[Artikel] Första skidanläggningen i Sverige öppnar imorgon

Redaktionen

Aktiv medlem
hostparken-2024-1000x562.jpg

Imorgon öppnar Kläppen upp för skidåkning – först i Sverige!

Läs hela artikeln:

Är du på plats då?
Är inte du en gammal parkråtta?
Kläppenlover!
Sköjer bara, skidsuget är så monumentalt nu så att bara prata om åkning känns som en offpistrepa.
⛷️ H C
Nä, försökte bli parkråtta, men är fortfarande bitter för att vi på 90-taket blev utschasade från första ”snowboardparken” (som det hette då i Kläppen) eftersom vi hade två plankor på fötterna och inte en bräda!!😡😡
Motiveringen var att vi ”kasade” sönder halfpipen för snowboardåkarna….
🤣🤣🤣
Sen insåg jag dessutom att jag är för feg och för lite av en gymnast för att bli bra i parken!!! Och inte har det blivit bättre ju äldre jag har blivit…..!!!! 😭😭😭
Men jag måste erkänna att jag fortfarande blir avis när jag ser vilka grymma trick som görs!!
Och förra året kunde man i alla fall ”låna” lite av snön i utkanten av Kläppenparken på höstlovet för att låta stighudarna känna lite på snö…..😉
1728012410017.jpeg

Det skulle vara intressant att se en kalkyl på vad det kostar att spara snö (där ca 50% försvinner över sommaren) jämfört med att tillverka ny snö på hösten.

Någon som har input?

Det skulle vara intressant att se en kalkyl på vad det kostar att spara snö (där ca 50% försvinner över sommaren) jämfört med att tillverka ny snö på hösten.

Någon som har input?
Jag tror att det bygger på att mer än 50% är kvar. Ser man på bilder (bla om man följer webkameran i Kåbdalis) så minskar inte snöhögarna mycket över sommaren. Här står det 15-30%: https://www.ltu.se/aktuellt/nyheter...07-ny-forskning-om-basta-satten-att-lagra-sno

Jag tror att det finns betydligt mer erfarenhet nu 2024 än då min länk skrevs, 2020.

Jag tror att det bygger på att mer än 50% är kvar. Ser man på bilder (bla om man följer webkameran i Kåbdalis) så minskar inte snöhögarna mycket över sommaren. Här står det 15-30%: https://www.ltu.se/aktuellt/nyheter...07-ny-forskning-om-basta-satten-att-lagra-sno

Jag tror att det finns betydligt mer erfarenhet nu 2024 än då min länk skrevs, 2020.
intressant; och då blir frågan varför inte alla anläggningar sparar snö...?
(om endast 15-30% av den sparade snön försvinner så måste det väl vara billigare än att tillverka ny snö?)

Den stora vinsten med sparad snö är väl tiden, att kunna öppna tidigt. Ex Vålådalen längd i Oktober och Idre utförs.
Med sprutad snö måste man ju vänta på kylan.
Här sparade dom snö i stora parken förut, det går ju åt ett gäng kubikmeter till dom där jättehoppen.
Men sedan dom förformade hoppen sparar dom inte snö längre.

Är det bara jag som är skidsugen nu eller?⛷️
Jag får snart be doktorn skriva ut något nervlungnande🫣

Någon som har input?
Om du ska lägga snö på hösten i marginalgrader blir produktionen väldigt dålig produktion , det är inte värt att lägga mycket snö när tempraturen är nära nollan. Att lägga snö i januari när det är torrt i luften och -15 det är otroligt kostnadseffektivt om man jämför.

Någon som har input?
Jag tror största vinsten ligger i att de kan öppna såpass mycket tidigare än om man inte sparar snö. Det är väldigt svårt att lägga snö tidig höst just för att det är för varmt så det krävs väldigt mycket mer resurser än om man sprutar extra mycket när förhållandena är bra för att sedan spara snön under sommaren.

Om du ska lägga snö på hösten i marginalgrader blir produktionen väldigt dålig produktion , det är inte värt att lägga mycket snö när tempraturen är nära nollan. Att lägga snö i januari när det är torrt i luften och -15 det är otroligt kostnadseffektivt om man jämför.
Dessutom är (var) det ju sjukt mycket roligare att jobba när man nästan kunde se med blotta öga hur snöhögarna växte minut för minut en kall och torr natt jämfört med när man sprutade vid -3 grader och det knappt hade blivit en decimeter efter en hel natts jobb....
Jag håller tummarna för en kall och krispig november i hela fjällkedjan i år....!!

Tillbaka
Topp