DIN-behov för alpin racing vs friåkning

arraksboll

Aktiv medlem
Någon med erfarenhet från alpin tävlingsverksamhet som har en uppfattning om hur mycket DIN-behovet skiljer sig från friåkning?

Kontexten här handlar om en 52-årig gubbe som har fått för sig att börja träna portåkning. Väger 73 kg och kör idag med bindningarna inställda på runt 8. Skulle säga att jag som friåkare är ganska följsam. Tittar jag t.ex. på Atomics enklare race-bindningar så finns en modell med DIN 4-12 och en med DIN 8-16. Kommer jag få behov av att dra åt bindningarna så pass mycket att jag borde gå på 8-16? Skiljer det sig mycket mellan grenarna? Som master-åkare kan GS-skidor för junior passa, och beg sådana har ibland bindningar som går till 11. Kanske något jag borde passa mig för?

/Johan

Jag skulle också vilja börja träna portåkningen igen, är bara 23 år sedan man stod i en tävlingsbana sist..
Men till din fråga, tyvärr beror det nog på, både hur hårt du åker, din fysik och underlaget. Skulle jag gissa kommer du ganska snart behöva ställa bindningarna på 10 i alla fall, och då är det inte mycket kvar på en 4-12 bindning. Man ska helst försöka ligga så nära mitten av intervallet det går, så börjar du komma över 10 är det dags att gå på 8-16. När jag körde så stod nog bindningarna högre ju snabbare gren det var, man ville helt enkelt inte få en tjuvurlösning när det gick riktigt fort.

Detta påstående kommer upp regelbundet och det har blivit debunkat lika ofta :)
Just gällande Atomic-bindningarna fick jag dock, när jag provkörde Atomics FIS-SL-skida på skidtestarhelgen i Åre, från Atomic-representant höra att de inte bör köras på lägsta DIN. Typ från 9 var ok. Uppfattade det som att det var specifikt för denna bindning.

OK, får beakta detta. Skulle jag köpa nytt skulle jag gå på nån av de där som marknadsförs som "masters"-skida, men det finns betydligt fler juniorskidor på begagnatmarknaden.
Här kan du hitta lite godsaker.

Beror nog alldeles på din teknik nivå men behöver man fråga så skulle jag nog säga att du inte ska ställa dem högre än du haft tills nu då det låter som du är nybörjare?

Normalt sett är det ju inte direkt farligt att testa i SL och GS att dra ned lite.

SG och DH är det lite mer viktigt att grejerna sitter kvar, framförallt iom att det i regel är undermåligt nätat.

Senast ändrad:
Någon med erfarenhet från alpin tävlingsverksamhet som har en uppfattning om hur mycket DIN-behovet skiljer sig från friåkning?
Som master-åkare kan GS-skidor för junior passa, och beg sådana har ibland bindningar som går till 11. Kanske något jag borde passa mig för?

/Johan
Om du väger 73 kg antar jag att du kommer åka på ett par U14-U16 skidor på 185-186 cm (beroende märke) och 25 m radie. De längsta ungdomsskidorna, innan man går upp i FIS-klassen och har 30 m radie. Då är det i de allra flesta fall en anpassad bindning på dem som går till 15-16 beroende på märke.

Hittar du en skida med bindning till 11 gissar jag att skidan är alldeles, alldeles för kort för dig, eller att tidigare ägare satt på fel bindning?

Jag har mina pistskidor på 8, skulle inte våga åka bana med GS-skidorna på under 12. Är det slagit, dra upp dem lite.

Kul med banåkning! Lycka till.

Senast ändrad:
Tack för input. De skidor med 11-bindning jag sett till salu i tidigare länkade grupp var onekligen kortare, ca 175 cm och 21 m radie. Kanske då att undvika om man går på junior / ungdoms-skidor, men är det att anse som för kort även om jag skulle gå på en stadigare masters-skida? Betänk att jag bara är 168 cm lång. Atomics master-skida ( https://www.xspo.com/atomic-ny-redster-g9-rs-revoshock-masters-2024/25 ) finns i 176/21, 183/24 och 190/27,5.

Tack för input. De skidor med 11-bindning jag sett till salu i tidigare länkade grupp var onekligen kortare, ca 175 cm och 21 m radie. Kanske då att undvika om man går på junior / ungdoms-skidor, men är det att anse som för kort även om jag skulle gå på en stadigare masters-skida? Betänk att jag bara är 168 cm lång. Atomics master-skida ( https://www.xspo.com/atomic-ny-redster-g9-rs-revoshock-masters-2024/25 ) finns i 176/21, 183/24 och 190/27,5.
Jag skulle köpt ett par GS av den typen jag skrev på förra inlägget. 185-186 cm. Men det beror ju lite på hur van skidåkare man är, vilket tryck man orkar sätta? Tjejer jag är/ varit/ tränare för, åker samtliga 185-186 cm när de är U16, går i åk 8-9 i skolan. Många väger under 50 kg, När de är U14 har de 175-183 cm skidor.

Jag sålde ett par fräscha Head 186 m lite mer nött bindning till 16 för 2500 kr häromveckan på FB Alpin racing köp och sälj. Masterskidor är säkert härliga, men jag tvivlar på att de har samma isgrepp och blir dyrare.

Tillbaka
Topp