OK topptursföre i helgen, lagom långt från GBG?

Alfakrull

Aktiv medlem
Hej! Har sedan ett tag tillbaka haft tanken att vi ska ta oss till snön nu över kristi him för lite topptur. Är snön genomruttan och långt från vägen i typ Hemsedalstrakten eller andra ställen lagom långt från Göteborg, eller finns det något att hämta även om man har med sig en fru som inte är lika erfaren och entusiastisk när det kommer till topptur? Någon som har hyfsat aktuell rapport, ser ut som att det inte varit minusgrader många timmar senaste veckan. Är det mycket längre bort än 50 mil som behövs kan vi nog komma att prioritera cykling.
Tacksam för input!

Annars kör du Ryanair till Milano och sticker till Engadin / St. Moritz, snabbare än att åka till Hemsedal. Kanonföre på glaciären vid Diavolezza i helgen, och ska komma 15 cm till nu i dagarna.

Bilagor

• DSC_2307.JPG
    DSC_2307.JPG
    480.4 KB · Besök: 97
Annars kör du Ryanair till Milano och sticker till Engadin / St. Moritz, snabbare än att åka till Hemsedal. Kanonföre på glaciären vid Diavolezza i helgen, och ska komma 15 cm till nu i dagarna.
Jag är flygfri sedan 2016 och min fru sedan 2019, jag prioriterar kommande vintrar betydligt högre än helgens skidåkning. Far vi till fjälls tar vi oss fram fossilfritt. Därav frågan i denna delen av forumet och ställd som den är

Solheisen håller liftarna öppna till 20 mai (vilket indikerar bra snöläge). Därifrån når du flera fina toppar i Hemsedal 🎿
Wow, det har jag helt missat, trots att jag följer Kaj på insta. Då känns ju Hemsedal som det rimligaste alternativet, även om det bara är lördag-söndag de har öppet, så kan det ju bli en liftassisterad dag, och en indikation på snöläget som du säger

Vi var i Turtagrö kring Valborg, där är det mycket snö kvar (och kommer vara länge till). Både Tindevegen och Sognefjellsvegen borde vara helt öppna vilket ger oslagbar access till massvis med fina turer! Lauvnostind och Dyrhaugstind är enkla och fina turer där man går uppåt i princip direkt. Aningens längre att köra än till Hemsedal dock.

Var i Hemsedal på Valborg, Solheisen och Skistar.
Massor med snö i Hemsedal även på sydsluttningar!
Vi gick Harahorn perfekt från Solheisen.
Kan rekommendera den turen till nybörjare men gå från hotellet, är mitt tips.

Wow, det har jag helt missat, trots att jag följer Kaj på insta. Då känns ju Hemsedal som det rimligaste alternativet, även om det bara är lördag-söndag de har öppet, så kan det ju bli en liftassisterad dag, och en indikation på snöläget som du säger
Gissar att Solheisen har öppet även fredag 17 Mai. Det brukar visst firas den dagen.. 😋🇳🇴

Snödjup

Tillbaka
Topp