Familjeskidåkning i Norge efter jul?

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Pga familjesituation kommer vi inte iväg med familjen till fjällen på sportlovet, så jag fick ett infall om att ta ett skidresa direkt efter jul istället.

Vi kommer åka från norra västkusten och vill inte ha allt för lång resväg, så då kanske Norge är ett alternativ? Hur är Trysil, Hafjell och Kvittfjell under mellandagarna normalt sett? Svinkallt?

Hade varit roligt med något annat än Sälen eller Branäs. Har barn på fyra och åtta där den äldre tränat med lokala skidklubben ett år och fått upp farten men den yngre fortfarande är nybörjare. Vad skulle passa en familj bäst? Andra tips inom ungefär samma restid?

Pga familjesituation kommer vi inte iväg med familjen till fjällen på sportlovet, så jag fick ett infall om att ta ett skidresa direkt efter jul istället.

Vi kommer åka från norra västkusten och vill inte ha allt för lång resväg, så då kanske Norge är ett alternativ? Hur är Trysil, Hafjell och Kvittfjell under mellandagarna normalt sett? Svinkallt?
Halvt polarmörker och ”svinkallt” är det väl överallt i fjällen vid Jul. De norska fjällen ligger i alla fall något längre söderut än de svenska.
Jag skulle helt klart rekommendera Norefjell för er med sina långa fina nerfarter. Och också viktigt vid den årstiden är att Norefjell har fina pister (och lättillgänglig offpist) vid Bösäter liftarna som ligger i direkt söderläge.
Och du har mycket nära till Norefjell från norra Västkusten.
Hade varit roligt med något annat än Sälen eller Branäs. Har barn på fyra och åtta där den äldre tränat med lokala skidklubben ett år och fått upp farten men den yngre fortfarande är nybörjare. Vad skulle passa en familj bäst? Andra tips inom ungefär samma restid?
Röldal är också jättefin skidåkning i vacker riktigt alpin omgivning. Nerfarterna ligger i sydost läge. Men hit är det några timmar längre att köra.

Vi brukar åka V1 i norge, brukar finnas billiga boenden på finn.no, då norrmännen går i skolan.
Det kan vara kallt eller super, 2 års sedan kom århundradets snöfall i Hemsedal, förra året -20 i tre dagar i Norefjäll.
det är en chansning så klart i både Sverige och Norge då dagarna är korta o minimalt med ljus. Men inte särskilt kul att vara hemma den tiden.
Röldal är onödigt långt att åka för 4 och 8 år, bättre med Trysil Hafjell eller Norefjell.

Min uppfattning är att Hafjell eller Trysil är bäst för variationen är större, Upptäckarglädjen blir större när man kan åka runt på olika sightseeing för barnen. Alle de 3 orterna har bekväm resa från Bohuslän, raka spåret nästan.

Geilo är trevligt och snösäkert med barn och för vuxna. Fina omgivningar och lätt att få uppsikt över. Ett Ramundberget med mer kräm.

Jag har varit i Hafjell och Kvitfjell också och det är stor skillnad på publiken på de två skidområdena. Hafjell är ett utpräglat barnfamiljstillhåll och Kvitfjell har mer vuxen (lite ”high-society”) publik.
Kvitfjell är mindre men trevligare tycker jag och mer varierande i olika väderstreck, t ex Fjellheisen som är en modern sittlift har ett antal fina nerfarter i söderläge. Där finner man också lunchstället Tyrihans som är något så ovanligt som en norsk restaurang i backen med top-notch kvalitet.

Smaken är som baken som synes ovan! :) Instämmer med allt egentligen. Har varit på några av ovanstående och har gillat både Kvitfjell, Hafjell, Trysil och Geilo.
ABSOLUT ska ni börja upptäcka Norges skidåkning om ni bor på norra västkusten! Sälen och Branäs kommer efter alla de nämnda orterna, plus tråkig bilväg dit från västkusten. Som sagt, det är förstås inte varmare i Norge än i Sverige vid samma tid. Men norska kronan är lika skruttig som den svenska så... Bra idé!

Känns som en klassiker senaste åren. Det efterfrågas tips. Tips fås. Dialogen fortsätter mellan aktiva medlemmar. Trådstartaren känner sig antagligen nöjd och kryper långsamt ut, utan någon som helst återkoppling.

Känns som en klassiker senaste åren. Det efterfrågas tips. Tips fås. Dialogen fortsätter mellan aktiva medlemmar. Trådstartaren känner sig antagligen nöjd och kryper långsamt ut, utan någon som helst återkoppling.
Trådstartaren kanske har fullt upp att leta boenden och övertyga resten av familjen :)

Försöker hänga med i tråden och är väldigt tacksam för alla tips.

Har en inneboende rant om att folks googlande och chat- gpt:ande förändrat hur man ser på att få hjälp även i forum. Annat var det på den tiden man skrev + och alta vista höll i trådarna. När sökmotorerna var urtröga. Tacksamheten var enorm över att få hjälp av någon som förstod.

Idag finns sökhjälpen i en stillsamt formulerad mening, baserat på alla de tacksamma asen som genom åren bidragit med kunskap.

Till TS, lycka till med ditt letande. Och styrkekramar för att människor (även sen längre tid tillbaka) inte har förmåga att uppbringa samma engagemang kring skidåkning som topp 10%.

Norefjell är närmast om du åker söder ifrån. Trevligt ställe för några dagar med fina pister. Hafjell och Kvitfjell är två bra system som har allt man behöver; dessutom delar dom liftkort så vill ni upptäcka så är det perfekt. Blir Hafjell i mellandagarna för min del, brukar vara många öppna backar runt den tiden (och ofta innan, då det även är mycket billigare och lugnare).

Du får börja med ett ställe, och jobba dig igenom dom andra framöver helt enkelt.

Norefjell, Hafjell och Kvittfjell låter nog mest intressant. Känner spontant att jag har för dålig koll på Norge vad gäller skidåkning, jag var liten när jag var där senast.

Bor på östkusten numer, men firar jul på "rätt" sida i år så då tänkte jag att det är dags att passa på och upptäcka vad grannlandet har att erbjuda! Hemresan österut får nog bli med övernattning i Karlstad eller annat lämpligt ställe. Där finns ett kul fängelse-hotell :).

Norefjell, Hafjell och Kvittfjell låter nog mest intressant. Känner spontant att jag har för dålig koll på Norge vad gäller skidåkning, jag var liten när jag var där senast.

Bor på östkusten numer, men firar jul på "rätt" sida i år så då tänkte jag att det är dags att passa på och upptäcka vad grannlandet har att erbjuda! Hemresan österut får nog bli med övernattning i Karlstad eller annat lämpligt ställe. Där finns ett kul fängelse-hotell :).
Hur många dagar planerar ni att åka skidor?ä, weekend, vecka?

Dåligt med matställen i Norefjell. Inget problem om lagar mat hemma.
Finns mycket boenden på airbnb för en vettig peng där.
Finns restauranger vid Höyfjellshotellet vid Böseter, Skistua en bit från den stora sittliftens toppstation samt vid dalstationen.
Finns även några bänkar vid Skistua och dalstationen att sitta på ifall man har med sig egen ”nistepack”.

Med 1000 meters fallhöjd reser sig skidfjället ovanför Noresund. De olika pistnerfarterna är riktigt fina hela vägen ner. Böseter områdets liftar ligger till vänster utanför bilden och uppe på fjället, men syns inte nerifrån Noresund.
1727428534642.jpeg

Senast ändrad:
Är det någon som vet något om Ilsetra Hotell i Hafjell? Det ser ut att ligga riktigt fint högtuppe på fjellet, men hur ligger det i förhållande till liftar, är det ski-in/ski-out?

Gissar att det är ski in/out medelst rejäl stakning. Särskilt "out" tror jag att man får ta sig förbi ganska många hytter, men kanske finns det bra skidvägar. VI åkte vilse bland hytterna i det området en gång. Fråga hotellet!

Edit: Tror inte man ska räkna med ski in/out. En rescencent på booking.com skriver: "Skidbackarna kunde endast nås med bil. Busstransport inte längre möjlig trots att hotellet hade nämnt detta". Så det får nog bli att köra till Gaiastova 5 minuter bort. Det är mycket flackt uppe på detta fjäll - de bästa backarna ligger ner mot dalen. De översta gröna backarna går inte att få upp styrfart i om vinden blåser från fel håll...

Senast ändrad:
Gissar att det är ski in/out medelst rejäl stakning. Särskilt "out" tror jag att man får ta sig förbi ganska många hytter, men kanske finns det bra skidvägar. VI åkte vilse bland hytterna i det området en gång. Fråga hotellet!
Hittade en recension som sa samma sak. Plockar med pulka till 4-åringen i så fall.

Hittade en recension som sa samma sak. Plockar med pulka till 4-åringen i så fall.
Läs mitt tillägg ovan... men gissar att en duktig "skejtare" kan klara det på alpinskidor. Litet beroende på hur det ser ut med snö invid vägarna. På vissa ställen fanns det "pistat" för alpin ski/in-out, på andra ställen kunde man staka bredvid längdspåren. Men vi var aldrig så högt upp som detta hotell.

Nu är fem nätter i Hafjell bokade, tack för all input och feedback!

Nu till det verkliga problemet: vilka skidor man ska ta med 😄
Pistskidor/Allmountain.
I stort sett all terräng utanför pisterna är redan exploaterad med ”hyttepest” i Hafjell och Kvitfjell. Inte mycket offpist terräng kvar.

OBS!
Glöm inte att besöka Kvitfjell också.
Mindre men bättre skidåkning tycker jag, och fjällpanoramat är vackrare och mäktigare här, bl a magnifik utsikt över Rondane massivet, och på avstånd även Jotunheimen.
Maten är bättre här också (Tyrihans).

Och prova Norefjell nästa år, är skidåkningsmässigt bättre tycker jag, inkl. lättillgänglig och snäll offpist som det också finns här, och inte så mycket ”hyttepest”.

Trevlig resa till Gudbrandsdalen önskar jag er!

Utsikt mot Rondanefjellen med flera +2000m toppar, sett från Kvitfjell.
1729070742925.png

Det finns faktiskt några dedikerade offpistområden i Kvitfjell (som är mysigt!) men jag testade dem aldrig.
Annars som PC skriver är det många hytter bredvid pisterna, men i det enorma hyttområdet ”skiers left” om systemet i Hafjell fick fru fredw och jag oplanerat (vi åkte vilse på jakt efter vår hytte) testa något som liknade skogsskidåkning mellan de mestadels obebodda hytterna! 😄 Ganska kul. Tyckte jag. 😉
Bäst gillade jag backarna på sidorna i nedre delen av systemet. Toppen är knappt en topp, snarare en högplatå.

Ett råd till bilisten är att bilvägen upp till Kvitfjells mellanstation på framsidan är ganska ”hårig”, osandad, lång och delvis brant. Man kan parkera i dalen istället. Och testa OS-störtloppet på vägen ner (eller ta liften ner igen, det är delvis mycket brant).

Senast ändrad:
Det finns faktiskt några dedikerade offpistområden i Kvitfjell (som är mysigt!) men jag testade dem aldrig.
Menar du det som heter ”Pudderskogen” och ligger skiers right från Varden?
Det är en gles gransluttning med grön/blå lutning.
Åkte alla pisterna på den annars fina ”Vestsiden” (där Tyrihans ligger), men kunde inte se någon offpist terräng, i så fall hade man fått kryssa över alla privata hyttetomter och garageuppfarter med Porsche Taycans.
Ett råd till bilisten är att bilvägen upp till Kvitfjells mellanstation på framsidan är ganska ”hårig”, osandad och delvis brant. Man kan parkera i dalen istället.
Ja, parkera nere i Gudbrandsdalen vid Olympia Express.
Fin piståkning uppe från toppen på den sidan också. Dock kan den nedre delen vara isig om de har haft störtloppsträning här, från mellanstationen och ner är pisten samma som Lillehammer OS störtloppsbana. Inte extremt brant men jobbig att åka bitvis om det är isigt.
Skuggigt och kallt förstås på eftermiddagen på den här sidan i januari.

Menar du det som heter ”Pudderskogen” och ligger skiers right från Varden?

Nej den sidan såg väldigt flack ut och vi tog oss aldrig dit. Jag tänkte på det område som jag markerat med gult på bilden nedan, och som är markerat som "frikörning/off-pist" på liftkartan. Den liften var dock stängd när vi var där. Men på flygfoto från 2024 ser jag inga hytter där.

1729078358433.png

Nej den sidan såg väldigt flack ut och vi tog oss aldrig dit. Jag tänkte på det område som jag markerat med gult på bilden nedan, och som är markerat som "frikörning/off-pist" på liftkartan. Den liften var dock stängd när vi var där. Men på flygfoto från 2024 ser jag inga hytter där.
Så här ser det ut i verkligheten, var ska man åka?
De båda liftarna har sina toppstationer på krönet i mitten av bilden.
Det enda jag kan se är det lilla lilla inringade området, kanske 100m långt. Till höger och vänster om det är det pist igen.
1729079095137.jpeg

Senast ändrad:
Det är nästan 700 meter i sidled mellan liftarnas toppstationer varav den högra liftens topp ligger på kalfjället minst 400 meter bortom övre delen av den plats du ringat in. Du får kanske kolla själv, t ex på Google maps där man ser hur liftarna går, att skogen är tydligt utglesad inom ganska stora områden och att där inte finns några hytter. Det finns ett par panoramafoton tagna nära den högra liftens topp (som inte syns på ditt foto från dalen, möjligen vid den lilla tagg som avtecknar sig mot himlen högre upp). Ingen av oss har tydligen utforskat detta område.

1729081895709.png

Senast ändrad:
Ja, det är det område som jag har ringat in på mitt foto. Och det är mer än 100m, perspektivet ljuger lite. Det är smala skogsremsor mellan pisterna, den längsta 450m (jag vet inte hur mycket den övre delen ovanför träden lutar). Men jämfört med offpist möjligheterna i Norefjell och Röldal så är det inte mycket. Du får åka till Kvitfjell igen och prova om det kan va nåt.🌲⛷️;)
Jul/Nyår, feb eller Påsk, det är bara att välja.☝️

Kvitfjell.png

Letade fram en gammal pistkarta...Det gulmarkerade området är helt ok att åka i! Där kan man hitta fin skogsåkning. Området var faktiskt markerat som offpistområde på tidiga pistkartor men tyvärr tror jag att en kille omkom i en lavin och man ändrade pistkartan. Vanligtvis är det för lite snö längre ner i dalen. Kan också vara kul att köra nedanför Gudbrandsgård hotell men ingen större upplevelse och det kan också finnas taggtråd...känns som jag har skrivit det här tidigare :)

Visa bilaga 34184
Letade fram en gammal pistkarta...Det gulmarkerade området är helt ok att åka i! Där kan man hitta fin skogsåkning. Området var faktiskt markerat som offpistområde på tidiga pistkartor men tyvärr tror jag att en kille omkom i en lavin och man ändrade pistkartan.
Det är mellan 30 och 45 gr brant i den övre delen av den sluttningen.

Men nordens bästa backe har Kvitfjell lätt i olympiabacken. Rolig och krävande och pga dess rykte (?) oftast inte mycket folk vilket gör att det går att trycka på ganska bra. Tycker även Hafjell har några vassa branta långa pister, men håller med om att stugbebyggelsen blivit lite väl utbredd där, särskilt när den når så långt upp på berget.

Norefjell har också bra åkning, lite mer möjlighet till off pist men mer enformigt system. Tycker inte heller riktigt liftarna hänger ihop på optimalt sätt, men fin fallhöjd och bra brant på sina ställen (inte på toppen dock..). Oavsett är orterna värda ett besök! Bor man på västkusten är det en no brainer att åka dit istället för svenska fjällen, tycker åtminstone jag. Men heads up att det kan bli rejält kallt i januari, neråt minus 30 hade vi i Norefjell v1. Men det i dalen, på toppen bara -15 och strålande sol.

Tillbaka
Topp