Ont i fötterna pga för mjuka pjäxor

Sammanfattningsvis:
1. Att välja ett par 120 flex pjäxor är inte nåt löjligt race-wannabe för en vuxen man som har NÅGORLUNDA kapacitet att pressa skidorna.
2. 90 i flex är på tok för mjukt.
3. Kan man få ont när fotdelen kolapsar och klämmer ihop foten som jag beskriver? Ingen vare sig bekräftar eller motsäger än så länge.

90 är ganska mjukt för en man av din kaliber. Men kan funka om du har väldigt stela fotleder. Du kanske för övrigt är olika rörlig i höger och vänster fotled, därav att du du tycker pjäxorna passar olika bra? Eller att fötterna är olika stora i längd, bredd eller insteg?

3. Ja, man kan få ont. Pressar pjäxan för hårt mot insteget (fotryggen) så hålfoten kollapsar kan man få ont pga klämda nerver, minskat blodflöde, kramp etc. Jag har själv det problem med känsligt insteg.

Åk in till en butik i början av säsongen oktober/november när alla modeller och storlekar finns inne.

Jo det blir nog nya pjäxor vad det lider. Vill bara inte i hamna i samma situation även med bättre anpassat flex. Dvs att stå på hälen i ena skon och på tårna (eller mitten) på den andra. Vill försöka förstå varför först. Tror däremot att jag fått svar på det jag länge misstänkt att en "kolapsande" pjäxa kan ge ont som jag beskriver. Motivationen som pjäxförsäljaren en gång i tiden använde var att med mjukare flex så kommer man fram bättre när carvingkastet lurar kring knuten och jag får erkänna att det ligger nog nånting i detta.

Som jag skrev i pm brukar styvare pjäxor (120-130) ha bättre liners än mjukare pjäxor som har gosigare liners som inte håller upp formen lika bra. Liners som inte håller upp din vikt kanske är en del av problemet i ditt fall?

Kämpat vidare med mina mjukisar till pjäxor. Om högerpjäxan funkade som vänsterpjäxan så vore det nog trots allt rätt OK ändå. Men hur kan de vara så olika? Känns som jag står på främre delen av foten i vänsterpjäxan men tenderar att ständigt hamna på hälen i höger d:o. Vid åkning rakt fram så sladdrar höger skida medan vänster går spikrakt. Har ändrat canting fram och till baka utan resultat. Känner inte att jag har "kontakt" med stålkanten på höger vilket jag däremot känner på vänster. Några idér någon?
En idé är att ta några lektioner. Du vill ha hyfsat jämn belastning över hela foten. Nu är ju inte ”inte kontakt” synonymt med vinkel på skidan, men du kanske inte kommer upp tillräckligt på kant? Om så är fallet är en lektion eller två toppen! Alla borde unna sig en lektion då och då 🙂

Hur som helst låter det som att du flexar ut pjäxorna ganska rejält. Både att ovandelen av pjäxan samt den djupa fotledsvinkeln borde ändra formen på din fot på så sätt att den dras ut. Det gör fötterna spända och kanske påverkar hur du spänner resten av kroppen så du inte åker avslappnat?

Som jag skrev i pm brukar styvare pjäxor (120-130) ha bättre liners än mjukare pjäxor som har gosigare liners som inte håller upp formen lika bra. Liners som inte håller upp din vikt kanske är en del av problemet i ditt fall?
Har formsprutade liners (Sidas). Enligt försäljaren så gjorde dessa pjäxan styvare än de 90 som anges på skalet.

Aha okej! Kanske blev lite tokigt med sprutningen?

När jag köper pjäxor justerar jag ingenting förrän jag åkt med dem så jag verkligen vet vad som behöver trixas med.

En idé är att ta några lektioner. Du vill ha hyfsat jämn belastning över hela foten. Nu är ju inte ”inte kontakt” synonymt med vinkel på skidan, men du kanske inte kommer upp tillräckligt på kant? Om så är fallet är en lektion eller två toppen! Alla borde unna sig en lektion då och då 🙂

Hur som helst låter det som att du flexar ut pjäxorna ganska rejält. Både att ovandelen av pjäxan samt den djupa fotledsvinkeln borde ändra formen på din fot på så sätt att den dras ut. Det gör fötterna spända och kanske påverkar hur du spänner resten av kroppen så du inte åker avslappnat?
Flexar rejält har du rätt i. Känns som att en stor del av flexen kommer av att pjäxan liksom öppnar sig (delvis bara en känsla förståss för det är ju inte så att spännena går upp eller så men rejält glapp i skaften blir det vid åkning oaktat hur jag än spänner och hur tight de sitter vid stillastående). Har satt dit booster straps men plösen kommer inte tillräckligt högt upp för att de skall kunna sitta direkt mot plösen. Skidträning för vuxna (som typ för skidungdomar med portåkning mm) skulle vara nåt snarare än enstakta lektioner. Men nu är vi nog litet från ämnet kanske?

Aha okej! Kanske blev lite tokigt med sprutningen?

När jag köper pjäxor justerar jag ingenting förrän jag åkt med dem så jag verkligen vet vad som behöver trixas med.
Ja möjligen på ena foten i så fall som åker en del bakåt när jag flexar. Dock OK hälgrepp det är mer än rörelse bakåt snarare än att vara på väg ut ur pjäxan. Har funderat på att höja (eller kanske sänka?) hälen på högerfoten med kil eller liknande.

Men om din teknik sitter men pjäxan glappar i skaftet och trycker ihop din fot hade jag inte lagt en sekund till på att försöka fixa till dem. Dels för att modellen inte passar i första hand och för att du åker bättre än pjäxan. Köp nya! Är fett ovärt att slösa bort skiddagar på dåliga pjäxor!

87 kg vikt, 90 flex och sprutade innerskor är nog en av de märkligaste kombon jag har hört på sistone :D

Jag är 59 år och väger 71 kg och åker inte speciellt aggresivt. Har Tecnica Cochise 130 och det är inga problem att flexa dem, i synnerhet då jag åker på bredare skidor. Skulle aldrig gå ner i flex. Såg en video nyligen av av en pjäxguru som menade att då det gäller butikspjäxor finns det inget skäl att inte välja högsta flex för det pjäxmärke man avser köpa. Han menade att det var mer marknadsföring än vetenskap med olika flex på butikspjäxor.

Är 176 lång och väger runt 65~67 kg och åker med 120 flex. Jag tycker inte att jag åker särskilt hårt, men jag åker allt förutom parken, och upplever inte att 120 flex är för styvt för mig, så 90 flex måste kännas som att åka runt i ett par snowjoggings.

Tack för alla råd. Tycker tyärr att pjäxutbudet i närliggande backar är litet skralt. De har alla möjliga modeller men bara i enstaka storlekar. "Hemmabackar" är Ulricehamn eller Isaberg. Annars är det väl precis så man skall göra.
Som tidigare sagts: Kände också tvekan men det var en mycket påstridig bootfitter i en mycket välrenomerad butik så jag lyckades inte stå emot. Och det var ett tag sedan.
Är 176 lång och väger runt 65~67 kg och åker med 120 flex. Jag tycker inte att jag åker särskilt hårt, men jag åker allt förutom parken, och upplever inte att 120 flex är för styvt för mig, så 90 flex måste kännas som att åka runt i ett par snowjoggings.
Har ju delvis mig själv att skylla men vad skall man säga om bootfitern? Nu är jag inte så intresserad av skuldfrågan egentligen utan ville bara bekräfta mina tankar och titta framåt.

mer marknadsföring än vetenskap med olika flex på butikspjäxor.
Flex bör ses som en guide och stämmer på ett ungefär mellan märkets pjäxor av samma modell men siffrorna, 130, 110 etc, motsvarar snarare bilindustrins bokstavskombinationer än ett objektivt mätvärde.
Något som påverkar 'flex-talet' väldigt mycket imho är om man gör det vanligaste felet och köper för stora pjäxor.
Exempel på shell-fitting:
shell-fit.png

Flex bör ses som en guide och stämmer på ett ungefär mellan märkets pjäxor av samma modell men siffrorna, 130, 110 etc, motsvarar snarare bilindustrins bokstavskombinationer än ett objektivt mätvärde.
Något som påverkar 'flex-talet' väldigt mycket imho är om man gör det vanligaste felet och köper för stora pjäxor.
Exempel på shell-fitting:
Visa bilaga 31791
Sant men 90 är nog rätt mjukt hos alla tillverkare. Salomon i mitt fall.

Kanske skall rapportera slutet på historien. Möjligen har någon annan nytta av detta. Efter besök hos Skibua i Hafjell så gick jag från 90 i flex till 130 och med kilar under hälarna. Inte det minsta ont i fötterna längre och herregud vilken skillnad det gjorde för åkningen.
Ros till Putte på Skibua som lyckades med detta på första försöket
Ris till den "bootfitter" i Gbg som tyckte att en gammal gubbe som jag absolut inte kunde åka med mer än 90 i flex (till SL/SC Carvers...)
Dubblet ris till mig själv som stått ut med detta i flera år.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp