Var ska vi åka på torsdag?

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
På torsdag är vi ett sällskap på fem som ska iväg för att leta bra offpiståkning (främst liftbaserad). Jag följer väderprognoserna slaviskt men har inte ännu lyckats bestämma var vi ska.
Vi tänker oss Sverige eller Norge,max 100 mil.
Är det någon som är på plats där förhållanden är goda och verkar fortsätta så över helgen?

För närvarande kikar vi på
Myrkdalen, Åre, Ramundberget, Borgafjäll och Kittelfjäll.

All Input mottages tacksamt.

ser ju ut att komma rätt bra med snö "överallt" i Skandinavien kommande dagar.

ni skriver inte var ni utgår ifrån så det är lite svårt att veta vad "max 100 mil" innebär.

Jag bor i Östersund och klurar på Borga (27 mil) eller Stranda (55 mil) kommande dagarna (Myrk verkar ju få massor men det är på tok för långt bort).
Bra skogsåkning är ett måste vid den här typen av väder

ni skriver inte var ni utgår ifrån så det är lite svårt att veta vad "max 100 mil" innebär.
När folk skriver så då vet man att det inte är Sveg, Svedala, Nässjö, Falköping, Åmål, Huskvarna, Bromölla, Svenljunga, Grums, Tanum, Mörbylånga, Övertorneå, Järpen, Arvika, Hörby, Ulricehamn, Hammarstrand, Storuman, Hindås eller någon annan ort ute i världen utan man kan vara ganska säker på att det är någon som tycker att det är ett faktum att landet, planeten, solsystemet, ja, faktiskt hela universum roterar kring Stureplan.

Tack för input! Missade detaljen Uppsala:). Myrkdalen ser för farligt ut tempmässigt för att vi ska våga. Det blir ett säkert kort i form av Kittelfjäll.
Myrkdalen är som bäst runt nollan (helst lätt regn i dalen och tokdump på toppen). Men visst, gillar man inte snö i stora mängder så :p

IMG_4513.jpeg

Myrkdalen är som bäst runt nollan (helst lätt regn i dalen och tokdump på toppen). Men visst, gillar man inte snö i stora mängder så :p

Visa bilaga 29664
Vet inte om jag är benägen att hålla med:). Mätstaionen Vetlebotn som ligger på 700 moh visar nu mellan -1 och + 1. Dalstationen visar på snöblandat regn och mellan 0-3 plusgrader. Visst ser det bra ut på toppen men jag vill ju åka utför, inte på t ären:).Det finns enligt mig en rätt stor risk att åkningen i skogen är för blöt. Skulle det vara så att kari-traa är stängd så blir väl åkningen sisådär.

Vet inte om jag är benägen att hålla med:). Mätstaionen Vetlebotn som ligger på 700 moh visar nu mellan -1 och + 1. Dalstationen visar på snöblandat regn och mellan 0-3 plusgrader. Visst ser det bra ut på toppen men jag vill ju åka utför, inte på t ären:).Det finns enligt mig en rätt stor risk att åkningen i skogen är för blöt. Skulle det vara så att kari-traa är stängd så blir väl åkningen sisådär.

Kan ju slå åt vilket håll som helst där, förstår att det kan vara lite väl mycket gambling med väderleksrapporten om man åker så långt för några få dagar :).

Det blev Kittelfjäll. Hade riktigt fin åkning fre-sön, igår efter lunch blev snön lite blöt, annars var det kanonåkning hela helgen. Det hårda blåsten lördag natt gjorde att ravinerna var nypåyllda till sön morgon.

Härligt att ni hade det bra!

Tillbaka
Topp