Old man skibum

666peja666

Aktiv medlem
Old man skibum
Hej,

Jag är lite för gammal för att skibumma, fyller 54 i dagarna. Gjorde aldrig den resan som 20-åring och ångrar mig djupt... Håller dock på att skapa mig möjligheter, nu när barnen klarar sig själva, att åka ned i typ 8 veckor under våren 2026 för att bara åka skidor. Vart skall jag åka då? Har varit i Verbier på långhelg ca 8 ggr de senaste 15 åren samt gjort långhelger och veckor i chamonix, val d'Isère, alanga, courmayeur, cervina, canazei, bad gastien, saalbach. Missat mycket men sett en del också. Vill ha bra offpist och där är ju verbier oslagbart. Men vill också ha hyffsad ekonomi på resan då jag inte kommer jobba i bar och där känns ju inte verpan som första alternativ. Vart åker jag för bra skidåkning och hyffsat bra ekonomi under februari mars 2026? Nån som gjort nåt liknande och har något bra tips? Allt gott!

Old man skibum
Jag tror inte att den "bästa offpisten" avgör här:
Verbier är bra - men du hittar likvärdig åkning på de andra orterna du nämner (bortsett från Saalbach förstås;)

Den stora frågan är den sociala biten:
klarar du att umgås och åka skidor med bummare, som är i dina barns ålder i 8 veckor..? (eller får du med dig några jämnåriga - kanske här på Freeride?)

I Chamonix kanske du hittar några "övervintrade" bummare i vår ålder. Men det är tveksamt om du kommer in i deras umgänge och kan/får åka med dem..?

För egen del:
om jag hade möjlighet att dra iväg 8v till alperna så skulle fokus vara på turande (mellan hüttor/rifugios), men framförallt att planera in åksällskap i min egen ålder (vilket inte är det lättaste då alla jämnåriga sitter fast med bolån, jobb, kids, trilskande fruar osv)

Ser fram emot att höra hur det går med dina planer!

Old man skibum
Jag är ju UCPA-skadad och du verkar ju klara dig själv bra. Men... kolla ändå UCPA resor.

Det är på ett sätt väldigt bummarvänligt då det är hyfsat billigt, finns på många (franska) orter och man hittar lätt samma typ av folk på där.
Jag har träffat flera som dels åkt ner flera veckor på samma ställe, och dels de som åkt flera veckor men bytt destinationsort där nere mellan veckorna.

Sen tror jag att man kan få möjlighet att rå sig själv också, att det finns sådana alternativ. Kanske värt att fundera på och kolla upp om det skulle passa dig?
Om inte hela resan, så kanske en del/bitvis åtminstone?

Senast ändrad:
Old man skibum
Superkul! Jag var nere 6 veckor året jag fyllde 50 och skulle gärna göra det igen. Jag tillbringade 4 av veckorna i LaGrave och resten turande. Skulle jag åka igen så skulle jag absolut försöka tura mellan hyttor så mycket som möjligt. Har du bil så finns det ju hur mycket som helst att göra. Vart du skall åka beror på vad som är viktigt för dig. Träffa folk? Bra pist? Brant... och så vidare. Hoppas att du får en fin vinter.

Old man skibum
Bra input! Jag har inget emot att tillbringa tid själv men som ni är inne på, det sociala är ju viktigt. Jag är inte erfaren nog för att tura själv och hade nog där behövt nån som kan mer. Jag kör väldigt gärna utanför pist men har bara gått kortare bitar. Hur var tiden i lagrave socialt @sajo? Hittade du fler i ”din situation ”? Hur löste du boende 4 veckor?

Har inte möjlighet att ta med bil men kanske går att lösa på plats? Köpa nåt billigt… Men initialt var tanken ett årskort i typ Verbier och bara åka hela dagarna på samma ställe och chilla i lägenheten övrig tid.

Gärna fler erfarenheter och jag lovar att återkoppla hur det går 😀

Old man skibum
Bra input! Jag har inget emot att tillbringa tid själv men som ni är inne på, det sociala är ju viktigt. Jag är inte erfaren nog för att tura själv och hade nog där behövt nån som kan mer. Jag kör väldigt gärna utanför pist men har bara gått kortare bitar. Hur var tiden i lagrave socialt @sajo? Hittade du fler i ”din situation ”? Hur löste du boende 4 veckor?

Har inte möjlighet att ta med bil men kanske går att lösa på plats? Köpa nåt billigt… Men initialt var tanken ett årskort i typ Verbier och bara åka hela dagarna på samma ställe och chilla i lägenheten övrig tid.

Gärna fler erfarenheter och jag lovar att återkoppla hur det går 😀
Kul! Vi är nog många i ungefär samma ålder som är avundsjuka på dig!!! Jag tycker du har fått många bra flrdlag, idéer och uppslag i tråden.Jag tänker att om du åker till ett ställe du redan känner till någorlunda och hur en lägenhet som rymmer 1-2 pers till kanske du kan få med dig någon skidkompis första veckan och kanske kan få ner någon ny efterföljande vecka/or och åka dina ”kända åk” med dem. Därefter har du förhoppningsvis hunnit röra dig så pass mycket i området att du kanske kan hitta några lokala förmågor du kan få hänga på lite då o få på lite nya turer….
Jag har själv lite planer på att försöka få ledigt från jobb och familj om ett par år för att vara nere 6-8 veckor, så jag följer spänt hur det går för dig…..👍👍👍

Old man skibum
LaGrave är ju inte så stort så det är lätt att träffa "alla" i liften eller efter dagens slut över en öl eller en crêpe. Alla som åker är antingen grupper med guide eller riktigt bra skidåkare. Om man hänger med så brukar det vara bra stämning och ok att åka några åk tillsammans. Det finns åkare av alla åldrar även i mogen ålder. Boende var inga problem jag hyrde en liten lägenhet via Airbnb. Det funkade smidigt.

Old man skibum
Är kostnaden ett problem, eller lever du på avkastning och har bra kapital?
Jag är verkligen sugen på att göra något liknande framöver och mitt upplägg lutar nog att åtminstone bo i två olika orter, även om det krävs flera liftkort. Gärna hotell eller där jag kan få en ordentlig frukost utan att behöva gå och handla själv hela tiden. Lunch i backen och tillräckligt många restauranger i byn för att inte tröttna på 4v är såklart ett krav.

Har inga problem att åka själv, 8v kan bli jobbigt ihop med någon om man inte är ett par, eller känner varandra riktigt väl och vet att det inte är några problem att umgås under längre tid. Man behöver lite tid för sig själv också. Kanske kan du få ner lite olika vänner och familjer 1 vecka i stöten att åka med för att få lite socialt och trevligt samt gemensamma minnen som inte ska underskattas den dagen man sitter på hemmet och inte har så mycket annat? Har man ett någorlunda öppet sinne så träffar man alltid trevliga människor i liften eller på afterskin man kan åka med ett tag.

Verbier är ju riktigt jäkla bra, dit vill jag tillbaka. Men en doldis med kort transfer är sauze d'oulx.

Old man skibum
Hej!

Jag gjorde min första säsong 2014/15, då 53 år. Det har fortsatt sedan dess, med undantag för pandemiåren. Här är en länk till min blogg från då: https://100-dagar-sno.blogspot.com/ .

Räknar med att åka igen när vintern kommer. Letar boende just nu!

Jag rekommenderar verkligen att köra ned, att ha bil ökar flexibiliteten enormt. Har gjort säsong utan, det funkar, men man blir lite begränsad.

Lite av en slump hamnade jag i Courmayeur, i Aostadalen, och med några små avstickare till Passo Tonale och Japan har jag blivit kvar där.

Även utan bil är Courmayeur grymt. Allt finns. Högalpint med Skyway-liften. Tex Vallé Blanche med avslut i Chamonix och billig buss hem. Riktigt bra liftburen och med korta promenader offpist i Courmayeur. Fallhöjd upp till 1500 meter liftburet. Med lite ansträngning finns mycket mer!

30 min med gratisbuss eller bil kommer man till La Thuile, som sitter ihop med La Rosière i Frankrike. Mycket stort system med grymma och många och långa pister liksom offpist, och kanske en av de bättre liftarna för otroligt fin offpist, Mont Valaisan.

Dessutom, om man har bil, finns Cervinia/Zermatt, Monterosa Ski, Pila, Crevacol och andra mindre orter inom räckhåll för en dagstur. Allt ingår i säsongskortet för Aostadalen (man får lägga till lite för Zermatt per dag). Tom 6 dagar i Verbier ingår som man också når på en dag, eller kanske med en övernattning.

Det finns skogsåkning, brantåkning, stora och små raviner liksom öppna ytor. Det mesta helt enkelt.

Har varit lätt med det sociala, jag har numera nog fler vänner där än hemma ;-) . Tom lärt mig en del italienska, vilket underlättar, även om många pratar franska o engelska. Det är lättare än man tror att hitta skidkompisar när man är själv. Vi liksom hittar varandra !

Hoppas du får till det, tror knappast du ångrar det! Jag har inte gjort det i alla fall.

Svante

Old man skibum
Hej!

Jag gjorde min första säsong 2014/15, då 53 år. Det har fortsatt sedan dess, med undantag för pandemiåren. Här är en länk till min blogg från då: https://100-dagar-sno.blogspot.com/ .

Räknar med att åka igen när vintern kommer. Letar boende just nu!

Jag rekommenderar verkligen att köra ned, att ha bil ökar flexibiliteten enormt. Har gjort säsong utan, det funkar, men man blir lite begränsad.

Lite av en slump hamnade jag i Courmayeur, i Aostadalen, och med några små avstickare till Passo Tonale och Japan har jag blivit kvar där.

Även utan bil är Courmayeur grymt. Allt finns. Högalpint med Skyway-liften. Tex Vallé Blanche med avslut i Chamonix och billig buss hem. Riktigt bra liftburen och med korta promenader offpist i Courmayeur. Fallhöjd upp till 1500 meter liftburet. Med lite ansträngning finns mycket mer!

30 min med gratisbuss eller bil kommer man till La Thuile, som sitter ihop med La Rosière i Frankrike. Mycket stort system med grymma och många och långa pister liksom offpist, och kanske en av de bättre liftarna för otroligt fin offpist, Mont Valaisan.

Dessutom, om man har bil, finns Cervinia/Zermatt, Monterosa Ski, Pila, Crevacol och andra mindre orter inom räckhåll för en dagstur. Allt ingår i säsongskortet för Aostadalen (man får lägga till lite för Zermatt per dag). Tom 6 dagar i Verbier ingår som man också når på en dag, eller kanske med en övernattning.

Det finns skogsåkning, brantåkning, stora och små raviner liksom öppna ytor. Det mesta helt enkelt.

Har varit lätt med det sociala, jag har numera nog fler vänner där än hemma ;-) . Tom lärt mig en del italienska, vilket underlättar, även om många pratar franska o engelska. Det är lättare än man tror att hitta skidkompisar när man är själv. Vi liksom hittar varandra !

Hoppas du får till det, tror knappast du ångrar det! Jag har inte gjort det i alla fall.

Svante
Låter ju fantastiskt 👌🏻 varit en del i aosta och gillar Italien! Tack för input!

Old man skibum
Jag bummade mkt i 20års åldern och jag tycker att små okända skidorter är bättre å bumma i. Billigare samt mkt mindre åkare som åker upp dumpen. I krippenstein hade jag nog en av mina bästa vintrar i alperna. Riktig håla med oväntat bra skidåkning. Det finns ju massor av hålor som liknar den. Problemet med daschstein är att skidorterna är lägre men man vet aldrig hur vintern blir.

Mitt tips är att inte spika vart du ska. Håll det flexibelt och åk dit det snöat mest på försäsongen. Finns inget värre än att åka på sten hela vintern.

Jag har en förkärlek till Kanada men dit kan man boka biljett sent om det ser ut att bli en bra vinter, där går det alltid att fixa boende på plats på någon nice trailerpark 😂

Till sist, jobba innan vintern inte under vintern. Man vill ju vara på rätt sida av baren när det snöar.

Old man skibum
Hyr en någorlunda stor lägenhet. Lägg ut massa lockbete på Facebook (bara 70-talister som håller på med det, så du träffar rätt åldersgrupp) om att plats finns vecka x-y. Förhoppningsvis får du ruljans på det med olika gubbar som avlöser varandra. Tignes är rätt så bra eftersom det finns gott om lagom sunkigt boende. Liten lägenhet med ski in ski out där man pressat in 3x så många sängar/m2 som på Skistars lyxrenoverade lyor. Finns även sånt i andra franska orter, men svårare att hitta i Österrike och Schweiz.

Man blir inspirerad, men jag har 5 år kvar.

Old man skibum
Jag bummade mkt i 20års åldern och jag tycker att små okända skidorter är bättre å bumma i. Billigare samt mkt mindre åkare som åker upp dumpen. I krippenstein hade jag nog en av mina bästa vintrar i alperna. Riktig håla med oväntat bra skidåkning. Det finns ju massor av hålor som liknar den. Problemet med daschstein är att skidorterna är lägre men man vet aldrig hur vintern blir.

Mitt tips är att inte spika vart du ska. Håll det flexibelt och åk dit det snöat mest på försäsongen. Finns inget värre än att åka på sten hela vintern.

Jag har en förkärlek till Kanada men dit kan man boka biljett sent om det ser ut att bli en bra vinter, där går det alltid att fixa boende på plats på någon nice trailerpark 😂

Till sist, jobba innan vintern inte under vintern. Man vill ju vara på rätt sida av baren när det snöar.
Krippenstein är ju lite speciellt onekligen. Man drar en höger runt en talljävel i skogen och se är det 100m stup utan förvarning. Där gäller det att ha koll på terrängen, annars kan det gå illa. Skönt ställe dock, det medges.

Old man skibum
Hej,

Jag är lite för gammal för att skibumma, fyller 54 i dagarna. Gjorde aldrig den resan som 20-åring och ångrar mig djupt... Håller dock på att skapa mig möjligheter, nu när barnen klarar sig själva, att åka ned i typ 8 veckor under våren 2026 för att bara åka skidor. Vart skall jag åka då? Har varit i Verbier på långhelg ca 8 ggr de senaste 15 åren samt gjort långhelger och veckor i chamonix, val d'Isère, alanga, courmayeur, cervina, canazei, bad gastien, saalbach. Missat mycket men sett en del också. Vill ha bra offpist och där är ju verbier oslagbart. Men vill också ha hyffsad ekonomi på resan då jag inte kommer jobba i bar och där känns ju inte verpan som första alternativ. Vart åker jag för bra skidåkning och hyffsat bra ekonomi under februari mars 2026? Nån som gjort nåt liknande och har något bra tips? Allt gott!
Hej, rekommenderar Monte Rosa området. Champoluc,Gressony,Alagna,de är knutna till varandra, finns allt! Långa pister,offpist,randonne, grym mat och vin,sol .Flyg med Ryanair,Turin, billigt direkt Arlanda. Hälsar Björn 70 år,nu boende i Barolo,men flyttar upp till Courmayeur i December

Old man skibum
Hej, rekommenderar Monte Rosa området. Champoluc,Gressony,Alagna,de är knutna till varandra, finns allt! Långa pister,offpist,randonne, grym mat och vin,sol .Flyg med Ryanair,Turin, billigt direkt Arlanda. Hälsar Björn 70 år,nu boende i Barolo,men flyttar upp till Courmayeur i December
Drömliv 🤩 var i Barolo bor du? Var där 2022 och blev helt såld på La Morra🍷 vilken av byarna i Monte Rosa gillar du mest att bo i? Varit i Alanga några gånger och älskar byn men tycker det är en bit till de andra byarna..,

Old man skibum
Drömliv 🤩 var i Barolo bor du? Var där 2022 och blev helt såld på La Morra🍷 vilken av byarna i Monte Rosa gillar du mest att bo i? Varit i Alanga några gånger och älskar byn men tycker det är en bit till de andra byarna..,

I det sammanhanget, missa inte att det finns säsongspass (och veckopass etc) som täcker hela Aostadalen (och litet till). Något dyrare än Skistar All, men vaff... ;) 6 enskilda skiddagar i Verbier ingår också, plus försäkring för hela säsongen.

1724922972484.png

Old man skibum
I det sammanhanget, missa inte att det finns säsongspass (och veckopass etc) som täcker hela Aostadalen (och litet till). Något dyrare än Skistar All, men vaff... ;) 6 enskilda skiddagar i Verbier ingår också, plus försäkring för hela säsongen.

Visa bilaga 33350
Synd bara de förstörde Skyway-kabinen när de filmade Kingsman... :oops:
Någon som vet när den blir återställd?

Old man skibum
Sjukt avis och skulle gärna göra en sån säsong själv. Jag är också runt 50. Om allt klaffar så kommer jag inom en rel. snar framtid vara helt ledig november - mars och då är planen att göra tre månader någonstans, förmodligen i Italien.

Ort kan jag inte rekommendera någon speciell då jag bara varit i Serre Chevalier och Valtournenche men när jag gör det kommer det nog i.s.f. bli i eller i närheten av Valtournenche eftersom jag trivdes så bra där. Och för att Italienarna är så förbannat trevliga jämfört med fransoserna som verkligen gör sitt bästa för att man inte ska känna sig välkommen. Om jag hade säsongat i när jag var ung hade jag sannolikt skitit fullständigt i detta men nu tycker jag att det är en av dom viktigare aspekterna. Och om man har bil så finns det bra möjligheter att testa andra system.

Det jag däremot tänkte säga är att oroa dig inte för det sociala. I Valtournenche fanns det ett litet skönt gäng gubbar av olika nationaliteter som hängde på byns krogar på kvällarna som bjöd in mig att åka med dom. Dock tackade jag vänligt nej p.g.a. att jag insåg att jag skulle sinka dom rätt kraftigt. Det hindrade mig dock inte att tjöta med dom på byn (krogen :cool: ). Nu lider jag förvisso av kraftig mundiarré och en del "följdsjukdomar" men jag tänker att om man bara är lite skön, social och kan bjuda på sig själv så bör det inte vara några större problem att skaffa sig ett gäng på plats oavsett var man sin bas. Möjligen hjälper det en aning om det är en liten håla.

Senast ändrad:
Old man skibum
Hej,Champoluc utan tvekan. Bodde i Saint Jacques, längst upp i dalen,gångavstånd till Frachey liften.( Kolla pistkartan), bor i La Morra sedan april,drar till aperna i december, har bott i Monforte d Alba också rekommenderar hela Langhe till den som är intresserad av mat och vin.Sedan är det bara 1,5 timme till Vall'e Maira,grymt område, både sommar och vinter,ingen massturism,riktigt genuint om man nu gillar det, många talar fortfarande Occitanska som i Languedoc i Sydfrankrike.
Var hittar du direktflyg till Turin??
Inte från Sverige i alla fall 🤷
(Försök hitta en biljett efter nov..)
Turin, ny tidttabell 1oktober, annars Klm

Old man skibum
Hej
Jag fyller 60 i år och tänkte fira det med åka skidor 6 veckor i feb-mars och söker boende.
Jag har tänkt att åka till Val Thorens eller Val d'isere eftersom dessa orter ligger på hög höjd (snösäkert) erbjuder varierande skidåkning. Var det gäller skidåkning gjorde jag mina säsonger på 90-talet. Gillar all skidåkning, bara det går nerför. Men ett äventyr med stighudar är alltid roligt.

//Jerker

Old man skibum
Hej
Jag fyller 60 i år och tänkte fira det med åka skidor 6 veckor i feb-mars och söker boende.
Jag har tänkt att åka till Val Thorens eller Val d'isere eftersom dessa orter ligger på hög höjd (snösäkert) erbjuder varierande skidåkning. Var det gäller skidåkning gjorde jag mina säsonger på 90-talet. Gillar all skidåkning, bara det går nerför. Men ett äventyr med stighudar är alltid roligt.

//Jerker
Bra där!!!!👍

Old man skibum
Hej, jag har precis bestämt mig för att göra min första sässong i mogen ålder.
Hyrt en lägenhet för hela sässongen i La Thuile och kommer att ta bilen ner någon gång efter jul.
Då det är "Freeride" jag är intresserad av hoppas jag kunna hitta några likasinnade att åka med i La Thuile / Courmayeur.
Kommer förhoppningsvis att lösa sig.

Old man skibum
Hyrt en lägenhet för hela sässongen i La Thuile och kommer att ta bilen ner någon gång efter jul.
Då det är "Freeride" jag är intresserad av hoppas jag kunna hitta några likasinnade att åka med i La Thuile / Courmayeur.
Kommer förhoppningsvis att lösa sig

Old man skibum
Hej!

Det gör du helt rätt i!

Jag gjorde detsamma för ca 10 år sedan. Nu har jag gjort 7 säsonger där. Kommer ned början dec. Underbart område, både LTH och Courma (och hela Aostadalen). PM:a mig så ses vi där!

Svante

Old man skibum
Kommer förhoppningsvis att lösa sig.
Grymt! Återkom gärna med recension 👍🏻

Old man skibum
Har fyllt 65. Åker sedan jag fyllde sextio 4 veckor i följd till Österrike/Italien varje vinter. Frun som fortfarande jobbar kommer ner 10 dgr, övrig tid tillbringar jag ensam med skidåkning och god mat. Är väl bara att konstatera att i vår ålder söker man inte det brantaste och mest svårtillgängliga åken. :) . Det är i vilket fall en fantastiskt tillvaro som man hoppas alla tar chansen att uppleva. Dyrt men värt varenda krona.

Old man skibum
Hej. Vart letar ni efter boende om ni gör det innan ankomst?
Jag vill åka ner 1 månad nu i februari, är öppen för alla olika orter. Jag har letat runt efter boende men hittar bara för veckovis eller hela säsongen.
Delar gärna lägenhet med andra då jag tycker om att ha folk runt mig, men skulle helst vilja att dessa andra ialla fall är 30+ år.

Hur har ni hittat era boenden?

Old man skibum
Hej, har börjat leta boende i både Verbier och Aosta. Men som nån skriver, ganska dyrt. Vad skall man förvänta sig att betala per månad vid en längre vistelse? Jag är faktiskt mest sugen på Aosta, tror att hänget är skönare där än bland alla Genevebor i Verbier men hittar inga vettiga boenden. Är mest sugen på courmayeur eller champoluc. Någon som har nåt bra ställe, förutom airbnb att leta lägenhet på?

Old man skibum
Hej, har börjat leta boende i både Verbier och Aosta. Men som nån skriver, ganska dyrt. Vad skall man förvänta sig att betala per månad vid en längre vistelse? Jag är faktiskt mest sugen på Aosta, tror att hänget är skönare där än bland alla Genevebor i Verbier men hittar inga vettiga boenden. Är mest sugen på courmayeur eller champoluc. Någon som har nåt bra ställe, förutom airbnb att leta lägenhet på?
Hej!

I själva Courmayeur, eller i närområdet inklusive Dolonne, är det svårare och svårare att hitta säsongsboende. Endera vill de hyra ut hela året, eller så är det Air bnb och då blir det dyrt... Men man kan hitta 1-2 rum för runt 1 000 - 1 200 €/månad + el o värme som kan bli 200 - 300 ytterligare. Har man riktig tur kan man hitta lite billigare. Bäst är förstås om man kan dela en 2-3 rummare på 2-3-4 personer, då kan det bli rätt rimligt.

La Thuile kan också gå, och har man bil eller kan tänka sig buss så kan man leta i Entreves, Pallasieux, Pré saint Didier, Morgex, La Salle.

Casa.it är lite som Hemnet, men även för uthyrning. Lokala mäklare (Googla "immobiliare Courmayeur"). En FB-grupp som heter "Courmayeur nel bene nel male" är också bra. Använd ChatGPT eller translate eller något och skriv på Italienska till att börja med, en del orkar inte svara på engelska....

Old man skibum
BOKAT! Har nu bokat 8 veckor i Verbier. Det var väldigt svårt att hitta vettiga boenden, både Aosta och Verbier. Skickade säker förfrågan på 10 lägenheter på Airbnb och blev nekad på alla. Prislappen var också uppe på hotell-priser vilket jag också då började kolla. Men hittade till slut, via tips från ett av hotellen, en bra lägenhet 5 meter från La Rouge! Jag har lägenheten 31 januari till 28 mars. Känns nästan overkligt. Det blir givetvis en massa frågor som hopar sig men jag tror allt löser sig. Finns det någon annan på väg dit i vår, gärna i min ålder? Har även en fundering att ta guide första veckan som får visa mig de bästa åken att köra den dagen det kommer snöa ordentligt. Någon som har någon bra guide att rekommendera? Kanske någon som vill dela guide? Jag har tex inte tagit mig till baksidan Monte Forte och gör det ogärna själv... Skall bli sjukt kul och ser fram emot tips och inspo. 198 dagar kvar ;)

Tillbaka
Topp