Delaminering av Westmark Rocker

MoBo

Medlem
Hej,

Inför årets säsong köpte jag en begagnad snowboard här på Freeride. En Arbor Westmark Rocker, 157 MW. Jag väger lite drygt 80kg och är 185cm som kanske är lite i större laget för denna snowboard.

Här om dagen såg jag att den börjat delaminera i höjd med bindningarna på två ställen. Hälsidan vid främre bindningen (Regular) och tåsidan vid bakre bindningen. Se bilder. Med handkraft kan jag lätt pressa ihop största delen av sprickan. Jag såg att sprickan förlängts efter ytterligare en dag i pisten så något måste jag göra.

Jag har kontrollerat och ser inga konstigheter med montaget av bindningarna och ingenting konstigt syns på belaget.

Efter att varit i kontakt med reperatör över telefon fick jag rekommendationen att köpa en ny snowboard.

Har ni sett och reparerat liknande skador?

Tacksam för svar!
PXL_20240205_132715633.jpg
PXL_20240205_132837118.MP.jpg

//MoBo

Jag har lagat ett otal delaminerade skidor. Inga garantier för att något håller i längden (det kommer det inte göra) men rengöring, epoxy för ändamålet och en uppsjö tvingar har fungerat i de fallen, åtminstone ett tag.

Sidewallen är sprucken på minst 4-5 ställen. Det där kommer aldrig gå att laga så att det håller ihop. Tyvärr bara att börja leta ny bräda.

En sprucken plastbit är inget som hade hindrat mig från att laga. Öppna upp sprickan genom att trycka in nålar i gapet. I med massa epoxi, jag hade tagit ett spelkort eller liknande att pilla med, ut med nålar och kläm med massa tvingar. Sen kan man givetvis fundera varför sprickan började öppna sig och var det händer nästa gång men du kommer i alla fall få ut några dagar till av brädan. Det vågar jag nästan lova.

Kollar man r/snowboard på reddit så är det sjukt många Arbor som delaminerar. De måste ha köpt in sig på en riktig skitfabrik för maken till dålig kvalitet får man leta efter

Sidewallen är sprucken på minst 4-5 ställen. Det där kommer aldrig gå att laga så att det håller ihop. Tyvärr bara att börja leta ny bräda.

Denna håller fortfarande och flera liknande skador lever fortfarande

Bilden nedan börjar bli när det är dags att ge upp ;)

Bilagor

• received_865370642001672.jpeg
    received_865370642001672.jpeg
    30 KB · Besök: 71

Denna håller fortfarande och flera liknande skador lever fortfarande

Bilden nedan börjar bli när det är dags att ge upp ;)
Grymt lagat @havreboll riktgt snyggt, men jag vill nog ändå hävda att TS skada är ännu svårare att få att hålla då bägge sidewallarna har sprickor (skadan går alltså genom hela brädan). Man kan säkert få det att sitta ihop för lite försiktig åkning men det kommer delaminera igen när brädan flexas och belastas.

Tillbaka
Topp