Montera bindning 75mm

Matias_FH

Medlem
Montera bindning 75mm
Hej,
Levde länge med drömmen att få uppdaterat till NTN denna säsong, verkligheten (plånboken) ville annorlunda.

Hittade dock ett skapligt begagnat par Enforcer 100 som jag tänkte montera mina beprovade 75mm bindningar på. Skulle vara tacksam om någon kan svara på några saker.

På skidan står borrstorlek 4,1mm. I järnhandeln hittade jag bara 4,0 och 4,2. Funkar 4,0 eller ska jag leta vidare?

Har ett par Crispi CXP pjäxor, utan bootcenter markeringar. Tolkar det som att bootcenter finns på (ankläpp till yttersta punkten på hälen, minus 15mm) / 2?

Detta center tänkte jag sätta enligt markeringen (två upphöjda streck) på skidan. Är hålen från befintliga alpinbindningar i vägen, flyttar jag bakåt. 5mm helt material mellan nytt och gammalt epoxifyllt borde väl räcka bra?

Tacksam för hjälpande svar!

h. en som endast flyttat bindningar på NIS-platta förr

Montera bindning 75mm
På skidan står borrstorlek 4,1mm. I järnhandeln hittade jag bara 4,0 och 4,2. Funkar 4,0 eller ska jag leta vidare?
Det funkar.
Har ett par Crispi CXP pjäxor, utan bootcenter markeringar. Tolkar det som att bootcenter finns på (ankläpp till yttersta punkten på hälen, minus 15mm) / 2?'
Det funkar också.
Detta center tänkte jag sätta enligt markeringen (två upphöjda streck) på skidan. Är hålen från befintliga alpinbindningar i vägen, flyttar jag bakåt. 5mm helt material mellan nytt och gammalt epoxifyllt borde väl räcka bra?
Låter också vettigt.

Det finns en massa olika sätt att krångla till det men de är samtliga beroende av att du vet om du gillar att vara x mm fram eller bakmonterad på just den skidan med det flexet...
Prova montera på en planka/bräda först. Det kan vara lite knepigt att få hålen rätt placerade i sidled utan någon rotation i längsled.
Om hålen från befintliga alpinbindningar är i vägen så kan du även flytta framåt. Välj det som för dig närmast ditt optimala.

Lycka till.
#snö

Montera bindning 75mm
Det funkar.

Det funkar också.

Låter också vettigt.

Det finns en massa olika sätt att krångla till det men de är samtliga beroende av att du vet om du gillar att vara x mm fram eller bakmonterad på just den skidan med det flexet...
Prova montera på en planka/bräda först. Det kan vara lite knepigt att få hålen rätt placerade i sidled utan någon rotation i längsled.
Om hålen från befintliga alpinbindningar är i vägen så kan du även flytta framåt. Välj det som för dig närmast ditt optimala.

Lycka till.
#snö
Tack för din input.
Suttit och skissat på en hålmall ikväll. Om jag tänkt rätt så var bindningarna monterade på -3cm på mina förra skidor (begagnade Movement Black Rose).

Svårt att säga vad jag tyckte om placeringen förut, åkt telisar totalt 12 dagar. Inte så mycket att jämföra med vad gäller +- ett par centimeter.

Kan du säga rent generellt vad som ändrar vid säg +3, 0 och -3cm montering? Skiljer säkert från skida till skida, men något att utgå från kanske?

Tänkte renrita min schablon i morgon, printa ut och börja se vad det finns monteringsalternativ.

//Matias

Montera bindning 75mm
Tack för din input.
Suttit och skissat på en hålmall ikväll. Om jag tänkt rätt så var bindningarna monterade på -3cm på mina förra skidor (begagnade Movement Black Rose).

Svårt att säga vad jag tyckte om placeringen förut, åkt telisar totalt 12 dagar. Inte så mycket att jämföra med vad gäller +- ett par centimeter.

Kan du säga rent generellt vad som ändrar vid säg +3, 0 och -3cm montering? Skiljer säkert från skida till skida, men något att utgå från kanske?

Tänkte renrita min schablon i morgon, printa ut och börja se vad det finns monteringsalternativ.

//Matias
Jag rekommenderar att du sätter bootcenter där tillverkaren hänvisar! På telemark kan du inte sätta tryck fram på ytterskidan på samma sätt som du gör i alpint. Flyttar du bak kan det bli svårt att få ytterskidan att greppa in i sväng. Flyttar du fram så tror jag det kan bli svårt både i lössnö samt att innerskidan blir orolig när du kör pist.

Montera bindning 75mm
Suttit och skissat på en hålmall ikväll.
Eftersom den länk jag postade på TGR för 16år sedan(lol) fortfarande fungerar så tipsar jag om den :
(https://www.tetongravity.com/forums...g-Mount-Paper-Templates?p=2300898#post2300898)

oops! hade tydligen gjort ett addendum till 1a samlingen:

Och skulle det mot förmodan inte finnas någon mall till just din bindning i nån av de samlingarna eller tråden så misstänker jag att jag kan ha samlat på mig fler sedan dess.
Vad är det för bindning du skall montera?

Även om jag inte håller med @CharlieWestlund i hans kategoriska "kan du inte" så har han, i stort, rätt i vad han säger om effekter av monteringspunkt.

#snö #fred #diynotdui

Senast ändrad:
Montera bindning 75mm
Jag rekommenderar att du sätter bootcenter där tillverkaren hänvisar! På telemark kan du inte sätta tryck fram på ytterskidan på samma sätt som du gör i alpint. Flyttar du bak kan det bli svårt att få ytterskidan att greppa in i sväng. Flyttar du fram så tror jag det kan bli svårt både i lössnö samt att innerskidan blir orolig när du kör pist.
Siktar på bootcenter. Vid behov flyttar jag bakåt(y) Tack för förklaringen!

Montera bindning 75mm
Vad är det för bindning du skall montera?

G3 Targa. Hittade nog färdiga mallar, men tycker om att nörda ner mig aning.
Eftersom jag hade gamla skidorna att mäta från krävdes inte så mycket. Fick ju dessutom häldelens placering på samma gång så här.

Tänker att det blir lätt att hitta placeringen av bindningen m.h.a. min mall med hålen både fram och bak på samma papper,

Montera bindning 75mm
Jag hade G3 Targa i många år. Bootcenter på linjen (föreslagen alpin montagepunkt) funkade alltid bra för mig.

Montera bindning 75mm
Bootcenter lyckas inte, -5mm funkar, blir säkert bra hur som helst. Då lämnar det en dryg halv centimeter mellan nya och gamla.

Var som att alpinbindningarna var säkrade med trälim under hela bindningarna, båda två, både fram och bak. Skrapat lim med mattknivsblad ett par timmar nästan, så att fingertopparna gråter.

Bilagor

• 1000013207.webp
    1000013207.webp
    76 KB · Besök: 84
Montera bindning 75mm
Efter tre dagar i Hemavan kan jag konstatera att -0,5cm fungerar riktigt bra. Nöjd med skidorna också. Lite svårt att få fast dom i underlaget där det är isigt. Ett par ordentliga krascher utanför pisten, då skidorna hamnat i kors. Båda sakerna hänger nog bara på en lite ovan åkare, inte skidornas eller monteringspunktens fel 😅

Tillbaka
Topp