Hvor svært er det at blive skiinstruktør ved Skistar?

Hej svenskjävlar! Jeg er en dreng på 18 år fra Danmark som netop har afsluttet gymnasiet. Jeg elsker at stå på ski og især den skandinaviske atmosfære som Alperne ikke kan tilbyde. Jeg overvejer derfor at søge om at blive skiinstruktør for Skistar til den her sæson. Jeg tvivler dog på om jeg overhovedet har nogen chance for at blive optaget, da jeg ikke har relevant job-erfaring eller har nogen skiinstruktør utbilding i forvejen. Derudover er jeg dansker, og har fortsat problemer med at forstå norsk eller svensk, når det tales meget snabbt. Klart at jeg har intet at miste ved at søge, men kunne bare være rart at vide om jeg overhovedet har nogen chance. Hvor svært er det at blive skiinstruktør ved Skistar?

Hej svenskjävlar! Jeg er en dreng på 18 år fra Danmark som netop har afsluttet gymnasiet. Jeg elsker at stå på ski og især den skandinaviske atmosfære som Alperne ikke kan tilbyde. Jeg overvejer derfor at søge om at blive skiinstruktør for Skistar til den her sæson. Jeg tvivler dog på om jeg overhovedet har nogen chance for at blive optaget, da jeg ikke har relevant job-erfaring eller har nogen skiinstruktør utbilding i forvejen. Derudover er jeg dansker, og har fortsat problemer med at forstå norsk eller svensk, når det tales meget snabbt. Klart at jeg har intet at miste ved at søge, men kunne bare være rart at vide om jeg overhovedet har nogen chance. Hvor svært er det at blive skiinstruktør ved Skistar?
Hej danskjävel!
En bra början är att inte kalla oss för ”jävlar”.
Att förstå svenska kan väl inte vara något problem, det är ju ett mycket tydligare språk än danska (ikke noget sludder og vrøvl).;)
Lycka till med din ansökan.
Hälsningar från andra sidan sundet 🇩🇰🇸🇪

EDIT:
Om du ska jobba som instruktör i Fjällen, tänk på att många i Sverige inte är bra på att förstå danska. För mig som är skåning är det inte något problem, men mellan- och nordsvenskar är inte vana vid danska.
Alla svenskar förstår norska utan problem.

Senast ändrad:
Hej danskjävel!
Att förstå svenska kan väl inte vara något problem, det är ju ett mycket tydligare språk än danska (ikke noget sludder og vrøvl).;)

EDIT:
Om du ska jobba som instruktör i Fjällen, tänk på att många i Sverige inte är bra på att förstå danska. För mig som är skåning är det inte något problem, men mellan- och nordsvenskar är inte vana vid danska.
Alla svenskar förstår norska utan problem
Tak for svaret! Du har helt ret i at dansk er noget sludder - hvis jeg fik job i Sverige, ville jeg også forsøge at lære mig at bli bättre på svensk inden ;) Jeg er mere bekymret for hvor stort et problem Skistar syntes det er? Jeg ved at der er mange danske gæster især i Hemsedal og Trysil, kanskje det kan være en fordel at være dansk på de orter?

Tak for svaret! Du har helt ret i at dansk er noget sludder - hvis jeg fik job i Sverige, ville jeg også forsøge at lære mig at bli bättre på svensk inden ;) Jeg er mere bekymret for hvor stort et problem Skistar syntes det er? Jeg ved at der er mange danske gæster især i Hemsedal og Trysil, kanskje det kan være en fordel at være dansk på de orter?
Norrmän förstår talad danska bättre än svenskar.

Låter som en bättre idé att jobba i liften eller annat random säsongsjobb (disk, städ mm).

Utan utbildning får du inte jobb som skidlärare

Ett annat tips är att kolla lönerna; ex Norefjell betalade 180kr/tim till liftisar i vintras.
Kan Skistar matcha det?

Låter som en bättre idé att jobba i liften eller annat random säsongsjobb (disk, städ mm).

Utan utbildning får du inte jobb som skidlärare

Ett annat tips är att kolla lönerna; ex Norefjell betalade 180kr/tim till liftisar i vintras.
Kan Skistar matcha det?
Tak for svaret! Er det virkelig "de facto" umuligt at blive skidlärare uden at have utbilding i forvejen? Skistar skriver på deres hjemmeside: "Du kan söka tjänsten även om du inte har berörd utbildning. Utbildning kommer att anordnas på plats innan anställningens start till självkostnadspris."

Derudover er jeg dansker, og har fortsat problemer med at forstå norsk eller svensk, når det tales meget snabbt.
Se det som en tillgång. Det är mycket danskar på Skistars destinationer och jag tror att de icke-dansktalande instruktörerna gärna lämnar över Preben Fredriksen till någon som begriper vad kundjäveln säger.

Hrrrm, nja, svenskar TROR att de begriper norska men tjena vad fel det kan bli. En kompis blev typ idiotförklarad efter att ha gått fram till en familj och utbrustit "Nämen vilken söt liten tös!" Eller en annan kompis som undrade om en norrman kunde hjälpa honom och fick till svar "Det har jeg icke anledning till." varvid han blev lite sur helt i onödan.

tös = working girl
anledning till = möjlighet till

Med reservation för att jag kan minnas fel och kan ha fått det om bakfoten.

Se det som en tillgång. Det är mycket danskar på Skistars destinationer och jag tror att de icke-dansktalande instruktörerna gärna lämnar över Preben Fredriksen till någon som begriper vad kundjäveln säger.

Hrrrm, nja, svenskar TROR att de begriper norska men tjena vad fel det kan bli. En kompis blev typ idiotförklarad efter att ha gått fram till en familj och utbrustit "Nämen vilken söt liten tös!" Eller en annan kompis som undrade om en norrman kunde hjälpa honom och fick till svar "Det har jeg icke anledning till." varvid han blev lite sur helt i onödan.

tös = working girl

Det var i så fall skånska vs. norska som inte funkade.
”Tös” är ett skånskt ord.;)

EDIT:
Hur många svenskar norr om Hallandsåsen vet vad det danska ordet ”grisebasse” betyder?

Senast ändrad:

tös = working girl

Takker for svaret! Jeg tager gerne imod Preben Frederiksen, hvis ingen af norsk- eller svenskjävlarne vil have ham ;) Ved du noget om hvor svært det generelt er at blive accepteret af Skistar uden utbilding i forvejen? De skriver på deres hjemmeside at "Du kan söka tjänsten även om du inte har berörd utbildning. Utbildning kommer att anordnas på plats innan anställningens start till självkostnadspris.", men jeg tænker på om der er for mange tidligere skiinstruktører der søger, til at de vil ansætte nogen uden utbilding?

Ved du noget om hvor svært det generelt er at blive accepteret af Skistar uden utbilding i forvejen? De skriver på deres hjemmeside at "Du kan söka tjänsten även om du inte har berörd utbildning. Utbildning kommer att anordnas på plats innan anställningens start till självkostnadspris.", men jeg tænker på om der er for mange tidligere skiinstruktører der søger, til at de vil ansætte nogen uden utbilding?

Killgissar på att de skriver så för att de vill ha in så många ansökningar som möjligt. Utbildningen sker ju till självkostnadspris och hellre då att ta in någon som de tror är rätt för jobbet men som saknar utbildning än att ta in någon som förvisso har utbildningen men ändå inte är rätt för jobbet.

Hej danskjävel!

EDIT:
Men, men men, där kan du beställa äkta svenskjävlar: https://www.hauptlakrits.fi/fi/sven...Sh8R1RUllT-HodYQ4-_JflmWFVrilklBoCRZ4QAvD_BwE

Jag tycker du ska söka jobb på Stöten istället eftersom de har extremt mycket danska gäster där, och varför inte en annan tjänst än just skidlärare. Det optimala är ett kvällsjobb i bar/restaurang så får du mer tid till egen skidåkning.
Välkommen till Sverige danskjävel!;) (ps. jag är själv halvdansk) 😘

Jag tycker du ska söka jobb på Stöten istället eftersom de har extremt mycket danska gäster där, och varför inte en annan tjänst än just skidlärare. Det optimala är ett kvällsjobb i bar/restaurang så får du mer tid till egen skidåkning.
Tak for forslagene halv-svenskjävel-halv-danskjävel! Stöten er lidt for lille til at tilbringe et halvt år der, det er Skistar der har alle de gode skisportssteder i Skandinavien. Jeg kan heller ikke forestille mig et job i en bar eller restaurant, hvis jeg flytter til Sverige eller Norge er det for at blive skiinstruktør :) Jeg ved godt at jeg nok ikke kan forvente at få alle mine ønsker opfyldt, når jeg ikke har nogen utbilding eller erfaring i forvejen - det er derfor jeg spørger inde på dette forum.

Halv-mas/Halv-dansk? Precis som min son alltså… Rättvik i veckan och förpestar luften?

Hrrrm, nja, svenskar TROR att de begriper norska men tjena vad fel det kan bli.

Eller som svenskan som skulle gifta sig med en norrman och som till sin blivande norske svärfar förklarade att hon hade tränat hårt inför bröllopet för att inte vara så "slapp i hullet". :oops: Min blyghet förhindrar mig att förklara den missen...

Halv-mas/Halv-dansk? Precis som min son alltså… Rättvik i veckan och förpestar luften?
Classic car week Rättvik...here we come.. :cool:

20230811_135502 1000.jpg

Det är inga problem att söka som skidlärare utan utbildning. Den absoluta merparten av dom nya som söker (och får jobb) har inte utbildning.
I Trysil har vi massor av danska instruktörer och danska gäster så du är hjärtligt välkommen att söka!

Hvad er der sket med den her tråd??? 😂

Det är resultatet av att du inleder tråden med "Hej svenskjävlar!"... ;) Och att vi svenskar ofta är pratglada i juli månad. Snart har vi druckit upp lådvinet och kryper ner i våra mentala jordhålor inför vintern. Då får man ha en lång pinne om man ska peta på oss.

Om du kan välja så satsa hellre på Norge. Antagligen bättre lön och kanske bättre skidåkning. Men dyrare pizza...

Det är inga problem att söka som skidlärare utan utbildning. Den absoluta merparten av dom nya som söker (och får jobb) har inte utbildning.
I Trysil har vi massor av danska instruktörer och danska gäster så du är hjärtligt välkommen att söka!
Tusind tak for svaret, det er jeg glad for at høre! Jeg antager at utbildingen sker på norsk - brukar det være et problem for de danske skiinstruktører at forstå den teoretiske del af utbildingen?

Tusind tak for svaret, det er jeg glad for at høre! Jeg antager at utbildingen sker på norsk - brukar det være et problem for de danske skiinstruktører at forstå den teoretiske del af utbildingen?

Utbildning sker som regel på en slags skandinaviska =) det brukar inte vara ett problem med språk om man anstränger sig lite

Tillbaka
Topp