Fuskas det med snödjup?

DrDim

Aktiv medlem
Fuskas det med snödjup?
Det diskuteras ju en del om fusk på fallhöjd på svenska skidanläggningar i en del trådar på forumet.
Jag brukar kolla en del på snödjup här på freeride men även på skidanläggningarnas sidor och det är ganska fascinerande hur vissa anläggningar stiger snödjupet direkt efter snöfall, medan andra anläggningar stiger det knappt alls.

Allas favoritföretag som driver anläggningar i Sälen är ett utmärkt exempel där det idag står 120cm efter 15cm snöfall igår, de hade tidigare 108cm. Kollar man t ex på Lofsdalen så hade de 85cm i terrängen och det har nu kommit 43cm på en vecka och snödjupet har stigit till 87cm.
Visst mätpunkterna är väl inte så exakta men det är ändå lite spännande och det gör det svårt att få känsla av hur mycket snö det egentligen är på plats.

Fuskas det med snödjup?
Jo. Så är det. Två exempel är Storlien som har stickan nära en vägg där det gärna drevar upp snö eller Riksgränsen som har sin sticka i en sänka där det drevar in massor. SMHI i Katterjokk (nära Riksgränsen) har istället sin sticka där snön blåser bort. Nu är det ju iofs svårt att mäta snödjupet i Riksgränsen då det drevar en hel del.
Ett exempel på en bra placering av stickan är Klövsjö. De har stickan på en plats där det varken verkar dreva eller blåsa bort snö.

Fuskas det med snödjup?
Klövsjös placering har jag gått förbi, Lofsdalen tror jag har nära skogen om jag minns rätt så det kan ju påverka också. Snödjupskartan på SMHI kan ju ge ett hum men deras mätstationer är sällan uppe i fjälldestinationerna utan mindre samhällen längs vägen.

Fuskas det med snödjup?
Vore ju kul med en lista med vilka som mäter snö opålitligt.
Man kan ju börja med en omröstning med subjektiva uppfattningar om skidorter som överdriver sina snödjup och sen försöker man validera/falsifiera med fakta.

Haha, eller så kör vi på som vanligt och gissar lite.
Ställen som jag har en uppfattning om att de överdriver (sorry skidorter - jag gillar er alla - speciellt ni som är små):
Bydalen
Nuolja
Riksgränsen
Storlien
Tännäskröket
Åre

Jag kan ha fel och grundar kanske mina uppfattningar på tillfälligheter!

Fuskas det med snödjup?
Vore ju kul med en lista med vilka som mäter snö opålitligt.
Man kan ju börja med en omröstning med subjektiva uppfattningar om skidorter som överdriver sina snödjup och sen försöker man validera/falsifiera med fakta.

Haha, eller så kör vi på som vanligt och gissar lite.
Ställen som jag har en uppfattning om att de överdriver (sorry skidorter - jag gillar er alla - speciellt ni som är små):
Bydalen
Nuolja
Riksgränsen
Storlien
Tännäskröket
Åre

Jag kan ha fel och grundar kanske mina uppfattningar på tillfälligheter!
I vinter kanske vissa tror att Bydalen överdrivit snödjupet. Men faktum är att de fick enorma mängder snö i början av nov sen har det fyllt på lite allt eftersom. Jag har ingen anledning att betvivla deras uppgifter.

Normala vintrar är Storlien och Bydalen varandras kontraindikatorer: vintrar med östliga vädersystem dumpar det i Bydalen och vice versa i Storlien. Men i år har det fläskat på från båda hållen :)

I Riksgränsen är det nog svårt att hitta en objektiv mätplats då snön drevar runt. en sak är säkert: de har alltid mest snö i landet (på vårkanten i alla fall)

Fuskas det med snödjup?
Ok!
Var i Bydalen för några år sen och då tyckte jag att det var lite överdrivet. Men de hade ju bra med snö ändå! Sen såg jag att de var väldigt sega med att uppdatera - raka linjer under långa tider. Riksgränsen har ju säkert mest snö i Sverige för det mesta. Tar man medelvärdet mellan SMHIs station i Katterjokk med Riksgränsens uppgift hamnar man kanske närmast sanningen.

... får lägga till att det här är de ställena i Sverige som jag har varit på där jag har tyckt att det har överdrivits... men det är ju ett skakigt underlag

Fuskas det med snödjup?
Ändå rätt intressant att det diffar så mycket. Nu kanske det inte spelar så stor roll för de flesta som åker till fjällen. Den här säsongen känns det väl iaf som basen är bra på de flesta ställen, dumpade ju rejält redan på höstlovet. Men ibland känns det som vissa skidorter överdriver en del. Får helt ta med tumstocken för närmaste resorna!

Fuskas det med snödjup?
Har märkt att Freerides snödjupstopplista numera baseras på snödjup i backarna och inte i terrängen. Tex 100 cm i Romme. Vill gärna se för terrängen istället som tidigare.
Isf kanske två skalor. För på ställen som Romme, Kungsberget och längre söderut där där artificiell snötillverkning är en naurlig nödvändighet för att hålla igång kan det ju vara konstigt att öht hålla öppet med 0 cm snö. På dessa platser tycker jag det är mer intressant att veta hur dom har lyckats få till pisterna, innan man bestämmer sig för att åka dit.

Fuskas det med snödjup?
@Bohica jo, bägge observationerna är ju bra, men för att veta om snöläggningen är bra är det ju bättre med andel/antal öppna backar. Vemdalens 60 cm säger ju inte så mycket tex

Fuskas det med snödjup?
Har märkt att Freerides snödjupstopplista numera baseras på snödjup i backarna och inte i terrängen. Tex 100 cm i Romme. Vill gärna se för terrängen istället som tidigare.
Topplistorna är nu baserade på snödjup i terrängen på alla ställen. Eller ställen där bara ett värde får plats.

En liten nyhet är att man nu kan se mätpunkten om vi har den uppgiften. Längst ner på sidan, exempel:

Senast ändrad:
Fuskas det med snödjup?
Topplistorna är nu baserade på snödjup i terrängen på alla ställen. Eller ställen där bara ett värde får plats.

En liten nyhet är att man nu kan se mätpunkten om vi har den uppgiften. Längst ner på sidan, exempel:
Snyggt! Märkte när jag kollade på snödjup i Åre att det står att det är en 1a på lavinskalan. Lavinprognoser.se hävdar en 2a på samma skala. Vart får ni infon ifrån?

Fuskas det med snödjup?
Snyggt! Märkte när jag kollade på snödjup i Åre att det står att det är en 1a på lavinskalan. Lavinprognoser.se hävdar en 2a på samma skala. Vart får ni infon ifrån?
Vår källa är Slao som i sin tur får informationen från Skistar Åre. Och området som bedöms är:
Bedömningen gäller för det område som kan nås genom att glida från en öppen lift, och varifrån utförsåkaren sedan kan glida tillbaka till en lift eller nedfart, om inte anläggningen angett annat.
https://www.freeride.se/lavinriskskala/

Skärmavbild 2025-01-10 kl. 09.20.18.png
Lavinprognoser.se från Naturvårdsverket gäller större områden och inte själva anläggningen, du kan se det lite tydligare om du zoomar in på deras karta.

Fuskas det med snödjup?
Vår källa är Slao som i sin tur får informationen från Skistar Åre. Och området som bedöms är:

https://www.freeride.se/lavinriskskala/

Visa bilaga 36570Lavinprognoser.se från Naturvårdsverket gäller större områden och inte själva anläggningen, du kan se det lite tydligare om du zoomar in på deras karta.
Grym uppdatering angående snödjupet men lavinprognoserna har jag reflekterat över tidigare.
Ett förtydligande om att SLAOs lavinprognoser bara gäller i de områden som redan är lavinbekämpade vore önskvärt eller ännu hellre om ni kunde publicera Naturvårdsverkets lavinprognoser jämte SLAOs.
Jag blev i alla fall lurad av SLAOs 1:a på skalan första gången jag gick på liftnära topptur och insåg mitt misstag först dagen efter när den fortsatta 1:an verkade helt orimlig.

Fuskas det med snödjup?
Grym uppdatering angående snödjupet men lavinprognoserna har jag reflekterat över tidigare.
Ett förtydligande om att SLAOs lavinprognoser bara gäller i de områden som redan är lavinbekämpade vore önskvärt eller ännu hellre om ni kunde publicera Naturvårdsverkets lavinprognoser jämte SLAOs.
Jag blev i alla fall lurad av SLAOs 1:a på skalan första gången jag gick på liftnära topptur och insåg mitt misstag först dagen efter när den fortsatta 1:an verkade helt orimlig.
Nu har jag försökt göra det tydligare med rubrik och länk. Har någon ett annat förslag på rubrik så tar jag gärna emot det.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp