Hjälp med bindning

_martin

Medlem
Hjälp med bindning
Har kikat en KORUA TRANSITIONFINDER 154 cm för att åka mycket pist med, har ett par Burton Moto Boa skor strl 42 just nu som jag tycker är ett par sköna boots..hur ska man tänka med bindningar och vilken flex bör funka bra?
Några tips på en bra bindning för mycket carving åkning (lite utanför pist om snö finns också) ?
Har en bindning på nuvarande bräda som är step in och det tycker jag är rätt bekvämt och snabb igångsättning med så gärna rekommendation på en sådan.

//Martin

Hjälp med bindning
Hej Martin, har du hittat det du sökte?

Jag åker själv med en Korua Otto 157cm med Burton Genesis X bindningar + Burton Photon Boa boots, trivs väldigt bra med kombinationen. Korua verkar tillverka styva snowboards så det är nog ingen stor skillnad vilken modell du än väljer. Jag anser att kombinationen är tillräckligt styvt och skönt att att åka/köra carving med.

Jag har haft Burton Moto och de är alltför mjuka i min smak. Vill man ha stuvare boots än Photon så ska du köpa Burton Ion, men det kostar en del också. Jag tror Burton bootsen har följande stuvhet i stigande ordning; Moto, Ruler, Photon & Ion. Det finns säkert många andra märken som är styva/sköna. Jag har bara erfarenhet av Burton boots.

Jag beställde precis CLEWs step in bindningar som är med straps (hybrid), de har dessutom förköp på deras 24/25 modell just nu på hemsidan med 20% rabatt, MEN leveransen sker inte förrän i oktober 2024.

Jag kollade YT videos på FLOW, Nidecker Supermatic, CLEW och Burton Step-on. Det föll tillslut på CLEW för de ser smidigast ut. Låsmekanismen verkar genomtänkt och man kan lätt "lossa" bootsen från bindningarna med ett enkelt handgrepp och högt upp i high-backen (det finns flera YT video på jämförelser).

Jag har själv inte åkt med step-in bindningar tidigare. Jag ser redan fram emot nästa säsong när jag får mina CLEW bindningar.

Lycka till med ditt sökande!

//GV

Senast ändrad:
Hjälp med bindning

Jag åker själv med en Korua Otto 157cm med Burton Genesis X bindningar + Burton Photon Boa boots, trivs väldigt bra med kombinationen. Korua verkar tillverka styva snowboards så det är nog ingen stor skillnad vilken modell du än väljer. Jag anser att kombinationen är tillräckligt styvt och skönt att att åka/köra carving med.

Jag har haft Burton Moto och de är alltför mjuka i min smak. Vill man ha stuvare boots än Photon så ska du köpa Burton Ion, men det kostar en del också. Jag tror Burton bootsen har följande stuvhet i stigande ordning; Moto, Ruler, Photon & Ion. Det finns säkert många andra märken som är styva/sköna. Jag har bara erfarenhet av Burton boots.

Jag beställde precis CLEWs step in bindningar som är med straps (hybrid), de har dessutom förköp på deras 24/25 modell just nu på hemsidan med 20% rabatt, MEN leveransen sker inte förrän i oktober 2024.

Jag kollade YT videos på FLOW, Nidecker Supermatic, CLEW och Burton Step-on. Det föll tillslut på CLEW för de ser smidigast ut. Låsmekanismen verkar genomtänkt och man kan lätt "lossa" bootsen från bindningarna med ett enkelt handgrepp och högt upp i high-backen (det finns flera YT video på jämförelser).

Jag har själv inte åkt med step-in bindningar tidigare. Jag ser redan fram emot nästa säsong när jag får mina CLEW bindningar.

//GV
Ja det blev en Korua TF 154 med flow Fenix step in bildning. Jag kom inte överens första dagarna men nu börjar jag gilla den skarpt, den är snabb och trevlig 😊
Men jag känner lite att bootsen inte riktigt vill lira och jag jag är väldigt sugen på en lite hårdare sko än Moto, tror/hoppas det kan lyfta ekipaget ännu mer 🤔😊

Hjälp med bindning
Jag såg att du haft andra inlägg och läst de också. Som vissa redan nämn, du kommer definitivt att få bättre kontroll om du har styvare boots. Kraften överförs mycket effektivare från sko till brädan. Liknelse, tänk om du bygger en lådbil och ska använda vajrar för att styra framhjulen. Om du använder vajrar av stål kommer kraften att överföras effektivare än snöre eftersom stål är stummare.

Lycka till med att hitta nya boots som passar dig!
Mvh
GV

Hjälp med bindning

//GV
Vi får hoppas att Clew har steppat upp sig till nästa säsong

Hjälp med bindning
Ja det blev en Korua TF 154 med flow Fenix step in bildning. Jag kom inte överens första dagarna men nu börjar jag gilla den skarpt, den är snabb och trevlig 😊
Men jag känner lite att bootsen inte riktigt vill lira och jag jag är väldigt sugen på en lite hårdare sko än Moto, tror/hoppas det kan lyfta ekipaget ännu mer 🤔😊
För carv är det StepOn X + Ion som gäller

Hjälp med bindning
Går att enkelt fixa på StepOns med stålvajer, en slang, några buntband och en borr. Eller så köper man färdiggjorda men specialtillverkade spakar från OnHook

Hjälp med bindning
För carv är det StepOn X + Ion som gäller
Tack, jag har sett videon och litar inte alls på killen som gör utvärderingen. Han verkar inte trovärdig. Han pratar till exempel om plastdetaljer på framdelen. Min Burton bindning är också gjord av plast (fiberarmerad). Jag har ingen tvivel att killarna som designat CLEW (från Tyskland) ska välja annat material. Han pratar om skruvar att CLEW ska använda mindre dimensioner, varför skulle CLEW göra det? Standardmått i volymer är billigast, uppfinn inte hjulet….utvärderaren verkar vara ute efter att slänga skit på CLEW. I vilket fall ”Qui Vivra Serra”. Vi får se när jag fått mina och gjort egen bedömning.

Tillbaka
Topp