Monteringspunkt Qst/echo 106

cagr

Aktiv medlem
Ska montera bindningar på ett par Echo 106 och tänkte kolla om någon testat lite olika placeringar på bindningarna på Qst/Echo 106?

På Qst är rec -9 och på Echo -8 eller -9 beroende på bindningstyp. Har inte haft någon bindning längre bak än -6 på väldigt länge men har inte heller varit i närheten av en skida med lika mkt taper/indrag på mina +100mm skidor. Ni som testat får gärna komma med lite input på hur ni upplevt skidorna med olika monteringspunkter. 🙏🙂

70kg, 177cm och kör med ett par Hawx ultra xtd
Antar att det är 181 cm? Du är lite längre än mig men jag väger ett par kg mer, med mina Lupo föredrar jag att stå några cm framför rekommenderad monteringspunkt (för friåkning). För pjäxor med mer framåtlut (lupin är relativt upprätt även om mina lutar något mer än standard) trivs jag bättre närmare, eller på, rekommenderat.

I min bok handlar friåkning mycket om att hantera krafter - vilket innebär att jag vill kunna stå så mycket mitt på foten som möjligt. En monteringspunkt långt bak, eller väldigt nosdominanta geometrier, är inte riktigt gynnsamt i det avseendet.

För piståkning är detta dock inte riktigt gynnsamt då hela skidan inte kan arbetas igenom i samma takt.

Jag skulle kunna skriva en mindre bok om saken och utvecklar gärna om så önskas men den korta versionen är att det inte är fel att gå fram något om du är van att stå längre fram på skidan. Är jag osäker brukar jag lägga skidorna på golvet, gå runt lite på dem tills jag hittar en punkt som känns bra och sätta en markering där. Efteråt funderar jag som hastigast om det är en rimlig punkt relativt skärning och rocker. Sen är det bara att eventuellt justera och montera

181cm

Jag håller helt med dig i ditt resonemang och jag tror vi uppskattar samma känsla I hur skidorna känns under foten.

Finns förhållandevis ganska lite skrivet om Qst serien och montering men det man läser så verkar trenden vara att flera flyttat fram monteringen på såväl "nya" 106 samt Blank och upplevt skidorna bättre balanserade i att få med sig runt i sväng. Har du åkt på dom själv med olika monteringspunkter?

Tänker -7 alt -6

Nu var det ett tag sen jag åkte på blank men vill minnas att jag gick fram något på den efter att ha kört den på rek.

Jag brukar testa skidor på olika monteringspunkter när jag testar dem, så även på qst 106. Jag brukar börja på rek, gå fram tills det blir lite för mycket och backa tills det känns bra. Oftast testar jag skidor med demobindningar så det tar bara några sekunder att ändra.

Jag kan tyvärr inte erinra vart jag landade exakt på 106anen det var en bit framför rekommenderad och jag har inga bilder jag tagit som referens men två till tre cm låter spontant inte orimligt. Landade någonstans liknande på qst x

Normalt sett är det så jag också testat mig fram till en punkt jag gillar. När man sen gjort det med flertalet skidor med likande geometri och design är det ganska straight forward i var man kommer vilja ha bindningen.

Som du har ganska bra koll på nu😉😅 så är det här lite ny mark för mig och det var som sagt många år sen sist jag åkt på en skida där skidans geometriska mittpunkt hamnar en bit bort mittpunkten på själva "side cuten"

Får se om jag lyckas hitta en butik med 106an som testskida. Läser man lite hos Blister verkar dom inte ha experimenterat så mkt med 106an men dom konstaterar att den är ganska lik Blank. Blank kom dom fram till att - 1.5 (+6.5 från true) var optimalt. Trådarna på Teton och Newsch verkar gå i linje med dina erfarenheter för båda skidorna +2 från rek.

Senast ändrad:
Ny mark är alltid lurigt. Ska vi generalisera lite så brukar det inte bli helt tokigt att tänka bort indraget i skärningen/early taper, hitta en teoretisk bra punkt och kompensera lite framåt för den dominanta nosen. Utan att dubbelkolla misstänker jag att vi landar någonstans runt punkten NS/TGR kollektivt trivs. Med tanke på vad du historiskt gillat kanske NS konsensus väger tyngre än TGR. Många på TGR verkar trivas bättre med lite mer traditionella geometrier, monteringar och pjäxor

Vände du på plus och minus på blister-siffrorna? Eller missförstår jag referenspunkterna?

Haha, ja jag kanske snurrade till det med Blisters siffror. Men dom landade på 1.5cm framför recomended vilket blir 6.5cm bakom truecenter.

På NS verkar konsensus vara 2-3cm (främst 2cm) framför recomended så lite mer progressivt.

TGR runt 1 cm framför recomended så lite mer konservativt som du spanat in tidigare.😉

Kanon att jag såg den här tråden. Har redan monterat mina Echo men ska montera Blank snart.

Teståkte Echo 106 181cm med Shift-bindning och Cochise 130-pjäxa idag. Montering enligt rekommendation. Gammal finklumpig manchesterblötsnö som frusit under natten (Flottsbro i Stockholm). Set-up är tänkt som turskida men blev imponerad över carvingegenskaperna i pisten. För mig är rekommenderad montering tillräckligt bra i pist i alla fall. Svårt att tänka mig att det skulle bli så mycket bättre med justering. Enkelt att initiera sväng med lite höftrotation och jag upplever att den svänger mer än specificerad radie 19m (väger 83kg så det kanske påverkar). Höftrotationen ger ju en ökat tryck längre fram på skidan och det kanske hade gått att initiera sväng utan den rotationen med mer framskjuten montering? Första skidan som faktiskt är lite kul även i blå backe (eller är de röda?).

Däremot var slipning från fabrik lite konstig. Nos o tail verkade inte ha någon hängning alls medan kanten under pjäxan hade en kraftig hängning. Försökte minska ner till 0,75 grader och jag tror jag fick ner hela kanten (tuschpenna).

Kanon att jag såg den här tråden. Har redan monterat mina Echo men ska montera Blank snart.

Teståkte Echo 106 181cm med Shift-bindning och Cochise 130-pjäxa idag. Montering enligt rekommendation. Gammal finklumpig manchesterblötsnö som frusit under natten (Flottsbro i Stockholm). Set-up är tänkt som turskida men blev imponerad över carvingegenskaperna i pisten. För mig är rekommenderad montering tillräckligt bra i pist i alla fall. Svårt att tänka mig att det skulle bli så mycket bättre med justering. Enkelt att initiera sväng med lite höftrotation och jag upplever att den svänger mer än specificerad radie 19m (väger 83kg så det kanske påverkar). Höftrotationen ger ju en ökat tryck längre fram på skidan och det kanske hade gått att initiera sväng utan den rotationen med mer framskjuten montering? Första skidan som faktiskt är lite kul även i blå backe (eller är de röda?).

Däremot var slipning från fabrik lite konstig. Nos o tail verkade inte ha någon hängning alls medan kanten under pjäxan hade en kraftig hängning. Försökte minska ner till 0,75 grader och jag tror jag fick ner hela kanten (tuschpenna).
Låter lovande 🙂 vilken längd har du på Echon?

När det gäller monteringen och att flytta fram monteringspunkten för Blank eller 106an så tror jag dom flesta märkt störst skillnad utanför pist där Blister ( och även trådarna på TGR och NS) lyfter att ex Blank blir bättre balanserad och är betydligt lättare att få med sig in i sväng (alltså inte i en carving sväng).

Yes helt rätt fällande TGR.

och NS: https://www.newschoolers.com/home

Forumet för betydligt fler åkare som föredrar skidor med mer center mount om vi säger så.

Så lite beroende på hur man åker själv så går man lite mer på konsensusen på TGR eller NS 😅. Eller tar en gyllene medelväg mellan dom

Hur upplever du skidan med +1 i olika situationer. Tänker främst fina förhållanden i pist och offpist.
Den är helt perfekt i både pist och offpist, bästa skidan jag åkt. Lagom balans mellan stabilitet och lättåkthet, precis som jag vill ha det 😊. Har dock inte testat andra monteringspunkter. De flesta verkar montera den +1 eller +2.

Tillbaka
Topp