Lange RS - vad skiljer i konstruktion mellan olika flex?

arraksboll

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderingar på nya pjäxor i butiksracer-kategorin. Langes nya RS-serie (säsong 24/25) i MV (100 mm läst) ser på pappret lovande ut, och ska vara relativt smala över ankel och häl, vilket låter som perfekt för mina ankfötter. Min erfarenhet av liknande pjäxor säger att 130-flex är lite väl styvt för mig, och 120 skulle passa mig bättre. Nu undrar jag om det är någon som vet om RS 120 MV har samma skal som RS 130 MV, bara mjukare innersko? Det skulle kunna påverka mitt val.

Kan väl passa på att fråga om det är någon som kan rekommendera liknande pjäxor från annan tillverkare. Alltså en stadig väldämpad pjäs i tjock plast som kan fräsas för att ge plats för Haglunds-knölar på hälarna, men med en generös passform. (Jag har kört en del på Atomic Redster CS 130, 96 mm läst, och trots skytteltrafik till Alpingaraget vill det sig inte.)

Hej!

Sånt här materialsnack gillar jag! Dels för att jag också upplever plast olika, dels för att jag kör Lange som du refererar till. Jag vill meddela direkt att jag inte har några konkreta svar på dina funderingar än, men nyfikenheten har väckts och jag kommer söka vidare.

Jag har kört Lange RX MV 130 i många år. Min pjäxa är från 2016 tror jag. Som komplement så köpte jag senare en Lange RS MV 130, som skulle gå som tränarpjäxa. Identisk, tänkte jag. Men jag upplever skorna nästan väsensskilda. Förutom att innerskorna är olika, så började jag undersöka materialen och konstruktionerna i de båda modellerna.

Mina RX är konstruerade i två olika plaster, PU i manschetten och PE i skon. PE (polyeter/polyeten) är en termoplast vars egenskaper varierar med temperatur. PU (polyuretan) är inte en termoplast och påverkas därför mindre av temperatur. Mina RS har PU i både sko och manschett, och sannolikt påverkar detta min upplevelse.

En tredje sak jag upptäckte när jag meckade med skorna är att RS har en solid yttersula, medans RX har en bikake-konstruktion. Jag tror att detta också påverkar upplevelsen.

Summa summarum: skorna ser identiska ut, har samma storlek och lästbredd. Men innerskon, materialet i skon samt den mindre solida sulan gör att jag upplever RX som mycket mjukare.

Jag vet att man på senare RX (innan den försvann) tillverkade den i PU/PU likt den blå RS. Innerskon har nog alltid varit olika och hur sulans konstruktion utvecklats vet jag inte. Men kanske var modellerna mer lika i nyare upplagor.

Så, åter till dina funderingar. Utifrån hur skorna tidigare konstruerats, kan det alltså vara skillnad i både konstruktion och material mellan 120 och 130. Eftersom du väckte mitt intresse och jag nu skrivit ett evighetslångt inlägg som inte svarar på din fråga ber jag att få återkomma. Lite googling på "material Lange RS 120" respektive "material Lange RS 130" kan man nog få fram en del på. Däremot har jag inte sett att någon beskrivit skillnaden i konstruktion, den upptäckte jag själv.

Langes tävlingspjäxor, RS Zx, har sannolikt helt annan uppbyggnad även om de visuellt har samma utseende som butiksracer-RS. De har solid sula och troligtvis tjockare plast i både sko och manschett. Men de är tillverkade i PU, som de enklare RS 130. Innerskorna i tävlingspjäxorna är dock mer att likna vid urvridna mockasiner. I alla fall efter en säsong, så stabiliteten/styvheten ligger inte i innerskon.

Bra tråd eftersom jag också kör på Lange. Dessa har alltid passat mig utan modifieringar.
Har dels ett par gamla Grön/vita RX 130. Hur sköna som helst men de blir för mjuka om det blir varmare. Dessa har jag stående i alperna. Bytte till ett par intuition innerskor i dessa eftersom de gamla var helt slut. Funkar perfekt och fryser aldrig i dessa även när det är rejält kallt (gjorde jag inte med de gamla original innerskorna heller).
Därför köpte jag ett par RS 130 som jag enbart kör i Sverige. De är styvare och påverkas inte av temperaturen. Klart bättre att åka i men inneskon är stummare och dessvärre klart kallare. Fryser ofta i dessa om det är lite kallare vilket jag tröttnat på. Borde ju såklart testa dessa med intuition men det är lite svårt eftersom de är i alperna.
Skall ta med RS till alperna och testa dem med Intuition i vinter och om det funkar bra kommer jag pensionera RX. Man vill ju åka och inte värma fötterna under kalla januaridagar i fjällen.
Väger 90 kg om någon undrar.

Jag har väl inte gjort någon djupdykning, men jag har i alla fall googlat lite utan att finna svaret på min fråga. Finns överlag inte så mycket info om senaste generationen RS. Här finns en bra översikt, och i kommentarerna ställs precis den fråga jag hade om 130 vs 120, utan att få ett svar:

Jag var förbi Alpingaraget igår em för att se om det fanns något intressant att prova och om jag kunde få info om RS-pjucken. Till saken hör att jag har storlek 24,5, vilket generellt innebär ett tunt urval i butikerna, och det enda som fanns var Langes rena race-pjuck. Provade två styvheter på denna (92 mm läst) och det skulle absolut gå att få en sådan att funka med lite jobb, men det var ju inte riktigt den typen av pjäxa jag var ute efter. Jag ombads skicka dem ett mail med min fråga om 130 vs 120, och för att de ska kolla om det går att få hem någon modell i 24,5.

Det går att hitta rätt storlek på nätet, men med tanke på hur mycket jobb jag räknar med att det kommer att krävas för att få pjäxorna att passa kan jag bara se det som ett alternativ om det inte går att få tag på pjäxorna på annat sätt.

Jag är 168 cm och väger 72 kg. Inte så mycket hävstång alltså, därav behovet av ett lite mjukare flex.

Jag har väl inte gjort någon djupdykning, men jag har i alla fall googlat lite utan att finna svaret på min fråga. Finns överlag inte så mycket info om senaste generationen RS. Här finns en bra översikt, och i kommentarerna ställs precis den fråga jag hade om 130 vs 120, utan att få ett svar:

Jag var förbi Alpingaraget igår em för att se om det fanns något intressant att prova och om jag kunde få info om RS-pjucken. Till saken hör att jag har storlek 24,5, vilket generellt innebär ett tunt urval i butikerna, och det enda som fanns var Langes rena race-pjuck. Provade två styvheter på denna (92 mm läst) och det skulle absolut gå att få en sådan att funka med lite jobb, men det var ju inte riktigt den typen av pjäxa jag var ute efter. Jag ombads skicka dem ett mail med min fråga om 130 vs 120, och för att de ska kolla om det går att få hem någon modell i 24,5.

Det går att hitta rätt storlek på nätet, men med tanke på hur mycket jobb jag räknar med att det kommer att krävas för att få pjäxorna att passa kan jag bara se det som ett alternativ om det inte går att få tag på pjäxorna på annat sätt.

Jag är 168 cm och väger 72 kg. Inte så mycket hävstång alltså, därav behovet av ett lite mjukare flex.
Har också kollat lite officiell info om 120 vs 130, och det jag ser skiljer är innerskon som du redan nämnt samt strapen. På 120 är den lite enklare med kardborre, på 130 har den spänne. Materialen är samma. Det skiljer även lite vikt, 152 g, där 130 är tyngre. Om det är innerskon samt strapen som genererar högre vikt, eller om det också är lite mer material i 130 framgår inte. Men det skulle förvåna mig om diffen i flex enbart kommer från innerskon. Samtidigt är ju flexibel inget standardiserat mått, så tillverkarna får väl ange detta lite som de vill.

Lange RS 120 MV beställda via Alpingaraget. Tyvärr var leveranstiden 2-3 veckor så det är en viss risk att jag pga resor inte kommer kunna ta dem i bruk förrän efter trettonhelgen.

Snackade en del flex i samband med beställningen. Jag har funderingar på att prova på portåkning och säljaren varnade för att jag då snabbt kan komma att önska mig en styvare pjäxa. Men det är en risk jag är villig att ta för att få en pjäxa som jag kan flexa vid mer normal åkning.

Efter samtalet insåg jag att jag glömt att fråga om 120 och 130 har samma skal :rolleyes:

Lange RS 120 MV beställda via Alpingaraget. Tyvärr var leveranstiden 2-3 veckor så det är en viss risk att jag pga resor inte kommer kunna ta dem i bruk förrän efter trettonhelgen.

Snackade en del flex i samband med beställningen. Jag har funderingar på att prova på portåkning och säljaren varnade för att jag då snabbt kan komma att önska mig en styvare pjäxa. Men det är en risk jag är villig att ta för att få en pjäxa som jag kan flexa vid mer normal åkning.

Efter samtalet insåg jag att jag glömt att fråga om 120 och 130 har samma skal :rolleyes:
Det blir nog bra, du kommer nog gilla dem när du åkt in dig och gjort eventuella anpassningar. Du är ju några storlekar mindre än jag så 120 blir nog rätt!

Det dröjde till efter trettonhelgen innan de fick hem pjäxorna, så jag har hittills bara testat dem vid två tillfällen men kan i alla fall konstatera att de känns väldigt lovande. Man genererar så mycket mer kraft än med mina Atomic Hawx Prime XTD 120 att det blir tydligt att man behöver matcha pjäxan med en skida som står pall. När jag körde Langen i uppkörd pist med mina Rustler 9 kändes skidorna alldeles för mjuka. Är underlaget slätt och man inte kör med 100% satsning i varje sväng funkar det bättre, då är istället känslan att rustlern får bättre kantgrepp.

Har införskaffat ett par nya pistskidor som de ska testas med i morgon.

Tillbaka
Topp