Två svenskar döda i Verbier

Otrevligt! Är det hög lavinfara i området! I Val Thorens hade vi ”bara” en 2:a idag….
Så vitt jag kunde se var det tvåa även i Saas-Fee. Men med stor extra last kan det väl hända ändå. Såg massa små nysnöras i Engelberg i går, hade man blivit träffad hade man nog kunnat slå sig iaf men nog inte blivit begravd.
Edit: uppdaterat på slf nu:
1681051306005.png

Senast ändrad:
Väldigt tragiskt, fem från samma lilla by. Från vad jag kan se i dag saknas den sjätte personen fortfarande. Troligen frös de ihjäl i snöstormen som rasade över helgen.
Samma hände ju en grupp för några år sen när de var ute på Haute Route i andra riktningen. :cry:

Väldigt tragiskt, fem från samma lilla by. Från vad jag kan se i dag saknas den sjätte personen fortfarande. Troligen frös de ihjäl i snöstormen som rasade över helgen.
Samma hände ju en grupp för några år sen när de var ute på Haute Route i andra riktningen. :cry:
Fruktansvärt. Att det skulle snöa rejält var väl ingen överraskning, men blev det mer vind än prognostiserat??

Fruktansvärt. Att det skulle snöa rejält var väl ingen överraskning, men blev det mer vind än prognostiserat??
Minns inte hur det såg ut där nere med varningar i prognosen, varning för mycket snö som du skriver. Här på nordsidan var det stormvarning, sydlig storm nivå 3, hela lördagen. Engelberg kunde bara öppna en sittlift på morgonen, den stängde igen runt 11-tiden. Kl. 14 stängde de även gondolen från byn. Natten till söndagen uppmättes 189 km/h ovanför Andermatt.
Helt klart var att det skulle bli riktigt dåligt väder där de ville passera.

Senast ändrad:
Intressant att erfarna alpinister kan ta så dåliga beslut.

Man undrar även över ”deras spadar var för klena för att gräva snögrotta”…?
Shit, jag har ju själv en ultralätt lavinspade 🤷‍♂️
(Min erfarenhet är att man enklare gräver bivack med en mindre spade)

Tillbaka
Topp