Randonnée i alperna och vad för billiga kläder som även funkar för off-pist?

Ryggsäcken storlek inom rimliga gränser spelar ingen roll
Det är hur den sitter och hur mkt saker du lastar den med
Har en liten på 15l och den sitter klart sämre både i komfort och balans än en på 50l när den är full

I alperna tycker jag ofta det blir att man tar av jackan helt på vägen upp. Ofta långt att gå och dagen man väljer att tura kanske vädret är en touch bättre.

Jag turar uteslutande i helt vanliga friåkarkläder. I mitt fall tvålagers skal med lätt liner. Sen en mikrofleece om kallt. Och en nätt puffy i väskan som förstärkning om nåt strular. Ett par nätta handskar, typ löparhandskar, för uppfärden är rätt fint att ha. Även solbrillor som komplement till googlarna.

Enda avvikelsen från ovanstående är att jag ibland väljer en lite nättare jacka nån gång på våren.

Jag skrev fel, jag har 30 liter! Vi vill väl ha en så liten ryggsäck som möjligt för att åka bättre, så länge vi får plats med allt.
Ahh ok, jag brukar köra 45 liter och drar bara ihop den så den blir lika liten som min 25-30 liter ryggsäck när jag inte behöver utrymmet. Då förstår jag att det blir tajt om man kör en så pass liten ryggsäck.

Tillbaka
Topp