Vägval Gbg-Ramundberget

Twisten

Medlem
Vägval Gbg-Ramundberget
Vilken väg rekommenderar ni v 7 från Göteborg till Ramundberget? Väg 311 eller 45:an? Varför? Vi har tidigare åkt rv45 trots att den är längre. Är 311 bättre?

Vägval Gbg-Ramundberget
Jag brukar ta 311 på senvintern när det typ "garanterat" är bara vägar. Att köra den i dagsljus är rätt trevligt. Den är dock smal och ganska krokig bitvis så om det är mörkt och rejält vinterväglag tar det sin lilla tid. Jag har kört den vecka 7 vid några tillfällen bara som omväxling men det är inte mitt förstahandsval för smidighet.

Vägval Gbg-Ramundberget
Hade kört via Oslo istället. (-Även om det är moraliskt förkastligt att slita på de norska vägarna som vi inte betalar underhåll för... 🤔) Lite köer runt Oslo men det väger de bättre vägarna upp.

Vägval Gbg-Ramundberget
Hade kört via Oslo istället. (-Även om det är moraliskt förkastligt att slita på de norska vägarna som vi inte betalar underhåll för... 🤔) Lite köer runt Oslo men det väger de bättre vägarna upp.
När räkningen dimper ned i lådan efter 4-5 månader så försvinner alla dina moraliska betänkligheter så det behöver du inte oroa dig för :).

Oslo tajmar man så att man inte åker igenom där mellan 1530-1730 ungefär så går allt otroligt smidigt på fin motorväg.

Vägval Gbg-Ramundberget
När räkningen dimper ned i lådan efter 4-5 månader så försvinner alla dina moraliska betänkligheter så det behöver du inte oroa dig för :).

Oslo tajmar man så att man inte åker igenom där mellan 1530-1730 ungefär så går allt otroligt smidigt på fin motorväg.
Du har så rätt de norska vägavgifterna väger upp mycket, även om de inte är för underhåll.

Är mest bitter på hur våra egna vägars skick är... 🙄

Vägval Gbg-Ramundberget
Du har så rätt de norska vägavgifterna väger upp mycket, även om de inte är för underhåll.

Är mest bitter på hur våra egna vägars skick är... 🙄
Rekommenderar dessutom att man ansluter sig till ett rabattsystem om man åker en del i Norge. Jag använder Skyttelpass kopplat till mina registreringsnummer på bilarna. Då dras det oftast inom 2 dagar istället för 4 månader, och kostar mindre.

Äh, efter att har kört en roadtrip på Irland så är våra vägar bäst i universum kan jag meddela :).

Snödjup

Tillbaka
Topp