Allmountainskidor 50/50 pist/offpist

qullman

Medlem
Tjena,

Dags att köpa nya skidor och jag behöver er expertis!

Jag är inte någon nybörjare men inte heller något proffs, försöker åka flertal gånger under året och minst en längre resa per år. Nu blir det att sticka iväg till franska alperna i april och det är dags att köpa lite nytt.

Jag föredrar hellre att åka utanför pisten än i pisten men skulle ändå säga att det blir 50/50, möjligtvis 40/60. Innan har jag haft en smalare midja på 85 då det var mycket park i tidigare ålder. Nu känner jag att det är dags att gå upp till 95-105 i midjan för att få lite mer kontakt och vill därför ha en lekfull skida tillsammans med bindningar som funkar över hela berget. Jag turar inte så ingen fokus på det. Stilen är mer åt att vika av in i skogen/offpist så snabbt som möjligt för att leka av sig och sedan hoppa in i pisten igen för att hitta en ny utgång.

Jag är 193cm lång, väger 95kg och föredrar inte lika långa skidor som mig själv, kollat på 185-190.

Uppskattar alla svar!
/Q

Typisk tråd där det kan bli hur många olika svar som helst.
Det är så mycket som spelar in.
Jag vågar inte ens föreslå något.
Det är en djungel där ute folks!

Jag inser att jag är bortskämd med att kunna prova så mycket olika lagg på plats.
Det är fasiken inte lätt att köpa utan att testa.
Lycka till med valet.

Misstänkte svaret! Får helt enkelt gå på reviews och vad majoriteten säger om olika produkter som folk tipsar om.

Släng iväg några lagg som DU tycker jag bör kika lite extra på!

Är själv lite i samma sits. Kollar på:
Rustler 11/10
Hustle 11/10?
Enforcer free 104/110
Ranger 102/108
QST 106?
Kanske är någon inspo att börja kolla lite på ?

Om jag får säga mitt så skulle rekommendera att köpa bredare en 98mm

Kör själv på Vision 108! Utöver LINE skidan så har jag både tyngre och med smalare skidor att tillgå, välja ändå Vision 108 skidan 7 av 10gg