Vilka nya liners?

stojje

Aktiv medlem
Vilka nya liners?
Jag har två olika pjäxor att välja mellan när jag går topptur. Samma kategori av pjäxa men jag prioriterar att ha kul utför. Så länge jag inte lider uppför kan jag lika gärna dra upp nåt som funkar bra på nedvägen. Jag har ett par dalbello krypton när det är liftbaserat så jag behöver inte slita på turpjäxona i onödan.

Pjäxa nr 1: Atomic hawx ultra xtd. Moddade och sitter som ett smäck över foten, värmda efter mig och ger aldrig skoskav. Men när jag drar på utför upplever jag att jag hela tiden måste tänka på att stå mitt över skidan. Häver jag mig upp ur baksätet eller trycker på framåt ger de efter. Därför åker jag aldrig på dessa pjäxor längre.

Pjäxa nr 2. technica zeroG pro tour. Också moddade Ger ordenligt stöd åt alla håll och jag kan köra på precis som jag vill utan att fundera på pm det är tirutrusning. Men de glappar i foten. När jag går uppför nöter de på lilltån. Jag har formgjutna sulor. Ganska snart la jag in en korksula under innerskon för att minska glappet. Efter några turer till har jag lagt till ytterligare en tunn sula som jag limmat under den formgjutna.

Nu är jag i läget att jag börjar fundera på ett par nya liners. Tror inte jag kan byta ner mig i skalstorlek.
Jag har kikat på atomic mimic hawx xtd eller atomic mimic prime xtd.
Jag är rädd för att ultra xtd linern är för tunn och gissar att prime xtd-linern är ett snäpp kraftigare och fyller ut bättre.

Jag har försökt stuva upp ultraskalet men inte lyckats tillfredställande så jag räknar med att fortsätta åka på zeroG skalet. Tror ni att primelinern löser mina problem?

Vilka nya liners?
Har du inte provat dina nuvarande Atomic liners i zeroG-skalen? Då borde du kunna se ungefär hur det blir med nya.
Jag tror inte på iden att fylla ut ett för stort skal med en annan normal innersko. Jag hade satsat på sprut-liner eller zipfit.

Vilka nya liners?
Låter som du kanske behöver en pjäxa med mindre höjd över virsten? Satt zero g bra när liners var nya?

Zipfit är ju bra på att fylla upp i bakre delen av pjäxan men inte så bra kring främre delen. Går ju att trycka i kork i tungan som går ner över vristen dock.

Tecnica verkar ha en ny zero-g-liner tillgänglig: vet inte hur den är, men ser lite biffigare ut än tidigare originalliners: https://www.blizzard-tecnica.com/us...ners/zero-g-ultralight-c-a-s-liner-with-recco

Vilka nya liners?
Tack för alla svar, och ursäkta för att jag är inne för sällan och kollar. Jag trodde från början att Atomic Primepjäxorna och linersarna var ett snäpp biffigare än Ultran. Nu fattar jag att skillnaden bara är volymen. då gör det ju ingen större skillnad för mig. Så det måste nog bli nåt typ Zip Fit eller nåt sprutbart om det ska fylla upp. Men det kostar ju en del med sprutliner. Frågan är bara om det är värt att lägga ut de pengarna på ett par gamla skal.

Vilka nya liners?
Vilken årsmodell har du av Hawx Ultra XTD? Är det den som är lite grågrön och har några år på nacken?

Vilka nya liners?
Plastskalen håller betydligt mycket längre än inneskon gör. När jag fick min bootfiting utbildning sa dom att en innesko generellt har ca 100-200 skiddagar innan de blev ”för sletna” medans plasten i skalen håller sin prestation i ca 5 år beroende på hur hårt du åker

Vilka nya liners?
Plastskalen håller betydligt mycket längre än inneskon gör. När jag fick min bootfiting utbildning sa dom att en innesko generellt har ca 100-200 skiddagar innan de blev ”för sletna” medans plasten i skalen håller sin prestation i ca 5 år beroende på hur hårt du åker
Men om man åker 20dagar/år så håller ju skalet ca. 100dagar med. Eller hur ska jag tolka din text?

Vilka nya liners?
Litet OT/kidnappning av tråden - jag är noob på separata liners och har aldrig provat.
Undrar om alla liners passar ungefär lika bra till alla pjäxor?

Om inte så känns det som ett dyrt högriskprojekt att köpa hem ett par liners via postorder. Också litet svårt att veta i vilken ände man ska börja. Nu är jag iofs nöjd med mina Atomic Hawx Ultra som satt som handskar direkt ur lådan (och ännu skönare när jag klippte bort litet under stortån på den där tunna minus 0,5-sulan), men allt kan ju bli bättre.
Kanske bäst att ta det här på plats med nån bootfitter den dag det ev blir dags.

Vilka nya liners?
Litet OT, jag är noob på separata liners och har aldrig provat.

Om inte så känns det som ett dyrt högriskprojekt att köpa hem ett par liners via postorder. Också litet svårt att veta i vilken ände man ska börja. Nu är jag iofs nöjd med mina Atomic Hawx Ultra som satt som handskar direkt ur lådan (och ännu skönare när jag klippte bort litet under stortån på den där tunna minus 0,5-sulan), men allt kan ju bli bättre.
Kanske bäst att ta det här på plats med nån bootfitter den dag det ev blir dags.
ZipFit har en fantastisk guide på deres hemsida så får du rätt innesko till rätt pjäxa. Jag valde att åka till en av Sveriges bästa butiker och få mina fixade där.(skistore)

Vilka nya liners?
Litet OT/kidnappning av tråden - jag är noob på separata liners och har aldrig provat.

Om originallinern sitter bra känns det onödigt. De flesta som köper separata liners verkar vilja ta upp volym eller ha liners som håller längre.

För mig är originalliners alltid för tjocka runt tårna och vristen och för smala runt ankeln och smalbenet. Zipfit är tvärt om. En intuition wrap brukar också ge bra utrymme runt tår och vrist och fylla upp runt bakre delen. De håller inte lika länge som en zipfit dock.

Sen känner jag mig tveksam till att tunna lättviktsskal som hawx håller speciellt länge innan de tappar sina egenskaper.

Vilka nya liners?
Zipfit utan tvekan. Man får leva med att man tar på linern först (utanför skalet/pjäxan) och sedan kliver i skalet. Inga problem och blir enkelt och smidigt med en ”Boot Bib” (pjäxskorn i plast). Jag Har två par Atomic Hawx Prime, vanliga pistvarianten och hybridvarianten (XTD) när jag behöver tura. Pjäxorna har exakt samma läst och jag flyttar bara över mina Zipfit när jag vill byta skal (Atomics liners har jag kastat). Jag kör Zipfit Gara HV och har tryckt i ett extra ”korkrör” i plösen på varje pjäxa samt ett halvt korkrör på varje sida om hälen för hälgreppet (har ganska smala vrister och smal häl). Totalt 4 korkrör. Sitter otroligt bra med ett grymt hälgrepp. Har kört mycket på Strolz men har fått till både bättre hälgrepp och komfort med Zipfit (Strolz är dock fortfarande en väldigt bra pjäxa som också sitter kanon).

Tillbaka
Topp