen i två säsonger. Gick in på Åreskidsport och Christian sa att det berodde på att pjäxorna var för mjuka i förhållande till mina skidor (Enforcer 100) och min åkstil. Köpte nya pjäxor på dagen Salomon Shift Pro 130 och problemet var löst. Aldrig haft ont i fötterna efter det och spänner aldrig upp pjäxorna på lunch etc.

Salomonen var klart styvare än Nordica trots att det på papper bara var liten skillnad på flexen.
Detta förhållande stämmer bra på mig.

Tack för alla bra svar. Som ni förstår så har jag egentligen vetat svaret från början men ville få det bekräftat. Förbannar mig själv som inte stod upp mot bootfitern där för några år sedan och har fortsatt att kämpa med mina pjäxor. Men det finns som sagt inte många att välja på där jag bor. Nu är bara frågan om man skall behöva åka norrut för att handla eller om man vågar dunderchansa på online och utnyttja ångerrätten...

Tack för alla bra svar. Som ni förstår så har jag egentligen vetat svaret från början men ville få det bekräftat. Förbannar mig själv som inte stod upp mot bootfitern där för några år sedan och har fortsatt att kämpa med mina pjäxor. Men det finns som sagt inte många att välja på där jag bor. Nu är bara frågan om man skall behöva åka norrut för att handla eller om man vågar dunderchansa på online och utnyttja ångerrätten...
Då är det väl bättre att du åker till Stadium eller XXL och provar pjäxor helt själv.
Mina Rossi Hero WC 130 köpte jag på XXL:s fyndhylla. En ortopedisk sula från Jula och dom satt som en smäck för totalt 2100kr 😉
Känner ingen skillnad på Julas sulor för 100kr kontra de 10 gånger så dyra gjutna Sidas jag har i mitt andra par pjäxor.

^^^^ Så ska slipstenen dras...

Det här svaret borde klistras in överst i alla "vilka-pjäxor-till-min-fot"-trådar och pjäxproblemstrådar.

Scarpas är av likvärdig kvalité som både Full tilt och Technicas.
Däremot är det stor skillnad på Wrap around och plös.
För att inte tala om intuitions egna Wrap och plös.
Det är mycket mer material i OEM inneskon och den går att värmas upp betydligt fler gånger än de som sitter i märkespjäxorna.
Inneskon som sitter i märkesskon är tillverkad för att hålla i ca 3-4 år om man åker ca 3-4 veckor/ säsong. Folk kör säkert längre tid än så men skillnaden är markant gentemot nyskick vilket även påverkar flexen.
Oavsett om mina Scarpa innerskor håller kortare tid än de jag köpt direkt från intuition har jag svårt att förstå att man ”för guds skull” genast måste byta ut dom istället för att köra så länge dom håller. Är man prysnobb och vill ha grejorna länge köper man väl ändå zipfit?

Oavsett om mina Scarpa innerskor håller kortare tid än de jag köpt direkt från intuition har jag svårt att förstå att man ”för guds skull” genast måste byta ut dom istället för att köra så länge dom håller. Är man prysnobb och vill ha grejorna länge köper man väl ändå zipfit?
Har ingen åsikt om zipfit då jag inte provat.
Generellt skulle jag annars vara försiktigt att säga att en innesko är bättre än en annan beroende på material. Vissa tycker att sprutat är jättebra för sin fot. Andra tycker att vanliga inneskor funkar bättre.
När det gäller intuition är det däremot stor skillnad på deras egna och tex den som sitter i pjäxor från Scarpa. Inte bara hållbarhet utan även känslan vilken blir mer omslutande.
Men återigen. Vissa tycker kanske att den på pappret sämre modellen funkar bättre.
Frågan blir då istället om man jämfört med originalet?

Min fot trivs definitvit inte med sprutad innesko. Idag kör jag med Langes original innesko men ska nog testa hur det känns med en intuiton original ihop med RS.
Kommer att välja, medium eller tunna varianten. Den tjockaste är helt uteslutet.

Kämpat vidare med mina mjukisar till pjäxor. Om högerpjäxan funkade som vänsterpjäxan så vore det nog trots allt rätt OK ändå. Men hur kan de vara så olika? Känns som jag står på främre delen av foten i vänsterpjäxan men tenderar att ständigt hamna på hälen i höger d:o. Vid åkning rakt fram så sladdrar höger skida medan vänster går spikrakt. Har ändrat canting fram och till baka utan resultat. Känner inte att jag har "kontakt" med stålkanten på höger vilket jag däremot känner på vänster. Några idér någon?

Kämpat vidare med mina mjukisar till pjäxor. Om högerpjäxan funkade som vänsterpjäxan så vore det nog trots allt rätt OK ändå. Men hur kan de vara så olika? Känns som jag står på främre delen av foten i vänsterpjäxan men tenderar att ständigt hamna på hälen i höger d:o. Vid åkning rakt fram så sladdrar höger skida medan vänster går spikrakt. Har ändrat canting fram och till baka utan resultat. Känner inte att jag har "kontakt" med stålkanten på höger vilket jag däremot känner på vänster. Några idér någon?
En mm gör stor skillnad i en pjäxa, både i passform och beteende.

Om du med "står på främre delen av foten" menar att hålen inte kommer ner ordentligt i pjäxan beror det oftast på att pjäxans skaft är för trångt eller högt, alternativt att foten är för bred.

Det är extremt svårt att få klarhet i vad som försiggår i dina pjäxor men jag är nyfiken på om höger sko känns mjukare än vänster?

Med reservation för att jag inte kan något alls om skidpjäxor så idrottade jag en hel del som ung innan jag blev lat och glad i spånken. Eftersom jag har problemfötter så fick jag hjälp på en idrottsklinik och det jag fick lära mig där är att så gott som ingen har lika stora vänster/högar-fötter och för dom stackarna som har lite större skillnad mellan fossingarna är passformen ännu viktigare än för normalfotingar.

Jag fick prova ett gäng olika märken, modeller och inlägg innan jag hittade en passform som gjorde att båda fötterna/skorna betedde sig ungefär likadant. Sen körde jag den kombon oavsett vilken sport jag för tillfället höll på med.

Oaktat flexen som jag som sagt inte kan ett dugg om så är min kvalificerade gissning att skillnaden mellan din höger/vänsterpjäxa mycket väl kan bero på att dina pjäxor har fel storlek och/eller passform.

Tycker du ska undvika samma butik som uppenbarligen inte visste vad dom pysslade med sist. Och för guds skull, gaska upp dig lite och skit i om det är "pinsamt" i butik eller pist ❤️ Du är väl inte tonåring fortfarande?

Köp nya pjäxor som är styvare, glöm dina nuvarande. Ta med dig lärdomarna till en butik som ligger vid backen för du åker. Så du kan justera och provåka om och om igen.
Det blir lite besvärligt, du tappar åktid och säkert några fler kronor men kommer vara värt det tusenfalt.

Tack för alla råd. Tycker tyärr att pjäxutbudet i närliggande backar är litet skralt. De har alla möjliga modeller men bara i enstaka storlekar. "Hemmabackar" är Ulricehamn eller Isaberg. Annars är det väl precis så man skall göra.

Tillbaka
Topp