[Artikel] Sunne öppnar skidanläggningen igen

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_9148-1000x1251.jpg

Nu står det klart att Ski Sunne öppnar upp för skidåkning igen efter konkursen! 

Läs hela artikeln:

Jag var där två gånger under julen 23 och turade upp med stughudar. Första gången tog vi Ekebybacken, den som går under namnet familjebacken och åkte puder i 40 cm.
Andra gången turade jag och brorsan hela vägen upp till toppen via den 2 km långa Hertigen, (blå backe som påminner om Österrikiska alperna!). 270 fallhöjd. Två fina åk med pannlampa, först i den snälla Akka-backen från toppen och sedan ner i den stora backen i vid sittliften, Kavaljern röd-svart. Ca 50 cm puder.
Magisk afton med brorsan!

Nu vet jag att den alpina skidklubben i Sunne är skidåkare och tänker som skidåkare, Finnfallet som berg är helt grymt om man jämför med Branäs och Hovfjället.
Så åk dit nu och ha det skoj! Bada 3.5 timmar från Göteborg!

Hur är det med boende i Sunne? Det verkar inte finnas så mycket boende precis vid anläggningen som på andra ställen. Hur är first camp Sunne?

Senast ändrad:

Tydligen är det flera förbättringar som väntas när nya ägare tar över. Jättebra.

Helt klart är detta ett alternativ jag kan tänka mig om man vill åka skidor ett par dar eller nåt och inte vill köra flera timmar extra till Sälen.

Tydligen är det flera förbättringar som väntas när nya ägare tar över. Jättebra.

Helt klart är detta ett alternativ jag kan tänka mig om man vill åka skidor ett par dar eller nåt och inte vill köra flera timmar extra till Sälen.
Är det bara kallt så dom kan göra snö, eller en snövinter, så är Finnfallet (som det hette på 80-talet) jäkligt bra skidåkning.
Med dagens carvingskidor är ”Familjebacken” heter nu mer Ekeby en riktigt bra backe. Branäs har ingen backe som motsvarar denna skulle jag vilja påstå, och då åker jag mycket i Branäs.
Kavaljeren och Patron klassiska röda backar med bra lutning. Hertigen en riktigt trevlig backe med blå/grön lutning. Lite som backe 13 i Trysil, men med några smalare partier.
Hoppas de får vädergudarna med sig så dom kan få fart på anläggningen i vinter.

Ja vädret är viktigt. Får hoppas på minusgrader under många dagar inom kort så snöproduktionen blir ordentlig. Sen får det gärna bli en bra vinter i övrigt.

Sunne klarar sig fint på de minusgraderna man får om man vill tillverka snö. Stället har varit misskött.

Sunne klarar sig fint på de minusgraderna man får om man vill tillverka snö. Stället har varit misskött.
Plöjde ju ner alla pengar i downhill satsningen, uppgraderat snöanlägg, led av skyhöga elpriser och som grädde på moset en eländig vinter för två år sedan.
Dom lever på daggäster, men ingen kan ta i från dom fallhöjden och dom trevliga backarna.
Får se nu om de nya ägarna kan få fart på verksamheten. Men utan gäster inga intäkter.

Tillbaka
Topp