Finnair till Hokkaido med byte i Tokyo, erfarenheter?

John_Te

Medlem
Försökte söka i forumet, men hittade inget. Sorry om det blir en upprepning.
Kommer flyga från Arlanda till Hokkaido med Finnair. I Tokyo (Haneda) byter jag till inrikes med Japan Airlines.
Ni som gjort resan innan, behövde ni ta ert incheckade bagage från Finnairflighten och ta det genom tullen för att sedan checka in det på nytt eller lämna det på en drop-off efter ni gått igenom tullen? Eller behövde ni inte bry er om det alls. Utan bagaget anlände Hokkaido utan att ni behövde tänka på det?
Får så väldigt olika svar från respektive bolags kundtjänst. Och kan se på andra forum att erfarenheten är väldigt olika beroende på vilket flygbolag/flyg-allians man åkt med.

Försökte söka i forumet, men hittade inget. Sorry om det blir en upprepning.
Kommer flyga från Arlanda till Hokkaido med Finnair. I Tokyo (Haneda) byter jag till inrikes med Japan Airlines.
Ni som gjort resan innan, behövde ni ta ert incheckade bagage från Finnairflighten och ta det genom tullen för att sedan checka in det på nytt eller lämna det på en drop-off efter ni gått igenom tullen? Eller behövde ni inte bry er om det alls. Utan bagaget anlände Hokkaido utan att ni behövde tänka på det?
Får så väldigt olika svar från respektive bolags kundtjänst. Och kan se på andra forum att erfarenheten är väldigt olika beroende på vilket flygbolag/flyg-allians man åkt med.
Om Finnair säljer biljetterna hela vägen till Hokkaido så ska deras information gälla i första hand.

Jag flög Lufthansa till Tokyo Haneda och Nippon airways vidare till Sapporo Chitose. Vi fick plocka ut allt bagage på Haneda Terminal 2 och checka in det igen på Terminal D (för inrikesflyg). Det var dock väldigt smidigt. Bra skyltat och japanerna är nästan sjukligt hjälpsamma när man ser lite vilsen ut.

Jag flög Lufthansa till Tokyo Haneda och Nippon airways vidare till Sapporo Chitose. Vi fick plocka ut allt bagage på Haneda Terminal 2 och checka in det igen på Terminal D (för inrikesflyg). Det var dock väldigt smidigt. Bra skyltat och japanerna är nästan sjukligt hjälpsamma när man ser lite vilsen ut.
Hade ni informationen om omlastning och check in på nytt från Lufthansa innan resan?

Fick till slut svar av en annan person som verkar ha bättre koll på vad som gäller.

"När du ankommer till Haneda från Helsingfors och har en anslutning till Sapporo (CTS), så måste du hämta ut ditt bagage vid ankomstbandet i Haneda. Detta beror på att det är tull och säkerhetskontroller mellan ankomst- och avgångshallen. När du hämtat ut ditt bagage kommer du att gå igenom tullen och sedan lämna tillbaka ditt bagage till bältet Y för din anslutande flight. Det är alltså inte en fullständig ny incheckning, utan det är endast bagaget som ska hanteras vid två bälten och tullen däremellan."

Tillbaka
Topp