Mysig och prisvärd by i Alperna för 3 generationer som kan nås med tåg i Schweiz Frankrike Österrike Italien? Söker mysig atmosfär och snälla backar!

FiaV

Medlem
Mysig och prisvärd by i Alperna för 3 generationer som kan nås med tåg i Schweiz Frankrike Österrike Italien? Söker mysig atmosfär och snälla backar!
Hej!
Vi vill fira nyår i en mysig och prisvärd stad/by i alperna. Man ska kunna flyga och åka tåg dit. Snäll skidåkning ett måste och fokus kommer ligga mer på upplevelsen av miljön, naturen, bergen, god mat men även så klart på lätt skidåkning, varm choklad i en snödriva etc. Tänk alpmys för tre generationer och god stämmning, prestigelöst, sköna vibbar. Bara ett plus om det finns mysiga restauranger där man tex kan äta på nyårsafton. Tar tacksamt emot tips och även tips på boende.
Tack på förhand!

Hur stor är er plånbok? Det finns många fina alpbyar i Schweiz och Österrike, men ingen av dem är billiga. Engelberg är den första som jag tänker på och den når man ganska enkelt genom att flyga till Zürich och sedan ta tåg upp. Ett tågbyte blir det. Zermatt och Verbier är också fina men dit är det lite längre transport och båda är nog snäppet dyrare än Engelberg. Klassiska orter som Davos, Laax, Mürren, Wengen, Zell am See, St. Anton mm sägs också vara fina.

Nyårsafton? Jul/nyår är maximal högsäsong i alperna på vintern så det blir nog svårt att hitta "prisvärt". Många lokalbor vill fira nyår på skidorterna över jul/nyår, då gärna i sällskap med de äldre generationerna. Så efterfrågan är maximal, priserna höga och restauranger får bokas långt i förväg.

Om tåg från Sverige är ett krav så bör man i första hand sikta på Österrike även om de vackra Dolomiterna går lätt att nå efter byte i Innsbruck (eller annan transfer sista biten). Nås lätt med bil också. I så fall är Ortisei i Val Gardena / Sydtyrolen en väldig trevlig och genuin liten alpstad/by som uppskattas både av skidåkare och de som hellre strosar runt i stan.

Men som sagt, hoppas du också kommer få en del fina tips avseende Österrike. Jag ställde nästan samma fråga som du en gång och fick tipset (av en viss pistkarvare, tack) om orten Damüls. Tyvärr är där svårt att hitta boende till rimligt pris, delvis eftersom byn är ganska liten.

Senast ändrad:
Engelberg passar knappast in på mysig atmosfär och snälla backar. Och som påpekat, väldigt mycket folk över nyår.
Davos är väldigt trevligt. Slänger in Arosa i leken.

Vi firade nyår i Limone förra året. Uppskattat av alla i familjen (särskilt frun).
Tåg från Nice, Turin eller Milano stannar mitt i i den här charmiga medeltidsbyn.

På de här breddgraderna värmer solen redan vid nyår ☀️.
Bland alpernas lägsta priser på mat, boende och liftkort

Hej!
Vi vill fira nyår i en mysig och prisvärd stad/by i alperna. Man ska kunna flyga och åka tåg dit. Snäll skidåkning ett måste och fokus kommer ligga mer på upplevelsen av miljön, naturen, bergen, god mat men även så klart på lätt skidåkning, varm choklad i en snödriva etc. Tänk alpmys för tre generationer och god stämmning, prestigelöst, sköna vibbar. Bara ett plus om det finns mysiga restauranger där man tex kan äta på nyårsafton. Tar tacksamt emot tips och även tips på boende.
Tack på förhand!

Har ni landat i något resmål? Är lite i liknande sits med 3 generationer som vill åka iväg :)

Passar på att låna tråden lite då jag har något liknande frågeställningar.

Jag har tidigare åkt med fullt fokus på puder, system och after ski men efter ankomst av första barnet i år så har fokus snabbt skiftat. Nu byts kompisgänget mot 3 generationer familj och familjevänner som vill försöka komma iväg ett större gäng. Kapacitet, möjlighet och intresse för långa dagar i pisten varierar kraftigt så en ort (Helst Österrike, annars Italien) med mycket alternativa aktiviteter eftersöks.
Helt enkelt lite som stämmer in på delar av det TS söker men kanske även en ort som har bra fokus på andra aktiviteter som längd, utflykter, badhus, kultur, vintervandring, mm?

Chansar bara men kanske varierar hur orternas liftkort ser ut? Någon som vet hur ser det ut med "familljekort" som man kan dela typ varannan dag, halvdagskort, "ta med bebis en tur"-kort etc? finns någon ort som erbjuder något sådant?

Inga skolbarn så inte styrda av sportlovsveckor, tillgänglighet med tåg,flyg,bil,buss spelar ingen roll.

Tacksam för alla tips man kan få!

Hej!
Tack på förhand!
Hotellier Mascqognas, Champ
Hej!
Tack på förhand!
Hotellerie De Mascognas, Champoluc. Grymt fint. Kolla deras hemsida. Men om ni finner det fullt i Alperna så glöm inte Norska fjällen, mycket fina pensionat.

Mayrhofen är en trevlig by där många olika typer av skidsemester kan uppfyllas. Jag nämnde Ortisei i Val Gardena förut i tråden, samma gäller där. Både är medelstora mysiga alpstäder/byar som även är värda att besöka på sommaren med rikligt varierande skidåkning i närheten.

Mayrhofen är en trevlig by där många olika typer av skidsemester kan uppfyllas. Jag nämnde Ortisei i Val Gardena förut i tråden, samma gäller där. Både är medelstora mysiga alpstäder/byar som även är värda att besöka på sommaren med rikligt varierande skidåkning i närheten.
Tack för 2 riktigt bra tips!

Nyårsafton? Jul/nyår är maximal högsäsong i alperna på vintern så det blir nog svårt att hitta "prisvärt". Många lokalbor vill fira nyår på skidorterna över jul/nyår, då gärna i sällskap med de äldre generationerna. Så efterfrågan är maximal, priserna höga och restauranger får bokas långt i förväg.

Om tåg från Sverige är ett krav så bör man i första hand sikta på Österrike även om de vackra Dolomiterna går lätt att nå efter byte i Innsbruck (eller annan transfer sista biten). Nås lätt med bil också. I så fall är Ortisei i Val Gardena / Sydtyrolen en väldig trevlig och genuin liten alpstad/by som uppskattas både av skidåkare och de som hellre strosar runt i stan.

Men som sagt, hoppas du också kommer få en del fina tips avseende Österrike. Jag ställde nästan samma fråga som du en gång och fick tipset (av en viss pistkarvare, tack) om orten Damüls. Tyvärr är där svårt att hitta boende till rimligt pris, delvis eftersom byn är ganska liten.
Jag tycker inte att Damüls kvalar in för att ha lite folk. Det kanske var en gång, innan det knöts ihop med Mellau. Men nu är det alldeles för lättillgängligt och nära från Bregenz och sydvästra tyskland. Sist var vi där på off season/ mellansäsong, och det var inte tomt alltså. För typ 15 år sen var det lite folk och trevligt. Men inte längre, tycker jag. Innan hade de enorma mängder snö också. Men det börja blir problem med höjden där, som i många ställen i alperna.

Jag tycker inte att Damüls kvalar in…
Jag böjer mig för din erfarenhet - jag lyckades inte ens hitta ett bokbart boende i Damüls senast jag försökte. Byn är ju pytteliten så teorin var att om man bara hittar boende så… Kanske jag borde sluta rekommendera ställen som jag inte ens besökt ännu? 🙄🤔🥸

Jag böjer mig för din erfarenhet - jag lyckades inte ens hitta ett bokbart boende i Damüls senast jag försökte. Byn är ju pytteliten så teorin var att om man bara hittar boende så… Kanske jag borde sluta rekommendera ställen som jag inte ens besökt ännu? 🙄🤔🥸
Som sagt, Damüls i sig är liten och mysigt. Boende finns ju i stora hotellet (ganska dyrt) eller så finns det lägenheter i byn (Fuchsloch heter några trevliga där) och några fina fjällstugor att hyra upp mot Furkojoch.
Problemet är liften mellan Mellau och Damüls. Visst blev området större. Men för Damüls betydde det mest fler som kommer dit. För att nere i dalen finns det gott om boendemöjligheter...

En tanke till som slog mig för att locka de så inte skidintresserade.
Har någon bra erfarenhet från alport/skidsystem som ligger ~2h från franska/italienska kusten, milano/venedig eller andra orter där det kan göras dagsutflykter och på så sätt fyll några dag med utflykter.
Försöker titta på kartor och kolla vägbeskrivningar men slår man inte in exakt rätt ställe blir det snabbt 4h körning som kanske inte stämmer i verkligheten.

Tack på förhand!

Har någon bra erfarenhet från alport/skidsystem som ligger ~2h från franska/italienska kusten, milano/venedig eller andra orter där det kan göras dagsutflykter och på så sätt fyll några dag med utflykter.
Försöker titta på kartor och kolla vägbeskrivningar men slår man inte in exakt rätt ställe blir det snabbt 4h körning som kanske inte stämmer i verkligheten.

Tack på förhand!
Från Nice till Foux d’Allos med skidområdet Espace Lumiere med 180 km pist är det ca 2h med bil.

Tack på förhand!
Auron, Isola 200 och Limone ligger ca 10 mil fr Nice

Fördelen med Limone är att tåget stannar mitt i byn (går även att åka tåg fr Turin/Milano åt andra hållet)

Cortina ligger bara ca 2 timmar med bil från Venedig. Mestadels raka vägar, har kört där många ggr. Lägg på en halvtimme från San Cassiano i Alta Badia. Kanske långt för en dagsutflykt men… Vi körde den vägen hem från Dolomiterna en gång, fick många plus från fru fredw på den omvägen. Sedan via Kärnten och Salzburg hem. Fina Salzburg är förresten nåbart från många orter i Österrike.

Men visst är det nära till medelhavet från många orter i södra alperna! Och Gardasjön , Lago di Como mm är nåbart från många orter i norra Italien.

Senast ändrad:
Tack för värdefulla tips!

Återupplivar tråden med en ny fråga som slagit mig.
En kompis berättade om att liftkort i Kläppen är gratis för "gående" utan skidor.
Vet någon om det finns det någon ort i alperna som har liknande upplägg på vintern?

En kompis berättade om att liftkort i Kläppen är gratis för "gående" utan skidor.
Vet någon om det finns det någon ort i alperna som har liknande upplägg på vintern?
Det kostade pengar för två år sedan för gående i alla fall. Så vet inte om det är nytt?

Det kostade pengar för två år sedan för gående i alla fall. Så vet inte om det är nytt?
Förr i tiden var det gratis i Kläppen att åka upp till toppstugan med stolliften för de utan skidor. Tyvärr ändrades det när man öppnade gondolen och nu kostar det 99kr att åka upp utan skidor. Lite trist utveckling tycker jag, men så är det hur som helst!!
(Ja, jag fattar att pengarna måste in för alla skidanläggningar, men vissa saker ger kanske mer ”badwill” än faktiska intäkter., typ Skistars P-avgifter. Vi hade tex ätit lunch betydligt oftare på toppstugan i Kläppen om min gamla pappa hade kunnat komma upp och luncha med oss utan att behöva betala nästan en hundring extra för liftresan….. Nu har vi ofta käkat hemma i stugan med honom istället. Många 1000- lappar som förlorats därigenom under åren,…)
Med längdskidor och ”spårknapp” får man åka gondolen upp till spåren på toppen utan att betala extra.
Har tyvärr inte koll på var man kan åka lift upp gratis i Alperna….

Förr i tiden var det gratis i Kläppen att åka upp till toppstugan med stolliften för de utan skidor. Tyvärr ändrades det när man öppnade gondolen och nu kostar det 99kr att åka upp utan skidor. Lite trist utveckling tycker jag, men så är det hur som helst!!
(Ja, jag fattar att pengarna måste in för alla skidanläggningar, men vissa saker ger kanske mer ”badwill” än faktiska intäkter., typ Skistars P-avgifter. Vi hade tex ätit lunch betydligt oftare på toppstugan i Kläppen om min gamla pappa hade kunnat komma upp och luncha med oss utan att behöva betala nästan en hundring extra för liftresan….. Nu har vi ofta käkat hemma i stugan med honom istället. Många 1000- lappar som förlorats därigenom under åren,…)
Med längdskidor och ”spårknapp” får man åka gondolen upp till spåren på toppen utan att betala extra.
Har tyvärr inte koll på var man kan åka lift upp gratis i Alperna….
Håller med. Lite så vi resonerar inför kommande resa också. Självklart kan vi betala men ska vi åka upp 2 vuxna + bebis till de som åker varje dag blir det klart en bra slant extra. Vi vill ju gärna ta lunchen i backen! ☺

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp