[Artikel] Glaciär nära Riksgränsen på väg att kollapsa – "utom räddning"

Redaktionen

Aktiv medlem
0O7A4294-1-1000x506.jpg

Kårsaglaciären, som ligger mitt emellan Riksgränsen och Abisko i norra Lapplandsfjällen, har delvis kollapsat av den extremt varma sommaren. Hela fronten har abrupt smält bort och skapat en brant isbräcka, som stupar ned i en sjö som bildats framför glaciären.

Läs hela artikeln:

Åka Skidor skrev i senaste numret att trenden bland resenärer är att istället för att åka på en långresa, är det nya att åka på två weekendresor till alperna. Så najs!

70% kan tänka sig att flyga mindre för klimatets skull. 30% bryr sig inte om den där glaciären.

Hemsk, andra glaciären som drabbas i år då.
Skönt att iaf vår regering vet att billig bränsle och billiga flyg är rätt väg framåt 🙄
Undrar hur man fortfarande kan blunda för det som händer.

Hemsk, andra glaciären som drabbas i år då.
Skönt att iaf vår regering vet att billig bränsle och billiga flyg är rätt väg framåt 🙄
Undrar hur man fortfarande kan blunda för det som händer.
Sluta få det till att vi eller vår regering kan gör nåt åt det.
Enligt denna lista är Sverige långt ner på utsläppslistan:
Kina släpper ju ut en tredjedel av all koldioxid så man kan ju börja där.

Sluta få det till att vi eller vår regering kan gör nåt åt det.
Enligt denna lista är Sverige långt ner på utsläppslistan:
Kina släpper ju ut en tredjedel av all koldioxid så man kan ju börja där.
Ja, precis! Sluta köpa billig skit från Kina! Nog färre än 70% som kan tänka sig det tyvärr. In på Temu etc. och klicka hem billiga kopior bara.

...och helst köpa elbil utan något batteri i alls... Det är ett dilemma. Men absolut, och jag har själv ändrat uppfattning. Jag trodde förr att utbyte, öppenhet och handel skulle utveckla och öppna upp Kina (och Ryssland) i demokratisk riktning men erfarenheten talar emot det.

...och helst köpa elbil utan något batteri i alls... Det är ett dilemma.
Väl ändå bättre än att köpa en smutsig fossilbil som drivs på bensin från diktaturstater i Mellanöstern.
Min elbil är tillverkad i EU och har ett batteri tillverkat i Sydkorea. Fruns elbil är helt från Sydkorea. Så jag är nöjd med de valen.
Undvik om möjligt företag från diktaturstater (t ex Volvo).

Sverige ser alltid rätt bra ut, ja. Men der beror ju också på att man inte ser utsläpp vi förorsakar i andra länder. Som många skrev köps ju massor skit från Kina eller kläder från Bangladesh. Köper man elektronik är det nästan omöjligt att undvika att det är kinadelar i det, tyvärr. Då gäller det att helst gilla sina gamla grejor lite längre... som med så mycket.
Sen är all utsläpp lika dåligt. Oavsett om det släpps ut i Kina eller här. Så att uppmuntra till att flyga mer är svårt att argumentera för,med dagens klimatutveckling. Och där kan våren regering gära nånting. Klart vi kan blir bättre här i Sverige. Klart Kina kan blir mycket bättre. Men det kan inte vi påverka på annat vis än att sluta köpa från Kina.... Att leva miljövänligt är inte så farligt, svårt eller obekväm, har jag nog sagt tidigare. Och det skadar inte att minska vår utsläpp, oavsett om Kina släpper ut mer.

Tillbaka
Topp