[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Om man vill beskriva elbilens fördelar så är det en återvändsgränd att diskutera verkningsgrad.
Beror på vad man det är man är ute efter, om det är den personliga ekonomin eller miljöfördelar etc.
Vid DC-laddning har min bil ca 2% laddförluster jmf med 11% vid AC-laddning. Men AC-laddningen är ju ändå mycket billigare per kWh….

Visst, men det intressanta är ju möjligen hur stor verkningsgraden är vid den ursprungliga produktionen av el-energin som tillförs elnätet - se ovan. Sedan försvinner ytterligare kanske 10-25 % vid laddningen av batteriet (enligt ADAC). Det du beskriver är att ytterligare 20-40 % av energin försvinner mellan bilens elmotor och hjulen.

Om man vill beskriva elbilens fördelar så är det en återvändsgränd att diskutera verkningsgrad.

Men det verkar väldigt få förespråkare förstå?

Beror på vad man det är man är ute efter, om det är den personliga ekonomin eller miljöfördelar etc.

Jag menar att det är meningslöst att tala om verkningsgrad när man diskuterar elbilar vs fossilbilar. Det är ett argument som ofta syns bland elbilsförespråkare men som i grunden beror på missuppfattningar, jämförelse av äpplen och päron och att man enbart tar upp det som talar till elbilarnas fördel.

Vid DC-laddning har min bil ca 2% laddförluster jmf med 11% vid AC-laddning. Men AC-laddningen är ju ändå mycket billigare per kWh….

Som sagt är det energiförluster även vid DC-laddning men de kan vi som konsument inte räkna på lika lätt och de är inbakade i priset. Att DC-laddningen är dyrare beror säkert mest på annat som att du där förutom elförbrukningen också bekostar hela totala laddstationens bygge, höga effekt, dyra läge vid vägen, underhåll, administration, marknadsvärde pga efterfrågan, vinstmarginal etc etc.

Dvs visst är det intressant att diskutera laddning med DC vs AC men verkningsgrad är inte betydelsefullt i sammanhanget.

Jag menar att det är meningslöst att tala om verkningsgrad när man diskuterar elbilar vs fossilbilar. Det är ett argument som ofta syns bland elbilsförespråkare men som i grunden beror på missuppfattningar, jämförelse av äpplen och päron och att man enbart tar upp det som talar till elbilarnas fördel.

Som sagt är det energiförluster även vid DC-laddning men de kan vi som konsument inte räkna på lika lätt och de är inbakade i priset. Att DC-laddningen är dyrare beror säkert mest på annat som att du där förutom elförbrukningen också bekostar hela totala laddstationens bygge, höga effekt, dyra läge vid vägen, underhåll, administration, marknadsvärde pga efterfrågan, vinstmarginal etc etc.
Ja, och om vi ”landar på jorden igen” så är det den personliga ekonomin plus eventuellt teknikintresse som avgör om man skaffar en elbil.
Ingen baserar en investering på hundratusentals kr av sin egen privatekonomi på en eventuellt minskad CO2 påverkan på 0,2%/10.000.000=0,00000002% av världsklimatet.

Ja, och om vi ”landar på jorden igen” så är det den personliga ekonomin plus eventuellt teknikintresse som avgör om man skaffar en elbil.

I vilket fall så bör det knappast vara laddförluster och kostnader för AC vs DC som avgör om man köper elbil eller inte. Däremot tror jag för min del att miljöskäl spelar en roll för ganska många.

Ingen baserar en investering på hundratusentals kr av sin egen privatekonomi på en eventuellt minskad CO2 påverkan på 0,2%/10.000.000=0,00000002% av världsklimatet.
Och där har du fel. Kanske är det så för dig. Men jag kan talar för mig, min familj och många runt mig som gör investeringar som inte lönar sig ekonomisk, men som lönar sig för miljön. Tänker man långsiktigt är det även ekonomiskt bra att skydda miljön.
Sen kan man inte alltid köpa sig till att skydda miljön. Men det är en helt annan grej och om jag säger att man ska förbruka mindre energi blir ni bara arga på mig, så det gör jag inte ;).

Och där har du fel. Kanske är det så för dig. Men jag kan talar för mig, min familj och många runt mig som gör investeringar som inte lönar sig ekonomisk, men som lönar sig för miljön.
Nej, jag mycket säker på att den stora majoriteten resonerar som jag och inte som du.
Och det betyder inte att man skiter i miljön.
Har du skänkt 500.000 kr av dina privata pengar till något miljöfrämjande projekt? Troligen inte.
Om du hade haft rätt så hade man aldrig behövt subventionera elbilar från början utan folk hade köpt dem ändå fastän de var mycket dyrare.

Privat lever jag ett utifrån förutsättningarna ganska energibesparande liv, ingen i familjen kör längre fossilbil och jag har ett grönt elavtal. Jag värmer ett mer än 50 år gammalt hus på 180 m2 med en modern värmepumpsanläggning, och förbrukar per år endast 15.000 kWh inklusive laddning av två elbilar.
Men jag gör det för att det är ekonomiskt smart och inte för en mikroskopisk ej mätbar påverkan på miljön.
Och så gillar jag elbilar!🔌⚡🚗:)

Senast ändrad:
I vilket fall så bör det knappast vara laddförluster och kostnader för AC vs DC som avgör om man köper elbil eller inte.
Nej, det är klart det inte är, de flesta har ändå ingen aning om de begreppen.
Däremot tror jag för min del att miljöskäl spelar en roll för ganska många.
Vi tror mycket…. du kan läsa vad jag ”tror” i föregående inlägg.
Valde du en elbil pga miljösamvete och betalade flera hundra tusen extra fastän du tycker den är sämre än en fossilbil?
Varför köpte du inte en billigare fossilbil och skänkte mellanskillnaden till något miljöprojekt i stället?

Har du skänkt 500.000 kr av dina privata pengar till något miljöfrämjande projekt?
Hehe, den var faktiskt lite roligt. För att vi har just (eller jo, 2 år sen) delat upp ett förtidsarv genom att donera till olika organisationer. Aven om det inte var 500k,så var det ändå en stor 6 siffrigt belopp som gick till Naturskyddsföreningen. En ganska stor del av min lön går delvis till hjälporganisationer och delvis till naturskydd. Säkert svårt att förstår för många. Men jag ser väldigt många som gör mycket för miljön. Kanske en generations skillnad. Kanske en skillnad stad/glesbygd.
Men vi lever på mycket mindre yta, 4 pers som bor på inte ens hälften av dit hus. En av huvudanledningar är att det är energismart och bättre att inte förbruka för mycket plats. Mycket av det vi eller andra i min omgivning gör för miljön kostar faktiskt pengar... ryp handla miljösmart. Inte köper det som kommer från Asien. Osv. Jag och många andra tycker det är värd det. Hade jag använd bilen hade det varit en elbil, oavsett ekonomi....
Fattar det,det finns de som bryr sig mer om miljön och andra människor än om sina egna pengar. Låter konstigt för vissa, helt normalt enligt mig .

Ps: att köra elbil är inte energibesparande, även om det är betydligt bättre mht co2 utsläpp.

Senast ändrad:
Hehe, den var faktiskt lite roligt. För att vi har just (eller jo, 2 år sen) delat upp ett förtidsarv genom att donera till olika organisationer. Aven om det inte var 500k,så var det ändå en stor 6 siffrigt belopp som gick till Naturskyddsföreningen. En ganska stor del av min lön går delvis till hjälporganisationer och delvis till naturskydd.
OK, det är beundransvärt.(y)
Men du bör nog ändå vara medveten om att det är ovanligt att agera så, och att den stora majoriteten människor inte drivs av idealism. MP fick faktiskt bara 5,1% av rösterna i senaste riksdagsvalet, och bland de människor som bor nära naturen i glesbygd så är stödet för MP extremt lågt.
Det är nog så att du har sökt dig till likasinnade i din bekantskapskrets.

OK, det är beundransvärt.(y)
Men du bör nog ändå vara medveten om att det är ovanligt att agera så, och att den stora majoriteten människor inte drivs av idealism. MP fick faktiskt bara 5,1% av rösterna i senaste riksdagsvalet, och bland de människor som bor nära naturen i glesbygd så är stödet för MP extremt lågt.
Det är nog så att du har sökt dig till likasinnade i din bekantskapskrets.
MP har (eller till stor del haft) många problem som gjorde att även många av de som bryr sig mycket om miljön inte röstat på de. Sen fanns det lite andra tankar hur man ska rösta för att få det resultatet man vill. Så jag tror inte man kan koppla andel MPs andel av rösterna till andel människor som bryr sig om miljön.
Och visst, man lever ju med de människor man trivs med. Men jag har också ett jobb, eller haft lite olika genom mina år i yrkeslivet än så länge. Så jag har träffat lite olika människor ändå.... Och även om jag hade önskat att det vore fler,så tycker jag det finns en del människor som accepterar att betala mer pengar för en miljövänligt alternativ. Eller avstå från nånting som är onödigt.

Sen är inte de som "bor nära naturen" de som bryr sig mest. Det mest miljövänliga livet kan man leva i en stad.
Och ingen är såklart perfekt. Vi inte heller,såklart. Men man kan sätta sina gränser lite olika. Och jag tycker det är fel att alltid sätta ekonomin eller pengar högst och anse att alla agera så. Det är inte den världen man vill leva i.

Valde du en elbil pga miljösamvete och betalade flera hundra tusen extra fastän du tycker den är sämre än en fossilbil?

Iofs handlar det ju om fler än du och jag men ok... För min del tyckte jag att de sammanlagda fördelarna övervägde, inklusive miljöfaktorn, jämfört med nackdelarna (främst pris och räckvidd). Framtidsosäkerhet är också en nackdel men det har vi ju löst genom att leasa.

Om inte miljöfaktorn funnits där så hade jag nog inte valt en elbil idag. Dessutom så hade den ju då inte varit skattemässigt gynnad (och vi hade inte haft straffskatt på bensin och diesel) så utan miljöfaktorn i större perspektiv så tror jag inte heller du hade valt en elbil idag.

När det gäller priset så tycker jag att man ofta jämför äpplen med päron till elbilarnas nackdel, och där tackar jag dig och denna tråd för värdefull plankbollning (bollplankning? bollplanksbollning?) Visst betalar jag litet mer än jag nog annars valt att göra men i mitt fall har jag t ex fått nästan dubbelt så många hästkrafter som i någon bil jag tidigare innehavt. En fossil SUV med 285 Hk, 425 Nm vridmoment och fyrhjulsdrift kostar minst lika mycket.

Varför köpte du inte en billigare fossilbil och skänkte mellanskillnaden till något miljöprojekt i stället?

Se ovan angående priset. Och visst det handlar inte bara om miljön, och det var i vårt fall dags att byta bil. Men som du vet funderade jag länge på just det. Hade min dieselbil varit litet nyare så kanske jag hade valt att fortsätta köra den fast på HVO100 istället (som ju nu är billigare än vad fuldiesel var innan reduktionsplikten minskats).

Ps: att köra elbil är inte energibesparande, även om det är betydligt bättre mht co2 utsläpp.
Jo, det är det.
Den förbrukar bara en tredjedel så mycket energi som en fossilbil.
Däremot ökar den elförbrukningen, som är en tredjedel av den fossilenergi som en fossilbil förbrukar.

Exempel:
En bensinförbrukning på 0,7 l/mil = 7 kWh.
En elbil förbrukar ca 2 kWh/mil.

Iofs handlar det ju om fler än du och jag men ok... För min del tyckte jag att de sammanlagda fördelarna övervägde, inklusive miljöfaktorn, jämfört med nackdelarna (främst pris och räckvidd). Framtidsosäkerhet är också en nackdel men det har vi ju löst genom att leasa.

Om inte miljöfaktorn funnits där så hade jag nog inte valt en elbil idag. Dessutom så hade den ju då inte varit skattemässigt gynnad (och vi hade inte haft straffskatt på bensin och diesel) så utan miljöfaktorn i större perspektiv så tror jag inte heller du hade valt en elbil idag.

När det gäller priset så tycker jag att man ofta jämför äpplen med päron till elbilarnas nackdel, och där tackar jag dig och denna tråd för värdefull plankbollning (bollplankning? bollplanksbollning?) Visst betalar jag litet mer än jag nog annars valt att göra men i mitt fall har jag t ex fått nästan dubbelt så många hästkrafter som i någon bil jag tidigare innehavt. En fossil SUV med 285 Hk, 425 Nm vridmoment och fyrhjulsdrift kostar minst lika mycket.

Se ovan angående priset. Och visst det handlar inte bara om miljön, och det var i vårt fall dags att byta bil. Men som du vet funderade jag länge på just det. Hade min dieselbil varit litet nyare så kanske jag hade valt att fortsätta köra den fast på HVO100 istället (som ju nu är billigare än vad fuldiesel var innan reduktionsplikten minskats).
Det finns såklart olika anledningar utifrån ens egen situation.
Kör man en förmånsbil så är det en no-brainer så som skattesystemet nu är utformat. Det är ju designat för att ta död på nyförsäljningen av fossilbilar. Jag såg det iofs inte som ett problem, utan som en möjlighet att gå över till ny teknik.
Och så tycker jag att elbilar har bättre komfort och är roligare att köra. Nackdelarna är jag såklart medveten om, men jag har aldrig retat mig på dem, utan glatt mig åt fördelarna i stället.
Med tanke på att jag på mindre än ett och ett halvt år har kört på 4 Norgeskidresor och 2 Alpskidresor med min elbil, så är det säkert möjligt för det stora flertalet att klara sig alldeles utmärkt med en elbil.

Fruns elbil är inget som vi tjänar ekonomiskt på eftersom hon bara kör 1000 mil/år, men komforten och körbarheten fällde avgörandet när vi förra året gjorde oss av med hennes dieselkombi. Hennes elbil används aldrig på långresor så det är bara fördelar.

Och vet du fredw, det är roligare att vara en "early adopter" än en "late adopter". ;)

Jo, det är det.
Den förbrukar bara en tredjedel så mycket energi som en fossilbil.
Däremot ökar den elförbrukningen, som är en tredjedel av den fossilenergi som en fossilbil förbrukar.

Exempel:
En bensinförbrukning på 0,7 l/mil = 7 kWh.
En elbil förbrukar ca 2 kWh/mil.
Nu har ni nyss diskuterat energiproducering och omvandling och dess förluster. Siffrorna du nämner är väl ungefär det man kan anta i bilen. ( även om du då antar att elbilen har 100% verkningsgrad....) Men det är ju bara halva sanningen.
Nu ska jag inte argumentera emot elbilar,såklart. Men man ska inte heller tror att elbilskörning är gratis, med hänsyn till miljön. Bättre än fossilbilar är det. Men man kan inte slösa bort energin bara för att man kör elbil.
Edit: det är ju hyfsat logiskt för alla att det tar samma energi att föra fram bilen, oavsett om det är elbil eller fossilbil. Men framförallt med elbilen ska man tar med allt omkring. Räkna med batteriet, elproduktion, omvandling. Om det är förnybart vad det kostade att producera se kraftverk osv. Dvs gäller det såklart även fossilbilar där bränslet ska transporteras osv.

( även om du då antar att elbilen har 100% verkningsgrad....) Men det är ju bara halva sanningen.
Nej, våra elbilar drar över årets alla årstider mindre än 2 kWh/mil i genomsnitt. Laddförlusterna i AC-laddaren hade jag med i avrundningen uppåt. Med tanke på att bilarna väger 2,3 resp. 1,8 ton så är det väldigt bra förbrukningssiffror.

Nu ska jag inte argumentera emot elbilar,såklart. Men man ska inte heller tror att elbilskörning är gratis, med hänsyn till miljön.
Ingenting är gratis mot miljön, framför allt inte att det lever människor på jorden.
Bättre än fossilbilar är det. Men man kan inte slösa bort energin bara för att man kör elbil.
Man kör det man behöver, annars hade man inte haft bilen.

I vilket fall så bör det knappast vara laddförluster och kostnader för AC vs DC som avgör om man köper elbil eller inte. Däremot tror jag för min del att miljöskäl spelar en roll för ganska många.
Det tror jag också. Folk skaffar det för att kunna fortsätta flyga hit och dit och vräka i sig kött med ”gott” samvete. Hellre köpa en elbil än ändra något som är jobbigt att ändra.
Och vet du fredw, det är roligare att vara en "early adopter" än en "late adopter". ;)
Som hipster vet man ju att ”early discarder” är det nya svarta. :ROFLMAO:

Visst, men det intressanta är ju möjligen hur stor verkningsgraden är vid den ursprungliga produktionen av el-energin som tillförs elnätet - se ovan. Sedan försvinner ytterligare kanske 10-25 % vid laddningen av batteriet (enligt ADAC). Det du beskriver är att ytterligare 20-40 % av energin försvinner mellan bilens elmotor och hjulen.

Det är en intressant diskussion dock. Men det skulle vara intressant att se hur mycket energi det går åt att göra en liter diesel och få den till bilen för att kunna jämföra verkningsgraden. Innan fanns det rapporter som hette Well to Wheel som försökte sig på det där. Tror de lagt ner nu tyvärr.

Räckvidd på motorväg.

Intressant att ID BUZZ bara tappar 26%

Det var då ett test med sommardäck i sommartemperatur. Det som är intressant för oss här är skidresor. Hade de haft vinterdäck och vintertemperatur så hade tappet varit rejält mycket större.
Däcken gör stor skillnad på en elbil.
Jag har också märkt att den grova asfalten i Sverige är negativ för förbrukningen, 110 km/h i Sverige ger ungefär samma förbrukning som 125-130 km/h på slät tysk Autobahn (som också är mycket tystare).

Vist kommer det bli kortare på vintern men ger endå en bra indikation.
En fördel är dock att vid hög fart så går det åt mindre energi sett till körsträcka och mindre energi för värmning av batterier pga det högre effektuttaget .
Givetvis så kompenserar det inte fullt ut

En fördel är dock att vid hög fart så går det åt mindre energi sett till körsträcka och mindre energi för värmning av batterier pga det högre effektuttaget .
Givetvis så kompenserar det inte fullt ut
Nej, luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten och det går åt mer energi per körd km. Och det blir mer värmeförluster i batteriet vid högt effektuttag pga batteriets inre resistans. Brytpunkten ligger någonstans kring 110-120 km/h.

EDIT: Eller menar du att pga just detta så behöver man inte använda så mycket energi till förvärmning av batteriet en stund innan ett laddstopp?
Det är iofs korrekt, men säkert väldigt ineffektivt energimässigt i jämförelse.
Och på sommaren behöver man inte förvärma batteriet alls, så det är en extra förbrukning i vilket fall som helst.

Parametrar som ökar förbrukningen på vintern:
- Den första har nog de flesta inte tänkt på, luften har högre densitet vid låg temperatur. T ex är luftmotståndet 7% högre vid 0 grader jmf med +20 grader.
- Rullmotståndet är betydligt högre med vinterdäck jmf med elbilarnas ECO-sommardäck.
- Och så uppvärmningen av kupén förstås.

De två första parametrarna gäller ju även fossilbilar, men man märker inte av det så mycket eftersom de har mycket längre räckvidd.

Kör du själv elbil förresten?

Senast ändrad:
Lite data om skillnaden i förbrukning sommar/vinter:
Varje gång jag byter däck nollställer jag färddatorn.
Sommardäck ca mitten av april till slutet av oktober = snittförbrukning 1,55 kWh/mil.
Vinterdäck ca slutet av oktober till mitten av april = snittförbrukning 2,15 kWh/mil.

Experiment med takbox.
Förra turen på väg mot Dalarna och nu E6 mot Lillehammer.
Typ samma packning men regn och spöregn idag.
Men 11,4 förra gången och nu 10,1 trots högre medelhastighet och sämre väder.

Bilagor

• 20240727_145306.jpg
    20240727_145306.jpg
    703.4 KB · Besök: 64
  • IMG_20240726_183934.jpg
    IMG_20240726_183934.jpg
    148.3 KB · Besök: 64
  • 20240726_202338.jpg
    20240726_202338.jpg
    449.8 KB · Besök: 55
En fluga gör ingen sommar.
Men jag har inte bråttom att vända på den igen och kanske inbillar mig men upplever det som tystare

Så PC svaret är nej.
Kör ICE Trots önskan om elbil.
Trots utåt tydlig miljöpolicy utåt hos arbetsgivare så....
Vist finns det elbil att välja men dom passar vare sig i min tjänst eller privata behov. Så då hänger jag kvar vid denna tills det ges möjlighet att byta till el.

Så PC svaret är nej.
Kör ICE Trots önskan om elbil.
Trots utåt tydlig miljöpolicy utåt hos arbetsgivare så....
Vist finns det elbil att välja men dom passar vare sig i min tjänst eller privata behov. Så då hänger jag kvar vid denna tills det ges möjlighet att byta till el.
På din bild ser det ut som en Volvo V60?
Om du vill ha en traditionell kombimodell så finns det ju VW ID.7.

Har provkört den och nja. Den är OK men man sitter som på en köksstol eller på en barnkudde och högt inne i bilen, känns som å sitta I en SUV men endå inte. Men tyvärr så får den inte dra så mkt.
ID BUZZ som typ är samma bil får dra 1800 så obegripligt att den bara får dra 1400?!?
Men ingen av dom är valbara nu..
Men BUZZ är jag lite sugen på endå.
Men bägge har 40/60 fällning av baksätet vilket gör att man behöver takbox om skidor skall med. Dom hade box på taket på BUZZ när jag var å provkörde i hallen.
Försök lasta skidor på taket i en skidbox på en skåpbil utan stege och med ett uns värdighet.
Säljaren gick bet ordentligt när jag sa till honom och visa.

Ett litet steg närmare
Det som är Premium idag sitter i Skoda imorgon

Men bägge har 40/60 fällning av baksätet vilket gör att man behöver takbox om skidor skall med. Dom hade box på taket på BUZZ när jag var å provkörde i hallen.
Försök lasta skidor på taket i en skidbox på en skåpbil utan stege och med ett uns värdighet.
Bakbox eller bakgaller för skidorna? Buzzen är ju ganska bred och hög så det borde gå att hitta något sätt att ställa eller lägga skidor i fodral där bak.
Gillar också Buzzen ytligt utan att ha tittat närmare på den. Påminner om en surfbuss och det är säkert meningen. Men tydligen kan bl a räckvidden bli bättre.

1722315949563.png

1722316202278.jpeg

Ja en rövbox löser att man slipper ha stege med sig men minskar räckvidden ytterligare om än lite mindre än boxen på taket.
Men med ett bagageutrymme på 1100l liter dvs 2 ggr en vanlig bil å inte kunna ta med skidor i bilen?
I Thules boxar ryms bara barnskidor och IXTAbox kostar 30000kr
Den kalkylen blir svår att räkna hem.
I
Det kan gå å lösa om man köper den med 6 sittplatser och plockar loss 2 och lämnar någonstans. Då kan skidorna ligga mellan stolarna.
Sedan är det synd att VW inte har registrerat BUZZ i de andra varianter än Cargo som transportbil.
Så nu är det bara Cargo som är berättigad till klimatpremien på 50000kr

Ett litet steg närmare
Det som är Premium idag sitter i Skoda imorgon
Nice! Att batterierna blir bättre kan ju inte vara sämre. Dock undrar man lite hur utvecklingen på laddarna ligger till? Upplever det fortfarande som att det är där den svaga punkten är faktiskt. Kan man bara få de hastigheterna som utlovas så hinner jag knappt med vår bil idag. Kollar man på Circle K som har 800 voltsladdare och utlovar 300 kW så är det bara när man är själv på stolpen. Annars 150 kW och jag misstänker att det bara gäller så länge man inte slår i taket på den tilldelade kapacitet för stationen?

Dock undrar man lite hur utvecklingen på laddarna ligger till? Upplever det fortfarande som att det är där den svaga punkten är faktiskt. Kan man bara få de hastigheterna som utlovas så hinner jag knappt med vår bil idag. Kollar man på Circle K som har 800 voltsladdare och utlovar 300 kW så är det bara när man är själv på stolpen. Annars 150 kW och jag misstänker att det bara gäller så länge man inte slår i taket på den tilldelade kapacitet för stationen?
Det är nog en berättigad fråga, det är stora effekter det handlar om.
Om vi tar en normal Tesla Charger station och där det t ex står 20 bilar och laddar så drar de mer effekt än 1000 familjevillor en kall vinterdag.
Många snabbladdare har vätskekylda laddkablar, med 800V system får man också dubbelt så mycket effekt med samma strömstyrka. Men det börjar redan bli lite otrevliga doningar att greppa med handen….🔌⚡😨

EDIT:
Om man i framtiden ska ladda 50 mils körning på 10 min, så motsvarar det en genomsnittlig laddeffekt på mer än 600 kW. Med tanke på batteriets laddkurva så krävs kanske då laddstolpar på 1000 kW (vilket motsvarar hälften av ett stort 150 meters vindkraftverk).

Senast ändrad:
Har provkört den och nja. Den är OK men man sitter som på en köksstol eller på en barnkudde och högt inne i bilen, känns som å sitta I en SUV men endå inte. Men tyvärr så får den inte dra så mkt.
ID BUZZ som typ är samma bil får dra 1800 så obegripligt att den bara får dra 1400?!?
Men ingen av dom är valbara nu..
Säljaren gick bet ordentligt när jag sa till honom och visa.
Fan alla surfare i Danmark från hela Europa som kör dessa bussar med brädorna på taket har alltså ingen värdighet kvar? Skit oxå.. skall säga till de att Freeride har bestämt att man inte har värdigheten kvar då..

Lugna och snälla nu! ;) Här finns en del goda tips som kanske inte bara kan appliceras på rena husbilar:

Fan alla surfare i Danmark från hela Europa som kör dessa bussar med brädorna på taket har alltså ingen värdighet kvar? Skit oxå.. skall säga till de att Freeride har bestämt att man inte har värdigheten kvar då..

Vilken del va det nu som retar Hasse?
Att jag tycker att man sitter som på en köksstol?
Att det är korkat att man inte får dra lika mkt med en ID7 som ID Buzz?
Att det är kasst att man inte kan fälla baksätet 40/20/40?
Eller har du bara en dålig dag på jobbet eller är det livet som suger?

Det är nog en berättigad fråga, det är stora effekter det handlar om.
Om vi tar en normal Tesla Charger station och där det t ex står 20 bilar och laddar så drar de mer effekt än 1000 familjevillor en kall vinterdag.
Många snabbladdare har vätskekylda laddkablar, med 800V system får man också dubbelt så mycket effekt med samma strömstyrka. Men det börjar redan bli lite otrevliga doningar att greppa med handen….🔌⚡😨

EDIT:
Om man i framtiden ska ladda 50 mils körning på 10 min, så motsvarar det en genomsnittlig laddeffekt på mer än 600 kW. Med tanke på batteriets laddkurva så krävs kanske då laddstolpar på 1000 kW (vilket motsvarar hälften av ett stort 150 meters vindkraftverk).
Ja och abret är väl att stationerna oftast inte får mer än 2 mw tilldelat. Så två som laddar åt gången då? Men om det tar 5-10 min kanske det inte spelar så stor roll?

Vilken del va det nu som retar Hasse?
Att jag tycker att man sitter som på en köksstol?
Att det är korkat att man inte får dra lika mkt med en ID7 som ID Buzz?
Att det är kasst att man inte kan fälla baksätet 40/20/40?
Eller har du bara en dålig dag på jobbet eller är det livet som suger?
Bara att det inte är svårt att lasta en Buzz på taket. Fast är man rädd för att tappa ”värdigheten” när man lastar den så kanske man skall fundera över sina värderingar.

Jag använde ett fotsteg som jag fäste i dörren när jag lastade den jag testade. (För övrigt använder jag den när jag lastar min takbox på min vanliga bil oxå)

Bara att det inte är svårt att lasta en Buzz på taket. Fast är man rädd för att tappa ”värdigheten” när man lastar den så kanske man skall fundera över sina värderingar.

Jag använde ett fotsteg som jag fäste i dörren när jag lastade den jag testade. (För övrigt använder jag den när jag lastar min takbox på min vanliga bil oxå)
Jag skall hälsa säljaren det om jag skulle stöta på han igen 👍

Tillbaka
Topp