[Annons] Elbil till fjällen? Så gör du – 9 steg

De flesta elbilar har för små lastutrymme.
EV9 perfekt för dina behov. Om du funderar på en ur VAG gruppen på MEB plattform så är det Enyaq som gäller, ID.4 och Q4 e-tron är för små (och saknar Enyaqs premium känsla).

Tesla Y är stor men saknar skidlucka i baksätet och lastöglor i bagaget (och är budget smäck).

Men glöm inte att kyla och takbox är räckviddsdödare för elbilar.

Tesla MY har fällbart baksäte 40-20-40 så man kan fälla mittplatsen, ha 2 vuxna sittande bra bak och ha med sig 5-6-7 par skidor staplade på mittplatsen.
Det gör att man kan resa 4 pers och sitta bra utan att behöva takbox.

Angående upplevd detaljkvalitet kan jag bara instämma och upprepa:

"Tyskar skruvar ihop bilar bra men knackar ihop dålig mjukvara och är långsamma med uppdateringar.

Amerikaner kan inte skruva ihop bilar bra men knackar ihop mjukvara bra och är snabba med uppdateringar."

Man köper inte en Tesla för detaljkvaliteten, man köper Tesla för allt det andra man får. Brukar säga att Tesla är en dålig bil men en jäkligt bra elbil.

Senast ändrad:
Fast ännu mer intressant måste väl ändå vara "average miles per charging hour" i kombination med batteristorlek? Dvs vilken bil som under en långkörning i jämförbar hastighet (och väder) kräver minst total tid (eller andel tid) vid laddplatser? Och då ska man väl inte enbart räkna ren laddtid. Varje laddstopp tar ju X minuter extra utöver själva laddtiden.

Vill man ha mer info hur långkörning fungerar är elbils-ikonen Björn Nylands 1000km Challenges bra att kolla på.
Man behöver inte kolla hela utan kan scrolla till slutet och se summeringen.
Björn är något av en karaktär. 😊

Björn kör samma 1000km med bilarna han testar.
Dock är det olika väder så det blir ju ändå lite variationer i resultaten.
Men blir en bra bild hur det är att köra långt och hur parametrarna batteristorlek, laddhastighet, laddkurva och snittförbrukning spelar in på totaltiden.

Fast ännu mer intressant måste väl ändå vara "average miles per charging hour" i kombination med batteristorlek? Dvs vilken bil som under en långkörning i jämförbar hastighet (och väder) kräver minst total tid (eller andel tid) vid laddplatser? Och då ska man väl inte enbart räkna ren laddtid. Varje laddstopp tar ju X minuter extra utöver själva laddtiden.
Då snackar vi om next level av nörderi :) Skillnaderna i antalet laddstop för top-10 bilarna för en 60-70 mils sträcka spelar ingen större roll.

Då snackar vi om next level av nörderi :) Skillnaderna i antalet laddstop för top-10 bilarna för en 60-70 mils sträcka spelar ingen större roll.

Ok så vad är det då vi snackar om här? Allt är hejsan tjosan toppen och ev skillnader när det gäller total tid för laddstopp spelar ingen roll?

För min del hoppas/tror jag att totalupplevelsen kan bli ännu bättre (även om den tydligen redan är generellt lyckoskapande) ;), och om vi börjar närma oss laddtider ner mot 20 minuter (frånsett ev köer etc) så blir väl batteriernas kapacitet relativt allt viktigare. Då blir vi ju inte heller lika beroende av täta laddstationer (en flaskhals utom på t.ex. autobahn).

Ok så vad är det då vi snackar om här? Allt är hejsan tjosan toppen och ev skillnader när det gäller total tid för laddstopp spelar ingen roll?
Vi snackar om hur många kilometer räckvidd kan man ladda i 20/30/60 min. Om du läste Edmunds artikel och kollade vilka bilar finns i top-15 borde du märka att det inte finns jättestora (dvs 2x) skillnader i deras räckvidd. Dvs det blir apples-to-apples jämförelse.

Vi snackar om hur många kilometer räckvidd kan man ladda i 20/30/60 min. Om du läste Edmunds artikel och kollade vilka bilar finns i top-15 borde du märka att det inte finns jättestora (dvs 2x) skillnader i deras räckvidd. Dvs det blir apples-to-apples jämförelse.

Jag hittar faktiskt inget om verklig räckvidd i den artikeln. Eller som han skriver, "...it's a measure of how long you'll be stopped to refill...". Inte hur långt det blir i tid eller km till nästa stopp. Ionic 6 kan förstås inte ladda i 60 minuter och sedan köra 868 miles (1400 km) på den laddningen - det är ju bara jämförelsetal. Visst, mycket vettigt för att utvärdera "hur snabbt en bil laddar" i förhållande till hur mycket den förbrukar.
Men det ger ändå inte den totala räckvidden, inte heller någon jämförelse om hur snabbt det totalt går att göra en 120-milaresa på autobahn eller till fjällen (inkl nödvändiga laddstopp).
Med reservation för att jag missat något - jag är en sökande agnostiker när det gäller elbilar.
Jag förstår att det han gör är vettigt men tänker att det måste kombineras med batteriets kapacitet för att förstå hur det verkligen faller ut vid en långresa som sträcker sig över flera laddstopp.

Vill man ha mer info hur långkörning fungerar är elbils-ikonen Björn Nylands 1000km Challenges bra att kolla på.
Man behöver inte kolla hela utan kan scrolla till slutet och se summeringen.
Björn är något av en karaktär. 😊

Björn kör samma 1000km med bilarna han testar.
Dock är det olika väder så det blir ju ändå lite variationer i resultaten.
Men blir en bra bild hur det är att köra långt och hur parametrarna batteristorlek, laddhastighet, laddkurva och snittförbrukning spelar in på totaltiden.
Det är slående hur mycket en låg förbrukning och stabil laddning gör i hans tester. Spelar ingen roll om bilen "kan"ladda 400 kw om den bara gör det i tre sekunder…

Det är slående hur mycket en låg förbrukning och stabil laddning gör i hans tester. Spelar ingen roll om bilen "kan"ladda 400 kw om den bara gör det i tre sekunder…

Nej för att resa effektivt med elbil är det bra om man förstår alla parametrarna som spelar in:
- Laddkurva -> Laddhastighet vid given % SOC
- Förbrukning -> Förbrukning vs hastighet man vill/behöver köra i.
- Behov av laddning i minuter vs hastighet man väljer att köra i och besparing av minuter att ladda i.

Vissa bilar tar sig A till B snabbast med 2 laddningar 10-45%.
En annan bil med 1 laddstopp 10-80% o s v

Men sådant lär man sig snabbt om man har lite intresse.

En del skiter i det å sitter å laddar 10-90% i 1 timma och 20 minut och sen klagar på hur lång tid man måste ladda.

Hade dom gjort samma resa men laddat 2x 10-50% hade laddtiden varit 20-25 minuter för båda laddstoppen eftersom en laddkurva ser ut som den gör.

ABRP ( A Better Rout Planner) som Anzom refererar gör ofta ett bättre jobb än bilen själv på att räkna med alla dessa parametrarna.

Där kan du lägga in olika bilar och fiktivt åka till St Anton och få fram antal laddstop och total laddtid för detta. Du kan även fin-inställa parametrar som "Ställtid" vid laddning m m.....

Nej för att resa effektivt med elbil är det bra om man förstår alla parametrarna som spelar in:
- Behov av laddning i minuter vs hastighet man väljer att köra i och besparing av minuter att ladda i.

En del skiter i det å sitter å laddar 10-90% i 1 timma och 20 minut och sen klagar på hur lång tid man måste ladda.

Hade dom gjort samma resa men laddat 2x 10-50% hade laddtiden varit 20-25 minuter för båda laddstoppen eftersom en laddkurva ser ut som den gör.

ABRP ( A Better Rout Planner) som Anzom refererar gör ofta ett bättre jobb än bilen själv på att räkna med alla dessa parametrarna.

Där kan du lägga in olika bilar och fiktivt åka till St Anton och få fram antal laddstop och total laddtid för detta. Du kan även fin-inställa parametrar som "Ställtid" vid laddning m m.....

Har tittat på den men den verkar ge totalt orealistiskt snabba körtider (laddtid borträknad) typ 20 % snabbare än Google Maps som ibland också är optimistisk (av erfarenhet).
Oftast blir det ca 6 laddstopp och typ 2,5 timmar total laddtid från färjan i Rostock ner till typiska skidorter.
Skulle inte Google Maps komma med en liknande funktion? Eller finns det redan?

Har tittat på den men den verkar ge totalt orealistiskt snabba körtider (laddtid borträknad) typ 20 % snabbare än Google Maps som ibland också är optimistisk (av erfarenhet).
Oftast blir det ca 6 laddstopp och typ 2,5 timmar total laddtid från färjan i Rostock ner till typiska skidorter.
Skulle inte Google Maps komma med en liknande funktion? Eller finns det redan?
@fredw , du måste ju snart vara världens mest elbilskunniga icke-elbilsförare. 😅 ;)
Snart dags att ändra på det ena?

Jo jag vet det. Tycker mest att det är slående hur man ofta marknadsför bilar och deras stora batterier och snabba laddning men att det i praktiken ofta är andra parametrar som spelar in. Värt att tänka på när man står där och fnular på om man ska köpa den där kina-bilen som laddar jättefort men som är 30% billigare. ;)
Personligen tycker jag att ruttplaneraren i min BMW är mycket bättre än ABRP. Men det skiljer sig nog otroligt mycket mellan olika tillverkare.

Jo jag vet det. Tycker mest att det är slående hur man ofta marknadsför bilar och deras stora batterier och snabba laddning men att det i praktiken ofta är andra parametrar som spelar in. Värt att tänka på när man står där och fnular på om man ska köpa den där kina-bilen som laddar jättefort men som är 30% billigare. ;)
Personligen tycker jag att ruttplaneraren i min BMW är mycket bättre än ABRP. Men det skiljer sig nog otroligt mycket mellan olika tillverkare.

Kan bara hålla med, marknadsförning och försäljarnas kunskaper kan man ofta önska en hel del mer av.

Det är inte konstigt folk har orimliga förväntningar på sina elbilar eller att de inte har kunskaper om hur man optimerar användandet.

Scrollar man igenom elbils-grupper på FB så ser man på frågorna att det är en hel del som inte har tillräckligt med info för att göra rätt och därför förkastar elbil som helt oanvändbart.

Men i praktiken är de som med allt annat, man åker inte ett VM-störtlopp med en Dalbello Quantum Free satt i gå-läge och skyller på att det var tufft att ta svängarna.....

Man startar inte Vasaloppet med en Völkl Gotama och en Jester 16 och skyller på att det är bakhalt.....

Någon har sålt på dig fel grejer eller du har slarvat med att läsa på eller båda.....

@fredw , du måste ju snart vara världens mest elbilskunniga icke-elbilsförare. 😅 ;)
Snart dags att ändra på det ena?

Touché. Jag är erkänd "late adopter". När jag nästan bestämt mig så rullas nästa generation ut (gäller bilar, kameror, skidor etc etc) och då måste man ju undersöka hela fältet en gång till. Och sen händer samma sak igen. Iofs ett bra sätt att spara pengar!

Och nån måste ju ta hand om era bilar efter tre år när leasingen gått ut... ;) Reduce, reuse, recycle.

Hallå, konsumentverket? Om-märkning? Här får artiklar plötsligt helt nya bäst-före-datum… 😀

Skämt åsido - har nu äntligen en egen elbil, så nu ska sanningen äntligen fram! 😉 Kan ju börja med att den är en fröjd att köra. Och att ”tanka hemma” för motsvarande 3 kr/liter för en fossilbil.

Hallå, konsumentverket? Om-märkning? Här får artiklar plötsligt helt nya bäst-före-datum… 😀

Skämt åsido - har nu äntligen en egen elbil, så nu ska sanningen äntligen fram! 😉 Kan ju börja med att den är en fröjd att köra. Och att ”tanka hemma” för motsvarande 3 kr/liter för en fossilbil.
Villken bil blev det?

Själv har jag gått från 10 år med diverse Volvo kombi-dieslar till Model Y och fullkomligt älskar den.
Blir ca 6 resor per säsong Gbg-svenska/norska fjällen och ja, kräver lite mer planering men bilen löser det mesta själv.
Var även i Italien i somras med laddkö 1 gång.

Villken bil blev det?

Själv har jag gått från 10 år med diverse Volvo kombi-dieslar till Model Y och fullkomligt älskar den.
Blir ca 6 resor per säsong Gbg-svenska/norska fjällen och ja, kräver lite mer planering men bilen löser det mesta själv.
Var även i Italien i somras med laddkö 1 gång.
Model Y har fungerat enormt mycket bättre på långresor än jag hade trott. Det man trodde skulle funka dåligt har alltså funkat bra men däremot är ju åkkomforten bedrövlig jämfört med gamla Volvo-dieslar. Jag kan fortfarande sakna känslan av att krypa in i lädersätet i en fulltankad gammal XC60 d5 i Tönnebro klockan 21 med en Red Bull i handen och snöiga vägar framför sig och sovande barn i baksätet. Laddmässigt är enda skillnaden mot Teslan att Teslan behöver ett snabbstopp i Ljusdal men komfort- och väghållningsmässigt går det inte att jämföra. Volvon gick både tystare och säkrare.

Model Y har fungerat enormt mycket bättre på långresor än jag hade trott. Det man trodde skulle funka dåligt har alltså funkat bra men däremot är ju åkkomforten bedrövlig jämfört med gamla Volvo-dieslar. Jag kan fortfarande sakna känslan av att krypa in i lädersätet i en fulltankad gammal XC60 d5 i Tönnebro klockan 21 med en Red Bull i handen och snöiga vägar framför sig och sovande barn i baksätet. Laddmässigt är enda skillnaden mot Teslan att Teslan behöver ett snabbstopp i Ljusdal men komfort- och väghållningsmässigt går det inte att jämföra. Volvon gick både tystare och säkrare.
Så är det.
Och sedan är Enyaq komfortmässigt (och även utrymmesmässigt) en klass ovanför Volvo.
Model Y är när det gäller drivlina och energieffektivitet en toppbil, kvalitetsmässigt känns det som en plastlegobil med stötig och bullrig gång och primitiv inredning.

Saknar också lädersäten från min tysta, pålitliga fossil-diesel-XC60 D3 2WD (mod. 2010) och dess något högre körställning men har inget alls att anmärka på vår nya Enyaq när det gäller komforten eller känslan av kvalitet. Den är på topp. Men håller inte heller alls med PC om det där med "en klass ovanför" trots att jag jämför med en 15 år äldre Volvo. Har dock bara kört vår Enyaq typ till Lidl tur och retur ännu... :LOL: ...medan Volvon har varit både i Pajala, Lofoten, Baskien och Umbrien.
Kommer säkert att sakna när det står "1400 km" till nästa tankning. Den känslan av full tank och en fin semester framför sig... Men jag måste erkänna att det redan känns bra att inte puffa ut så mycket dieselrök, slaggpartiklar och CO2.
Vad är det med din Tesla du inte gillar? Och hur gör du långresor - planerar laddstopp via bildator, ABRP eller höftar till det längs resans gång?

Senast ändrad:
Varför valde du inte lädersäten i din Enyaq då? ;)

För dyrt! Den är ganska dyr ändå. Allvarligt talat - man får otroligt mycket bil för pengarna om man köper en Volvo XC60 från 2010. Den lär hålla i 10-15 år till. Vi har inte sålt vår ännu (fixar ett stenskott och besiktning först). Är det inte dags för dina pågar att skaffa bil? ;)

Allvarligt talat - man får otroligt mycket bil för pengarna om man köper en Volvo XC60 från 2010. Den lär hålla i 10-15 år till.
Kanske det (eller så börjar den rosta och kosta reparationer…💸).
Vi har inte sålt vår ännu (fixar ett stenskott och besiktning först). Är det inte dags för dina pågar att skaffa bil? ;)
Jag kan fråga dem, men en gammal kinesisk dieselbrännare står inte på min rekommendationslista….;)

Jag kan fråga dem, men en gammal kinesisk dieselbrännare står inte på min rekommendationslista….;)

Förutom att den aldrig varit kinesisk (till skillnad från troligen en massa pryttlar och material i våra Enyaq...) så håller jag helt med dig. ;) Det är en pre-Geely Volvo.
Har iofs inte kollat upp alla tidigare ägare av just vår bil, kanske finns där nån kines! :LOL:

Min Volvo fick framskärmarna utbytta på garantin när den var 10 år och hade gått 25k mil. Det lär inte hända med Teslan…

Och jag har åkt en del Enyaq och den når ju inte ens upp till Teslan

Snödjup

Tillbaka
Topp