[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Samma som min husvagn
Det skiljer mkt i verkligheten mot registreringsbeviset.
Å överkast är dyyyyrt.
Och vid mer än 30% kan körkortet återkallas

Tips om man vill köpa en begagnad elbil billigt är att söka i Tyskland. Många leasingelbilar som levererades 2021 har nu lämnats tillbaka och står osålda hos bilhandlarna. Såg just nu en Youtube video på ämnet och man kan köpa en tre år gammal ID.3 som har gått 4-5000 mil för samma pris som en motsvarande begagnad bensin-Golf, för ca € 18.000-.

Kanske beror på att hushållsströmmen är nästan dubbelt så dyr i Tyskland som i Sverige (och kanske också på att många tyskar i den äldre generationen ofta är konservativa och lite tjuriga ”late adopters”).

Tips om man vill köpa en begagnad elbil billigt är att söka i Tyskland. Många leasingelbilar som levererades 2021 har nu lämnats tillbaka och står osålda hos bilhandlarna. Såg just nu en Youtube video på ämnet och man kan köpa en tre år gammal ID.3 som har gått 4-5000 mil för samma pris som en motsvarande begagnad bensin-Golf, för ca € 18.000-.

Bra tips och i Malmö finns minst en seriös kille som kan hjälpa till med bilimport från Tyskland. Han tar typ från 15-20000 kr så man får själv avgöra om det är värt det.

Det kan finnas ett samband

OT

Tesla körde en riktigt bra kampanj på Model Y men efter att ha läst rapporter från ägare om hur löjligt kort räckvidden blir med husvagn (15-20 mil), så avstod jag glatt.

Dessutom är lösningen på ”utfällningen” av dragkroken 20 år gammal. Märkligt med tanke på att företaget i övrigt är ledande i teknikutvecklingen av elbilar.

Att försörja en så stor energiförbrukare som en bil med ett batteri har jag länge varit tveksam till.
Om jag jämför våra två slagborrmaskiner för håltagning i betong på jobbet så är den på sladd totalt överlägsen den på batteri även när den senare är fulladdad

Vad jag har läst i norska tester så har dom mest lovordar modell X som dragbil och att räckvidden kan bli halverad är rimligt då den blir det oavsett drivmedel.
Samma utfall fick dom när dom testade med en EV9
Fördelen med X kontra 3 (som inte får dra mer än 1000kg) Är ju att X är stor så den delar luftmotstånd med vagnen.
På samma sätt som när man drar husvagnen efter en skåpbil.
Så procentuellt blir skillnaden mindre.

Vad jag har läst i norska tester så har dom mest lovordar modell X som dragbil och att räckvidden kan bli halverad är rimligt då den blir det oavsett drivmedel.
Samma utfall fick dom när dom testade med en EV9
Fördelen med X kontra 3 (som inte får dra mer än 1000kg) Är ju att X är stor så den delar luftmotstånd med vagnen.
På samma sätt som när man drar husvagnen efter en skåpbil.
Så procentuellt blir skillnaden mindre.

Ändå är räckvidden enligt mitt tycke alldeles för kort för att vara praktiskt användbar

Jo så kan det vara.
Jag försöker inbilla mig att det inte skall vara något problem.
Eller rättare sagt skäl att inte fortsätta husvagna när jag får elbil. Vilket jag vet att dit kommer jag och många med tjänstebil hamna inom en snar framtid.
Jag har ju hemmet med mig. Jag kan lägga mig, spela spel med barnen eller laga och äta vettig mat. mm
Vilket jag inte kan göra i samma utsträckning utan husvagn.

700 km?
Det får nog tas med en nypa salt eller två.
Men om den når 40-50 mil i motorvägstempo.
Då e det med marginal längre än jag kör utan matrester och toalett

Missa inte filmen 👍

Vetenskaparen i mig noterar att det laddboxföretag som beställt undersökningen för säkerhets skull definierat ”långresa” som minst 20 mil vilket i princip alla elbilar klarar utan ett enda laddstopp.

Noterar också att en god vän och elbilsevangelist efter flera alpresor med elbil (varav den sista blev en… pärs?) nu kommer att ta flyget nästa gång. Och att det inte blivit någon mer entusiastisk artikel här på FR om elbil till alperna efter den artikel (med femtioelva supermysiga laddstopp längs autobahn) som för över två år sedan gav denna tråd.

Hoppas få min inom två månader! Då blir nog jag också en EVangelist! 😉😄

Ja VW bygger trevliga bilar men än så länge inte bra elbilar.
Men å andra sidan det gör långt ifrån alla elbilstilverkare heller.
Det tråkiga är dock att de som verkligen fått till det bra och det redan bra kommer från länder som vi av olika orsaker inte vill stödja eller inte vill ha kollektivavtal

Ja VW bygger trevliga bilar men än så länge inte bra elbilar.
Men å andra sidan det gör långt ifrån alla elbilstilverkare heller.
Det tråkiga är dock att de som verkligen fått till det bra och det redan bra kommer från länder som vi av olika orsaker inte vill stödja eller inte vill ha kollektivavtal

Håller inte med dig:
jag är inne på 4:e året med VW elbil (ID3/Cupra)
Suveräna bilar! (och de dyrare ID4/Enyaq mfl är naturligtvis ännu finare)

De Teslor, KIA, el-volvos som jag kört har inte haft WVs "bilkänsla".
(sen kanske WVs mjukvara inte är den bästa men det är inget jag stör mig nämnvärt på)

Som sagt va....
VW bygger bra bilar som även de andra tyskarna men långt ifrån bra elbilar

Som sagt va....
VW bygger bra bilar som även de andra tyskarna men långt ifrån bra elbilar
Det här börjar bli löjligt, du spambombar tråden med en massa länkar till olika artiklar, dömer ut VW elbilar utan att berätta varför...... och själv kör du Volvo V60 fossilbil....:rolleyes:

1724222319452.png

Senast ändrad:
Jag hör vad du tycker men fattar inte vad du menar om du nu menar något?
Tråden har nästa bara börjat att handla om elbil vs ICE
Jag kör själv ICE då jag inte har fått möjlighet att byta
MEN jag är för elbil och vill ha elbil
Men som med nästan alla saker så är det fördelar och nackdelar med vad man än väljer
Majoriteten av mina inlägg handlar om bra saker med elbil och de framsteg som tas kring det.
Och bara för att jag kör fossilbil själv så betyder det inte att jag inte kört elbil många gånger
Och framförallt lusläst tester och recensioner i mängder
Så vad jag tycker speglar till stor del av vad de som så att säga är bättre på vad alla vi i tråden tycker gemensamt.
Och ledsen att säga det. Men VW elbilar ligger inte speciellt högt i verklig räckvidd och bekymmerslöst elbilsägade kopplat till långresor.
ID7 ser ut att bli ett stort steg upp i räckvidd speciellt om man bara vill ha bakhjulsdrift annars så tappar man 100km och är fortfarande inte någon snabbladdare. Vilket tydligen är JÄTTEVIKTIGT samt att kunna köra 1000km utan att stanna för många som förespråkar ICE och att elbilar minst måste klara det innan de kan tänka att byta.
Att jag inte har bytt beror som sagt på märklig policy hos arbetsgivaren samt att de bilar de har bestämt passar oss inte uppfyller mina privata krav främst dragvikt samt att jag inte vill ha en SUV eller har behov av det.

Jag tycker det är bättre att kunna köra utan påtvingade tank/laddstopp än att inte kunna göra det. Och ändå har jag beställt en elbil. Så konstig är jag. För- och nackdelar bör kunna kan vägas mot varandra utan vare sig ensidig propaganda eller ”bashing”. Tycker tyvärr att ”Allt om elbil.se” (och en del andra) inte litar på att läsarna själva kan göra den avvägningen.

Och PC
Var det inte du som hade funderingar kring elbilsbatterier elnät och lönsamhet?
Mitt senast inlägg tog upp det

Hej!
Kan göra ett inlägg här om att vi körde upp till Hemsedal från Göteborg några vändor förra vintern.
Jag vill gärna tycka om EL bilar kan jag tilläga meddetsamma.

Vår ena bil som består av en EV Cupra born, det krävs tre stopp vardera väg för att nå målet. En sträcka på 50 ish.
Allt som vind, temperatur, snömodd, höjdmeter, hastighet, vinterdäck, mängd vatten på vägbana etc, spelar en så otroligt stor roll,
märker skillnad bara på mindre vind och bra asfalt på bilens räckvidd.
Denna bil kan inte heller för-värma batteriet tyvärr, vilket är av stor vikt.
Inga nyheter förmodligen för någon här, MEN, kan tilläggas att det tar STYGGT psykiskt o fysiskt att genomföra detta.

Finns mycket mer att skriva om dessa resor, men det tar för mycket av min tid.
Mycket kan man skratta åt nu efterhand, men just när man stod mitt i det gjorde man inte det.
Hög ladd kapacitet på bil är något man värdesätter mycket.

Hej!
Kan göra ett inlägg här om att vi körde upp till Hemsedal från Göteborg några vändor förra vintern.

Vår ena bil som består av en EV Cupra born, det krävs tre stopp vardera väg för att nå målet. En sträcka på 50 ish.

Ursäkta, men jag gissar att du är relativ "färsk" elbilsförare..?
(de första åren var jag åxå en fegis; stannade och laddade titt som tätt. Nojjig av onödig räckviddsångest)

En Cupra klarar 50 mil med ett laddstopp (även vintertid), men då krävs mod att köra tills batteriet är "tomt" (dvs 2-3% laddning kvar). Och det är först då du kommer upp i hög laddkapacitet ;)

Hej!
Jag har från sydvästra Skåne de senaste 18 mån gjort 4 Norgeresor och 2 Alpresor med elbil (Enyaq 80x).
Allt som vind, temperatur, snömodd, höjdmeter, hastighet, vinterdäck, mängd vatten på vägbana etc, spelar en så otroligt stor roll,
märker skillnad bara på mindre vind och bra asfalt på bilens räckvidd.
Helt korrekt, alla de parametrarna spelar stor roll, tyvärr. Cupra Born har (tycker jag) för litet batteri för långresor (även om jag inte skulle kalla gbg-Hemsedal en långresa, endast 50 mil). Behöver du tre laddstopp på det?
Sträck ut på etapperna och ladda 90-93% vid stoppen.
Denna bil kan inte heller för-värma batteriet tyvärr, vilket är av stor vikt.
Inga nyheter förmodligen för någon här, MEN, kan tilläggas att det tar STYGGT psykiskt o fysiskt att genomföra detta.
Kan tyvärr inte min heller (har en årsmodell för tidigt), men det finns tricks mot det (om du inte kör i tät trafik just då).
5 min innan laddstopp så lägger du i kör-mode ”one-pedal-driving” och accelererar och regenererar om vartannat. Då skickas ström fram och tillbaka i batteriet och det blir snabbt varmt - det funkar, har gjort det flera gånger. Vid konstant motorvägsfart i 120 blir batteriet också hyfsat varmt.
Annars vet jag också precis vad du pratar om, jag hade varit i Solheisen över dagen och det var -13 gr. Körde efter skiddagen några mil ner till Gol för att ladda, det gick lååångsamt med så kallt batteri.
Finns mycket mer att skriva om dessa resor, men det tar för mycket av min tid.
Mycket kan man skratta åt nu efterhand, men just när man stod mitt i det gjorde man inte det.
Hög ladd kapacitet på bil är något man värdesätter mycket.
Körde i ett svep hem från Livigno i februari, 135 mil + färjeöverfart. Det är en långresa och det var jobbigt, men mer pga 135 mil än att det var en elbil.

Hoppas att din nästa elbil har lite större batteri + förvärmning. Det kommer att bli stor skillnad ska du se.(y)

EDIT: Bra synpunkt från @Ivo del Scandi ovan (glömde tillägga det han skriver om att köra batteriet ner under 10% = viktigt!).
Ivo var för övrigt med i min bil vid den långsamma laddningen i ett kallt Gol.:)

Ursäkta, men jag gissar att du är relativ "färsk" elbilsförare..?
(de första åren var jag åxå en fegis; stannade och laddade titt som tätt. Nojjig av onödig räckviddsångest)

En Cupra klarar 50 mil med ett laddstopp (även vintertid), men då krävs mod att köra tills batteriet är "tomt" (dvs 2-3% laddning kvar). Och det är först då du kommer upp i hög laddkapacitet ;)
Hej!
Har bara kört EL bil i två år.
50 mil på vintervägar med låg temperatur i en Cupra, det är bra bra jobbat får jag säga, inte ens tillverkaren ger sådana löften om räckvidd.
Bara hatten av och får gratulera.
Jag hade aldrig vågat köra ned batteriet till så låga nivåer som 2-3 % vintertid med lägre temperaturer, men jag är väl mer försiktig som individ.
Man vill också gärna följa trafik rytmen när man kör och inte bli en bromskloss.

Hej!
Har bara kört EL bil i två år.
50 mil på vintervägar med låg temperatur i en Cupra, det är bra bra jobbat får jag säga, inte ens tillverkaren ger sådana löften om räckvidd.
Bara hatten av och får gratulera.
Ivo skrev ett laddstopp.
Alltså första etappen med 100% SOC ca 26-27 mil och andra etappen 23-24 mil ungefär. Borde funka i en Cupra.
Jag hade aldrig vågat köra ned batteriet till så låga nivåer som 2-3 % vintertid med lägre temperaturer, men jag är väl mer försiktig som individ.
Nja, det är nog lite väl vågat, men med en bra laddplanering kanske ner till en 7-8%, där blir det bra fart på laddningen.

OBS! Glöm inte att värma upp bilen medan den står inkopplad på hemmaladdaren innan avfärd, då slipper du att slösa batterikraft på det när du startar. Samma sak under laddstopp, det förlänger räckvidden.

Ivo skrev ett laddstopp.
Alltså första etappen med 100% SOC ca 26-27 mil och andra etappen 23-24 mil ungefär. Borde funka i en Cupra.

Nja, det är nog lite väl vågat, men med en bra laddplanering kanske ner till en 7-8%, där blir det bra fart på laddningen.

OBS! Glöm inte att värma upp bilen medan den står inkopplad på hemmaladdaren innan avfärd, då slipper du att slösa batterikraft på det när du startar. Samma sak under laddstopp, det förlänger räckvidden.
Min känsla är att ladd kurvan är mer linjär oavsett hur långt ner du är på batteri kapaciten på en Cupra, andra bilar laddar snabbare upp till 50-60 %
Det tar nästan lika mycket tid att ladda oavsett om du är på 20 % eller 70%
Först över 85% blir det lite segare

Min känsla är att ladd kurvan är mer linjär oavsett hur långt ner du är på batteri kapaciten på en Cupra, andra bilar laddar snabbare upp till 50-60 %
Det tar nästan lika mycket tid att ladda oavsett om du är på 20 % eller 70%
Först över 85% blir det lite segare
Om du har rätt temp på batteriet så har du mycket bättre laddhastighet om du startar under 10%.
Vad är max laddeffekt på Cupra? Min Enyaq kan ladda upp till 175kW.

Om du upplever den som linjär så beror det nog på att du startar med kallt batteri, din bil har nämligen batterivärmning (men inte förvärmning) som startar när du pluggar i DC kabeln, och ökar tempen under laddcykeln.

Om du har rätt temp på batteriet så har du mycket bättre laddhastighet om du startar under 10%.
Vad är max laddeffekt på Cupra? Min Enyaq kan ladda upp till 175kW.

Om du upplever den som linjär så beror det nog på att du startar med kallt batteri, din bil har nämligen batterivärmning (men inte förvärmning) som startar när du pluggar i DC kabeln, och ökar tempen under laddcykeln.
Minns inte exakt vad tillverkaren lovar, killgissar 125 kw, men det har jag aldrig varit i närheten av när man laddar externt utefter vägarna. Mycket riktigt klarar batteriet mer om man laddat ifrån varmgarage eller hemifrån, stor skillnad.

Minns inte exakt vad tillverkaren lovar, killgissar 125 kw, men det har jag aldrig varit i närheten av när man laddar externt utefter vägarna. Mycket riktigt klarar batteriet mer om man laddat ifrån varmgarage eller hemifrån, stor skillnad.
Cupra Born med 58 kWh batteri har max laddeffekt 130kW.
Nedan ser du laddkurvor och laddtider med kallt resp. varmt batteri. Kallt i det här fallet är nog ca 0 grader, vid -10 gr laddar den ännu långsammare i början.
Du ser också att vid kallt batteri så ökar laddhastigheten under ett tag i början, det beror på att batterivärmningen kopplas in automatiskt vid DC-laddning och effekten ökar sakta när temperaturen ökar.
1724260358619.png

Cupra Born med 58 kWh batteri har max laddeffekt 130kW.
Nedan ser du laddkurvor och laddtider med kallt resp. varmt batteri. Kallt i det här fallet är nog ca 0 grader, vid -10 gr laddar den ännu långsammare i början.
Du ser också att vid kallt batteri så ökar laddhastigheten under ett tag i början, det beror på att batterivärmningen kopplas in automatiskt vid DC-laddning och effekten ökar sakta när temperaturen ökar.
Visa bilaga 33237
Ok 👍 om din bil tar 175 kw, upplever du att är i närheten av de siffror när du laddar.
Har själv aldrig varit i närheten av 100 kw när jag laddat.
Nya ID7 ser ganska intressant ut tycker jag, Den ska klara 200 kw, det är ju ett framsteg jämfört med många andra.

Ok 👍 om din bil tar 175 kw, upplever du att är i närheten av de siffror när du laddar.
Har själv aldrig varit i närheten av 100 kw när jag laddat.
Jag kom upp i 172 kW när jag laddade i Stenungsund på väg hem från Folgefonna i juni. Start SOC var 10%, hade jag varit nere på 5% hade jag säkert klockat 175 kW.
Batteriet var ju då sommarvarmt.
På vintern har jag kommit upp mellan 150-160 kW med ”Methode BLOED” som Youtubern Speicher Elektrisiert har döpt one-pedal värmningen till (det jag beskrev tidigare).

Om din Cupra är två år gammal så kanske den bara har ID.3 prestanda som är max 100 kW. Du får kolla teknisk data på din bil.

Tillbaka
Topp