[Artikel] Förbud införs gällande att åka med barn på ryggen eller magen i backen

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Förbud införs gällande att åka med barn på ryggen eller magen i backen
greg-rosenke-Kvv2nNYmE6E-unsplash-1500x760.jpg

Just som årets vintersäsong drar igång, inför SLAO en ny regel som gör det förbjudet att åka utför med ett barn på ryggen eller magen.

Läs hela artikeln:

Känns rimligt, har alltid tyckt att det ser lite farligt ut när folk gör så. Även om man har kontroll själv är man ju inte ensam i backen.

Lite roligt att ha en bild med ett sovande barn i famnen som artikelbild. Kan inte tänka mig att det är målet i det hela. Handlar väl mer om att inte åka med bärstol eller sele... Små barn har en förmåga att somna väldigt snabbt. Hände mig fler än en gång att barnen somnar i liften. Vad ska man göra då? Vänta i 1 tim uppe i blåsten? Nä, är väl rimligt att man då åker ner med barnet i famnen?

Edit: Annars så skulle man väl behöva ringa pistvakten då.

Senast ändrad:
Lite roligt att ha en bild med ett sovande barn i famnen som artikelbild. Kan inte tänka mig att det är målet i det hela. Handlar väl mer om att inte åka med bärstol eller sele... Små barn har en förmåga att somna väldigt snabbt. Hände mig fler än en gång att barnen somnar i liften. Vad ska man göra då? Vänta i 1 tim uppe i blåsten? Nä, är väl rimligt att man då åker ner med barnet i famnen?

Edit: Annars så skulle man väl behöva ringa pistvakten då.
Helikopterräddning är enda alternativet!

Tänker också att detta riktar sig (eller borde rikta sig till) mer till de som åker med mycket små barn i bärsele.

Hörde en skräckhistoria i Chamonix för många år sedan:
en svensk familj där mannen åkte med barnet på ryggen.
När han kom ner så var det någon som reagerade på att barnet såg livlöst ut. Det visade sig att barnet hade brutit nacken och dött där bak på ryggen.

vet inte sanningshalten i storyn. Någon fler som hört den?

Alltså alla dessa förbud mot allt. Jag tycker att det hade räckt med en avrådan från det. Stor skillnad mellan att en veckis åker med unge på ryggen under sportlovet eller att en local gör det under någon av mellanveckorna.

Jag minns tiden då man blev nekad att åka upp i liften för att man inte hade fångrem på brädan...

Sen skulle jag personligen inte åka med barn på magen oavsett. Speciellt inte på längdskidor som är helt orimligt instabilt.. :)

När han kom ner så var det någon som reagerade på att barnet såg livlöst ut. Det visade sig att barnet hade brutit nacken och dött där bak på ryggen.

Sounds lika a pizza in the råtta-histora :)

Problemet här är att allting är farligt. Visst kan jag bli påkörd när jag har barnet i bärsele på ryggen. Barnet kan också bli påkört när det åker i barnbacken. Jag får åka med barnet i bärsele i liften när jag ska ut och åka längdskidor, vilket är betydligt mer instabilt än om jag glider ner för en random grön pist med tex ett äldre syskon. Nu säger reglerna här inget om det men så sent som förra vintern behövde jag bråka med liftpersonalen som krävde att jag skulle ha 2,5-åringen mellan mina ben i släpliften istället för i famnen. Mycket riktigt kom jag knappt halvvägs innan vi båda höll på att ramla så jag lyfte upp honom i famnen istället vilket var betydligt stadigare för oss båda. Man borde istället vara ärlig när man motiverar reglerna. "Det finns en ytterst liten risk att något inträffar här men för att säkra vårt ansvar så förbjuder vi det istället".

Skulle säkert kunna inträffa om barnet är väldigt litet och bärstolen inte erbjuder adekvat stöd för nacken. Däremot när det kommer till förfrysningar kan det hända allt möjligt otäckt i sådana där. Men det är ju inte kopplat till skidåkning specifikt

Antar att man har specifika olyckor/"close calls" att hänvisa till om man inför förbud. Annars tveksam nytta och kanske bättre att informera mer om den allmänna problematiken kring de riktigt små barnen.

Jag blir så jävla trött på sånt här! Avrådan ok. Förbud Nej! Vi åkte trollskogen hela familjen 2 gånger förra vintern. Minstingen hade frugan på magen. Hur tryggt som helst. Vi fick en lycklig familjestund att minnas för alltid. Var det livsfarligt? nej, det var det inte.. Hade vi tagit med honom i en röd backe? Aldrig i helvettet att vi hade. Men man måste fan låta folk göra sina egna riskbedömningar och inte förbjuda allt. Det finns dom som vill förbjuda offpist skidåkning. Är det oxå rimligt då? vi är vuxna fast små barn som blir bestämda över..

Jag hade tänkt åka barnbacke hela vintern med Minstingen på magen så 3 åringen ska få åka så mycket han orkar.. Förbjudet nu alltså..

Minstingen hade frugan på magen. Hur tryggt som helst. Vi fick en lycklig familjestund att minnas för alltid. Var det livsfarligt? nej, det var det inte..
Men förbudet handlade väl om att vuxna inte skulle bära barn på magen eller ryggen. Ert yngsta barn får nog fortsätta ha din fru på magen även i vinter. Kör på bara, säger jag.

Meningslöst förbjud. Har själv gjort det en gång i Åre Björnen.

Att göra det väldigt mycket är kanske inte en bra ide men någon tur i lätt terräng borde folk få bestämma själva.

Är ju också konstigt om man tillåter det med längdskidor i liften. Har ju hänt att oerfarna ramlar i liften ...

Men förbudet handlade väl om att vuxna inte skulle bära barn på magen eller ryggen. Ert yngsta barn får nog fortsätta ha din fru på magen även i vinter. Kör på bara, säger jag.
Ja, men då är det lugnt ju 😂 vi kör på!

Oerhört fantastisk meningsbyggnad av mig 😅

Största risken är nackskador på barnen. Det räcker med en liten vall eller puckel, eller kanske att man behöver stanna lite snabbt för ett annat barn i trollskogen. Varför ska man utsätta de små liven för det??? Mina barn har stått på skidor sedan de var 1,5 år. Innan dess behöver man kanske inte ge sig utför en backe med barnen, utan då får man hålla tillgodo med att leka i snön.

Största risken är nackskador på barnen. Det räcker med en liten vall eller puckel, eller kanske att man behöver stanna lite snabbt för ett annat barn i trollskogen.
Då borde det definitivt vara förbjudet att ha barn på cykeln också. Även om de är inlastade i en lattelådcykel.

För i h*****e!
Det är aldrig okej att begränsa folks frihet för att man utifrån sitt egna inskränkta j***a perspektiv anser sig ha rätt att bestämma hur andra människor ska leva sina liv.
Låt vuxna människor vara myndiga nog att göra sina egna val efter sina egna förutsättningar!
#Free Reine #Free Rider

Senast ändrad:
Reine har all rätt i världen att vara arg! Instämmer till 100% i det Gone skiing skriver. Trött på SLAO! Förra året (eller 2 år sen🤔) började liftarna stanna när det var "för kallt". Vi blir mer och mer begränsade i att ta eget ansvar.. Överallt i samhället och det är inte en sund utveckling. Vi ska bara lita på experter i allt och inte ta något eget ansvar. Jag kräks på det!

För i h*****e!
Det är aldrig okej att begränsa folks frihet för att man utifrån sitt egna inskränkta j***a perspektiv anser sig ha rätt att bestämma hur andra människor ska leva sina liv.
Låt vuxna människor vara myndiga nog att göra sina egna val efter sina egna förutsättningar!
#Free Reine #Free Ride
Alltid bra att bli upprört ;).

Gillar inte heller förbud. Men när det handlar om barn är det svårt att hänvisar till vuxen människors myndighet. Här gäller det andras liv, små människor som inte kan bestämmer över sig själva och som inte kan se risker osv. Barn är ingen bil. Klart du ska få göra med din bil vad du vill, men kanske inte med ditt barn. Finns ju massor med regler ang barn, oftast med tanke på deras säkerhet. Och det är ju inte fel.
En stark avrådan hade kanske varit bättre i detta fall. Så om nånting händer åker man dit för vårdslöshet snabbt.
Håller med @Daniel-LAB här. Mina barn stod på skidor när de var 1.5 år gammal. Dvs. det var bara 1 år då de inte åkte. Jag tyckte inte att det hade gett mervärde om de hade varit med i en bärstol då. Även när de åker själv blir det 1 eller 2 åk, sen in för uppvärmning. Lätt att glömma när de sitter där bak och troligtvis somnar...
Nä, vi hade det roligt i pulkabacken när barnen var typ 1/2 år. Året efter stod de på skidor. Klart man har de i famnen när de somnar, eller om det blir allt för brant. Men det är ju inte det förbudet riktar sig mot.

Reine har all rätt i världen att vara arg! Instämmer till 100% i det Gone skiing skriver. Trött på SLAO! Förra året (eller 2 år sen🤔) började liftarna stanna när det var "för kallt". Vi blir mer och mer begränsade i att ta eget ansvar.. Överallt i samhället och det är inte en sund utveckling. Vi ska bara lita på experter i allt och inte ta något eget ansvar. Jag kräks på det!
Att liftarna stannar har ju diskuterats mycket. De som driver liften har ett ansvar att kunna rädda folk om liften stannar, innan de dör av kölden. Så de vill inte tar risken, och den rätten har de.
Ingen kan förbjuda att du går uppför nåt fjäll i -40 grader...

Om du kör bil har du också rätt att vägra köra om det blir för dåliga förhållanden och du bedömer det för farligt, oavsett om dina passagerare skulle ta risken.

Gillar inte heller förbud. Men när det handlar om barn är det svårt att hänvisar till vuxen människors myndighet. Här gäller det andras liv, små människor som inte kan bestämmer över sig själva och som inte kan se risker osv. Barn är ingen bil. Klart du ska få göra med din bil vad du vill, men kanske inte med ditt barn. Finns ju massor med regler ang barn, oftast med tanke på deras säkerhet. Och det är ju inte fel.
En stark avrådan hade kanske varit bättre i detta fall. Så om nånting händer åker man dit för vårdslöshet snabbt.
Håller med @Daniel-LAB här. Mina barn stod på skidor när de var 1.5 år gammal. Dvs. det var bara 1 år då de inte åkte. Jag tyckte inte att det hade gett mervärde om de hade varit med i en bärstol då. Även när de åker själv blir det 1 eller 2 åk, sen in för uppvärmning. Lätt att glömma när de sitter där bak och troligtvis somnar...
Nä, vi hade det roligt i pulkabacken när barnen var typ 1/2 år. Året efter stod de på skidor. Klart man har de i famnen när de somnar, eller om det blir allt för brant. Men det är ju inte det förbudet riktar sig mot.
Fast här finns en central sak som också är den springande punkten.

"Mina barn stod på skidor när de var 1.5 år gammal. Dvs. det var bara 1 år då de inte åkte. Jag tyckte inte att det hade gett mervärde om de hade varit med i en bärstol då"

Alldeles för många anlägger sin egen subjektiva upplevelse såsom allmänt gällande. Det kan ju lika gärna finnas familjer där 4-åringen vill åka runt i systemet lite grann medan 2-åringen inte kan och om man som förälder då ska kunna haka på 4åringen behöver 2 åringen sitta på ryggen. Det är säkert inte jättevanligt behov och jag har sett ytterst få bärstolar i svenska system men det är ett scenario man hindrar. Är det värt det?

Sen finns det förstås massa saker som kan hända ett barn och det finns regler som styr föräldrars ansvar för sina barns säkerhet men att ha dem i en bärstol på ruggen när man åker skidor kvalar inte direkt in där. "Åker man dit för vårdslöshet"? Vad menar du? Åker dit tyder ju på någon slags straffrättslig påföljd men jag har svårt att se vilket brott det skulle röra sig om?

och om man som förälder då ska kunna haka på 4åringen behöver 2 åringen sitta på ryggen.
Mh. Då behövs det kanske hjälp av den andre föräldern, farmor/farfar/mormor/morfar, vänner etc?

Åker man dit för vårdslöshet"? Vad menar du? Åker dit tyder ju på någon slags straffrättslig påföljd men jag har svårt att se vilket brott det skulle röra sig om?
Om nånting händer med ditt barn medans du har den i bärstol och åker skidor är det nog ett brott, nu när det är förbjuden. Fast även om du åker längd och dit barn fryser ihjäl är det ett brott...

Som sagt, jag ogillar förbud. Fast när det handlar om barn är det inte längre bara den vuxens frihet som ska beaktas. Barnet är inte "dit", det är en människa som du ska ta hand om.

Tyvärr tar inte alla föräldrar sitt ansvar. Personligen tycker jag det blev en rejäl förändring i beteendet när jag fick barn. Innan tyckte jag alltid att "vad fan ska hända" och "det här är ju min frihet" och åkte utan bälte i bilen osv. Men sen fick jag inse att med barn är det inte den personliga friheten längre. Skadar man sig (eller tom dör) av dumma anledningar är det hemsk för dit barn också. Så även där har man ett ansvar.
Dvs visst, alla ska tar sitt ansvar och ska ha så mycket frihet det går. Men de som behöver skydd, behöver skyddas. Och det är främst barnen. Och tyvärr är det långt ifrån alla barn som får så mycket skydd som de egentligen behöver.

Sen tillkommer det att de som driver liften kommer får väldigt många frågor hur det kunde ske att nåt barn skadades i deras anläggning. Så de vill skydda sig från det också. Man ser ju vad som händer när idioter löser ut laviner. Alla ska ha friheten att åka var de vill. Men om en lavin går, så är det anläggningens fel...

Senast ändrad:

Att någonting kan vara farligt om det utförs på fel sätt är i min mening inte en anledning att helt förbjuda det.
Höj isåfall straffen för de som av oaktsamhet skadar sina barn eller andra.

Mh. Då behövs det kanske hjälp av den andre föräldern, farmor/farfar/mormor/morfar, vänner etc?

Om nånting händer med ditt barn medans du har den i bärstol och åker skidor är det nog ett brott, nu när det är förbjuden. Fast även om du åker längd och dit barn fryser ihjäl är det ett brott...

Som sagt, jag ogillar förbud. Fast när det handlar om barn är det inte längre bara den vuxens frihet som ska beaktas. Barnet är inte "dit", det är en människa som du ska ta hand om.

Tyvärr tar inte alla föräldrar sitt ansvar. Personligen tycker jag det blev en rejäl förändring i beteendet när jag fick barn. Innan tyckte jag alltid att "vad fan ska hända" och "det här är ju min frihet" och åkte utan bälte i bilen osv. Men sen fick jag inse att med barn är det inte den personliga friheten längre. Skadar man sig (eller tom dör) av dumma anledningar är det hemsk för dit barn också. Så även där har man ett ansvar.
Dvs visst, alla ska tar sitt ansvar och ska ha så mycket frihet det går. Men de som behöver skydd, behöver skyddas. Och det är främst barnen. Och tyvärr är det långt ifrån alla barn som får så mycket skydd som de egentligen behöver.
Det finns ju ensamstående föräldrar. Och återigen, man bör aldrig anpassa förbud efter den stora massans behov.

Att SLAO förbjudet något har absolut ingen som helst bäring på straffrätt i Sverige. Sorry! Vad skulle det ens vara för brott? Olyckshändelser är aldrig brott. Vårdslöshet kan vara det men om detta skulle vara vårdslöshet är ju ett barn i en barnsadel på cykeln det också. Jag har svårt att se att den som cyklar omkull med barnet i en sådan skulle dömas för misshandel…

Olyckshändelser är aldrig brott. Vårdslöshet kan vara det men om detta skulle vara vårdslöshet är ju ett barn i en barnsadel på cykeln det också.
Stora skillnaden är att en barnsadel eller cykelstol är tänkt och testat för att cykla med ett barn. Det är inte bärstolen för skidåkning. Tror även det finns vårningar i de att man inte ska göra "farliga" saker med barnen i de, typ cykla...

Nu är jag ingen jurist, men om man bryter mot ett förbud så är det väl ett tydligt steg mot vårdslöshet?

Det finns ju ensamstående föräldrar. Och återigen, man bör aldrig anpassa förbud efter den stora massans behov.
Det finns också skidskolor.
Det kommer alltid finnas nån människa som drabbas mer. men man ska väl inte konstruera för mycket? Dvs förbudet är skit för att det drabbar en ensamstående förälder utan egna förälder och vänner och utan pengar för skidskola med en 4 åring som vill åka skidor och en 2 åring som vägrar.

Och igen: Förbudet i sig är jag tveksam mot. Men man kan inte argumentera med vuxen människors frihet när det gäller barn. Personligen vet jag inte hur mycket det händer med barn i bärstol på backen. Man hör ju skräckhistorier om ihjäl frusna barn i bärstol och pulka. Så även av den anledningen behövs det kanske en minst stark avrådan. Och sen ska man utvärdera om det är värd att bli upprörd över det, eller om det kanske är en ganska liten grej egentligen?

Nu argumenterar du runt 1 barn. Nej har man 1 barn är det inget större problem att åka lite pulka. Men har man 5 barn och 3 som vill ut och åka i skogen och en 3 åring i barnbacken så är det ju bara helt orimligt att man inte ska få ta med sig 1 åringen på ryggen eller magen för att 3 åringen ska kunna åka som han vill.

När det var Corona hittepåt så fick vi inte sitta vid samma bord.. Vi får inte längre åka lift när det är kallt. Vad är nästa idotgrej som kommer? Stängsel så vi inte kan åka i skogen?

Att liftarna stannar har ju diskuterats mycket. De som driver liften har ett ansvar att kunna rädda folk om liften stannar, innan de dör av kölden. Så de vill inte tar risken, och den rätten har de.
Ingen kan förbjuda att du går uppför nåt fjäll i -40 grader...

Om du kör bil har du också rätt att vägra köra om det blir för dåliga förhållanden och du bedömer det för farligt, oavsett om dina passagerare skulle ta risken.
Så då struntar dom i ansvaret att utbilda personal och underhålla sina liftar och stänger istället.. Det tycker iaf inte jag är att ta ansvar.

Din liknelse tycker jag är direkt felaktig. Der finns inget eget val att göra här. En rimligare liknelse hade varit att dom stängde vägen så du inte fick åka när det är kallt.

Nu argumenterar du runt 1 barn. Nej har man 1 barn är det inget större problem att åka lite pulka. Men har man 5 barn och 3 som vill ut och åka i skogen och en 3 åring i barnbacken så är det ju bara helt orimligt att man inte ska få ta med sig 1 åringen på ryggen eller magen för att 3 åringen ska kunna åka som han vill.

När det var Corona hittepåt så fick vi inte sitta vid samma bord.. Vi får inte längre åka lift när det är kallt. Vad är nästa idotgrej som kommer? Stängsel så vi inte kan åka i skogen?
Nej, jag "argumentera" inte runt 1 barn. Jag tog min familj som exempel. Mest för att jag var med där. Vi har 3 barn. Alla fick/får åka pulka när de var/är 0.5-1 år och inte åkte/åker skidor än. 5 barn, ja du. Då har ni väldigt många barn och troligtvis fler problem än just det. Men igen hade man väl kunnat hitta folk att åka med? Har man 5 barn är det väl klart från början att 2 föräldrar inte räcker till för att fullt täcka allas behov?

Och igen: Om ingen annan ska ta ansvar för det, så är det fritt fram att göra vad du vill. Du kan ta dina 5 barn och går i fjället i vilka temperaturer som helst. Men åker du i nåns anläggning är det de som får sätter reglerna. Är ju också de som kommer få svara på en massa frågor efteråt. Om alla skulle tar sitt ansvar skulle inte en massa förbud behövas. Men nu är det tyvärr inte så. Fanns ju exempel från Hemsedal och Trysil där barn åkte med i laviner när de åkte offpist med sina föräldrar. Föräldrarna (och många fler) tyckte såklart att det är anläggningens fel. Inte konstigt att det kommer fler regler och förbud då?
Jag skulle gilla det mycket mer om man skriver under att man åker helt å hållet på egen risk, och sen får man göra vad man vill. Men tror inte det funkar i verkligheten. Börjar väl med liftens underhåll och dess säkerhet som man inte har kontroll över osv.

Det finns också skidskolor.
Det kommer alltid finnas nån människa som drabbas mer. men man ska väl inte konstruera för mycket? Dvs förbudet är skit för att det drabbar en ensamstående förälder utan egna förälder och vänner och utan pengar för skidskola med en 4 åring som vill åka skidor och en 2 åring som vägrar.

Och igen: Förbudet i sig är jag tveksam mot. Men man kan inte argumentera med vuxen människors frihet när det gäller barn. Personligen vet jag inte hur mycket det händer med barn i bärstol på backen. Man hör ju skräckhistorier om ihjäl frusna barn i bärstol och pulka. Så även av den anledningen behövs det kanske en minst stark avrådan. Och sen ska man utvärdera om det är värd att bli upprörd över det, eller om det kanske är en ganska liten grej egentligen?
Folk glömmer sina barn i bilen med. Förbjud barn att åka bil!

Det är våra egna barn vi pratar om. Föräldrarna ska vara ansvariga för sina barn. Inte staten men jag vet inte vad det är för samhälle du är ute efter?

Så då struntar dom i ansvaret att utbilda personal och underhålla sina liftar och stänger istället.. Det tycker iaf inte jag är att ta ansvar.
Nej, de gjorde en riskbedömning och insåg att de inte kan rädda folk i tid om liften skulle gå sönder, vad de ibland tyvärr gör. Allt går sönder iböand, även om det är helt ny eller väl underhållen.

Det är våra egna barn vi pratar om. Föräldrarna ska vara ansvariga för sina barn. Inte staten men jag vet inte vad det är för samhälle du är ute efter?
"Egna barn" är svårt. Det är människor som vi är ansvariga för. Jag är ute efter ett samhälle där alla tar sitt ansvar. Men tyvärr ser man allt för många barn där föräldrarna inte tar sitt ansvar. Så ja, tyvärr behövs regler för att skydda barnen.

Nej, jag "argumentera" inte runt 1 barn. Jag tog min familj som exempel. Mest för att jag var med där. Vi har 3 barn. Alla fick/får åka pulka när de var/är 0.5-1 år och inte åkte/åker skidor än. 5 barn, ja du. Då har ni väldigt många barn och troligtvis fler problem än just det. Men igen hade man väl kunnat hitta folk att åka med? Har man 5 barn är det väl klart från början att 2 föräldrar inte räcker till för att fullt täcka allas behov?

Och igen: Om ingen annan ska ta ansvar för det, så är det fritt fram att göra vad du vill. Du kan ta dina 5 barn och går i fjället i vilka temperaturer som helst. Men åker du i nåns anläggning är det de som får sätter reglerna. Är ju också de som kommer få svara på en massa frågor efteråt. Om alla skulle tar sitt ansvar skulle inte en massa förbud behövas. Men nu är det tyvärr inte så. Fanns ju exempel från Hemsedal och Trysil där barn åkte med i laviner när de åkte offpist med sina föräldrar. Föräldrarna (och många fler) tyckte såklart att det är anläggningens fel. Inte konstigt att det kommer fler regler och förbud då?
Regler om allt skapar idioter. Inte tvärt om. Jag tycker precis som dig fast helt tvärt om!

Nej 5 barn i en husvagn i fjällen 5 veckor om året är inget problem så länge man får vara vuxen och lösa saker själv.

Tillbaka
Topp