Österrike har blivit rejält mycket dyrare bara på de senaste åren, och ju närmare Schweiz man kommer desto dyrare blir det. Arlberg, Montafon och Ischgl är riktigt dyrt.
Var förra veckan i Livigno och Bormio och blev förvånad av hur prisvärt det är på restaurangerna där, finfin hemmalagad Pasta Frutti di Mare kring 11-13 Euro och stora pizzor kring 10 Euro. Och priset (och kvaliteten!) på kaffet är inte ens jämförbart med Österrike och Frankrike där det är nästan omöjligt att få en anständig fyllig espresso.
För Österrike bör man för prisvärda skidorter numera sikta längre österut. Jag är lite inne på att prova Kärnten/Osttirol nästa år. Där kan man även köpa veckokort som gäller på alla skidorter i båda Bundesländer.
Annars är Stubai, Pitztal och Zillertal prismässigt fortfarande OK. Zillertal har dock blivit för exploaterat för min smak, jag kommer inte att åka dit fler gånger. Med det sagt så vill jag ändå inte avråda folk från att åka dit, dalen har ett fantastiskt urval av möjligheter.
PS. Jag hatar ”autokorrigering stavningen” på min IFån, den ändrade ”Zillertal” till ”dilldoftande”….