Är demobindningar underskattat?

Leafy

Aktiv medlem
Jag som så många andra är väl ständigt på jakt efter nya skidor och annan utrustning bara för att försöka hitta den där heliga graalen i vad som passar absolut bäst och det testas på skidtestardagar, lånas av butiker m.m. och allt som oftast är det en uppsättning demobindningar monterade, inte helt sällan en marker griffon 13 som passar typ alla sålänge man inte turar.

Själv vet jag inte om jag kör omkring på min egen sweetspot på skidorna, även om rekommenderad förmodligen är det bästa för en weekend warrior som mig själv.
Det har fått mig att fundera på om man inte skulle ha skaffat sig en demobindning istället just för att verkligen få ut absolut mest av skidorna beroende på underlag, tid på året, resmål m.m. eller iaf experimentera tills man är nöjd.

Tittar man på en marker griffon 13 demobindning idag så ser den ju inte lika fläskig och stel ut som en hyrbindning eller tidigare demobindningar, det är delad rälsplatta så flexen störs väl inte nämnvärt och du kan byta själva bindningen mellan de olika inom royalfamiljen som jag förstått det?

Vad är det som gör att vi som inte hoppar parken, jagar portar eller hoppar klippor på Bec de rosses kör med just en demobindning? Är de så mycket sämre? Är stackheighten så mycket högre på en griffon demo som en fastmonterad griffon? Kan den börja flexa mot skidan eller tappar man lite power och snökontakt? Eller är det fåfängan som avgör?

Jag kör själv på Attack2 16 som är rätt låg i stack men hade jag helt ärligt känt någon skillnad egentligen? Hade det samlats så mycket snö under pjäxan att det blir jobbigt eller är det bara att det är fräckare med en pivot 15 t.ex?....som jag förövrigt har liggandes i en varukorg redo tillsammans med ett par nya skidor... Ja jag är fåfäng och prylnörd som så många andra.

De är ju mest till för att täcka in så stor skillnad i BSL som möjligt. Så för privatpersoner mest intressant om man delar skidor med andra som har mycket större eller mindre pjäxor. Ståhöjden verkar bara skilja 1 mm mot vanliga Griffon, så det lär ju vanliga dödliga knappast märka.

Om man inte riktigt kan åka så kan de förstås ge en en bra ursäkt när det går dåligt: "jag har ställt bindnigarna 2 mm för långt fram för den här snön". 🤷‍♂️ 😜

Edit: Marker har/hade några de kallade Schizo för att kunna flytta boot center. Är det samma som demo eller något annat?

Senast ändrad:
De är ju mest till för att täcka in så stor skillnad i BSL som möjligt. Så för privatpersoner mest intressant om man delar skidor med andra som har mycket större eller mindre pjäxor.

Plus större möjlighet att sälja vidare skidorna utan att riskera behov av ommontering. Har sålt några skidor med inbyggd fullt justerbar bindning och det har ju varit ett plus i det ledet. Men självklart ingen prio - skidorna ska ju i första hand anpassas efter förste ägaren. Och på en del skidor med ljusare färgsättning blir det ju litet fult med demobindning.

Jag har haft några uppsättningar med demobindningar och då uppskattat möjligheten att kunna flytta monteringspunkten några centimetrar framåt/bakåt beroende på vilka av skidans egenskaper jag ville förstärka för tillfället, så jag kan hålla med om att demo-bindningar är underskattade.
-Jag har iofs ganska få kilo att trycka med, men åker med skapligt tryck och har aldrig upplevt att bindningarna varit för veka eller den begränsande faktorn. Kanske är det annorlunda om det är specifikt portjakt och/eller Bec-klippor som man eftersöker, men för en medelålders snabbcarvare som jag tror jag ärligt talat att fåfängan nog är det största hindret.
=)

Jag kör nästan bara med justerbara bindningar till familjen. Missa tyvärr säga till om det när vi köpte till sonen, så nu kan jag inte prova hans☹️.
Själv förvånad varför fast monterad bindning är så vanligt, blir ju som du säger svårare sälja vidare. Ser att även barn skidor kan ha fast monterad bindning, när jag leta till barnen försvann intresset för köpa av del anledningen.
Finns ju inget namn på detta. Bästa jag hört är rälsbindning. Marker kallar det demo, konstigt namn. Undrar vad Marker kallar det då rälsen är förmonterad på de flesta pistskidor.

De är ju mest till för att täcka in så stor skillnad i BSL som möjligt. Så för privatpersoner mest intressant om man delar skidor med andra som har mycket större eller mindre pjäxor. Ståhöjden verkar bara skilja 1 mm mot vanliga Griffon, så det lär ju vanliga dödliga knappast märka.

Om man inte riktigt kan åka så kan de förstås ge en en bra ursäkt när det går dåligt: "jag har ställt bindnigarna 2 mm för långt fram för den här snön". 🤷‍♂️ 😜

Edit: Marker har/hade några de kallade Schizo för att kunna flytta boot center. Är det samma som demo eller något annat?

Också sett att de på Sport Conrad t.ex. skriver att det är en stack height på 24mm på vanliga och 25 på demoversionen av griffon men jag tror att det är osanning om man jämför med data man hittar på andra ställen.

Griffon 13 ID tåhöjd 20, häl 24
Griffon 13 demo Tåhöjd 29,5 häl 28 (alltså en negativ position också)

Men återigen så är jag sugen på att testa att äga ett par demobindningar och verkligen prova hur det är om man "lever" med dem och inte bara provar 2-3 åk på en skidtestarhelg. Jag tror ju inte att jag personligen hade märkt av någon direkt skillnad på att stå högre eller ha en annan vinkel på pjäxan mot skidan och man vänjer sig väl tillslut med.

Sen aspekten vidareförsäljning, man behöver inte byta bindning, flytta bindning, plugga och oroa sig för att komma för nära ett gammalt hål m.m. Du kan i princip swisha han före dig i liftkön, ställa om dem i liften påväg upp och sen köra som vanligt.

Tänks så här. Du provar massa skidor på en provapådag i backen. Wow du hittar en skida, vill du då inte ha den bindning du provat skidan med?

Kolla in LOOK. LOOK kallar fast bindning skruvad (SCREW MOUNTED) och deras rälsbindning Konect. Konect är också utvecklad att få samma kontakt (konect, fyndigt) med skidan som skruvad bindning. Jag har inte läst på så mycket men kanske värt kolla upp.

Även Atomic har en bindning som heter "VAR", där du kan flytta monteringspunkten. Jag har testat dom på ett par GS-skidor. Blir väldigt stor skillnad på hur skidan upplevs beroende på var bindningen sitter.

Jag körde i 8 års tid och kanske 150 skiddagar på ett par Head i.Magnum med Tyrolia SP120 demobinding och kände aldrig av något negativt, tvärtom så gillade jag den något "högre" monteringen.
1708699636600.png

Verkar bara vara head idag som kallar det med något slags räls namn "PowerRail".

Men för mig är det dessa typer av bindning som gäller.

Sammanfattning vad jag tycker. Absolut en rälsbindning, men undvik Marker och Tyrolia då de bara verka gör demo bindningar till deras demo skidor. Satsa på något märke som gör särskilda bindningar med dessa egenskaper.

Hårda ord om Marker och Tyrolia men man undrar ju om det är så de tänker. Annars har jag inget emot Marker och Tyrolia men välja "demo" som namn på denna typ av bindning.

Jag köpte nyligen ett par Fis SL 165cm.
Det satt någon justerbar racebindning på.
Tur det för jag fick flytta ett par gånger innan jag hittade hem.
På så korta skidor med kort radie kan en 1/2cm göra stor skillnad.
På feta långa rockade offpistlagg är det inte lika kritiskt.
Jag har köpt loss en del skidor av Skistar, med hyrbindningar på. Då kan man flytta runt tills man hittar rätt. Och sedan byta till fast bindning om man vill.

Jag köpte nyligen ett par Fis SL 165cm.
Det satt någon justerbar racebindning på.
Tur det för jag fick flytta ett par gånger innan jag hittade hem.
På så korta skidor med kort radie kan en 1/2cm göra stor skillnad.
På feta långa rockade offpistlagg är det inte lika kritiskt.
Jag har köpt loss en del skidor av Skistar, med hyrbindningar på. Då kan man flytta runt tills man hittar rätt. Och sedan byta till fast bindning om man vill.

Det är väl lite så jag tänker med, att man får tid att experimentera och sen märker man att det börjar bli lite glapp i grejerna kan man montera dit en vanlig bindning.
Har flera vänner som köpt loss hyrutrustning och låtit bindningarna sitta kvar och de har inte gnällt något över detta plus att då kan de låna ut grejerna ganska enkelt med om någon vill prova.

Kul att höra mer input gällande det iaf. Jag kommer nog definitivt fortsätta vara fåfäng och köra vanlig bindning på skidor men samtidigt inte backa undan för att köpa något schysst begagnat med en demobindning på för att experimentera med bootcenter på.

Om man nu bara tar Skistar som exempel, undrar hur många tusen uthyrningar dom sammanlagt gör på en säsong?
Alla med ställbara hyrbindningar.
Hade det varit problem med dom hade det aldrig funkat i den omfattningen.
Jag har aldrig upplevt problem med dom jag kört på.

Jag hade en jester demo som jag monterade så jag fick maximalt med bsl justering. Fungerade jätte bra men hamnade i touring träsket rätt fort så ingen långtids erfarenhet.

Men mer än tillräckligt stabil för 100kg race åkare.

Har en Griffon Demo TCX GW. Upptäckte nyligen att en del av godset brutits av på ena bindningen. Stoppklacken är borta.
Ska kolla med en verkstad om det går att åtgärda. Se bilder.

Bilagor

• IMG_9273.png
    IMG_9273.png
    286.6 KB · Besök: 87
  • IMG_9272.png
    IMG_9272.png
    185.8 KB · Besök: 92
  • IMG_9271.png
    IMG_9271.png
    318.7 KB · Besök: 93
Av vad jag har läst så har Salomon Warden mindre påslag i ståhöjd på sina demobindningar jämfört med Tyrolia. Jag brukar se Warden som ett plus när jag kikar på begagnade skidor.

Körde lite på Salomon Warden demo här i vintras på ett par skidor. Bindningen fungerade mycket bra i sig. Det som jag upplevde som största skillnaden var att den är rätt biffig och klumpig samt att den väger en del. Själva ståhöjden tänkte jag inte så mycket på och inte heller eventuellt spel mellan skenan och bindningen. Det är ju lite kul att kunna justera monteringspunkt faktiskt och jag upplevde Salomons variant som väldigt solid och bra. Men den är inte snygg. Vilket väl ändå får vikta 50% av valet. 🙃

Sammanfattning vad jag tycker. Absolut en rälsbindning, men undvik Marker och Tyrolia då de bara verka gör demo bindningar till deras demo skidor. Satsa på något märke som gör särskilda bindningar med dessa egenskaper.

Hårda ord om Marker och Tyrolia men man undrar ju om det är så de tänker. Annars har jag inget emot Marker och Tyrolia men välja "demo" som namn på denna typ av bindning.
Men det är väl ändå Tyrolia som tillverkar Power Rail bindningarna.
Men som säljs under flera varumärken bla. Tyrolia, Head, Fischer

Tillbaka
Topp