MattiasKierkegaard1
Aktiv medlem
153 cm, 160cm eller är jag helt ute och cyklar?
Min dotter har åkt skidor sedan hon var 4-5 år, hon är idag 11 år. Från början var hon en vilding i backen men har med åren blivit lite mer försiktig. Hon åker gärna pist men även lite svängar i skogen, men då mer skogsbanor/uppkört än orört puder. Hon åker i år på ett par Mantra JR 138 och jag tycker de verkar vara lite instabila för henne. Jag får för mig att det är en anledning till att hon blivit mer försiktig. Min dotter är relativt storväxt, hon är 160 cm lång och väger 65 kg.Under sportlovet så fick hon testa två par pistskidor. Hon sade direkt, oj dessa flyger jag fram på. Då växte en tanke hos mig att vi kanske skulle byta till ett par pist/allmountainskidor (istället för ett par mantra jr 158) och i seniorutförande (dam) för att mer passa hennes storlek. Efter lite sökande så har jag hittat ett par skidor som jag tror skulle passa och till ett väldigt bra pris.
Det jag nu funderar över är om jag ska välja 153 eller 160 cm. Vi har två veckor kvar på denna säsong men jag vill även att de ska fungera bra minst 1 säsong till (kanske 2 om hon inte växer alltför mycket).
Skidorna jag spanat in är ett par nya K2 disruption 78C (som jag kan få för 2200 kr med bindning).
Jag tänker att det kan vara en skida som passar henne men även något att utvecklas i.
153 cm passar säkert som handen i handsken i år, blir ett ok lyft från 138 men inte för mkt. Lite enklare att manövrera i skog.
160 cm passar kanse hennes vikt lite bättre, blir mer stabil och fungerar kanske bättre nästa säsong (om hon då är runt 165 och även väger lite mer).
Hur går era tankar kring valet av skidlängd, eller tycker ni jag är helt ute och cyklar i hela mitt resonemang?
Jag skulle gärna önska att hon fick ett par skidor på fötterna som hjälpte till att ta tillbaka kommandot i backen och över självförtroendet.
Tacksam för all input?
Det jag nu funderar över är om jag ska välja 153 eller 160 cm. Vi har två veckor kvar på denna säsong men jag vill även att de ska fungera bra minst 1 säsong till (kanske 2 om hon inte växer alltför mycket).
Skidorna jag spanat in är ett par nya K2 disruption 78C (som jag kan få för 2200 kr med bindning).
Jag tänker att det kan vara en skida som passar henne men även något att utvecklas i.
153 cm passar säkert som handen i handsken i år, blir ett ok lyft från 138 men inte för mkt. Lite enklare att manövrera i skog.
160 cm passar kanse hennes vikt lite bättre, blir mer stabil och fungerar kanske bättre nästa säsong (om hon då är runt 165 och även väger lite mer).
Hur går era tankar kring valet av skidlängd, eller tycker ni jag är helt ute och cyklar i hela mitt resonemang?
Jag skulle gärna önska att hon fick ett par skidor på fötterna som hjälpte till att ta tillbaka kommandot i backen och över självförtroendet.
Tacksam för all input?
Senast ändrad: