Hjälp med skidval Rustler10, Enforcer 100/94, Unleashed 98, Prodigy 2/3

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Har lite bonus och rabatt som jag så klart måste utnyttja och vad vore väl inte bättre än att köpa ett par till skidor då😅.
Har några som jag är intresserade av men inte har haft eller kommer ja möjlighet att testa innan köp, så tänkte att jag förlitar mig på forumet.
Jag åker som oftast på skidor runt 100mm i midja, och åker alla backar och terräng och ganska fort. Det får gärna vara stökigt underlag och har inget emot om det är lite isigt men en meter puder är ju så klart drömunderlaget men händer ju inte så ofta.
Tänker dock att skidan inte får bli för mjuk och ska klara av hårt och lite isigt underlag någorlunda.
Vill inte ha för lätt skida då jag redan har relativt lätta skidor c:a 1700g
Så som rubriken säger så har jag kollat på följande.
Nordica Enforcer 100 ev 94 (har testat 93 som jag gillade mycket särskit på hårt underlag)
Nordica unleashed 98
Blizzard Rustler 10, har testat 9an för många år sedan men var lite tveksam till den då
Faction Prodigy 3, ( mana 2 hade kanske varit bättre men finns tyvärr inte som alternativ) funderar om Prodigyn är lite för mjuk men verkar ändå var ganska hård på mitten och långt spann.
Vad säger ni, någon som har testat en eller gärna flera av dessa och kan jämföra dem lite?

Ingen som har testat eller åker på nya Rustler 10 eller Prodigy 3 ?

Ingen som har testat eller åker på nya Rustler 10 eller Prodigy 3 ?
Jag köpte nya Rustler 10 inför säsongen, men bara åkt 3-4 dagar eftersom 11 oftast är det bättre valet. Iaf nöjd så här långt, precis det jag var ute efter som komplement till mina gamla 11:or.

Jag köpte nya Rustler 10 inför säsongen, men bara åkt 3-4 dagar eftersom 11 oftast är det bättre valet. Iaf nöjd så här långt, precis det jag var ute efter som komplement till mina gamla 11:or.
Ok, har du åkt nån pist/hårdare underlag med dem? Funkar det bra? Antar att du väljer 11orna så snart det är nån dm nysnö/lössnö?
Min tanke är att Rustler 10 och Prodigy 3 är ganska likvärdiga offpist och tänkte då välja de som presterar bäst på hårdare underlag. Gillar att Prodigy har lite extra tjocka stålkanter. Enforcer 100 är antagligen bättre på hårt men inte lika bra på lösare underlag

Senast ändrad:
Ok, har du åkt nån pist/hårdare underlag med dem? Funkar det bra? Antar att du väljer 11orna så snart det är nån dm nysnö/lössnö?
Min tanke är att Rustler 10 och Prodigy 3 är ganska likvärdiga offpist och tänkte då välja de som presterar bäst på hårdare underlag. Gillar att Prodigy har lite extra tjocka stålkanter. Enforcer 100 är antagligen bättre på hårt men inte lika bra på lösare underlag
Ja, är mer för hårt eller helt uppkörd offpist så klart. Kört en dag pist på Gemsstock i november, var kanon. En dag på betongsnö på Titlis på jullovet, funkade bra. Eftersom de är 12 mm smalare (och fortfarande vassa kanter) så klart betydligt behagligare i såna fören. Köpte de dessutom lite kortare just för kvickheten.
Ska man vara ärlig skulle jag nog lätt kunna köra dem i flera dm nysnö också, det är ju sjukt lätt att åka. Mer rejält skumpigt uppkört, skare, kartongsnö osv som jag verkligen uppskattar 11.

Så du har dina Rustler 11 även om det blir höftdjupt fluff på Titlis?

Så du har dina Rustler 11 även om det blir höftdjupt fluff på Titlis?
Ja, inte värt med något större stående som samlar damm. 🤷‍♂️ Höftdjupt blir det ju aldrig (och om det skulle hända kan de inte öppna). Förra helgen ungefär knädjupt, mötte ”Engelberg-legenden” Snowflake i eftermiddags, han sa att det var bästa pudret på minst två år. Vi sa inte emot. Var iofs ovanligt pudrigt tack vare kylan. Nu i princip barmark i byn igen efter regn och extremt milt och blåsigt väder i veckan.🤬

Snödjup

Tillbaka
Topp