Allmountainskidor 50/50 pist/offpist

qullman

Medlem
Tjena,

Dags att köpa nya skidor och jag behöver er expertis!

Jag är inte någon nybörjare men inte heller något proffs, försöker åka flertal gånger under året och minst en längre resa per år. Nu blir det att sticka iväg till franska alperna i april och det är dags att köpa lite nytt.

Jag föredrar hellre att åka utanför pisten än i pisten men skulle ändå säga att det blir 50/50, möjligtvis 40/60. Innan har jag haft en smalare midja på 85 då det var mycket park i tidigare ålder. Nu känner jag att det är dags att gå upp till 95-105 i midjan för att få lite mer kontakt och vill därför ha en lekfull skida tillsammans med bindningar som funkar över hela berget. Jag turar inte så ingen fokus på det. Stilen är mer åt att vika av in i skogen/offpist så snabbt som möjligt för att leka av sig och sedan hoppa in i pisten igen för att hitta en ny utgång.

Jag är 193cm lång, väger 95kg och föredrar inte lika långa skidor som mig själv, kollat på 185-190.

Uppskattar alla svar!
/Q

Typisk tråd där det kan bli hur många olika svar som helst.
Det är så mycket som spelar in.
Jag vågar inte ens föreslå något.
Det är en djungel där ute folks!

Jag inser att jag är bortskämd med att kunna prova så mycket olika lagg på plats.
Det är fasiken inte lätt att köpa utan att testa.
Lycka till med valet.

Misstänkte svaret! Får helt enkelt gå på reviews och vad majoriteten säger om olika produkter som folk tipsar om.

Släng iväg några lagg som DU tycker jag bör kika lite extra på!

Är själv lite i samma sits. Kollar på:
Rustler 11/10
Hustle 11/10?
Enforcer free 104/110
Ranger 102/108
QST 106?
Kanske är någon inspo att börja kolla lite på ?

Om jag får säga mitt så skulle rekommendera att köpa bredare en 98mm

Kör själv på Vision 108! Utöver LINE skidan så har jag både tyngre och med smalare skidor att tillgå, välja ändå Vision 108 skidan 7 av 10gg
Kul! Klickade precis hem ett par 108or faktiskt. Efter lite djupare research så fick jag samma svar som du gav. Tack!

@qullman vqr klickade du hem dem?
Har själv samma ungefärliga krav och har kollat 105-110mm, mest lekfulla, och har bla Line Vision 108 på listan

Attans, de är slut. Men, de har Bacon... <3. Fan nu blev det ännu svårare... tack för tipset!

Norse The Enduro
100 midja, mer 50/50 går knappt
Heeeelt magisk skida, dessutom i fin vinröd färg nu. Kolla reviews och sluta leta efter andra lagg sen :)

Sen om du vill ha lite bredare så kolla:
Norse The Freeride
110 Midja med en längre rocker profil både fram och bak. Alltså mer ”lättvriden” och därav kanske för din del mer lättåkt och roligare bland träden.
Finns en sjukt fin Pistasch färgad modellen, och om någon vecka eller så en lila modell.

Patrik, grundaren av Norse, är också extremt trevlig och en allmänt skön kille, så kolla in deras lagg och sen dra ett Mail till Patrik och kolla vad han tror passar just dig bäst.

Hälsa från Eric Aminoff så kanske du får någon liten rabatt på 10-15% eller så :)

Kolla också in Elan Playmaker 101 alternativt Playmaker 111, också sjukt roliga skidor, lite mer twintip på dessa dock och inte samma bett i pisten. Men ännu mer ”lättåkta” bland träden.

Lycka Till!

Håller till stor del med @EricAminoff om Enduron. Tycker dock att den glänser lite mer utanför än i pisten.
Vill du ha lite bättre pistegenskaper skulle jag gå på Rustler 10.
Men som sagts så är det en djungel, Finns många bra skidor. Line Blade Optic tror jag kan vara riktigt bra men har inte testat dem.

Senast ändrad:
Håller till stor del med @EricAminoff om Enduron. Tycker dock att den glänser lite mer utanför än i pisten.
Vill du ha lite bättre pistegenskaper skulle jag gå på Rustler 10.
Men som sagts så är det en djungel, Finns många bra skidor. Line Blade Optic tror jag kan vara riktigt bra men har inte testat dem.
OPTIC har jag hunnit prova. Superkul skida men lite mer ”chargig” än de andra som nämnts generellt. Men det är en grym skida helt klart!

Rustler 10, eller någon av de andra Rustler, har jag inte hunnit prova sedan den nya konstruktionen. Men dom ser riktigt kul ut😍

Freeride väger mindre, har inte kört den uppdaterade versionen tyvärr. Men skulle säga att Blank är en lite mjukare skida med en enligt mig både roligare men på ett sätt svårare shape.

Eftersom att Blank har mer taper och en betydligt kortare radie så blir den mer lättsvängd och är snabbare in i sväng. Speciellt i pisten.

Medans Freeride förhoppningsvis (har ett par påväg med en Duke 16, och även ett par nya Enduro med Attack 17😊) är en skida som är lite mer köttig. Trots att vikten är mycket lägre.
Profilen pekar åtminstone på detta och det är lite av anledningen till att jag snart har skidan i handen.

Men om du inte ska köpa än på 2-3 veckor så kan jag absolut komma med ett utlåtande. Däremot då i Påsk snön här i Trysil.
Men det är ändå något :)

Kan varmt rekommendera Salomon QST 106
Har senaste 10 åren gått från 98 till 105-108 bredd. Velat haft en skida för åkning oavsett underlag, pist, uppkört, puder, skog etc.
Åkt allt från ext fusion, BC atris /anima , faction och nu slutligen QST 106, 189 lång.
Bästa skidan enligt mig. 👍

Hur lång/vikt? Var går modellen bäst tycker du?
177cm, 76 kg. Föredrar längre skidor och QST 189 är lättåkt. Går grymt snabbt i både brant pist med carving och utanför i puder, uppkört. Kör över det mesta och dämpar väldigt bra.
Isigt är väl det enda då som de flesta skidor i liknande size.

Avbröt faktiskt köpet då många rekommenderade att gå på en lite mer tyngre skida för liftburen offpist.

Då priset eller längden inte riktigt matchar på ovanstående så har jag hittat dessa som jag skulle vilja höra vilka ni hade hissad och dissat.

ARMADA Arv 100
Nordica Unleashed 108
K2 Mindbender 106c
BLIZZARD Hustle 10
ROSSIGNOL Sender 104 Ti

Senast ändrad:
Avbröt faktiskt köpet då många rekommenderade att gå på en lite mer tyngre skida för liftburen offpist.

Då priset eller längden inte riktigt matchar på ovanstående så har jag hittat dessa som jag skulle vilja höra vilka ni hade hissad och dissat.

ARMADA Arv 100
Nordica Unleashed 108
K2 Mindbender 106c
BLIZZARD Hustle 10
ROSSIGNOL Sender 104 Ti

De där ligger väl mellan 1700-2000 g?
Om det är ditt spann så ska jag kasta in ett annat märke som jag inte tror någon tipsat om än.

Elan Ripstick 106 (1830 g - 180 cm).

Dessa köpte jag själv efter mycket vånda och lästa tester och tittande på Ski Essentials på YouTube. Hade ingen möjlighet att testa innan så det var en chansning, men jäklar vad nöjd jag är med skidan. Monterade Shift på dem för att kunna topptura lite och köra puder i den mån man hittar det. Det som förvånade mig var hur otroligt kul det är att åka på dem i uppkörd pist också.

De där ligger väl mellan 1700-2000 g?
Om det är ditt spann så ska jag kasta in ett annat märke som jag inte tror någon tipsat om än.

Elan Ripstick 106 (1830 g - 180 cm).

Dessa köpte jag själv efter mycket vånda och lästa tester och tittande på Ski Essentials på YouTube. Hade ingen möjlighet att testa innan så det var en chansning, men jäklar vad nöjd jag är med skidan. Monterade Shift på dem för att kunna topptura lite och köra puder i den mån man hittar det. Det som förvånade mig var hur otroligt kul det är att åka på dem i uppkörd pist också.
Kan tyvärr inte hitta dem i Sverige.

Efter har gått igenom reviews på skidorna jag nämnde tidigare så tycker jag Blizzard Hustle 10 sticker ut och erbjuder 50/50 bra med alpinbindning. Jag kan också fynda dem till 3200kr just nu. Tankar?

Reviews:

22/23 vs 23/24, några tankar där? Den gamla finns ju för bra pris !
De har ju uppdaterat den lite tills 23/24. Åkt på gamla konstruktionen Rustler 11 över 330 skiddagar, riktigt bra skidor. Gamla R10 säkert också bra, har ju varit populär onekligen.

Här finns lite bakgrund. Finns fler liknande artiklar, bara söka.

Efter har gått igenom reviews på skidorna jag nämnde tidigare så tycker jag Blizzard Hustle 10 sticker ut och erbjuder 50/50 bra med alpinbindning. Jag kan också fynda dem till 3200kr just nu. Tankar?

Reviews:

Nya Rustler 11 finns ju till bra pris, men så klart lite bredare och tappar lite i pistegenskaperna. Sen såg jag att Norse Freeride 110 Light weight finns för riktigt bra pris också.
Ett lite köttigare och tyngre skida som jag dock tror du fixar med tanke på din vikt är ju Enforcer 100 som också finns på rea på Stadium, kräver nog lite mer av sin åkare och kanske inte upplevs så lekfull om man inte är en åkare med bra teknik som gillar att trycka till.
Line Optic 104 har du ju till riktigt bra pris på t.ex sport-bittl

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp